{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.483 visninger | Oprettet:

Køb af ex-væddeløbshest {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Er der nogle af jer der har forstand på ex-væddeløbsheste og træning af dem så de bliver rideheste? Jeg er faldet for en 3 års Engelsk Fuldblod som kun har gået enkelte løb, men sidder så og overvejer om den også kan blive f.eks. militaryhest som man har set at nogle ex-væddeløbsheste bliver?
Hvad skal man kigge efter når man er ude og prøve den? Bygning, eksteriør, temperament, gangarter etc.??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af ex-væddeløbshest
  • #1   22. jun 2013 Man skal regne med at de bliver hurtig slidt. Meget hurtigt. Pga den hårde træning i den unge alder.

  • #2   22. jun 2013 Også selvom den kun er tre år og kun har været redet til i 1 år?:) lulu?

  • #3   22. jun 2013 Jeg har en bekendt som købte sig en traver som 6 års, som havde gået et nekelt løb, men hun satte i galop istedet. Hun rider nu Hubertus jagt og springer på hende, du lærer den op som en almindelig. smiley

  • #4   22. jun 2013 Man træner dem bare som man ellers ville træne en unghest smiley
    Held og lykke med det! smiley


  • #5   22. jun 2013 Men er der ikke noget med at deres muskler skal bygges op på en anden måde inden man kan ride dem normalt? F.eks. ved at longere med pessoa?:)

  • #6   22. jun 2013 Det er meget få løb fordi den var ikke egnet:)

  • #7   22. jun 2013 At den 'kun' har været redet i et år er jo også meget for en på det tidspunkt, 2 års plag. De bliver jo startet i løb kort efter, og bliver trænet i væddeløb på banen. Så senerne og knoglerne har allerede været belastet hårdt.

  • #8   22. jun 2013 Væddeløbsheste, kan blive rigtig fine rideheste, kender flere, og har selv redet nogle..
    og de bliver ikke hurtig slidt, de væddeløbsheste (som nu er rideheste) jeg kender, er alle på den anden side af 10 år, og de er slet ikke færdige endnu..

    Det jeg ville kigge efter hvis jeg var dig, er deres temperament, om de virker fornuftige og har et "godt hoved". tit det der kan være med dem er, at de tænder ret hurtigt op, og kan være svære at få ned igen.

    http://www.hestegalleri.dk/galleri/103008-fuldblod_xx_orange_match
    Dette link er til min venindes væddeløber, som nu er ridehest.
    De skader hun skriver den har været ramt af, er andre heste der har påført den det. ikke pga at den har været væddeløber..
    Lige PT er den klar til LA dressur.


  • #9   22. jun 2013 Enig med Charlene! smiley

  • #10   22. jun 2013 Pga. den Ekstremt hårde træning i en så vanvittig ung alder som væddeløbshestene bliver trænet i, bliver deres knogler og sener svækket. Derfor er det ikke unormalt at man ser væddeløbsheste ende deres karriere som på videoen nedenunder - Skal dog advare om meget stærke billeder og optagelser.

    http://m.youtube.com/?reload=9&rdm=morlve3xo#/index?&desktop_uri=%2F



  • #11   22. jun 2013 Limserne:

    Det er ganske vidst korrekt - Men ved væddeløbsheste træner man dem tidligt og træner dem forkert i forhold til brug på langt sigt - Hvilket har vist sig at være dårligt for deres sener og knogler. Det er jo selvfølgelig sundt for hestene at komme til ny ejer som vil bruge tiden på at sætte musklerne korrekt og det, men skaden er jo allerede sket, hesten er blevet hårdt belastet og der er mulighed for at det har svækket dens karriere som ridehest.

    Lyder logisk ikke? Eller skal jeg prøve at komme med nærmere forklaring? smiley


  • #12   22. jun 2013 Jeg ville stile efter et år eller to hvor den kunne vokse og herefter påbegynde ridning. Gåture og sådan kan man sagtens mens den vokser jo smiley

  • #14   22. jun 2013 Limserne og sovs - jeg havde også tænkt mig at starte fra bunden af og lave en hel masse grundarbejde og især tillidsøvelser så vi er trygge ved hinanden, den er trods alt kun 3 år;)

  • #15   22. jun 2013 Min gamle galoppony, havde den vane med at hvergang han ikke lige forstod hvad der sklle ske, så fes han afsted.. smiley

  • #16   22. jun 2013 Ved ikke lige hvorfor den ikke vil vise den. Men videoen hedder:
    Young blood: Fatal breakdowns of juvenile racehorses.


  • #17   22. jun 2013 Jeg tror at specielt fordi den ikke er ældre vil man sagtens kunne få en lækker hest ud af den.
    Jeg ville dog nok lige give den et halvt års 'vokse pause' eller bare en pause så den måske 'glemmer' noget af det den har lært. fx. at det hele skal gå stærkt og måden den bliver redet på, og i mens bare abrejde fra jorden bla med longe og almindelig jordabejde. Og så senere på året begynder at ride den igen. Ikke nødvendigvis tilride igen men starte helt fra bunden og tage det stille og roligt det første stykke tid smiley


  • #18   22. jun 2013 Limserne og sovs:

    Det er korrekt, men igen vis jeg var TS ville jeg helt klart sigte efter en anden race og type som ikke bliver presset så hårdt fra starten af - Det er virkelig trælst at skulle give slip på hesten pga. tidl træningsmetoder som har medført svækkede knogler, sener osv. . smiley

    Ikke fordi at alle som træner væddeløbsheste er onde og træner for pengene - Men skulle selv have været en Jockey, det har været min store drøm siden jeg var en 6-7 år gammel. Og da jeg så mødte en, og fik fortalt og vist hvordan det hele foregik, så mistede jeg ligesom interessen..


  • #19   22. jun 2013 En 3 års er ikke fuldt udvokset. Det er bare ikke muligt.

  • #20   22. jun 2013 Så allerede der, ville jeg have været sprunget fra smiley

  • #21   22. jun 2013 Zambrano er avlet i en galopstald (galoparaber) hvor han blev trænet op osv. med de andre, men blev solgt som 4års fordi han ikke var hurtig nok.
    Jeg har skrevet med kvinden som red og trænede ham dengang og behandlingen/træningen af ham har bestemt ikke gjort noget godt ved en hest med hans hoved. Det har ført til at han stadig i dag bliver meget nemt stresset, han tænker "LØØØB" hvis der er noget farligt, han er ikke blevet galopperet på (knap nok redet på) fra han var 4-5 år til jeg begyndte at træne ham (helt fra basis) da han var ti, da hans ejer ikke turde.

    Nu er han blevet så god, vi er endelig begyndt at arbejde med galoppen, han flygter ikke for fulde gardiner hver gang han ser noget der er det mindste farligt - men det har også taget lang tid. Og han er stadig en hest der skal "tages hensyn til" mht. til hans temperament.

    Så jeg vil sige det kommer an på hestens hoved, hvordan den har kunne håndtere den hårde træning som væddeløbshest. Deres flugtinstinkt bliver forstærket i træningen og hvis det er en følsom hest med et "dårligt hovede", så kan det sætte sig i hesten i meget lang tid smiley


  • #22   22. jun 2013 Emma S - jeg synes det lyder rigtig fornuftigt og det var også noget af det jeg havde tænkt selv:) er der nogle af jer der har erfaring med pessoa liner

  • #23   22. jun 2013 Er der nogle "tegn" man kan kigge efter, mht dens "hovede", når man er ude at prøve den?:)

  • #24   22. jun 2013 Man kan jo umiddelbart ikke vide hvordan en hest vil blive senere:) det kan jo både gå op og ned:) men når jeg ser de resultater folk har fået, så virker det som om at ex-væddeløbsheste sagtens kan få en fantastisk karriere, især indenfor military, hvis bare man bruger den korrekte træningsmetode og giver hesten tid til at vende sig til det mere afslappede og "ikke-pressede" liv:)

  • #25   22. jun 2013 Limserne - ja det ville selfølgelig være en mulighed:)

  • #26   22. jun 2013 Jeg fik at vide at Zambrano han løb da folk var ude og prøve ham - de red ham på galopbanen og hun skrev at han "bare løb og løb og løb i kilometervis" - så hvis hesten gør det - så er det nok ikke en god hest med et godt hoved ;o)
    Prøv at rid den og mærk om den stresser. Er den hård i munden/ignorerer den dig når du prøver at stoppe den? Farer den frem så snart du ligger benene til? Kan den stå stille når du beder den om det? Bliver den hurtigt ophidset så snart du sætter i galop? osv.


  • #27   22. jun 2013 TS:

    Jeg forstår ikke rigtigt hvad du vil med emnet længere - For du har vidst allerede besluttet dig, helt inden nogen kom med forslag og argomenter for at du både skulle og ikke skulle have en væddeløbshest. smiley

    Mener dog stadigvæk, som de fleste dyrelæger sikkert giver mig ret i, at en væddeløbshest som er blevet tilreddet som 2 års sikkert får en masse problemer i fremtiden både fysisk og psygisk.

    Men held og lykke, det får du brug for smiley


  • #28   22. jun 2013 Tak for rådet!:) the vegan:)

  • #29   22. jun 2013 jeg har selv tidligere haft en ex galophest,og hun var en drøm at ride på,og hun lærte rigtigt hurtigt nye ting,hun var 6 år da jeg købte hende,og idag er hun 9 år og en dygtig distance hest,hun har ingen skader,og da jeg havde hende,tegnede hun også til at blive en dygtig dressur og springhest,så kan kun anbefale at købe sådan en hest

    profilbillede
  • #30   22. jun 2013 Nej jeg var faktisk meget i tvivl men jeg synes at der har været flere positive argumenter og holdninger en negative om emnet:) men jeg tænker stadig, man kan jo altid tage ned og prøve den også sige "det var ikke noget for mig" eller "jeg elsker den":)

  • #31   22. jun 2013 Synes helt klart du skal prøve den,og så danne din egen mening om det,enten er man til den slags heste,ellers er man ikke,og personligt er jeg vild med dem

  • #32   22. jun 2013 For guds skyld, så bare husk at få lavet røngten og handelsundersøgelse på den smiley

  • #33   22. jun 2013 Er den tilredet? For ellers er det jo noget af et sats hvis du ikke kan prøve den når du er derude, for det er vel det du skal bruge den til?

    Men hvorfor vælger du ikke bare en hest der egner sig til det du vil? I stedet for et kæmpe sats som jo egentlig ikke egner sig til det. Men hvor du er nød til at lave den til noget den ikke er ? smiley


  • Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Svar: 143
    #34   22. jun 2013 Måske lidt off-topic, men på denne side kan man finde alle danskregistrerede galopheste og se, hvor mange løb de har gået, hvor ofte, de har startet, deres indtjening og afstamning, og om de f.eks. har været udgået p.g.a. en skade:

    http://195.198.34.45/sokgalop/

    Jeg kigger selv lidt på fuldblodsannoncerne (til avl), og jeg tjekker hesten på den side HVER gang. Det ærgerlige er, at jeg flere gange har været ude for at se en annonce for en ex-galophest, hvor sælger skriver, den kun har gået f.eks. 4 løb, men tjekker man hesten, så har den gået måske 35 løb - og der er trods alt stor forskel!

    Desuden er det rart at kunne se, om hesten har været udgået med f.eks. en seneskade eller en kodeledsforvridning, for det er langt fra altid, sådan noget er nævnt i en salgsannonce.....

    Personligt har jeg ikke noget imod en ex-galophest, men jeg ville så også "kun" skulle bruge den til avl og ikke som ridehest. Skulle jeg bruge den som ridehest, ville jeg vælge én, der kun havde gået nogle få løb og som ikke havde været skadet. Det, jeg derimod HAR noget imod, er sælgere, der lyver om hestens antal starter og "glemmer" at fortælle om skader, der jo kan have betydning for hestens holdbarhed som ridehest.

    Ja, som sagt måske lidt off-topic, men håber du kan bruge det alligevel.



  • #35   22. jun 2013 Jeg ville til enhver tid vælge en fuldblod.. Ex galopper eller ej.. De er skønne heste at arbejde med og de giver så meget igen.. Vores galoppere har ingen forkerte muskler ( henvisning til lulus hovedløse kommentarer) alle vores kan springe og gå til biddet og rides pænt rundt på dressurbanen. De elsker alle at få lov til at springe over væltede træer når vi er på skovtur og tager ofte nye ting meget mere cool end andre racer, da de er avlet til at præstere og udvikle sig hurtigt.. Elsker fuldblodsheste..

  • #36   22. jun 2013 Ox og dv - den er fin! Den er lidt kraftigt bygget ser det ud til:) bar den sådan da du købte den eller har du "opbygget" musklerne efterhånden?:)

  • #37   22. jun 2013 Trine - ja helt sikkert! Ville aldrig købe eller låne en hest før den var gået igennem handelsundersøgelsen:)

    Gitte - overhovedet ikke off topic! Tjekker den da lige, tak for hjemmesiden!:)


  • #38   22. jun 2013 Lisa-Maria - den er tilredet og har som sagt gået enkelte løb:) jeg har hele tide kigget på unghest, men vil ikke betale alt for meget for en hest der i princippet ikke kan noget:) Da jeg kiggede på hesteannoncer fandt jeg tit heste der var ex-væddeløbsheste, og da jeg så hvad de var blevet til og læste lidt om dem, syntes jeg at det lød som noget for mig da jeg gerne vil have noget udfordring og noget som var udholdenhed, hurtig og modig da jeg gerne vil ride terræn/military;) generelt tror jeg at man kan vende de fleste heste om til noget godt hvis man bare er tålmodig, også en væddeløbshest:)

  • #39   22. jun 2013 Jeg købte en xx hingst for et år siden og det er mit livs bedste beslutning! Han var 13 og havde kun startet et par prøve løb men fordi han var for lille kunne han ikke bruges og har enlig kun gået på fold siden. Da de kom med ham satte rytteren sig op og der havde han ikke været brugt i 1 års tid. Jeg har så brugt godt et år på at få ham til at ta på og lære ham grund signalerne fra jorden. Jeg startede så her for 3 måneder siden at ride på ham og det er let som en leg han er så sød og tillids fuld. Jeg ville bestem gøre det igen ! smiley

  • #40   22. jun 2013 Pia - hvilket udstyr brugte du på den fra jorden? Pessoa eller noget andet?:)

  • #41   22. jun 2013 Bruger kapsun træning både som longering men også til stop og gå øvelser smiley

  • #42   22. jun 2013 Pia - ok tak:)

  • #43   22. jun 2013 Så lidt smiley

  • #44   22. jun 2013 Jeg har en fuldblod XX hest, han hedder Tombola * Hans fortid var noget lort, han flyttede dertil Frankrig, til væddeløb. Flyttede til Engelsk og Tyskland. Han har haft mere end 10 ejer der har haft ham. Han er blevet tilredet han var 2,5 år, han har haft til væddeløb hest indtil han var ca 8 år.

    - To år siden jeg ledte efter en springhest, jeg ledte ham her på hestegalleri, at han skulle til slagtes fordi ingen ville købe ham, han var alt løb i hovedet og tænkte ren voldsomt kun på væddeløb, han var hele tiden tændt og ville ude og løb.. Han har været til over 50 væddeløb stævner. Jeg tog chancen og købte ham med handel undersøgelse, jeg fandt ham på en første kærligheds blik. smiley

    Her og nu - Han er helt en super hest. Han kan være både rolig og tændt hvad beder jeg ham om.. Han bruger mest til spring.

    Han bliver undersøgelse af dyrlæge i hver halv år og høre at hans krop klarer sig fint, ingen forandret efter jeg købte ham.. Han blev røntgen i hele krop i en gang om året, fordi jeg ved det at han har haft en hård fortid. Det er rart for mig at undersøgelse ham grundt godt..

    De folk der kan godt ændres fra skøre heste til super og gode heste når man kan.

    Jeg følger med dig, at du føler dig tvivlet på det men følg efter din mavefornemmelse. For mig, jeg ville købe ham og tag det grundt ridning med hesten til videre.. Jeg er sikker på at hesten kan blive en god hest, uden tænker på væddeløb.


  • #45   22. jun 2013 Heidi - dejligt svar! Jeg tror ihvertfald at jeg tager ned og prøver ham og det kan jo være at jeg falder for ham:) hvordan gjorde du i starten da du havde fået ham for at vende væddeløbsinstinktet ud af ham?:)
    Hvilket grundarbejde lavede du med ham?:)


  • #46   22. jun 2013 Heidi - p.s din hest ser meeeega lækker ud!:)

  • #47   23. jun 2013 Maria J:

    Hovedløs kommentar? Næppe.
    Der er en grund til at flere dyrelæger frabeder at træne hesten i sådan en ung alder - Under træning er det ikke unormalt at deres system lukker ned, deres ben brækker pga overbelastning eller at deres ben helt generalt stopper da de bliver lammede.
    Faktisk sker de fleste uheld på væddeløbsbanen når de sætter 1,5 - 2 års heste til at løbe så hurtigt som muligt mellem 800 og 1600 meter. Alt efter diciplin og udholden, form og jockey.

    Jeg finder lige noget dokumentation - men du bedes venligst holde 'dine hovedløse' kommentare udenom mig, til jeg lige har fundet noget bæredygtigt fra feks, diverse dyrelæger - kan dog ikke love det bliver i dag, men kan helt sikkert finde noget i morgen.

    Men bare i ren nysgerrighed:
    Støtter du virkelig op om at hestene bliver tilredet som 1,5-2 års eller er det anderledes hos jer? De fleste jeg har chattet og snakket med har sagt de tilrider dem og træner dem i den alder, men alle er naturligvis ikke ens.


  • #48   23. jun 2013 Jeg ville ingen skrupler have ved at købe en "skrottet galophest".

    Mange tror at når man træner disse heste, at de går stærkt flere gange om ugen. Dette er ikke korrekt.

    De traves meget, rigtig meget, da det styrker dem og de bliver redet mere i skoven, end en almindelig dressurmusse.

    Jeg har selv trænet fuldblods og jeg synes det var helt fantastisk.
    Faktisk klikkede jeg så godt med en af dem, at jeg startede springstævner på hende, ved siden af hun gik løb. Så det kan altså godt lade sig gøre.
    Bevars, det var måske ikke en kort grundgalop vi havde rundt på en springbane, men det kunne sagtens lade sig gøre.

    Alle de andre jeg har trænet, har jeg og så redet dressur på og de kan sagtens lære det. Og som sagt, er det altså heste der var i løbsform og startede.

    Der udover, havde jeg som ung pige en fuldblods araber, som og så havde gået løb. Hende endte jeg med at starte Cstævner på i springning.
    Hun var blevet taget ud ad løb, fordi hun var ukontrollerbar, men med den rette træning blev hun helt god smiley

    Af alle de fuldblods jeg har haft med at gøre, er én "brækket" ned. Hun trådte forkert på folden!

    Den ældste som har været aktiv i løb, var 12 år, altså som jeg har haft med at gøre.

    Det jeg ville sørge for, var at få den på prøve, sende den i røntgen og få tjekket vækstlinier, ben, ryg og nakke.
    En fuldblods kan godt stresse op ved en flytning, men det er ikke unormalt.

    Ellers har jeg ingen gode råd smiley

    Held og lykke med det hele.


  • #50   23. jun 2013 Det jeg tænker du skal være obs. på er at hestens sener og led kan have taget skade af den alt for tidlige tilridning og belastning det er for hestene at få rytter på ryggen for tidlig...Uanset hesterace har hestene ikke godt af at få rytter på før de er ca 4 år. Hesten har "kun" gået et enkelt løb men den har jo været i ridning meget før for at være klar til dette løb....Få den undersøgt med røntgen så du ved om den har taget skade. Hvis den ikke er så køb den men lad den stå et års tid før du starter stille og rolig op med fokus på frem og ned som man gør med enhver anden hest der skal tilrides:-)

  • #51   23. jun 2013 Team Tindur - det lyer fornuftigt:) min plan var at ihvertfald bruge det første halve år med jordarbejde, som longering:)

  • #52   23. jun 2013 Nanna T og Christel - selfølgelig skal den til røntgen!:)

  • #53   23. jun 2013 Købte min xx'er som 4 års . Hun havde gået ca 30 løb. Fejlede intet i benene i de 8 år hun var min ridehest. I forbindelse med en sparke skade , som 12 års blev hun røntgen fotograferet , og dyrlægen sagde, at hun havde ben som en unghest. Hun bliver aktiv ride hest til hun er 20, udfra billederne sagde hun.
    Desværre blev det tarmslyng som tog hende.

    Jeg ville ved køb selvfølgelig lave handelsundersøgelse, men lige så vigtigt er f. Eks 14 dages prøvetid. Nogle ex væddeløbere slipper det aldrig, men rigtig mange bliver gode rideheste. På 14 dage kan du prøve temperamentet af. Den skal helst kunne tændes, tage en god galop, efterfølgende skal den kunne "slukke" og slappe af med løse tøjler. Kunne rides alene afsted. Kan den det er det gode tegn.

    Omskoling, rid den som en nytilredet, udover at skulle lære nyt, skal den af med gamle vaner, giv den tid, masser af undervisning, frem og ned arbejde osv.
    Held og lykke :0)
    Det er en skøn følsom race, når du har dens tillid går den gennem ild og vand for dig.
    Savner stadig min xx tøs.


  • #54   23. jun 2013 Med dine planer om mindst et halvt års jordarbejde og grundigt dyrlægetjek, så lyder det som en god ide! Jeg har desværre ikke selv nogle erfaringer, jeg kan hjælpe ud fra, men når hesten kun har gået enkelte løb, kan den nok ikke være helt slidt op - selvom det selvfølgelig ikke er godt for dem i den alder. Men jeg tror nu sagtens, at man kan få en god og dejlig hest ud af en ex-væddeløber smiley

  • #56   23. jun 2013 Catherina - hvis sælger er med på det ville jeg også foretrække at have den på prøve i to ugers tid:)

    Linnea og Christel - det var det samme jeg tænkte:)


  • #57   23. jun 2013 Tror i den vokser mere endnu, den er jo trods alt kun 3 år?:)

  • #58   23. jun 2013 Ja det gør den:-) Måske ikke så meget i stg. men knogle og bygningsmæssig smiley

  • #59   23. jun 2013 Team Tindur - D.v.s den bliver mere "robust" ligesom andre ungheste ikke?;)

  • #60   23. jun 2013 Det var så lidt smiley

    Jeg ændrede hans foder, det skal være næsten ingen stivelse i foder, der kan påvirke på fuldeblode heste. Ingen havre, aldrig..

    Jeg tog det rolig og stille med ham, longere, går en tur, skridte en lang tur i skov, skal få ham til at føle sig afslappe, men det tager også tid, cirka over to måneder. Men jeg nyder det virkelig med ham i de tider smiley

    Og rider ham i hverdag, halv time pr dag.
    Hvad tænker du nu på? vil du stadig se hesten?


  • #61   23. jun 2013 Heidi- Jeg tager helt sikkert ned og ser ham (den står kun 30 min fra hvor jeg bor:D), det jeg havde set inden jeg lavede forummet er bare blevet bekræftet af jeres kommentarer:) jeg ser helt sikkert at der er flere positive sider end negative sider, hvis bare hesten er i orden:)
    I sidste ende handler det jo om, om mig og hesten klikker sammen, hvis ikke vi gør det så kan det jo være ligemeget med, hvad den kan og ikke kan:)
    Jeg giver den helt sikkert en chance!


  • #62   23. jun 2013 Dejligt at vide det!! Håber bedste for dig. smiley smiley

  • #63   23. jun 2013 3 år og vært redet i et år? Plus et løb..
    Jeg ville tage chancen, men så lade den gå et år til 2 hvor den bare får ro til at vokse i hovedet.


  • #64   24. jun 2013 Night rider - nemlig;)

  • #65   24. jun 2013 TS: vi har den smukkeste galophest i stalden, og hun er en fantastisk springer samt har med rette rytter kapacitet til høje dressurklasser. Hun bruges dog til jagter, hvor hun starter hubertusjagter smiley hun er ikke skadet efter at være galophest, men spænder op alle steder, selvom hun er styrbar. Hun yder sit absolut bedste hver gang, så skulle jeg bruge en military-hest, så havde jeg også valgt fuldblods.
    De andre galopheste jeg har set/redet har haft samme "drive" og springengagement smiley


  • #66   25. jun 2013 Signe - hvad gjorde i efter i købte dem? M.h.t. træning?:)

Kommentér på:
Køb af ex-væddeløbshest

Annonce