{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.016 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til dressur ryttere {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Nu har jeg simpelthen gået og undret mig over en masse ting her på det sidste mht dressuren. Og jeg er nu kommet frem til at jeg behøver svar fra alle de dejlige dressur ryttere på HG smiley

Jeg synes tit man ser rundt omkring i verdenen, at mange ryttere rider med sporer. Har personligt intet imod sporer, så længe man bruger dem ordenligt. Men hvad bruger i dressur ryttere dem til? Mere fremdrift, mere præcise signaler eller hvad er det? smiley

Det andet spørgsmål er, at jeg også tit ser mange dressur ryttere der er meget urolige med deres fødder. De sidder tit i siderne på hesten. Ikke voldsomt, men i ved, at man hele tiden sidder og prikker til hesten! Hvorfor? smiley
Jeg har altid fået at vide af min søster at det måtte jeg ikke gøre, fordi at hesten kan blive immun overfor det og til sidst ikke vil reagere at man prikker til hesten med hælene? smiley

Intet hate herfra, bare en nysgerrig islandsk rytter smiley

Venlig hilsen
Sandra


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til dressur ryttere
  • #2   25. jul 2013 Spore bruges til at forfine schenklens signaler. Og ja, du har ret i, at mange sidder med fødderne inde i hestens side, MEN! Det kan være ''hestens skyld'' nogengange, da nogle heste er rigtig svære at sidde på og man derfor automatisk kommer til at sidde og have ben og fødder i konstant bevægelse.

  • #3   25. jul 2013 Jeg bruger dem til mere præcise signaler.
    Og så skal man ahve spore på til stævne, godt nok behøver man ikke dorn, men det ser efter min mening grimt ud smiley

    Det er sku ikke kun dressur rytterne, det er næsten alle.
    Jeg personlig er urolig pga mine heste har pænt stort rygsving og så har jeg rygskade smiley
    Jeg sidder dog ikke og har sporene i dem hele tiden, det kan godt ligne at jeg prikker konstant, men det gør jeg ikke. Ville jeg gøre det ville de flyve af sted smiley


  • #4   25. jul 2013 Spore var vel i sin tid, meningen til at forfine ens signaler, så de syntes usynlige. Ligesom der findes stærkere bid, f.esk kandar.

    Flere og flere er vel bare begyndt at tage dem unødvendigt i brug - fordi at det begynder at blive 'normalt'. Uden at de nok selv kan argumentere for hvorfor de bruger dem, det er jo bare det man har lært..


  • #5   25. jul 2013 Jeg rider ikke selv med spore smiley Men som du selv skriver så er det generelt for mere fremdrift, og hvis hesten måske har lidt svært ved at kunne forstå alle signalerne.. tror jeg smiley

    Når man heletiden sidder og prikker til hesten, så bliver den immun for det på et tidspunkt, ja smiley Det er heller ikke noget man skal gøre, men tror tit det er noget de kommer til uden at lægge mærke til det... igen, det tror jeg smiley


  • #6   25. jul 2013 Og ja, det KAN gøre hesten schenkeldøv, at gøre det hele tiden. Dermed ikke sagt, at alle gør det, fordi hesten er svær at sidde på eller har meget rygsving. Nogle gør det også, fordi det er en dårlig vane.

  • #7   25. jul 2013 Det med at man sidder og prikker med fødderne hele tiden hjælper jo ikke så hellere sparke lidt hårdere til en gang en tusinde små gange.:)

  • #8   25. jul 2013 Tusind tak for alle jeres svar, de giver god mening alle sammen smiley


  • #9   25. jul 2013 Helt personligt mener jeg at sporen er et hjælpemiddel der kan være nødvendigt når hesten går på så højt et plan eller er så følsom at signalet skal lægges meget præcis. Lige nøjagtig derfor mener jeg heller ikke at sporer har noget at gøre på hverken en springrytter eller et barn/en urutineret rytter.
    Desværre er det sjældent at sporer bruges således.
    Det er ikke svar på dine spørgsmål men udelukkende holdningsbetonet. Dette fordi sporer ikke har nogen effekt på min isbuk og er unødvendige på min store hest ;0)


  • #10   25. jul 2013 Det lyder meget fornuftigt Tine B smiley
    Nej for os med islændere ville spore nok bare være et problem, da islænderne er følsomme nok i forvejen, skulle jeg mene haha smiley


  • #11   25. jul 2013
    Folk prioritere bare andre ting højere, end og sidde stille med benene har jeg fundet ud af :o). Også er der nogen der gør det, fordi de driver hesten frem konstant - selvom man ikke bør gøre det, da det bare gør den yderligere døv.


  • #12   25. jul 2013 jeg bruger spore til at forfine hjælpen fra schenklen smiley
    Jeg bruger aldrig spore til træning, da det er unødvendigt på min smiley
    Har det på til stævner da det jo er krav smiley

    Og ja, hesten kan blive 'døv' for schenklerne vis du hele tiden prikker den i siden smiley
    Jeg kan ikke svare dig på hvorfor nogle gør det, da jeg aldrig rigtig selv har gjordt det smiley
    Man kan selvfølgelig komme til med en fejl, men det kan vel også være en dårlig vane?


  • #13   25. jul 2013 Jeg forfiner schenklernes signaler med sporen:-)

  • #14   25. jul 2013 Sporer i dressur er for at forfine signalerne.

    De urolige ben, kan enten skyldes at hesten er blevet schenkeldøv og derfor har brug for konstant at blive drevet fremad eller bare at rytter ikke har lært at sidde stille med benene. Det er også fair nok, det er svært for nogen, men der hvor jeg står af, er når ryttere helt oppe på LA niveau stadig ikke kan sidde stille med deres ben. Jeg ville godt nok synes det var pinligt at starte dressurstævner hvis jeg ikke engang kunne noget så grundlæggende som at sidde stille med mine ben! Det synes jeg man skulle få styr på, inden man gik videre med alt andet.


  • #15   25. jul 2013 Mint, hvor meget uroligt mener du da man ikke kan sidde med sine ben for at ride over la?

  • #16   25. jul 2013 Anna P - Jeg siger ikke ens ben skal sidde bomstille, men når de er over det hele eller man konstant sidder og driver på(bevidst eller ej) så synes jeg det er for meget. Jeg tænker at man så burde have arbejdet mere på at holde benene i ro, inden man overhovedet gik igang med øvelser til LA smiley Det kan vel sammenlignes med at begynde og ride M med kandar, selvom man ikke engang kan holde ens arme i ro. Opstilling er en vigtig del af dressur.

  • #17   25. jul 2013 ja okay smiley

  • #18   25. jul 2013 Jeg bruger mine sporer til lidt af det hele:) det kommer meget an på hvilken hest det er.

    Ved ikke helt... Altså jeg har også tit lagt mærke til det.


  • #19   25. jul 2013 Jeg rider med ponysporer på min hest hver dag, hun er meget følsom så kan desværre ikke nøjes med kun at ride med dem til stævner, da den så ville flyve helt af H-til hvis jeg rørte den.

  • #21   25. jul 2013 Mint

    Jeg har debuteret t.o.m en enkelt PRI med urolige ben, og ja gu synes jeg det er pinligt, men jeg kan ikke gøre så meget ved en rygskade smiley


  • #22   25. jul 2013 Man rider med spore for at forfine signalerne. Fra LB er det et krav at man har spore på, da det jo netop skal se så let ud som muligt i dressur smiley Jeg rider med spore på min pony da vi snart skal debutere i LB, på min hest begynder jeg med spore når vi begynder at starte stævner og på min lillesøsters pony rider jeg aldrig med spore.

    Hvis man hele tiden sidder og hakker hesten, så burde man for det første lære at sidde roligt med sine ben og for det andet burde man slet ikke ride med spore.


  • #23   26. jul 2013 Tusind tak for jeres svar alle sammen smiley

Kommentér på:
Spørgsmål til dressur ryttere

Annonce