{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
703 visninger | Oprettet:

Spring styrker bagparten - ? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg kan vist godt starte ud med at erkende, at jeg ikke er den store springrytter, jeg bliver en smule nervøs når vi rammer 50 cm :o). Så jeg har ikke tidligere sat mig så meget ind i værdien af springning.

Nå, men grunden til denne tråd er, at jeg i efter jul skal til at genoptræne min mors islænder Freja, som pt står med føl. Den har haft problemer med bagparten og derfor også særligt bæringsproblemer, simpelthen som følge af et dårligt smedjob for et par år siden! Det er så blevet bedre nu, og hun kan sagtens rides igen, men bæringen er stadig ret svær for hende..

Min mor red så i dag rundt på min hest, på ridebanen ved siden af marken. Marken og banen er normalt slået sammen, men hun havde i dag sat hegnet op (som er lavet af rundskåret træ) og ca 1 meter høj. Som hun red rund dér, kom Freja i fuld iver, og SPRANG OVER hegnet, uden overhovedet at ramme det, med sin (meget tykke) mave. Så springe, det kan hesten søreme godt, pludselig.


Så var tanken, om det kan styrke bagparten og bæringen, hvis hun bliver løssprunget en del i forbindelse med genoptræningen? Jeg tænker, at vi nok hurtigt finder hendes grænse, men hvornår overbelaster det? KAN det overbelaste? Kan det på noget punkt forværre noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spring styrker bagparten - ?
  • #3   7. okt 2013 Enig med Janni. Det er ret så hårdt for ledene, og du ender med en overbelastet hest i stedet for smiley

  • #4   7. okt 2013 Som Janni siger det hårdt for leddene at springe, når de vel at mærke ikke er vant til at lave noget og/eller startet roligt og ordentligt op.

    Men ja, spring kan godt styrke bagparten, men ikke nødvendigvis de muskler der skal til for at få en bæring. Men sådan noget som tempospring og kombinationer kan smidiggøre hesten meget, og give den gode bagpartsmuskler smiley


  • #5   7. okt 2013 Jeg tænkte nu også på at starte i de helt små højder smiley

    Nikoline: Hvordan ville du lave tempospring til løsspring? Kræver det ikke at jeg er på ryggen af hende? smiley


  • #6   7. okt 2013 Jeg ville ikke springe eller løsspringe i forbindelse med en genoptræning. Det er hårdt for led og sener at springe, og risikoen for en skade er stor for en hest, der ikke er genoptrænet fuldt ud. Derimod er det en super del af et varieret træningsprogram for en hest, der er i fuld/normal træning. Gymnastikspring er super godt for muskelsætning, balance og koordination, løsspringning ligeså, hvis det udføres korrekt.

  • #7   7. okt 2013 Okay, så først når hun er kommet i ordenlig form, vil du sige?
    Hvordan udføres det korrekt efter din mening, så? Var ikke klar over at det kunne udføres forkert :o)


  • #8   7. okt 2013 Når hesten har været igennem et fuldt genoptræningsprogram og kan rides normalt, ja :-). Man ser ofte folk, der bare smækker et spring op på den ene langside og så jager hesten hen over i et hæsblæsende tempo. Det får hesten intet ud af, udover at den bliver motioneret.

    Hesten skal varmes op inden den skal springe. Skridtes varm i frisk tempo i minimum 10 minutter og trave og galopere i ca. 10 minutter også, kan gøres løs eller i longe, jeg foretrækker longe. Først der er musklerne varme.

    Man bygger en ordentlig løbegang med støtter og afmærkningsplastic eller lignende. Har man pladsen er 3 forhindringer optimalt, men 2 kan også gå, hvis man ikke har så meget plads. Afstandene skal være korrekte til den pågældende hest med 1 galopsspring imellem. Den første forhindring er der kun for at hjælpe hesten med afstanden og skal bare være et lille kryds. Den midterste (his man har plads til den) skal være lidt højere, jeg foretrækker at lave den som en stationata. Den sidste forhindring plejer jeg at lave som en oxer, og det er den forhindring, jeg sætter op, hvis jeg synes der skal lidt mere højde på.... Hesten skal galopere roligt, men alligevel energisk ind i serien, den må ikke jagte afsted. Nogle heste har brug for at blive trukket hen til starten af løbegangen for ikke at blive for kuldrede, andre kan godt kapere selv at løbe rundt....

    Når hesten har sprunget så højt, som jeg synes, den skal den dag, sætter jeg den sidste forhindring ned og lader hesten tage den en enkelt gang, så den slutter med noget nemt. Derefter skridter jeg hesten af i ca. et kvarter.....


  • #9   7. okt 2013 Løbegang. A tempospring, små højder. Det overbelaster ikke, og styrker overlinien og bagparten. Lille spring på 20 meter volte eller bomarbejde. Er godt for overlinie og balance smiley

  • #10   7. okt 2013 Okay, tusind tak for hjælpen alle sammen! Super, jeg vil prøve at føre mig stille og langsomt fremad når tid er, så smiley

  • JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 283
    #11   7. okt 2013 En øvelse der vil styrke bagparten er bakket tærren. Når hun er genoptrænet i trav og galop, vil jeg ride en masse op og ned af bakker. Primært op af bakker er rigtig godt for bagparten, men man skal jo ned igen smiley så op og ned, op og ned smiley

  • #12   8. okt 2013 jeg ville tage en longe på den og longe den over bomme ingen høje spring smiley

Kommentér på:
Spring styrker bagparten - ?

Annonce