{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
812 visninger | Oprettet:

Pony stikker af..... {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har et ret stort problem med min pony, Mini Madsen....

Det er sådan, at hun er meget bange for vand og alt andet, der kan gøre hende våd.
Og lige i denne periode er der jo ... fluer overalt! Jeg forsøgte i lang tid i juni at træne hende til sprayflasken - men uden noget godt resultat. Hun er simpelthen så bange for den. Og når jeg så træner med hende, stikker hun af. Gør jeg det på ridebanen, så kan hun finde på at løbe igennem. Gør jeg det på folden, fanger jeg hende ikke... Hvis jeg forsøger ved bommen, hvor vi strigler trækker hun sig løs og løber op på landevejen, hvilket hun gjorde i dag... Og hun løber langt! Det er meget, meget svært at fange hende igen... Der var nok 20 minutter, hvor hun var løs, og jeg ikke kunne fange hende.

I slutningen af juni købte jeg så et fluedækken til hende, som jeg var rigtig glad for, fordi det virkede super godt, og jeg behøvede ikke længere frygte at hun stak af. Jeg tog på ferie cirka en uge efter, og da jeg kom hjem, havde opstalderen taget dækkenet af hende, fordi det var revet helt i stykker.
Hun fortæller så, at Mini går ind i træerne på folden og klør sig voldsomt. Så dækkenet er revet i mange, mange stykker..

Nu er hun så irriteret af fluerne igen. Jeg kan ikke hjælpe hende mht. fluespray, fordi jeg ikke vil risikere at hun bliver kørt ned en dag. Det kan jo også gå udover andre, at hun løber ud på vejen.... Jeg kunne selvfølgelig købe et dækken til hende igen, men eftersom hun rev det andet så frygteligt i stykker, synes jeg både, at det er dyrt at bruge flere hundrede kroner på et insektdækken, der går i stykker snart alligevel. Og dertil kommer også, at hvis det bliver revet i stykker igen, så er det til fare for hende, indtil det bliver opdaget. Og jeg kan jo ikke holde øje med hende hele tiden..

Fluerne er hun SÅ træt af. Hun er så frustreret, at jeg faktisk ikke tager derned før om aftenen, fordi hun ellers er ustyrlig. Her den anden dag løb hun ind i et træ med mig på ryggen, fordi hun ville af med fluerne...

Så, what to do? Hvad havde I gjort, hvis det var jer, der havde så umulig en pony? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony stikker af.....
  • #1   22. jul 2013
    Ind med hende i de værste timer, evt. på med et nyt fluedækken imens også skulle Flusa eller Tetonic være ret effektivt på de fleste :o)

    Evt. prøv med et eksemdækken istedet for fluedækken, det er ikke lavet af det samme stof.


  • #2   22. jul 2013 Altså udover at jeg overhovedet ikke har fundet noget af det dyre lort som der virker, så er min den ene på præcis samme måde som din. Jeg har sådan nogle plastic handsker, som jeg så sprøjter i langt væk fra hesten, og så masserer jeg det bare ind i hesten i stedet, eller i hvertfald kører over med handsken smiley

  • #3   22. jul 2013 Spray på en svamp og dup hesten i stedet, for at spraye direkte på den smiley

  • #4   22. jul 2013 Jeg har prøvet at spraye på en vaskeklud, strigle, mm.. Intet virker. Så snart hun mærker, at hun bliver våd, løber hun.. smiley
    Krikken - hun står i løsdrift, og har derfor ikke mulighed for at komme indenfor. Der er godt nok en stald, men kun med to bokse, og hun hader at være inde. Hun bliver urolig af det, og er desuden vant til, at da hun stod inde i december, havde hun en anden hest i boksen ved siden af... Og det er ikke en mulighed smiley

    Eksemdækken... Tror du det vil blive revet i stykker?


  • #5   22. jul 2013 en klud kunne være vejen frem smiley

  • #6   22. jul 2013
    Før du putter dækken på ville jeg evt. finde ud af hvorfor hesten kløer sig :o)
    Om den også gør det uden dækken? Eller den får det for varmt med dækken på?

    Og imellem tiden, kan du træne det og blive våd ;o) Så kan hun også med tiden få en tur med vandslangen, det nyder de fleste i det varme vejr.


  • #7   22. jul 2013 Hvad med det der sommergel? smiley

  • #8   22. jul 2013 Jeg har prøvet med en vaskeklud... Hun stikker af, når hun mærker, at hun bliver våd. smiley

  • #9   22. jul 2013 er i meget, som i meget plaget af insekterne, for ellers så lad vær med at putte noget på smiley

  • #10   22. jul 2013 Krikken - hun er en islænder, så jeg tror, at hun får det varmt, ja.. Men jeg skal ikke kunne svare på, hvorfor hun klør sig. Fra inden jeg tog på ferie i 14 dage og så til jeg kom hjem har hun skiftet farve. Hun er farven "roan", jeg tænker, om det måske kan være noget med det at gøre?

    Elisabeth - Det er vel noget, der skal smøres på, ikke?


  • #11   22. jul 2013 Tine - ja, vi bor nærmest i en skov. Det er omgivet af grantræer... Så der er virkelig, virkelig mange insekter.
    Hvis jeg skulle tælle insekterne, ville jeg i hvert fald få et tal der var 100+ bare omkring min hest. Men det er kun, når jeg tager hende ud af skuret. Alle hestene søger ind i skuret om formiddagen og står der til om aftenen.. Derinde er de ikke helt så plagede af dem.


  • #12   22. jul 2013
    Det kunne godt være at hun skiftede pels midt i det hele ;o)
    Når hun nu er islænder, så har en del af dem jo sommereksem - hun er ikke ramt på nogen måde?


  • #13   22. jul 2013 Nej, det er hun nemlig ikke ramt af.. Ja, jeg tænker, at det gør hun måske. Lige for tiden får hun flere og flere hvide hår..

  • #14   22. jul 2013 Åben låget på sprayflasken og put noget i en spand. Dyb en svamp eller en almindelig strigle i det og smør det på den istedet. Prøv at "strigle" hende som du normalt ville gøre og prøv at virke total afslappet. Har du prøvet at træne med hende i boksen? Nu bruger jeg ikke selv klikker træning men kender mange der har succes med det mht netop fluespray problemet. Måske du skulle opsøge en der kan hjælpe dig. Du kan evt. også give hende lidt hvidløg i hendes foder hver dag, det skulle hjælpe på insekterne.
    Hvor bor du henne af i landet?


  • #15   22. jul 2013 Nej, i boksen har jeg ikke prøvet... Det kunne være, det var vejen frem?
    Jeg har prøvet med strigle, svampe, klude, mm. Hun vil bare IKKE være våd...
    Jeg har hørt at hvidløget ikke hjælper, og derfor er ret ligegyldigt..
    Mht. klikkertræning - det fungerer heller ikke.. smiley Hun kan ikke finde ud af det. JEg har forsøgt mange gange. Jeg har ellers lavet en del klikkertræning med min hund, men hesten her....... pyha, hun er altså lidt en udfordring nogle gange. smiley


  • #16   22. jul 2013 Jeg bor i Sønderjylland, Vojens. smiley

  • #17   22. jul 2013 Tectonik pure on. Sådan noget blå stads man hælder over fx køer. Fik det igennem min dyrlæge til at starte med så vi kunne prøve det og synes det er mindst lige så godt som alt det spray noget. Og Lukas vil nemlig eller ikke, han rejser sig f smider sig bag over. Vi kan godt holde ham da han ikke er ret stor og vi har fået trænet meget så han godt kan nu, men ikke med hans gode vilje da. Men med det tectonik står de helt stille. Suger det bare op i en engangssprøjte også sprøjter det på ryggen af dem.

    Man kan købe det flere steder på nettet.


  • #18   22. jul 2013 Og de skal kun have det hver 3-4. Uge ca

  • #19   22. jul 2013 Altså er det noget vand-noget også? Eller med en konsistens som vand? For som jeg skriver, så vil hun bare ikke være våd..... smiley

  • #20   22. jul 2013 Giv hesten hvidløg i sin mad.
    Prøv med at sprøjte det på klud og tørre det på hesten.
    Eller forsøg med fluegele istedet og smør det på.


  • trine j
    trine j Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 27
    #21   23. jul 2013 Spray på en klud eller lignende, hvor hun ikke hører det og tør det så på hende med kluden. Måske du bruger lidt mere, men så er der ro på den lille pony

  • #22   23. jul 2013 Nej, det virker ikke med kluden. I dag sprayede jeg det på inde i værkstedet og gik så op på ridebanen bagefter med kluden kun. Intet hjælper. Hun vil bare IKKE blive våd.... smiley

  • #23   23. jul 2013 Min pony kan ikke lide vandslangen og vi forsøgte at trække ham hend til vaskepladsen(I hovedtøj) og bare få ham der hen og røre ham med en slukket vandslange og har gjort det et par gange og nu kan vi vaske ham uden alt for stor besvær:)

Kommentér på:
Pony stikker af.....

Annonce