{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.472 visninger | Oprettet:

Slår du din hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg skriver fordi jeg er blevet rystet over at læse et opslag på facebook.
Der en en pige der er blevet bid af sin hest, og hun er i tvivl om hvad hun skal gøre/hvorfor. Der er så adskillige der skriver at de havde langet hesten sådan en så den kunne få respekt for os. Jeg har det bare lidt (meget) stramt over at læse sådan noget. Da vi på inden måde sætter os i respekt ved hjælp af vold. Jeg synes det lyder magtsyghed, og kan slet ikke forstå at man kan leve med sig selv.

Hvad synes i?

Det kan godt være jeg for nogle provokerede og sure kommentar med på vejen. Men husk nu lige, jeg har lov at have min mening og i må have jeres. Men at slag og spark på ingen måde er etisk.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slår du din hest?
  • #1   30. jul 2014 Jeg er satme ikke bange for at lange hesten en og jeg er bestemt heller ikke bange for at indrømme det. Jeg leger med heste på op til 700 kg. tro mig de dør ikke at et klask, jeg derimod vil nødig møde et hesteben der flyver omkring mig,

    Bider/sparker hesten efter mig ja så langer jeg den en, jeg skal ikke trampes ned af en hest en dag fordi den ikke har lært at det er meget forkert at bide/sparke. Nej her er der INGEN kære mor i disse situationer ved normale heste.
    Har før arbejde med mishandlet hest, der er situationen selvfølgelig anderledes.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   30. jul 2014 Hvis hesten er o fare for mig er jeg ikke bange for at give den sådan en..

    En hest ved ikke hvilke skader den kan forårsage..


  • #4   30. jul 2014 YEP hvis hesten bider - så vapper jeg den en...

    Heste i naturen bliver også sat på plads af hinanden, enten med bid, spark eller andet...

    En knytnæve?? nej aldrig... Men en flad lussing skader jo væsentlig mindre end en anden hest der bider eller sparker...

    Lyder måske hårdt - men sådan ligger landet her..


  • #7   30. jul 2014 Jeg forholder mig til at slå hesten, hvis det er i en mening, som at hesten bider efter en, eller sparker efter en, så dapper jeg selv tilbage, lidt af ja, respekt, for jeg vil ikke stå med en hest der bider eller sparker, men dette skal gøres på rette tidspunkt, og skal være et slag og ikke mange smæk og hak og det.
    Hesten ude på foldene eller det, sætter også hinanden på plads ved bid og spark, det er naturligt, derfor gør man det også med daglig håndtering, også på dyrepasser uddannelsen lære vi at hesten skal have en konsekvent for visse ting, det er ikke at være ond eller magtsyg at slå en hest for at sige den ikke skal bide eller sprake, det bliver jo heller ikke bede ikke at gøre noget eller råbe op over en hest der går det smiley


  • #9   30. jul 2014 hvis den bider eller sparker så får den en. det skal den ikke

    (kig på hvordan de behandler hinanden på folden, vi kan på ingen mulig måde tilføre dem smerter der svare til dette)


  • #10   30. jul 2014 Det kommer fulstændig an på hvilken hest jeg har med at gøre!

  • #11   30. jul 2014 Jeg dasker altså også til den, hvis den bider eller sparker. Aldrig i hovedet, og aldrig for hårdt, men stadig så den mærker det. Det bliver farligt, hvis den kan bide og sparke som den lyster. De bider og sparker jo også hinanden, for at sætte hinanden på plads. Det gør bestemt mere ondt, end hvad jeg kan gøre.

  • #12   30. jul 2014 Ja jeg kan love for, at jeg vapper min hest en, hvis den bider. Ikke at jeg decideret slår den, men den får da et dask på bringe eller skulder hvis den bider, det finder jeg mig nemlig ikke i. Har jeg afgøre med en hest, som ikke fange budskabet, så bliver det til nød også over mulen.

  • #15   30. jul 2014 Som mange af de andre nævner, så langer jeg også hesten et ordentligt klap på bringen hvis den er til fare for mig. Hvis den bider - så får den altså et smæk på skulderen/bringen som den kan mærke. Heste er ikke lavet af porcelæn og jeg skal sørme ikke nyde noget af at skulle syes tværs over hovedet fordi jeg synes det er "synd" at jeg slår fra mig smiley

    Det handler jo ikke om at give sin pony en knytnæve i fjæset fordi den løfter det ene ben. Det handler om at vide, hvornår den er til fare for sine omgivelser og derefter reagere på det. Og jeg kan love dig for, at du ikke får hesten til at stoppe ved at snakke sødt til den.


  • #16   30. jul 2014 har en hest der ikke vil følges med mig når jeg trækker den. så jeg stopper den og bakker den, for det meste reagere hun virkelig helt perfekt og lytter efterfølgende, men nogen gang kikser den også, så giver jeg et dask og det er bare et lille dask på bringen med hånryggen (det er ligeså hårdt hvis du giver dig selv et smølfespark på underarmen) så ved hun at jeg er der og beder hende om en ting og så bakker hun og gør som jeg siger.

    hvis hesten bider mig hæver jeg stemmen og bider igen (har bidt en hest i øret fordi den bed mig i armen, og det gjorde det aldrig igen)

    hvis hesten sparker mig og rammer (og det vel og mærker gør ondt) sparker jeg igen, hvis ikke hæver jeg stemmen.

    normalt har jeg nogen bløde signaler som hesten skal gå efter og hvis de ikke respekterer det må man jo skælde dem lidt ud. smiley

    men at slå hård på halsen/hoved er virkelig kun hvis de absolut INGEN respekt viser mig og på ingen måde ser jeg er der og bider flere gange, trækker mig, skubber og vender røven til mig, løber mig ned osv. så det er en sidste udvej smiley


  • #17   30. jul 2014 Det kommer an på hvordan hesten bider - der er i min verden stor forskel. Er det et voldsomt bid med blottede tænder, så reagerer jeg instinktivt og slår fra mig (klap/smæk med flad hånd). Er det et nap som hesten har gjort rent instinktivt så gør jeg intet - hvis hesten feks. kommer til at nappe mig fordi jeg står i vejen lige der hvor en klæg er ved at suge blod på hesten. Hesten bliver som regel forskrækket over det, da den netop reagerer instinktivt ud fra den smerte den bliver påført af klægen.

    Refleks er okay i min verden, men slåen efter flere sekunder og decideret vold er ikke okay.

    Min forlængede arm aka. pisk har jeg flere gange ramt en hest med - det sker med meget nærgående heste, som møver. Hvis jeg står med min forlængede arm eller bare min egen arm og vifter, så er der utroligt nok nogle heste, som forventer jeg stopper hvis de går ind i mig. Der bliver de så ramt og de lærer da heldigvis at respektere mit personlige rum.

    Jeg har én gang decideret tævet en hest med en longepisk og jeg håber jeg aldrig bliver nødt til det igen - hesten havde jagtet en anden hest rundt og da den jagede hest væltede, så blev den aggressive hest ved og ved med at bide og sparke den liggende hest, så jeg var nødt til at gribe ind, den lyttede ikke til andet og det var i desperation. Den jagede hest kom sig, men den var fyldt med bidsår overalt og den rystede af skræk bagefter.


  • #18   30. jul 2014 Jeg bruger KUN vold hvis det kommer til et punkt hvor situationen er direkte livsfarlig, hvilket vil sige stort set aldrig. Jeg bakker hesten.

  • #19   30. jul 2014 Nej, jeg slår ikke .. MEN, Jeg niver som føllemor ville gøre mod følle.
    Det går jeg mere ind for , da det siger mig at det er noget de ved hvad betyder:-)


  • #20   30. jul 2014 altså hvis hesten bider ud efter mig eller sparker mig eller noget siger "ørv!!" eller råber også vapper jeg ham gerne en på siden af halsen med flad hånd eller en ikke særlig hård knytnæve ved buen hvis han fx prøver på noget når vi renser hove. det er bare min mening ud af mange! Og jeg har IKKE dårlig samvittighed bag efter!! Og som sagt DET ER BARE MIN MENING UD AF MANGE ANDRES! smiley

  • #21   30. jul 2014
    Hvis jeg bliver forskrækket så ja. Eller er frustreret og ikke kan bevare overblikket og roen - så ja. Derfor har jeg lappet Fleur en, dog kun på maven, bringen e.l.

    Slag er et symptom på afmagt og frustration - ikke andet. Samme når man slår sin lillesøster e.l fordi hun er irriterende.

    Ja, hvis hesten er livsfarlig så slog jeg den nok igen i ren afmagt over situationen.


  • #23   30. jul 2014 Hvad mener du med det?


  • #25   30. jul 2014 Bid spark eller andet " angreb" mod mig for han også en, det er bare ikke i orden.
    Heste er ikke legetøj.


  • #27   30. jul 2014 jammen det var mere for at understrege min pointe, så folk ikke troede noget andet.
    Jeg er ikke HMS rytter og derfor ser jeg ingen fare i at gi min hest et dask! Jeg kender selv min egen holdninger meninger og grunde, derfor ser jeg ikke nogen grund til at skulle forklare mig!


  • #28   30. jul 2014 Da jeg blev bidt i skulderen fordi min gamle hest ikke kunne fordragelighed andre heste når hun stod på staldgangen, der bed jeg hende hårdt tilbage og hun gjorde det aldrig igen. Men ja er nu heller ikke bange for at gi igen hvis det skulle være. Det kunne ha gået værre til med min skulder hvis hun virkelig havde bidt igennem.

  • #29   30. jul 2014 Hvis hesten bider rigtig ud efter mig, med blottede tænder, så slår jeg i selvforsvar. Det samme hvis den sparker ud efter mig.
    Napper den kun eller letter et ben vifter jeg af den/skubber jeg til den og siger hårdt nej.


  • #31   30. jul 2014 Det er et KÆMPE dyr på flere 100 kg det er sgu ikke legetøj eller glasfigurer.. Jeg dasker gerne til hesten hvis den bider.. en dag kunne det være et barn det gik ud over..

  • #33   30. jul 2014 Nej, jeg hverken slår, dasker eller hvad I nu kalder det smiley

    Hvis situationen er farlig eller meget voldsom, så kan jeg godt råbe. Ellers plejer jeg bare at være bestemt i mit toneleje og bakke hesten smiley

    Det er heldigvis sjældent mine heste gør noget, hvor det er nødvendigt. Det må være deres hårde opdragelse med kys og nus smiley


  • #34   30. jul 2014 Flere af din slags Camilla ????

  • #36   30. jul 2014 Det kommer meget an på hesten. Min egen er en hævet stemme nok, til at man næsten kan sende ham på flugt, så ham hæver jeg aldrig hånden imod, hvis jeg på nogen måde kan undgå det. Men har dasket til andre heste før, og været nødt til at sætte mig igennem med alt fra voldsomt pres, til at slå til en hest med en pisk - simpelthen fordi den ikke ville stoppe med hvad end den lavede, som satte mig i fra. Har stået med en hest der bed, en der gik spanske skridt op af mig(har min egen også gjort), og en der decideret vadede lige ind i mig. Så ikke andre udveje på det tidspunkt, end at ty til selvforsvar, først med stemme, derefter med kropssprog, og til sidst med fysik. Der findes andre, blidere måder at omgåes det, det er jeg næsten 100% sikker på, men af og til må man bare slå fra sig, for at blive hørt, når det rette forarbejde ikke er der. Det var det der lærte mig at indlære ordet "Nej" hos min hest - stop hvad end du gør, øjeblikkeligt. Og det hjælper. Ville ønske at alle heste lærte det smiley

  • #37   30. jul 2014 Nogle gange har min bare brug for at vide hvor skabet skal stå...
    Jeg er ikke bange for at slå, men det skal være berettiget - og jeg slår selvfølgelig aldrig i hovedet eller med knyttet næve

    men ville ikke gøre det med en følsom hest smiley


  • #38   30. jul 2014 hov ja, og jeg bruger selvfølgelig altid stemmen først smiley jeg klasker først hvis hun slet ikke hører efter

  • #39   30. jul 2014 Min havde på et tidspunkt et par dage, hvor den spakkede ud når jeg skulle rense dens baghove (dog væk fra mig) for at se om han så slap for at få renset hove. Der fik han altså et dask når han gjorde det, da det på ingen måde er i orden, selvom han ikke gør det i ond mening!

    Han kan altså også godt få et lille dask, hvis han er mega provokerende, f.eks. hvis han danser rundt om mig og bare ikke vil stå stille. Men der skal alligevel noget til!

    Og hvad for jeg ud af det? Jo, jeg har en hest, der respektere mig, men han vrinsker og løber hen til ledet når jeg kommer! Men jeg er altså ikke sådan en, der bare slår hesten hele tiden! Han skal altså være rigtig træls! smiley


  • #40   30. jul 2014 Thoothless: Nej men det betyder bare at jeg ikke går som meget op i hvis jeg lige giver ham et lille dask! har også en DV på 5 år den råber jeg aldrig af eller dasker hende !! men det er også meget sjældent at jeg gør min vallak noget da han storset altid er sød! smiley derfor forstår jeg heller ikke at du føler dig så truffet?? smiley

  • #41   30. jul 2014 Men jeg ved ikke om det ikke er tydeligt nok i mit første svar, men det er jo ikke sådan at jeg slår/giver hesten et dask, ved hver eneste bevægelse eller ''fejl'' den laver! Jeg er god mod de heste jeg rider, i al omgang ingen tvivl der, men samtidig er jeg nok os typen der godt kan give den et lille dask, hvis jeg føler det den gør bare ikke er i orden. Det er MIN mening, så er jeg egentligt ligeglad med hvad din mening er, for ligemeget hvad du skriver ændrer jeg ikke på den - og jeg har da aldrig oplevet nogle have nogen form for problemer med måden jeg behandler heste!!

  • #42   30. jul 2014 Toothless: Men der var vel nok en grund til du blev smidt ud af HG? tænker bare lidt måden du skriver på, som om du ved alt!

  • #43   30. jul 2014 Jeg kan sgu bedre leve med at jeg langede min hest en over snuden, en at den langede mig en! Jeg slår ikke mine heste da de aldrig er kommet dertil hvor de bed eller sparkede. Og jeg havde nok også selv valgt at bruge andre metoder, så længe de ikke sparkede men kun bed, Men husk at heste selv kommunikere med hinanden ved at bide eller nogle gange sparke, og den eneste grund til at de ikke sparker føre hesten er fordi de ved at den sparker hårdere. Jeg tror nu ikke vold bliver nødvendigt hvis man sørger for aldrig at lade hesten komme dertil at den bliver aggressiv, men hvis den gør er det jo bare ligesom når den lige omlidt bliver banket af de andre heste smiley Hvis du ikke slår fast en gang for alle at bide/sparke ikke er ok gør du den bare en bjørnetjeneste for ingen vil have en hest der er farlig for sine omgivelser. Men jo jeg vil enlig også have det lidt skidt med at lade min hest komme dertil hvor jeg måtte opdrage den med vold da det ikke er nødvendigt smiley

  • #45   30. jul 2014 Indrømmer gerne at hvis hesten er så fræk at bide mig så klasker jeg den gerne. hesten går jo heller ikke hen til lederen i folden og bider den uden at lederen gør noget, vel? smiley

  • #46   30. jul 2014 Har det sådan at man må gerne være venner med sin hest. Være meget god ved den. Ride blide metoder osv. Det benytter jeg selv.

    Men at være bestemt overfor hesten høre med til at have hest.
    Hvis du går med en hast kan den på en hver tid vælge at løbe dig ned, så hvis hesten går dig for nær og ikke høre efter vil jeg ses det som det er i orden og fortælle din hest på den hårde måde at den altså er nød til at gå i den afstand du fortæller den elelrs kan det jo faktisk blive farligt smiley

    og sådan med alt træning. Hvis hesten ikke respektere dig og du ikek er bestemt i frække/dumme og sådanne siturationerne så kan hesten altså blive farlig smiley


  • #47   30. jul 2014 Ja, jeg kunne sagtens finde på at klappe hesten en over mulen, hvis den satte gebisset i armen på mig. Hvad gør lederhesten på folden, hvis de andre heste begynder at føre sig frem og vise disrespekt? Sætter dem på plads med en endefuld i stor stil. Her føler jeg ikke, at et klap over mulen med en flad hånd, er noget den tager skade af.

    Min hest skal vide, at det er forkert at bide. smiley


  • #48   30. jul 2014 Jeg slår absolut kun hesten hvis jeg føler jeg ikke har andre udveje, hvis den for eksempel maser én. Hvis den bider ud efter mig siger jeg hårdt nej og evt. En finger i næsen på den. Jeg tror man får langt mere ud af at finde årsagen til hesten bidder eller sparker, end at slå den og tror at det løser problemet.
    At slå giver mistillid til os mennesker. At tror vi kan styre hesten med vold og magt, er jo tåbeligt. Dyret er meget større og stærkere end os og hvis det ville kun det jo bare trampe på os og løbe sin vej, om man slog den dagligt eller ej.


  • #49   30. jul 2014 Jeg er ikke bange for at "slå" min pony, hvis den bider eller sparker! Husk lige på at, at slå ikke er at slå ligesom vi slår på mennesker, hvis man slår. Det er højst et meget hårdt klask med flad hånd. Og ja, det kommer også helt an på hvilken hest man har med at gøre! smiley Jeg slår ikke min hest, hvis ikke det nødvendigt, og hvis ikke hesten bliver farlig for en. Husk på at hesten altid er større og stærkere end dig smiley

  • #50   30. jul 2014 Tror ikke der er mange der kan sige sig fri fra at de ikke har klasket en hest en, ej heller at de ikke kommer til det igen, for som mange skriver er det ren refleks at det kan komme.

    Men jeg synes det bliver for meget når der er en der står og fortæller min lillesøster hvor hun skal trykke/nive hesten for at få den til at flytte sig for pres.
    Eller hvis man straffer den for en misforståelse.
    Eller hvis det først er langt senere man straffer den for bid/sparket. Det skal komme prombte og ikke 10 sekunder senere.

    Jeg selv er imod vold, og plejer at kunne klare mig med stemmen, men der kan desværre være reflekssmuttere, som jeg ikke er stolt af. Dog ved jeg at min hest ikke dør af det, for det er aldrig hårdt.

    Men det der med at sidestille sig selv med førerhoppen synes jeg er noget fis. Man kan ikke sidestille sig selv med førerhoppen eller de andre heste for den sags skyld, og synes derfor heller ikke man kan retfærdiggøre sit slag med det.


  • #51   30. jul 2014 Jeg husker engang som ung pige at være med en veninde på rideskole, ejeren spørger om jeg er vant til heste, hvortil jeg svarer ja.
    Jeg bliver bedt om (IKKE spurgt) at hjælpe en af ridepigerne med at ordne ponyen, da jeg løfter venstre baghov losser den så hårdt bagud og rammer væggen at udover et knald så rungede det i hele stalden - jeg kendte ikke hesten eller havde været på stedet før, men den hest fik sådan en i røven - og den stod STILLE da jeg tog dens hov op igen..


  • #52   30. jul 2014 Det kommer helt an på situationen.
    Hvis den bider/sparker fordi at den viser ubehag så gør jeg ikke noget, andet end måske at skubbe den væk. Da den har ret til at vise at det er en ubehaglig situation, eller at det gør ondt.
    Hvis den bider/sparker uden at det virker til at der ikke er nogen grund, eller at det begynder at blive farligt så dasker jeg den en, dog ALDRIG i hovedet


  • #53   30. jul 2014 Jeg ville lyve hvis jeg sagde, at jeg aldrig har vippet hesten én, hvis den har bidt mig.. Altså hvis den VIRKELIG har bidt mig.. Der er forskel på et nap og et bid..

    Nu bider min part ikke, han er meget blid og venlig og forstår et nej, hvis der endelig er noget.. Jeg kender dog en pony der er lidt forvirret og nogle gange virker som om hun ikke helt ved hvordan man snakker med mennesker, så hun får nappet lidt engang imellem.. Hun skal ikke have en knytter, hun skal have et nej og så bliver hun skubbet væk og det forstår hun som regel godt. Hun er sød nok, men bliver en smule usikker engang imellem..

    Jeg har dog engang stået i en situation, hvor hesten maste mig op ad væggen og løftede ben ad mig og jeg kunne ikke få den væk.. Der gav jeg den altså et ordenligt los i sækken, for jeg skulle bare ud af den situation og det kunne jeg ikke.. Var det, set i bakspejlet, den rigtige måde at reagere på? Nok ikke.. Var det en sidste udvej, fordi jeg faktisk var jævnt utryg? Helt sikkert. Om jeg fortryder det? Både og..


  • #54   30. jul 2014 Men okay næste gang at skade prøver at bide min finger over står jeg bare og kigger på xD xD

  • #55   30. jul 2014 Min hest har fået et dask over mulen når den har bidt ud efter mig.
    Han kan være en voldsom møveknold engang imellem, og derfor kan det være nødvendigt rent fysisk at sætte sig i respekt. Han ved ikke han er en stor pony, han mener jo selv han kan bo i min lomme.. :b

    Da min søster havde været væk på efterskole skulle han liiiiiige se om ikke den gik at forsøge at "dominere" hende, og begyndte at te sig, bide ud og stejle op af hende. Der skulle altså ikke mere til end et bestemt dask på bringen og et højt "NEJ" og så forstod han jo nok at han havde været en slemmer hest og at det var MEGET uønsket det han lavede.

    Somregel er det nok bare at sige nej, men jeg vil under ingen omstændigheder ha' at han bider for at få noget (det gjorde han slemt meget da han var yngre), for jeg har mange yngre kusiner der synes det er så fedt at være med ude ved hestene, og tænk nu hvis.. En ting er at de bliver forskrækkede hvis han kommer til at puffe lidt hårdt, men bid. Nej.


  • #56   30. jul 2014 Jeg har ikke læst alle svar, men jeg fulgte også emnet på facebook.

    I lige det tilfælde, vil jeg mene at der også er andre omstændigheder der spiller ind. Der er jo en ret god teori om hvorfor hesten har bidt, og derud over nævnes det jo at hesten ikke har gjort det før.
    Som jeg skriver derinde, så har jeg oplevet det samme med min hest. Min hest har bidt mig af jalousi, så hårdt og pludseligt at jeg ikke nåede at reagere. Hun har aldrig bidt mig før, og på trods af at jeg hverken slog hende, bed hende, sparkede hende eller hvad der ellers kommer af ''kloge'' forslag, så har hun heller aldrig bidt mig siden. Det var en instinktiv reaktion, som hun godt vidste ikke var okay.
    Jeg vil aldrig slå/bide/sparke hende for at gøre noget forkert én eneste gang. Der har jo været en grund til at hesten gjorde det. Hvis det er adfærd der fortsætter og er farlig, så må man arbejde med det. Men en engangsforestilling er efter min mening noget andet.

    Derud over, hvis man så står med et reelt problem på længere sigt, en hest der fortsat bider, så ville jeg aldrig nogensinde slå eller bide en hest i hovedet. Jeg forstår slet ikke hvor folk har fået de syge ideer fra. Jeg kan gå med til at man klapper en hest på halsen, skulderen, bringen, whatever. Men man holder godt nok fingrene væk fra hovedet på dyret. Det er modbydeligt og direkte ondskabsfuldt, og jeg forstår ikke at man kan slå en hest i hovedet og gå derfra med god samvittighed.


  • #57   30. jul 2014 Nej ! Og atter f*****g NEJ !!
    Jeg kan råbe og sige HEY ?! Men slå? Sparken osv? Nej jeg går ikke ind for det. Men blander mig ikke, hvis folk gør det. Må de sgu selv om.
    Og ja det er et dyr på 700kg, men min metode har virket ganske glimrende i alle mine lange heste år..


  • #58   30. jul 2014 Smut: Så vi er ondskabsfulde når vi slår vores heste som er ved at bide fingeren over på os? xD Vi slår nok med en kraft på 1 mens en hest bider med en kraft på 3 og sparker med en kraft på 5.. og kan ikke se hvorfor jeg ikke må slå min hest over mulen når men prøver at bide min finger over xD

  • #59   31. jul 2014 Jeg synes det er ondskabsfuldt at slå en hest i hovedet ja.
    Hvis du ikke kan opdrage din hest til ikke at bide dig i fingrene, uden at slå den i hovedet, så synes jeg faktisk det er lidt sørgeligt. Særligt for hesten, eftersom det er den det går ud over.


  • #60   31. jul 2014 Og jeg var en af dem der skrev, at jeg havde langet hesten en.

    Og det gør jeg også, selv om det var en fremmedes hest der bed mig - som du selv så på billedet, var der gået hul og det så ikke kønt ud. Man skal ikke glemme det er nogle store dyr man har med at gøre. Bider den, slår jeg - det er en markering, præcist som de ville gøre i naturen. Vis en fremmed hund eller din hund for den sags skyld bider dig, får den vel også en. Du bakker den vel ikke og siger fy. For tænk nu lige, vis det var et lille barn der snakkede med den hund.... Eller hest for den sags skyld.

    Da der jævnligt kommer mindreårige i min stald, dog med opsyn, bliver hverken napperi, bideri eller sparkeri tolereret. Det er simpelthen for farligt.


  • #61   31. jul 2014 Som der skrives afmagt. Hvis hesten bider så findes der træning der kan løse dette. Eller den simpelhen ikke har fået stråfoder nok. Eller den er i det stadie hvor alt bare skal prøves. Og vælger man sådan en hest, må man også sætte sig ind i trænings metoder. Som de fleste siger, vi reagere instinktivt. Og hesten lære os at kende. Men hvis man gentagne gange dasker slår hesten, så der altså noget galt. Og jo det er store dyr, og vores sikkerhed er vigtig. Men det er os der sætter hesten på en fold, i en boks det os der tilder den foder som vi syntes. Så hvis hesten ikke er i balance og har det godt... Gæt hvis skyld det er. Derfor er det ikke ok at slå hesten. Vi har sat den hvor den er, den vælger ikke selv, derfor også det mindste man kan gøre at behandle den ordentligt og med respekt. Som der siges vi er kun mennesker, og vi laver fejl, og tro det eller ej, rigtig mange heste piger blir klogere med alderen smiley en god ting men heste er så en del af processen og nogle heste blir virkelig misforstået undervejs. Og som med mennesker passer hesten også forskelligt ind. Er der dårlig stemning på stedet man står, så smitter det hurtigt. Træning fra jorden horsmanship redskaber har gjort enormt meget for mig. Og vil jeg varmt anbefale alle. Dårlig kommunikation mellem ejer og hest er virkelig skyld i meget.

  • #62   31. jul 2014 Vil så lige indskyde at hvis jeg skulle slå, så ville jeg aldrig slå hesten i hovedet. Den kan få en dask på bringen hvis det endelig er, ikke i æsken.

  • #63   31. jul 2014 Altså.. Jeg har intet imod at straffe hesten. HVIS den har fortjent det, jeg er helt 100% imod bare at slå dem uden grund. Nu har jeg heldigvis en meget venlig hest, så en bestemt tone er for det meste nok, men jeg har været ude for nogle gange hvor han har sparket efter mig i boksen. Det har været et uheldigt tilfælde, men der har han alligevel fået et hårdere dask på låret eller der omkring, for det kan godt være at det er reflekser, men han er stadig den største af os, og må gerne huske at jeg er inde i boksen.
    En god træner der engang hjalp mig med ham, sagde engang at man skal være lige så hård mod hesten som den er mod én selv. Det har virkelig hjulpet mig meget smiley


  • #64   31. jul 2014 Åh. Min. Gud.

    Hvor mange gange skal dette emne dog sættes op??? smiley
    Er det ikke bare en lille smule indlysende at folk har hver sin mening?

    Ikke surt ment ;)


  • Susling
    Susling Tilmeldt:
    jul 2009

    Emner: 3 Svar: 37
    #65   31. jul 2014 Altså, hvis hypsen bider ud efter mig for at ramme (og ikke bare bider efter mig uden sådan rigtigt at ville ramme), så siger jeg "nej!" med vred stemme og dasker den på bringen for eksempel. Men jeg slår den ikke som sådan.

    Det gør jeg til gengæld hvis jeg befinder mig i en situation, hvor jeg føler jeg er i fare. For mange år siden for eksempel skulle jeg hente min hest på folden hvor den stod opstaldet. Folden var stor, men havde et smalt stykke op mod leddet, så hestene klumpede sig tæt sammen når de alle sammen ville ind samtidig. Her bliver førerhoppen så møgsur over, at det ikke er hende der skal ind først, og der opstår en del tumult mellem hestene. Jeg har en hest mellem mig selv og leddet, og den bed voldsomt ud efter mig. Og der smækkede jeg den altså bare en ordentlig en over næsen, og smuttede lynhurtigt udenom og ud gennem leddet. Jeg var sikker på, at den ville have bidt for alvor, så lige i sådan en situation har jeg altså ikke et problem med at decideret slå en hest. Altså en situation hvor jeg føler jeg er i fare og ikke kan se anden mulighed.


  • #67   31. jul 2014 Hm, nu har jeg læst at en del af jer "aldrig nogensinde vil slå en hest" - hvad med i mit tilfælde hvor jeg enten var nødt at slå med en longepisk eller risikere en hest blive bidt og sparket til døde? Læs eventuelt #17 og tænk så over om du aldrig vil slå en hest smiley

    Der er så stor forskel på situationer!

    De to heste havde gået sammen i mange år, men en dag skiftede rangordenen og den der nu lå øverst kunne slet, slet ikke stoppe igen. Det var ikke to heste der lige var lukket sammen og det var heller ikke på en lille bitte fold (men flere hektar). Var det sjovt for mig at slå med pisken? Nej, det var det bestemt ikke, men jeg ville til enhver tid gøre det igen og det håber jeg enhver anden også ville.


  • #68   31. jul 2014 Nej, det er da ved Gud jeg ikke gør! Jeg bruger en dyb, streng stemmeføring og ellers kropssprog ved irettesættelse. Jeg kan desværre ikke afvise at jeg nok har råbt hysterisk et par gange i min tid som lykkelig ejet af mine to efterhånden ældre damer.
    Mine heste er så venlige og respektfulde overfor mig (og min mand og sikkert alle andre) og jeg agter at tro at det er fordi jeg behandler dem venligt og respektfuldt.
    At de så kan være nogle madammer i visse situationer, især den ene, i samvær med andre heste, er noget andet. Men det skærmer jeg dem blot fra- at ende i en dum situation.
    Jeg har generelt ikke lyst til at slå på nogen... de gange tanken har strejfet mig at genstanden aldrig været et dyr!


  • #70   31. jul 2014 Nu skal man altså huske på, at man kan stå i en rigtig farlig situation, hvor man simpelthen er nødt til at lange ud efter hesten. Eller, det er der måske mange, der mener at man ikke er nødt til - men jeg kan så sige, at jeg har mit liv for kært til blot at råbe af hesten, for så er det i mange tilfælde simpelthen for sent.

    Det handler jo ikke om at bruge slag som afstraffelse. At give hesten et klap er altså ikke det samme som at give et menneske en lussing; nogle gange kan man være nødt til fysisk at få hesten væk fordi den simpelthen er for farlig. I en sådan situation står jeg godt nok ikke bare og har en sur stemme. Jeg passede engang en hest, der - hvis ikke jeg havde dasket den - ville have bidt både mit øre, min næse og stykker af armen af. Igen - jeg har altså mit liv for kært til blot at stå og råbe, når jeg er i sådan en fare smiley


  • #71   31. jul 2014 Kom lige til at tænke på...
    Hvis en hest bider, når man spænder gjord, så gør jeg selvfølgelig ikke noget. Jo den får afvide det ikke er i orden, ved at jeg skubber den væk, men jeg dasker ikke til den eller noget.


  • #72   31. jul 2014 Nej, aldrig.
    Man må heller ikke slå børn, uanset hvor respektløst de opfører sig. Og hvis man ved hvad man laver, er det heller ikke nødvendigt at slå.


  • #73   31. jul 2014 Funke, nu er der jo forskel på almindelig omgang og så at stå en ekstrem farlig situation, som du kalder det. Og der er da ved Gud forskel på at slå og afværge eller værge for sig.
    Alligevel vil jeg da tro at at farlige situationer opstår hvis hesten er bange, angst eller yderst presset og det vil jeg egentlig mene er 'håndtererens' ansvar at imødekomme at situationen aldrig opstår eller udvikler sig.
    Jeg er måske naiv og/eller heldig, men jeg har aldrig oplevet at mine heste (eller andre for den sags skyld) fuldstændig umotiveret har reageret med bid eller spark. Jeg kan faktisk med hånden på hjertet sige at de aldrig har bidt eller sparket mig. Hvis jeg havde en hest der sparkede/bed ud efter mig, ud af det blå, ville jeg undre mig meget og arbejde mig ind på årsagen og det uden at slå.
    Det ville være fuldstændig grænseoverskridende for mig at give en hest fx et knytnæveslag i hovedet (eller et andet sted)...



  • #75   31. jul 2014 Malene Højland: Jeg synes ikke helt, at man kan sammenligne dette. Uanset om man ved hvad man laver eller ej, kan man jo altså stadig godt komme ud for en situation, hvor man er i livsfare. Dér kan det blive nødvendigt simpelthen fysisk at sige fra, fordi det kan blive for farligt hvis hesten blot tromler igennem. Der er jo så også forskel på et barn på 25 kg og en hest på 600 kg - og jeg tvivler også på, at du kommer ud i en situation, hvor dit barn kan være til livsfare for dig på den måde smiley

  • #76   31. jul 2014 Toothless: Men det viser jo bare endnu engang, at du ikke har læst mit opslag ordentlig igennem. Det er som om du overhovedet ikke har sat dig ordentlig ind i hvad jeg mener. Nej jeg render da ikke og slår heste, det har jeg på intet tidspunkt givet udtryk for, at du så tror det kan jeg jo ikke gøre noget ved? Men jeg mener stadigvæk at der ikke sker noget ved at give den et lille dask - eks hvis jeg springer, og hesten er lidt tung i det, og skal godt med fart på hen mod et spring, så får jeg det ikke dårligt over lige at give hesten et lille dask, for at den derfor får mere fart på, og ikke får et dårligt spring/oplevelse. Ellers ''slår'' jeg ikke heste, og er god mod den i al omgang. Men jeg føler jeg skal gentage mig selv hele tiden, det burde da ikke være så svært at kunne se hvad jeg mener, når jeg har sagt det så mange gange? Det er ikke forkert det jeg gør, og det ser jeg på ingen måder det er, hvis du har et problem så lad vær at kommenter mere på hvordan jeg gør - jeg kommentere ikke på hvad DU gør.. Tror nok os jeg havde fået af vide af de folk jeg har fået undervisning af, hvis det jeg gjorde var forkert.

  • #77   31. jul 2014 Malenetilde: Jeg ville da heller aldrig nogensinde kunne finde på at give hesten et knytnæveslag i hovedet eller andre steder, for den sags skyld. Jeg snakker om flad hånd på bringen eller skulderen smiley
    Som Hippie nævnte ville jeg da heller ikke give hesten et dask, hvis den napper mig fx. under opsadling. Her ville jeg komme med et bestemt "nej." Så nej, jeg mener bestemt ikke at det er i alle situationer at man kan være nødt til at slå fra sig, og det er da helt klart også mest optimalt, hvis det virker med stemmen. Jeg har blot oplevet, at det flere gange ikke virkede med stemmen, så jeg snakker selvfølgelig kun om situationer, hvor det kan blive decideret farligt, og ikke blot hvis hesten napper.

    Og jeg er også helt enig med dig i, at man skal forebygge angsten. Men hvis situationen så opstår, så mener jeg også, at man i nogle tilfælde kan komme ud for, at man må slå fra sig for ikke at komme i en rigtig farlig situation smiley Men det er selvfølgelig helt klart noget, man skal prøve at imødekomme.


  • #78   31. jul 2014 Jeg er meget imod at slå børn.. men stod min datter (som teenager, hun er kun 3½ nu) med en kniv eller pistol rettet mod mig, ville jeg nu ikke have noget imod at vælte hende omkuld, eller stikke hende en for at redde mig selv smiley

  • #79   31. jul 2014 Toothless: er vi så færdige med at diskutere ?? eller hvad??


  • Zarina
    Zarina Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 10
    #80   31. jul 2014 Jeg er ikke som sådan modstander af at daske til hesten, men det har aldrig været nødvendigt for mig. Jeg har en sjælden gang været nødt til at hæve stemmen, bakke hesten eller vifte med armene - og det har altid været nok smiley

  • #82   31. jul 2014 Smut: jeg er enig i at man i første omgang skulle have opdraget sin hest til aldrig at komme dertil hvor den vil bide fingeren af en for så er det tydeligvis en selv der har fejlet i opdragelsen af hesten og det er synd. Men hvis man kommer dertil at hesten bider voldsomt ud efter en bliver man nød til at vise den at det IKKE er ok, og så må man snakke hestens ejet sprog og slå igen(self ikke hårdt) ligesom leder hesten gør. Men som sagt bør ens hest ikke bide efter en i første omgang og det er ejerens skyld hvis den gør

  • #83   31. jul 2014 tak


  • #84   31. jul 2014 Nej
    Jeg vil hellere undgå situationer, hvor hesten kunne bide eller sparke.
    Det har aldrig været nødvendigt for mig, at slå mine heste, fordi det aldrig har været nødvendigt for mine heste at bide mig. Heste bliver ikke aggressive uden grund.
    Så må man sgu holde øje med hestens kropssprog, og lægge mærke til om hesten står og bliver irriteret, og så komme ud af situationen INDEN det eskalerer og hesten bider. Ligesom de ville gøre på folden.


  • #85   31. jul 2014 jeg dasker altså hesten en vis den sparker efter mig (alt efter grunden selvfølgelig). Men når hesten bider prøver jeg så vidt muligt bare at ignorere det dog er det altså abre en reflesk med at vis hesten bider dig så langer du ud efter den

  • #86   31. jul 2014 Anna: Og hvis du læser efter, så tager jeg også udgangspunkt i et engangstilfælde, altså en hest der bider én gang. Der kunne jeg da aldrig finde på at slå den, for hvis hesten aldrig har bidt før, så er man altså nød til at stoppe op og tænke; Hvad skete der? Gjorde jeg noget forkert? Blev hesten presset unødvendigt? Har den ondt et sted? Alle de tanker kan man slet ikke nå at tænke igennem før at man i nogens tilfælde åbenbart vælger at klappe hesten en over mulen. Man straffer den altså for en adfærd man ikke ved hvad udspringer af, og det synes jeg ikke er OK.
    Jeg har som det omtalte indlæg på facebook, oplevet at min hest bed mig så hård og voldsomt at det sortnede for mine øjne, og der gik hul. Grundet de store smerter og manglende syn i et par sekunder, reagerede jeg hverken ved at råbe, slå eller bide. Min hest har aldrig bidt før, og selvom jeg ikke straffede hende på hverken den ene eller anden måde, så har hun aldrig gjort det siden.

    Hvis man står med en hest hvor det er et problem i større omfang, så mener jeg stadig, at skal man endelig ty til fysisk afstraffelse, så slår/bider/sparker man ALDRIG en hest i hovedet. Jeg synes det er modbydeligt, og det får man mig ikke til at ændre mening om. Jeg stod selv med en direkte livsfarlig unghest sidste år, som jagtede mig, stejlede op af mig og også gerne vil bide (det var ikke min hest, derfor ikke mig der havde opdraget den) Selvom det var enormt farligt, så havde jeg da så meget hjerne med til at jeg godt vidste, at hvis jeg klaskede den her hest sådan en i hovedet, så ville den blive pisse forskrækket og bange for mennesker. Den ville ikke respektere mig, den ville frygte mig. Men så er vi jo herude hvor vi snakker træningsmetoder- og principper, og det er jo en helt ny diskussion at åbne op for.


  • #88   31. jul 2014 Ja hvis hesten virkelig VIRKELIG trodser mine grænser så JA så kan jeg godt vise tænder! Jeg har dog aldrig i livet arbejdet med heste der sparker. netop fordi jeg aldrig har oplevet en hest som sparker bagud. jeg har nemlig aldrig haft hest med løse bagben smiley

    Jeg er blevet bidt. og forleden bed freja mig da hun havde smed. jeg slår kun hvis de ikke giver slip. men nu forstod jeg Freja. hun var utryk under smed. jeg stod og holdte hende så hun stod jo og ikke kunne komme fri og hvad gør man så? ja så bed hun. så forstod godt situation og gav bare et hårdt nej smiley

    Stejler hesten er det sgu nemmere bare at gå videre med den at stå og vifte foran den smiley

    Så nu når jeg tænker over det tror jeg mere jeg slår i refleks fordi jeg bliver forskrækket?

    Og sikke noget pjat. vi pakker sgu både børn og heste ind i vat!


  • #89   31. jul 2014 Ville aldrig slå en hest som en del af træningen, opdragelse eller "bare fordi".
    Men hvis det er af sikkerhedsmæssige årsager - altså at det kan blive farligt for mig, hest eller os begge - så handler jeg instinktivt og gør hvad der skal til.


  • #90   31. jul 2014 Nej, ligemeget hvad giver jeg den aldrig en! En hest kan godt lære at det er forkert uden brug af magt og straf...

  • #93   31. jul 2014 Undskyld mig Tina, men det er jo direkte dumt - hvis du behandler din hest som om du var en hest, hvorfor skulle din hest så ikke også behandle dig som en hest? Med det mener jeg den samme form for signaler(som mennesker i øvrigt aldrig ville kunne efterligne) og samme form for bid, spark osv....Det fungerer jo ikke, man ender ud i en dum, ond voldelig cirkel og så er det jo ikke sjovt for nogen

  • #95   1. aug 2014 Jeg slår aldrig mine heste, jeg retter dem derimod med stemmen. Det vil sige hvis hesten f.eks. bidder ville jeg brug en høj skarp lyd til at udtrykke mig selv overfor den, at det var ikke i orden.

    Jeg kan ikke se nogen mening i at slå hesten! Jeres mor slår jer jo heller ikke når i ikke har ryddet op på jeres værelse. Måske ikke det bedste eksempel, men det burde forståes hvad jeg mener. Der er en grund til at det er ulovligt at slå andre mennesker. Det er også ulovligt at slå dyr, men det er ikke alle mennesker der tænker over det. Og det er ikke bare min mening, det står i dyreværnsloven.

    I livsfarlige situationer kan jeg godt se man har brug for at "slå" hesten for ikke selv at komme til skade. Men helt ærligt, man burde have opdraget sin hest bedre end at hesten ikke skal forvolde personer voldsom skade med vilje.



  • #96   1. aug 2014 Tina, har du nogensinde tænkt over HVORFOR (dine) heste gør det? smiley Enten er der en 'god grund' til det hvis en hest vælger at bide eller sparke(måske har DU overset dens tidligere signaler?), og ellers kan det jo sagtens være et uheld hvis den går ind i dig(eller hvis den bliver uvenner med en anden hest, sparker ud med forbenet og rammer dig)? Bare eksempler, men håber du kan se hvad jeg mener smiley

    Men ja, sådan er vi jo så forskellige. Jeg siger ikke at hesten bare skal bruge tænder og kløer, og mennesket så bare skal forsøge at undvige hove og blottet tandsæt - men i langt de fleste tilfælde er det jo hesteejere og heste der misforstår hinanden, overser hinanden og ikke LYTTER til hinanden..


  • #97   1. aug 2014 Jeg vil nu også hellere finde grunden til min hests reaktionsmønster, end bare at hamre den én på skrinet...

    Når det er sagt, så kan man alligevel komme til at sætte sig i en meget uheldig og potentiel farlig situation man hverken kan kysse, kramme eller småsnakke sig ud af og der vil rigtig, rigtig mange gå "på autopilot" når man virkelig skal fjerne sig selv fra situationen.. Og det kan meget vel resultere i et ordenligt dask til hesten. Jeg vil hellere daske til min hest, end jeg vil slå mig selv halvt ihjel, ihvertfald..

    Men klart at mange "småting" er resultatet af misforståelser mellem hest og menneske..


  • #104   1. aug 2014 Jeg synes ærligt talt at folk trækker den for langt ud, når man sammenligner det med at slå børn. Husk på, at hesten er mere tykhudet - jeg "slår" jo ikke hesten så det gør decideret ondt på den; jeg dasker til den, så den bliver opmærksom på at den fx. er ved at mase mig. Og ja, det kan godt være at bid og spark er hestens aller sidste udvej, men det ændrer altså stadig ikke på, at jeg som Melanie hellere vil daske hesten end at blive slået halvt ihjel. Man burde kunne forstå, at der er verdener til forskel på at daske til en hest og slå et barn, og jeg synes på ingen måde det er en sammenligning, der holder smiley

    (Derudover bruger jeg jo heller ikke dasket som straf, men for at slippe ud af farlige situationer. Ville jeg slå/skubbe min mor? Nej, aldrig. Men ville jeg slå/skubbe min mor, hvis hun stod med en pistol i hånden og det derfor var en livsfarlig situation? Ja, det ville jeg!)


  • #105   1. aug 2014 SMUT: når det gælder engangs tilfælde synes jeg du har en god pointe med at man ikke skal straffe da man ikke endnu hvad hvad der var skyld i den adfærd. Jeg har selv den dejligste pony som ikke lider i stilhed hvilket er super godt for hvis han pludselig begynder at bukke, stejle eller andet viser det sig altid at det enlig er fordi at han har ondt pga tandspidser eller lignende. Derfor vil jeg aldrig slå ham hvis han pludselig bed ud efter mig, for så vil jeg vide at der sikkert er noget der genere ham.
    Så jeg tror du har helt ret i at man bør tjekke hvorfor hesten bider før man bare slår den, fordi de kan også have en grund til at gøre det smiley


  • Sofie J
    Sofie J Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Svar: 1
    #108   1. aug 2014 Altså min hest er 163 og vejer remmeligt meget og hvis jeg "dasker" den en kan han ikke engang mærke det men det handler ikke om, om han kan mærke det, det handler om at han har så meget respekt at vi ikke når der til. Nogen gange "dasker" jeg ham en men det er altid fordi jeg bliver overrasket eller bange over noget han gør og jeg når aldrig at tænke over det. Min hest har lige så meget respekt for mig som jeg har for ham. Er det ikke mærkeligt at tænke anderledes? Alle har hver sin mening...

  • #112   2. aug 2014 Som regel er det jo nok at "hæve stemmen" eller rykke i grimen eller tov.
    Men hvis tilfældet var ude er jeg enig med de overståede.

    Heste opdrager også hindanden på folden via bid og spark.

    Ulempen ved disse tråde er at det så let fremstår at folk "tæver" løs på dyret bare den vinker med øret.. Hvilket jo langt fra er tilfældet som man skal huske på.


  • #115   2. aug 2014 jeg dasker ikke mine en eller noget som helst andet det kan jeg ikke..

    jeg hæver stæmmen og siger nej eller fy

    jeg har selv en plag der tror man kan nappe i folk og nærmest gå i røven på dem så når hun kommer for tæt på sparker jeg frem ad med benene og så bakker hun smiley

    når hun bider kommer jeg med bevæglser der viser det ikke var ok

    men slå og sparke bide ovs det gør jeg bare ikke..



  • #121   3. aug 2014 Jeg har dasket min hest. Det ser jeg intet galt i hvis hesten er til fare for mig eller andre. Jeg daskede da min hest en da hun fik mast mig op af væggen. Og ja, hun fik da mere end et dask på bagpartiet, da hun simpelthen ikke rykkede sig. Hun er en generelt sød hest, som jeg ellers ikke rigtig har været nødt til at sætte skabet på plads over for på den måde før. Ellers hæver jeg stemmen, laver halveparader, trækker i tovet, skubber med hoften, med rumpen eller med hele kroppen, hvis der skal lidt mere til.
    Hun har så heller ikke gjort noget siden som har gjort det nødvendigt at daske til hende. smiley


  • #122   3. aug 2014 Hun havde så heller ikke gjort noget førhen, som jeg ikke kun ordne med stemmen, et træk i tovet, halveparader eller skub med rumpe, hofte eller hele kroppen.

  • #124   3. aug 2014 Slår på INGEN måde min egen hest, eller andres.
    Væmmes når jeg ser andre gøre det. Og det ser jeg alt for tit ):


  • #126   5. aug 2014 Er godt nok foraget over folk kan finde på at slå hestene i hoved? Helt ærligt.
    Heste er et stort dyr, og de skal selvfølgelig opdraget så de ved hvad rigtigt og forkert er, MEN... Tænk lige på, vi propper bid i munden på dem, vi sætter alt muligt udstyr på dem, vi sætter os op på ryggen af dem osv. Hestene kunne ligeså godt vælge at smide os af hver gang, de kunne dræbe os, hvis de havde lyst.
    Tænk på hvor meget respekt heste egentlig har for os. Det er store stærke dyr, men vi bilder dem ind, at vi er stærkere end dem.
    Jeg har selv slået mine heste, hvis de har sparket ud efter mig, eller bidt mig. Og jeg har slået så de kunne mærke det.. Men ALDRIG har jeg slået min hest på halsen eller i hoved.


  • #128   5. aug 2014 hvis min egen hest bider, så slår jeg den bestemt ikke. Hvis jeg når det skubber jeg imod , så det gør lige så ondt på den som det gør på mig i øjeblikket hvor den bider.
    Vi er ikke heste, og derfor mener jeg også, at vi ikke skal prøve at opføre os som om vi er.
    Heste kan både se og føle, at vi ikke er heste, så vi er nødt til at lære dem vores kropssprog, lige som vi skal lære deres for at forstå dem.
    Går hesten derimod direkte ind i mig, og "bryder min personlige cirkel", så er jeg ikke bleg for at slå et sparke, eller på anden måde gøre det klart for hesten at det ikke er okay. Nogengange er det nok at skubbe ham væk, andre gange skal der mere til.


  • #129   5. aug 2014 Hold da op hvor forfærdeligt altså.. At man kan finde på at daske til sin hest det.. Det syntes jeg af en eller anden grund ikke er okay. Men det der med at jeg gør det jo selv engang imellem fordi sådan er min refleks! Jeg kunne aldrig finde på at daske min hest en medvilje!..
    Det kan godt være jeg er lidt blød mod min hest men jeg syntes simpelthen ikke det er okay at slå sin hest. Og når jeg så kom til at slå min hest ved refleks står jeg altid og skammer mig.
    jeg kunne heller aldrig finde på at sparke hårdt til min hest, slå den med pisken eller rive den i munden! DET ER FORFÆRDELIGT AT GØRE SIN HEST ONDT..
    Syntes allerede menneskerne gør skade nok!!


  • #130   5. aug 2014 Team pony - Nu er der jo forskel på at daske den, og at slå den. Et dask gør ikke ondt. Det er overdrevet, at du sætter det i samme bås, som at gøre sin hest ondt, ved at sparke, slå, eller rive den i munden. Det er bare et lille dask, de gør det langt værre, mod hinanden på folden hele tiden. For at korrigere uønsket adfærd.

  • #131   5. aug 2014 Du skriver bare hvad du vil Linnea..
    Men jeg har MINE egne meninger.. Og ja, jeg er måske en lidt blød pony mor men det har man sgu også lov til!..


  • #132   5. aug 2014 Pony Ja det gøt jeg nemlig smiley
    Det eneste jeg siger er, at det overhovedet ikke er det samme, at daske sin hest, som de overdrevede samenligninger du kommer med. Du siger jo nærmest at hvis vi dasker hesten, så sparker, tæsker og river vi også i den.


  • #133   5. aug 2014 Nej, det skriver jeg slet ikke..
    Kan du ikke bare lade det ligge? Syntes faktisk det lidt sjovt.. Du kan godt lide at rette på folk. især mig? Du skriver på alle mine forumer og retter på mig som om jeg var dum!..
    Det er utroligt irreterrende bare så du ved det smiley


  • #136   5. aug 2014 Team Pony, jeg tror nu bare det er fordi, at du sammenligner det at daske til hesten, med at man decideret slår og sparker hesten. At daske til hesten er ikke det samme som at slå den hårdt, og derfor virkede dit indlæg ikke helt gennemtænkt smiley

  • #139   5. aug 2014 Team Pony Jeg har aldrig set dig før?..

  • #140   5. aug 2014 Team Pony Nårh jo, du er hende der har oprettet 500 tråde, om part i Silkeborg? Jeg har ikke engang kommenteret på dem allesammen, hvis det er dem du hentyder til. Det er da godt nok langt fra alle dine tråde, syntes du ikke? Du må da meget gerne finde noget jeg har skrevet, som du er blevet stødt over, for jeg kan godt nok ikke se, hvor det skulle være. Jeg ville gerne tage den i beskeder, men du har jo åbenbart smidt mig på filter. Ikke at det rager mig, men nu vil jeg da egentlig gerne vide, hvad jeg har gjordt smiley

  • #142   5. aug 2014 Jeg tænker nu ikke på "leder-begrebet" på den måde, at vi er hestelederen som i flokken. Hesten ved godt, at vi ikke er en hest, ligesom hunden også godt ved, at vi ikke er en hund. Men det ændrer jo stadig ikke på, at man skal 1) være den, der leder hesten og 2) være den egentlige "leder," altså den, der har kontrollen. Selvom hesten godt ved, at vi ikke er en hest, så har den jo stadig brug for at have én til at lede den.
    Når man snakker om at være en leder er det altså ikke nødvendigvis på den måde, at man skal opføre sig som hesteflokkens leder, men mere i form af at man skal tage styringen og skabe klare og dermed trygge rammer for hesten smiley


  • #147   6. aug 2014 Jeg har en "hyggepart" på en shetlænder, men hun er fuldstændig ligeglad med hvor jeg er henne, hun vader bare rundt. skide stædig, men det vi alle kvinder nok smiley men når hun går ind i sine små flip, og ikke tænker over mig så får hun altså en.. det kan godt være hun er stædig, men jeg er stædigere.. De er skide stærke de heste, selv en shetlænder, men det skal de bare ikke selv vide.. Så jeg er ikke bange for at vappe til hende.

  • #148   6. aug 2014 Respekt og respektere er 2 forskellige ting.
    Respekt er hvor den er bange for dig og respektere er at den lytter og gør det du beder den om.


  • #149   6. aug 2014 aah Amanda, jeg tror liige der er noget du har misset. Respekt er et substantiv; inde på ordbogen "anerkendelse af nogens eller nogets værdi, status, vigtighed, berettigelse el.lign." hvor 'at respektere' er et verbum; inde på ordbogen "føle, udvise eller vidne om respekt" dvs. at føle respekt smiley

  • #150   6. aug 2014 Måske skulle jer der slår jeres heste, finde fejlen på HVORFOR de lige præcis bider, sparker, spytter, gir lusinger og hvad fanden jeres heste kunne finde på, at gøre mod jer. Nogle gange kan jeg ikke lade være med, at tænke om det måske i bund og grund er jer fejlen ligger hos? Er virkelig overrasket over, hvor mange der egentlig bruger den form for opdragelse mod deres heste.
    Og ja bare angrib mig, og hak mig ned - jeg er fuldt ud klar smiley


  • #151   6. aug 2014 Lærte det på ridelejren til Horsemanship (eller hvordan det staves). Og syntes heller ikke det lød helt rigtigt, men jeg fik det da ind i hjernen. d:

  • #152   9. aug 2014 Lige der ligger jeg i en mærkelig situation...
    Hvis nogle spurgte mig, ville jeg sige at den fik et lille dask over snuden.
    Men Når jeg så tænker over hvad jeg har gjordt de gange min pony har bidt mig, så har jeg aldrig så meget som tænkt på at daske hende?... Jeg vrikker munden op, så jeg kan få fingeren til mig, og skælder ud verbalt. Og går derefter rundt og piver resten af dagen... Så nej? Men jeg syntes ikke det er okay at slå hesten. Et lille rap er ok.
    Dask = flad hånd der rammer mulen, så hesten bliver forskrækket. Er her kun ude på at forskrække hesten! Ikke at det gør ondt! Da jeg har den opfattelse at den husker det bedst sådan.



  • #154   16. nov 2014 Nu har jeg arbejdet med et par hingste, og især dem styres ofte af hormoner, og der er det altså nødvendigt at de bliver sat på plads! Hvis du tænker dig lidt om, så er det da tusind gange bedre, at gøre det der er naturligt for hesten frem for at "råbe" af den! Hesten forstår ikke at du råber, og bliver derved forskrækket, hvis du slår den på halsen, gør det højst sandsynligt mere ondt på dig end på hesten, og den opfatter det som en irettesættelse!

    Jeg har haft en pony spm var så mishandlet og ødelagt at den slet ikke vidste hvordan den var hest længere, og der igennem har jeg fået hjælp igennem hesteterapeuter osv.. Og det er vigtigt at have hestens natur med sig når man opdrager, og hverken kys eller råben er en del af hestens natur..
    Måske vi skulle huske på hvad det egentlig er at vi har imellem hænderne, og derimod sætte sig ind i hvilket dyr det er og hvordan dens natur er..

    Et dask på halsen gør IKKE ondt men er en naturlig handling for hesten! smiley


  • #155   16. nov 2014 jeg kan love dig for en hest ved hvornår man forhøjer stemmen!!



  • #156   16. nov 2014 Ja den ved godt du forhøjer stemmen, men den forstår stadig ikke din mening. Har du nogensinde set en hest i flok? Der er sgu da ingen af de andre heste der stiller sig og råber. Nej de sparker eller bider og på hesten sprog betyder dette enden leg eller at den er gået over stregen !
    Det er ren opdragelse fra naturens side at den får et spark engang imellem.


  • #157   16. nov 2014
    Men inden de sparker eller bider, så er der advaret med pisk med halen, øre der er bag udvendte, bagpart der vender rundt, stampen i jorden mm ;o)

    Det kan vi mennesker ikke.


  • #158   16. nov 2014 som krikken siger, heste advare. og jeg kan love dig for mine heste ved når mine stemme er høj og seriøs så ved de godt at det ikke er for sjov længere. men nu snakker vi også om hvad situation vi står i.

  • #159   16. nov 2014 Ja jeg siger også bare at det er ikke uvant for en hest at få et slag. Det skal selvfølgelig ikke være ondskabsfuldt, men at råbe er bare slet ikke naturligt for en hest. Så er det bedre at stampe i jorden eller noget som advarsel.

  • #160   16. nov 2014 synes det pjat at ligge det-ikke-naturligt-for-hesten-kortet. jeg ser intet for en hest der er naturligt idag.. så at give den en klask eller råbe er vel ligemeget. men... hvorfor klaske den en hvis det andet virker?

  • #161   16. nov 2014 og... igen kommer det an på vilken situation man er i. man klasker jo heller ej min hest ind på en vandplads nu hvor den har en fortid af at blive tæsket af en kost ind på en vaskeplads.. så panikker han jo først..

  • #162   16. nov 2014 Jeg har som tidligere skrevet at jeg selv har haft en mishandlet pony. Og det har jeg fået hjælp til af personer som faktisk ved rigtig meget om dette smiley at du råber af din hest, det må du selv om smiley jeg går ind for at opdrage mine heste på en naturlig måde, ikke fordi det er naturligt at den er på stald og bliver redet osv, men som flokdyr og at den er en del af en flok til daglig på fold osv, det er naturligt og derfor bibeholder jeg dette i min opdragelse smiley

    Råb du bare, jeg bruger roligere metoder til mine heste smiley


  • #163   16. nov 2014 hmmm ja slå du bare så bruger jeg venligere metoder smiley

  • #164   24. nov 2014 hvis hesten bider ud efter mig er jeg ikke bange for et lange den et par over mulen. godt nok finder jeg mig i meget, men at blive bidt tolerere jeg ikke....

Kommentér på:
Slår du din hest?

Annonce