{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.097 visninger | Oprettet:

Min (stadig) fuldstændig umulige unghest..(inkl billeder) {{forumTopicSubject}}

Lige endnu et emne! smiley

Nu har jeg endelig taget mig sammen og haft tid til at komme ud og træne med Sunspot.

Jeg longerede hende og longerede hende over nogle meget små spring. Men vi var ikke helt enige om det. Hun kommer meget tæt på og prøver at løbe en ned. Vil ikke til at skrive en hel masse, for billederne siger det meste. Husk at læse teksten!

http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/413075-traening_med_sunspot___min_umulige_unghest?status=1

-Olivia smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min (stadig) fuldstændig umulige unghest..(inkl billeder)
  • #1   16. jun 2013 Hun ser voldsom ud smiley

  • #2   16. jun 2013 Puuha det ser ikke spor rart ud! men godt du har hjelm på!

    Har du ikke en underviser der hjælper dig med den?


  • #4   16. jun 2013 Emma: Hvad mener du?

  • #5   16. jun 2013 Det skal den altså stoppe med, og vil fraråde dig selv at gøre det. Få en voksen eller en træner til det, det ved noget om det. Det der bliver altså farligt...

  • #6   16. jun 2013 I det mindste har du fået nogle pæne stejle-billeder... Kan du så ikke bare sige at det var meningen hun skulle stejle og det har I øvet på længe? smiley

  • #7   16. jun 2013 CoDoK: Nu kan det jo godt være at jeg har styr på situationen selvom hun stejler. Jeg har haft hende 1 år nu, og det har været værre. Men der er ikke nogen der er kommet til skade. Og alder har intet at gøre med hvor meget man kan.

  • #8   16. jun 2013 hun ser meget stresset og forvirret ud
    pas nu på jer selv og hesten


  • #9   16. jun 2013 Sofie: Ja, det jo skønt! smiley

  • #10   16. jun 2013 Vi to: Det prøver jeg også på. Men hun virker slet ikke stresset, hvis man ser hende IRL. Det er nok svært at se på billederne, men hun er mere dominerende/truede.

  • #12   16. jun 2013 Jeg var der idag da de trænede og man kunne tydeligt se at Sunspot prøvede at true Olivia, hun stejlede hen mod hende og "jagtede hende" smiley

  • #13   16. jun 2013 Hun er nu mere ud som en hest der ikke aner hvad der forventes af hende, end som en hest der prøver at overtage verdensherredømmet (noget jeg i øvrigt ikke mener heste sådan render rundt og drømmer om generelt)

    Jeg tror altså i skal genoverveje jeres fremgangsmåde og få noget hjælp af en kompetent træner...


  • #14   16. jun 2013 CoDoK: Du kan da bare komme og vise at du kan gøre det bedre selv. Uden nogen hjælpemidler. Jeg prøver bare at gøre det så sikkert som muligt, for alle. Men fair nok, hvis du selv mener du er så god at du kan gøre det bedre.

  • #15   16. jun 2013 Er noget så enig med CoDoK..

    Hesten er noget så forvirret og ængstelig på de billeder der fremvises... Tror simpelthen ikke den fatter havd i vil, hvilket i følge billederne er forståligt.

    Pas på jer selv.. Og ros for den hjelm!


  • #16   16. jun 2013 Du må have givet den enten forkerte eller forvirrende signaler, da heste hverken gør mere eller mindre end du beder dem om. Synes også det ligner en forvirret hest. Du er nød til at fortælle den hvad den skal smiley

  • #17   16. jun 2013 Vil sige noget nær det samme som CoDok..

    Jeg ville finde en god træner - en med erfaring og har gode anbefalinger med i bagagen og se om h*n ikke vil hjælpe dig..
    For det der, det er ikke sikkert..
    Som du selv skriver, hun er dominerende og truer dig..
    Der var et billede, hvor jeg tænkte "gad vide om den angreb efter det billede"

    I burde jo snakke sammen og have et godt "makkerskab" (IKKE venskab)
    Fejlen ligger jo så heller ikke hos hende..


  • #18   16. jun 2013 Normalt når man longerer bruger man en longepisk.. Det er måske ikke kun fordi hun vil have den væk.

    Olivia - Synes, at det er fint du arbejder videre med hende :). Bare pas på dig selv, og få en hjælper ud hvis det bliver nødvendigt!


  • #20   16. jun 2013 Michelle: Har jeg fået flere gange, og det får jeg også snart igen. Har prøvet alle trænings metoder! Både at være hård og konsekvent og at være meget rolig og meget retfærdig, men intet hjælper.

  • #21   16. jun 2013 Jeg kan godt forstå det er svært at forstå, hvordan Sunny er i virkeligheden da hun på de her billeder er vildt forvirret ud, nu var jeg der og kan derfor fortælle jer, at det simpelthen har noget at gøre med den måde kameraet har fanget hende øjne på da hun kastede med hovedet smiley

    Vi har en lille flok på tre heste, Olivias to, Sunspot og Mercedes, og min ene, O'balina smiley Mercedes er førehoppen og Sunny ligger i bunden, min hest O'balina prøver så hele tiden selv at komme lidt højere op ved at trampe lidt ekstra på Sunny(min hest er ret bitchy overfor de andre) derfor tror jeg, at Sunny prøver at være højtstillede, hvor hun kan, altså over for mennekser, så nej, det er ikke fordi hun vil overtage verdensherredømmet, men fordi hun bare gerne vil lidt længere op i hierarkiet der, hvor hun tror hun kan smiley

    Håber det gav mening? smiley


  • #22   16. jun 2013 af det jeg kan se ud fra billederne er at du selv har en truende attitude
    og hvis det er rigtigt så smitter det self af på hesten

    find altid problemet før du prøver at finde en løsning smiley

    evt find en træner der ved noget mere om kropssprog og som ikke bliver usikker


  • #23   16. jun 2013 CoDoK: Nej, jeg ville gerne have gode råd, og ikke en masse "du burde ikke have lov at træne med hesten".

  • #24   16. jun 2013 Elisabeth

    Sådan tænker heste simpelthen ikke overfor mennesker.

    Kameraet kan ikke fange over 20 'uheldige' billeder uden der er noget sandhed over dem, det er jo ikke kun på et billede.


    Når det er sagt så undre jeg mig også over det ofte meget korte reb, hvordan kan det være det på næsten alle billeder er trukket helt ind? Det ligner næsten at man med vilje har fremprovokeret stejl?


  • #25   16. jun 2013 Synes også at hesten ser enorm presset og forvirret ud. Det ser ærlig talt heller ikke ud til, at du ved 100% hvad du skal med den lange pisk. Så er den foran hesten, så er den bagved, på siden osv. Du kan TYDELIGT se, at hesten BESTEMT ikke føler den som en til at blive ledet med. På et af billederne ligner det oven i købet at hesten prøver at sparke ud mod pisken, hvor den jo så TYDELIGT fortæller dig, at den bestemt ikke kan lide, at den skal indgå i træningen.

    http://hest2.webgallerier.dk/album/1773/628/471/8860321-traening-med-sunspot---min-umulige-unghest
    På dette billede er pisken da i sving

    http://hest2.webgallerier.dk/album/1773/628/471/8860348-traening-med-sunspot---min-umulige-unghest
    Og hvad POKKER skal pisken oppe i hovedet på hesten ?? Du kan se på pisken, at kameraet ikke har kunnet nå at fange hele bevægelsen da pisken er i bevægelse.
    Og på det efterfølgende billede, ser man hesten flygte og have STOR frygt og panik i øjnene !!

    Hesten flygter jo direkte fra pisken på disse billeder.. (den lange blå)
    Pisken er jo GENTAGENDE gange også langt over hoftehøjde. INTET dyr eller hest vil synes, at det er rart at en pisk kommer op i hovedhøjde. Og den eneste måde at din hest til sidst kan sige fra på, er ved at gøre sig dobbelt så stor som den, når du ikke ser dens andre signaler.

    Jeg kan virkelig ikke se, hvad du ikke forstår ved din hest ? prøv at se på dens øjne. Ser de glade og afslappede ud ? Nej det synes jeg heller ikke ..


  • #26   16. jun 2013 Hun vil jo bare ligne sit menneske: ginger, på 2 ben og pænt provokerende smiley
    Som hest som ejer - er det ikke det man siger?


  • #27   16. jun 2013 Sassie -der er jo heller ikke noget i vejen med at bruge longepisk til longering. men der er noget i vejen når den skal bruges for ikke at blive angrebet af kræet.

    Og at hesten angriber/jager longeføreren tyder da på at den er helt helt gal med kommunikationen/træningsmetoden.
    Den gør det jo ikek fordi den synes det er sjovt (og ej hellere for at overtage verdensherredømmet), men fordi den er frustreret, utryg eller på anden vis ganske utilpas med det der foregår.
    Og kan den ikke engang longeres normalt, er det da helt forrykt osse at ville have den til at springe, eller blot arbejde over bomme i longen.

    Jeg synes nu fortsat at i skal have fat i kompetent hjælp til den hest... både for jeres egen og for hestens skyld.



  • #28   16. jun 2013 • Olivia - Team Solvang •

    Hvorfor skal hun bevise noget?

    Det er jo ikke hendes hest og det i laver ser jo, ikke ud til at virke..
    Det kunne være der var noget om det?
    Det kunne være det var en mulighed for at lærer noget nyt, tænke i nye retninger, da alle heste jo ikke er ens..
    Måske et par nye øjne, med god erfaring, netop kunne hjælpe dig, hvis det som du skriver har varet et år..

    Det er da også lang tid at kæmpe, hvis en anden måske kan hjælpe dig over problemet på 14 dage..


  • #29   16. jun 2013 Pixies

    Det er nemlig lige det jeg mener, det ligner kraftigt at der fremprovokeres stejl.


  • #31   16. jun 2013 Vi to: Når en hest løber mod dig og stejler, så kan det blive nødvendigt at virke truende. Her går hun pænt, og syntes ikke at jeg ser truende ud.

    profilbillede
  • #32   16. jun 2013 Når du opretter sådanne et forum, og andre bare prøver at hjælpe dig med din hest, så synes jeg ærligt du skal tage imod den hjælp du får, selvom det er at din hest ser forvirret ud, eller at du skal skaffe en voksen/underviser. Tag nu imod de råd, i stedet for at være stædig og skriv 'jeg kan godt selv', for pokker da også! smiley

    For jeg vil give de andre fuldstændig ret i at hun ligner en forvirret hest, der slet ikke ved hvad hun skal, det stresser hende op når du bliver ved, også fortolker du det som at hun truer dig.


  • #33   16. jun 2013 Elisabeth -nu findes der utallige studier der viser at der ikke skabes hieraki mellem forskellige arter... så jeg tvivler på det er et spørgsmål om at hun kæmper for en højere plads i hierakiet...

    Heste angriber ikke mennesker fordi de synes det er sjovt... Hvis de angriber mennesker er de bange, frustrerede eller kørt så langt ud at de ikke ved hvad de ellers skal stille op...

    Så i er altså ude på et sidespor, uanset om hesten så har været vanskelig fra start eller ej


  • #35   16. jun 2013 Jeg er altså bange for at den pisk gør mere skade end gavn. Som de andre også nævner - den pisk er simpelthen for forvirrende for hesten, og kan godt se ud som om den skal bruges imod hesten som et redskab for magt, men ikke som en hjælpende hånd.
    Få en professionel ud eller få lavet noget jordtræning med den...something. Det der ender galt...


  • #36   16. jun 2013 Vi skal nok forsøge at få taget noget video så i kan se at hun altså ikke er bange for os, nærmere agressiv.. Og nej, det er ikk perfekt træning, men tro mig, det er ikke så slemt, som jeg også godt kan se, det ser ud som! smiley

    DD: Måske tænker hun ikke på mennekser sådan, men en hver hest vil jo gerne op i hierarkiet og det kan hun simpelthen ikke komme i flokken,da min hest er virkelig strid overfor hende! Så ville jeg jo mene at det var klart at hun så forsøger at komme op ad "næste sted" smiley
    Derud over fremprovokere hun ikke stejl! Hun brugte kun pisken da Sunny stejlede eller på anden måde blev farlig smiley


  • #37   16. jun 2013 En start ville være at fjerne den truende attitude.
    Og iden alt går galt så skaf HURTIGT hjælp!

    Det er svært selv at se hvor grænsen går, men bliver i ved med at kæmpe sådan der, så ender det galt, og det kan give varige 'ar' på hesten. Det arbejde i har nået bliver ligesom bare stampet på, og så bum. Og så for jeres egen sikkerheds skyld! I skal i nå så langt at du/i kommer til skade, eller at i bliver bange for hesten, eller omvendt!


  • #38   16. jun 2013 Pix: Pisken er meget blød, så hvis jeg løfter den fra jorden hurtigt, så bøjer den altså.
    På billede 2 er pisket 1 meter fra hendes hoved. Men det kan man jo ikke se på et billede. Og nogle gange kan det være lidt svært at styre både pisk, hest og tov. Jeg er ikke perfekt, men jeg rammer hende ikke i hovedet.


  • #39   16. jun 2013 Elisabeth -men hvis hesten opfører sig agressivt er der en årsag til det. F.eks. at den er presset over evne, at den er frustreret, utryg eller på anden vis utilpas ved situationen. Ingen hest er født agressiv. heste er generelt konfliktsky dyr, så når de når derud at de ligefrem opfører sig agressivt overfor mennesker, så er der altså et eller andet galt, enten fordi de har ondt eller fordi man håndterer dem forkert

  • #40   16. jun 2013 Og iegn: DER FINDES IKKE HIERAKI MELLEM FORSKELLIGE ARTER, så hun prøver altså IKKE at kæmpe sig op i hierakiet, for der er IKKE noegt hieraki mellem hest og menneske

  • #41   16. jun 2013 Daydreamer: Ih ja, for jeg syntes det er super fedt at min hest er halv farlig at træne med. Derfor får jeg den til at stejle med vilje! Nøj, det giver god mening, hva'.
    (ironi, hvis nogle skulle være i tvivl)


  • #42   16. jun 2013 jeg ved godt at jeg har skrevet privat, men nu studerede jeg lige billederne nærmere!
    billede 6-9, der har du pisken ved sunspots hoved!
    Billede 21, pisken vænner op af.. opfattes truende
    billede 23, taler for sig selv.
    Billede 24, du burde skamme dig!! pisken ligger på hestens forben, hun bukker og forsøger at stikke af.
    Billede 29, pisken er i hendes hoved IGEN!
    Træner skift
    Der ses tydelige våde piskemærker på hesten, billede 39-41 fremhæves..

    Find dig en kompetent træner, inden du smadrer hesten!



  • #43   16. jun 2013 som jeg også skriver så er det jeg siger kun ud fra det jeg kan se på billederne
    og der ser du truende ud og det ser ud som om du giver flere modsatte kommandoer med din krop på samme tid

    og hvis dette har stået på et år
    så forstår jeg godt hesten er frustreret smiley

    men jeg har ikke set dig træne så kan self ikke sige dette med sikkerhed smiley


  • #44   16. jun 2013 Du behøves ikke nødvendigvis at ramme hende, men hun vil stadig se det som en truende bevægelse. Du skal jo tænke på at hun er en hest, og dermed et flugtdyr. Pludselige bevægelser som du laver vil gøre den nervøs.


  • #45   16. jun 2013 Elisabeth

    Igen sådan tænker en hest ikke, de vil ikke forsøge at dominere mennesker, blot fordi de ikke kan dominere i folden.
    Pisken har intet at gøre andre steder end bag hesten i jordhøjde, stejl eller ej.

    TS
    Ligegyldig havd så benytter du den pisk komplet forkert, hvilket muligvis også forvirre hesten enormt.


  • #46   16. jun 2013 Det kan godt være at heste ikke burde prøve at komme op ad i hierarkiet når det kommer til mennekser, de burde jo se os som noget helt helt andet! Men en af problemerne med Sunny er at hun ikke har været i hænder rigtig før hun kom til Olivia, det vil sige før hun blev tre.. Derfor er hun aldrig blevet sat på plads af mennekser rigtigt.. Det er de første år af hestens liv der er grundlag for resten, så at hun ikke ved at hun skal have respekt for mennekser har nok meget at gøre med det! smiley

    Undskyld min vildt dårlige formulering! smiley


  • #47   16. jun 2013 TS

    jamen hvorfor dælen har du ellers fat i <b> kort </b> snor på samtlige billeder med pisken i vejret, som ofte er et fremprovokation og signal på stejl?

    http://hest.webgallerier.dk/album/1773/628/471/8860315-traening-med-sunspot---min-umulige-unghest


    hvis du ønsker at longere, så undre det mig blot.


  • #48   16. jun 2013 Det er jo klart at hun bruger en longepisk til longering? Denne er endda uden snært, for at virke mindre truende.. Selv foretrækker jeg faktisk at bruge en jernkæb, men sådan er vi alle jo forskellige? Bruger i en bold? Et badekar?

    Kalie - thumbs op for at du banker din hest :b!


  • #49   16. jun 2013 Elisabeth

    Jeg arbejder med mishandlede heste, er skrevet op som plejefamilie til mishandlede/misrøgtede heste samt ejer selv 3 der har været mishandlet og misbrugt og en der var komplet rå.

    Jeg har ALDRIG haft behov for at skulle sætte en eneste hest på plads, og de fleste har her været hingste hvor man netop skulle tro det.

    Det handler i den grad om korrekt træning og håndtering af sådanne heste, og så skal de ikke sættes på plads med ledes.


  • #50   16. jun 2013 På billede nr. 2 pixies har linket til, er der en våd streg efter pisken.. Og uanset hvad så er den pisk brugt forkert.

    Du kan slet ikke se hvor farligt det er! Nok har det været værre men det hør det ikke mindre farligt! Skaf dig en underviser inden du ender i en ambulance.


  • #51   16. jun 2013 Hvis du står og fumler med pisk, hest og torv kan hesten straks se at du ikke har styr på en dyt, og hvorfor skulle den så stole på det du beder den om og gøre som du beder den om? smiley

  • #52   16. jun 2013 Kao, hvad var det dog for en kommentar?

  • #53   16. jun 2013 TS: Nu spørger jeg meget dumt. Men hvad er der lige sket siden du fik hende? På hendes profil rider du bidløs, men hvordan kan du det hvis hesten er sådan der? Hvad er der sket? Jeg forstår <b> INTET!
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/198135-dsp__svs_sunspot_blackthorn3


  • #54   16. jun 2013 Nej nu løj jeg, med min 1 års har jeg haft magt kampe, men det er jo bare dårlig træning fra min side.

  • #55   16. jun 2013 Sad lige og nærstuderede billederne, og der er MEGET jeg absolut IKKE forstå. Hesten er bange, og frustreret! Prøv at se nærmere her, syntes det stråler ud fra hesten, og kropsbygning! ( nemmere at se hele kroppen, på det originale billede )
    Hesten forsøger at flygte fra jer.


    profilbillede
  • Elsi B
    Elsi B Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 55
    #56   16. jun 2013 Hej. smiley
    Du må ikke opfatte dette negativt.. men for mig at se ligner det er meget misforstået og frustreret hest som ikke forstår hvad du forlanger af den. Måske forlanger du også for meget? (spring også?)
    Og hvis den er tæt på at løbe ind i dig har den jo ikke lært om "personal space" og du er derfor et skridt for langt fremme.
    At den stejler og "jagter" dig er fordi den ar 0 respekt for dig og gør præcis som det passer den! Og det er meget naturligt. Alle heste vil teste om du har leder-egenskaber. Og vis ikke den opfatter dig som leder vil den bare tage sine egne beslutninger.
    Jeg kan se du bruger typisk horsemanship-udstyr så jeg går ud fra at du prøver at træne hesten på dens "sprog". Og ud fra billederne ser det ikke ud som om du helt har styr på det. Men dejligt hvis du prøver! smiley
    Jeg vil helt klart anbefale dig at få en Horsemanship-kyndig ud og hjælpe dig! Ellers er der mange gode trænings-videoer på monty roberts hjemmeside.
    Men som de andre siger kan det blive farligt med en hest der helt klart ikke er styr på. Selv om det er træls må man nogle gange anerkende at man ikke er dygtig nok til opgaven. smiley Hvor gammel er hesten? smiley


  • #57   16. jun 2013 Kailie

    hahahahaha hvor er du dog bedårende pige barn altså smiley


  • #58   16. jun 2013 Slask..

  • #59   16. jun 2013 Kalie - går ogs' meget selv ind for dyremishandling, så dejligt at møde en person med de samme holdninger smiley der er jo ikke noget bedre end en hest der frygter alt og alle når man er færdig med dem, altså smiley nye vil jeg anbefale dig og bruge et boldtræ til at longere ham, nu han ikke reagere på pisken smiley

    Ironi kan ikke forkomme smiley


  • #60   16. jun 2013 Og på mange af billederne er pisken foran hesten? Pisken skal bruges som hjælp til bagparten, ikke oppe i hestens hoved? Og er det bare mig eller der der mærker på hesten efter pisken?

    profilbillede
  • #61   16. jun 2013 Nu har jeg ikke læst alle kommentarerne herinde, men jeg vover at svare alligevel..
    Det er meget tydeligt på mange billeder, at det simpelthen er pisken, hesten siger fra overfor. Sådan var min unghest også i starten, og hun stejlede også. Så fjernede jeg longepisken, min truende adfærd og fik dyret til at gå i en afslappet skridt - og vips, problemet var løst.
    Nu har jeg en pony, jeg kan longere uden udstyr i alle tre gangarter, fremfor en pony der stresser, når hun ser en lang pind på størrelse med en longepisk.
    Hvis du kigger rigtig godt efter her, på dit eget billede, hvad er det så hesten viger efter, hvis du selv skulle bedømme det? Sådan, helt ærligt....


    profilbillede
  • #62   16. jun 2013 http://hest.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/1773/8860373-traening-med-sunspot---min-umulige-unghest


    Om du vil det eller ej den hest ahr fået slag.


  • #63   16. jun 2013 Rikke: Ja, og det betyder ikke at jeg har tæsket den en med pisken vel? Jeg bruger pisken til at skubbe lidt til hende osv. og så er det jo klart at der kommer et mærke hvis pisket er våd.

    Missen: Årh hold da op. Du har ingen fornemmelse af hvor pisken er ud fra billeder. På mange af dem er den 1 meter væk, men det ligner at hun har den i øjet. Kan ikke se hvad der sker på billede 23? hun kaster med hovedet? Er det nu også min skyld? Jesus christ.


  • #64   16. jun 2013 Ej det må jeg prøve! Men måske lidt for mildt for min smag.. Er til noget der virkelig bare siger smask, da jeg ellers km blive lidt i tvivl om, om jeg overhovedet har ramt osv smiley

  • #65   16. jun 2013 Lige en kommentar fra min komplet heste idiot kæreste som kun var hvor hovedet sidder på hesten

    ' hvorfor prøver hun at få den til at stejle?'


    Hvis selv HAN ikke ser longering men fremprovokation af stejl, så ved jeg heller ikke mere da.

    Desuden kommenterede han striberne på hesten omgående med hvorfor du havde slået.


  • #66   16. jun 2013 Okay Olivia.. Svar lige kort og konkret på dette; Har i slået hesten? Der er tydelige mærker på den jo.

  • #67   16. jun 2013 God idé med hjelmen og vesten og støvlerne! MEN hvis du virkelig har brug for alt det sikkerhedsudstyr bare for at longere, ville jeg altså sige du har brug for hjælp, og så er du alt for lang fremme i forhold til også at forvente at du kan springe med den i din longering ...

  • #68   16. jun 2013 Kallie: Du har redet/haft hest i et halv år. Rolig nu, du ved ikke alt endnu. smiley

  • #69   16. jun 2013 Jeg har på INTET tidspunkt skrevet at du har tæsket hende med pisken, men piske har absolut INTET at gøre i nærheden af hestens hoved!

    Du er simpelthen nød til at erkende at du ikke ved alt i hele verden, og finde dine fejl. For heste er ikke i stand til at tænke, som du ønsker at hun tænker. Du menneskeliggør den. Kan du ikke selv finde dine fejl, så få dig en underviser ;). Synes jeg faktisk du skal gøre uanset hvad!


  • #70   16. jun 2013 TS: Har du på noget tidspunkt lært hesten at stejle? Har før set at en af dine andre heste kan stejle? smiley

  • #71   16. jun 2013 Det jeg tror vi har glemt at sige er:
    Det er jo altså ikke kun når hun bliver trænet hun er sådan, også når hun bliver trukket på fold osv. og det er overfor ALLE, ikke kun Oliva fordi hun er truende eller, hvad det nu er i mener smiley

    For at svare på det med at hun blev redet bidløst:
    Sunny har haft en kort og god periode, hvor vi har kunne skridte rundt på hende uden problemer! Det har været helt fantastisk! Men pludselig beslutter hun sig så for, at når hun skal trækkes på fold, så skal hun stejle og også på vej ind fra fold.. Jeg ved ikke hvordan denne adfærd er startet, men siden er det bare gået ned af.. Men kom endelig med jeres bud på hvad vi kan gøre! Noget andet end "Brug en million på underviser" det ville være super! smiley
    Jeg ved ikke hvor mange af jer der kender hende, men Ute Lehmann kommer i sommerferien og hjælper med hende, men altså ikke før, så der er hjælp på vej, det der er brug for hjælp til er indtil hun kommer smiley


  • #72   16. jun 2013 Olivia
    find en der kan lære dig en masse om hestens og dit eget kropssprog
    så tror jeg du vil forstå hvad det er vi ser på billederne

    og du vil få meget mere forståelse for hvad der sker oppe i hestens hoved

    dette er ikke nikaktivt ment prøver kun at hjælpe hesten og dig


  • #73   16. jun 2013 Sissel: Ja, jag har 3-4 gange slået hende, da hun har stejlet lodret 50 cm fra mig. Så må du kalde min dyre-mishandler, men jeg bliver nød til at være meget tydelig nogengange. Og nej, det er ikke den bedste måde, men det kan blive nødvendigt. Og som sagt så er jeg ikke perfekt.

  • #75   16. jun 2013 jeg står i samme situation med min hest, har haft hende i 6 uger (blir 3år til aug)
    hun har aldrig prøvet longe, og hun misforstår mine signaler..
    Jeg har simpelthen gjort det at jeg har kørt hende tilbage til babystadiet. Hun er nu ved at lære ordet "space". for at hun skal forstå hun skal blive på sin egen volte, men med mig? og dette gøres i et træktov med hingstekæde på. (hingstekæden er pga hun desværre har lært ved tidl. ejer at hun er stærk og det første stykke tid, rendte alt og alle ned, stejlede osv.. SPØRG hvis du vil ha historien)
    jeg træner hende ud fra min stemme og min krop, udelukkede, og jo så mit tov.. smiley
    når hun ikke forstår ordet space, så laver jeg små løft/spark som en hver anden hest ville gøre, når de advare en, med at komme for tæt på. Blir hun dum (stejler, prøver at stikke af, vil være den store) så får hun et tramp i jorden, et hiv i tovet og en "nej-lyd". så plejer hun at danse lidt og jeg stiller mig op, gør mig stor og siger lyden igen og tramper imens. og bum, så fatter tøsen, hvad jeg mener.. hun får ros - så kan vi stille og roligt fortsætte.
    for så ser hun mig som en hest, og ikke bare som en hest, men føreren!


  • #76   16. jun 2013 MMS: Min shetlands pony kunne og min andet pony kan fra ryggen. Men nej, har aldrig lært hende det, og det havde jeg heller ikke tænkt mig smiley

  • #77   16. jun 2013 Undskyld, i gør det jo det værre end det er. Men hvorfor har du oprettet dette emne?

  • #78   16. jun 2013 Okay intet svar.. Nu hiver jeg altså frem i billederne!

    Prøv at se godt på hesten side ved forbenet. Allerede der har den mærke, som godt og vel ligner noget fra pisken - og sjov nok er pisken i holdning hen til? Det er så tydligt for mig det her, men sætter i noget for, før du har svaret mig med et ja.


    profilbillede
  • #79   16. jun 2013 Olivia fik hjælp til tilridning på et tidspunkt af en meget dygtig rytter, som også er uddannet dyrlæge, så hun har jo hele tiden holdt øje med om der var noget i vejen smiley

  • #80   16. jun 2013 Elisabeth

    Rigtig fornuftigt med Ute, hun er en fantastisk kvinde og har selv ledet mig til der jeg er nu! Ros til det! smiley

    Mhs til råd, desværre kan vi her over nettet jo ikke sige hvad årsagen er, da vi ikke har oplevet den live, vi kan desværre kun konstantere en hamrende forvirret hest og utrolig mange forkerte handlinger fra personen/erne.

    Men en ting er klart, sådan en adfærds forandring opstår ikke bare fordi 'nu er hun tvær/fræk/dum, vil op i hiraki' osv osv.

    Der er en hel anden årsag.

    Jeg kan ligge ud med den klassiske.
    - Er hun tjekket for smerter? Her mener jeg bl.a evt mavesår, stress, skellet (røngent?), muskler, led osv osv.

    - Passer udstyret? Ikke bare sige ' JA' selv jeg som har haft saddel mager ude måtte konstantere sadlen forårsag bukke spring.

    - Signal forvirring? Såsom der TYDELIGT er her i albummet, det kan virkelig skabe en uhyr 'dum' hest hvis de ikke forstår os.


  • #81   16. jun 2013 CoDoK: Ja.

  • #82   16. jun 2013 Black: Hvad mener du? smiley

  • #83   16. jun 2013 Sissel - Hun har faktisk svaret dig på dit spørgsmål.

  • #84   16. jun 2013 Olivia har været hos Ute flere gange og snakket meget med hende om Sunny, Ute tror, at grunden til Sunny's mangel på respekt nok er fordi hun ikke har været i hænder før hun blev tre, da det jo er grundlaget for resten af hestens liv

  • #85   16. jun 2013 Jeg siger intet om mishandling? Og at slå hesten er ikke jordens undergang, tillid til hesten handler ogs om respekt. Men jeg ser INTET af dette på billederne, tværtimod hesten ser bange, sur og stresset ud. Den er komplet forvirret? At 'slå' eller klappe hesten en er fint i visse situationer, men her er det DIN egen skyld at det er gået så langt at hesten stejler, og at DU finder det nødvendigt at klappe den her, er din egen fejl. Og nej ingen er perfekte, men må sige at jeg syntes dette er sunket for lavt.

  • #86   16. jun 2013 Hvilken af delene.
    Og hvorfor skal du være flabet overfor det fleste svar?


  • #87   16. jun 2013 Sassie: Kan godt se det, men den først efter jeg havde skrevet. Øv bøv smiley

  • #89   16. jun 2013 DD - regner du seriøst med OOi ville kunne få en sadel på krikken, når den opfører sig sådan der? Og hvis den endelig engang imellem får mere udstyr på end en grime, er det lammeskindssadel og sidepull, og er ret sikker på stedet passer. Der er ihvertfald ikke noget der strammer, klemmer osv. smiley desuden har hun jo skrevet dr. Dyr har kigget det hele igennem smiley

  • #90   16. jun 2013 Sorry to say kaillie, men DD er ikke gud. Hun ved ikke alt og hendes mening tæller ikke mere end andres. smiley

  • #91   16. jun 2013 Kailie: Okay, det tror jeg ikke du behøver at skrive, hvis DD vil modsige det skal hun nok gøre det, hvis hun ikke vil, så gør hun ikke det, kan ikke se hvad din kommentar skal til for? smiley

  • #92   16. jun 2013 Kallie: Fordi din viden og oplevelser med heste nok er ret begrænsede smiley

  • #93   16. jun 2013 Har den blevet "synet".

  • #94   16. jun 2013 grr hvor er jeg træt af at være ordblind !! jeg kan ikke skrive det jeg gerne vil øv
    men jeg er stort set enig i det DD skriver

    men vil lige gentage mig selv
    find en der kan lære dig en masse om hestens og dit eget kropssprog
    så tror jeg du vil forstå hvad det er vi ser på billederne


  • #95   16. jun 2013 Det tror jeg simpelthen ikke på Ute har sagt, hun er kvinden der ikke taler om 'respekt' men om samarbejde.

    Ligegyldig hvad, så selv hvis Ute skulle have sagt det, er det noget vås, en hest bliver ikke pludselig sådan pga det så havde den ikke haft den gode periode, som sagt har jeg med langt 'værre' heste at gøre og har aldrig haft behov for at sætte mig i respekt på sådan en måde over for noget af dem endnu.

    Hesten er forvirret her i albummet, og der er det mennesket der skal arbejdes på, ikke hesten.

    I alle andre situationer kan jeg/vi ikke bedømme. men må sige når jeg tjekker profieln ser jeg en glad og afbalanceret hest, i albummet ser jeg det modsatte.


  • #96   16. jun 2013 Chagall - synet? Det vist kun noget man gør med en Mercedes smiley

  • #97   16. jun 2013 Olivia!!
    Kallie er 14år og du er 16år.. så "begrænsningen" er vist begrænset begge veje!

    Kao: Hun har en sadel, godt nok bomløs på ved første tilridning. smiley krikken kan sagtens ha sadel på smiley

    Jeg er forarget over hvordan du træner din hest.! meget! du burde finde mit det ene indlæg, der forklarer min træning, eller læse den besked jeg har sendt dig..
    DROP alle hjælpe midler!! brug dig selv og din stemme.. tilliden skal genoprettes, og der er kun en vej, og det er ved hesten accepterer dig..!


  • #98   16. jun 2013 Undskyld, men ved i egentligt hvad i laver?? Nu har jeg ikke super meget erfaring i kropssprog og sådan. Men jeg ser en hest der er bange, forvirret og egentligt slet ikke vil være "hos" dig, hvis man kan sige det sådan. Truer du hesten, giver den et par slag, gør den til sidst gengæld... Jeg ville ski heller ikke arbejde sammen med en der truede, slog mig, gjorde mig død forvirret. Så ville jeg sige fra.

    Købte selv en 2 års plag for over et år siden, hun var rå. Kunne ingenting, hun har da også villet bestemme, men har aldrig brugt andet en tov og kropssprog. Det forstår de meget bedre...

    Ikke for at klante dig, at jeg skriver som jeg gør. Men nogle gange skal man måske se i øjnene at man har erhvervet sig en for stor mundfuld?(o:


  • #99   16. jun 2013 Vil lige prøve at forklare hvorfor den stejler.

    Billede 1: Hun stopper og vender fronten mod mig. Jeg prikker/presser hende på skulderen med pisken for at få at får hende til at forksætte.

    Billede 2: Hun bakker og jeg sænker pisken, men holder samme sted på tovet.

    Billede 3: Hun stejler.

    Det er sådan set det der sker. Jeg tæsker den ikke. jeg vifter ikke med pisken i hovedet af den.


    profilbillede
  • #100   16. jun 2013 Tror ikke på at den er sådan fordi den først blev taget "sent" i hånd..
    Min søster fik en sent kastreret vallak ( kastreret i alder af 3-4 mener vi), han havde ikke været i hænder før han var 6 - altså da hun fik ham.. Og han gjorde aldrig sådan der? Never.
    Desværre er han her ikke mere.


  • #101   16. jun 2013 Sjovt jeg altid skal omtales som gud og ikke gud.

    Hvis jeg var gud havde i alle sammen lagt mærke til det, bare rolig.


  • #102   16. jun 2013 At hesten ikke har været i hænder før 3 års alderen, er ikke nødvendigvis årsagen til manglende respekt. Min hest har aldrig været i hænder før hun blev tilredet som 3 års, hun blev bedøvet og smidt i en lastbil og transporteret over til tilridderen. Hun har altså ikke manglende respekt, og hvis hun har på nogle få punkter er det slet ikke i den grad som Sunspot og hun agerer heller ikke truende.

    Du siger også selv at du ikke er perfekt, og nævner dine fejltagelser under træningen. Ingen er perfekte, men en træner har altså noget mere styr på det end du tilsyneladende har (no affends). smiley


  • #103   16. jun 2013 Missen - nu er træning jo bare gået ned af bakke siden. Det er jo ligemeget om den har haft sadel på før? Problemet ligger jo i den ikke vil have den på nu smiley

  • #104   16. jun 2013 Missen: forskellen er nok at jeg har haft med heste at gøre siden jeg var 4. Og kallie har for nogle måneder siden skrevet at hun kan havde redet 4-5 måneder.

  • #105   16. jun 2013 Kao, jeg mener om de har fået taget billeder af hele kroppen. Få den kigget ordenligt igennem.



  • #106   16. jun 2013 Olivia, har du overvejet at lære hesten at longere korrekt i stedet for at jage den med en pisk? Ja, det tager lang tid, men det er tiden værd.

  • #107   16. jun 2013 Kallie: Opret dit eget emne, tak.

  • #108   16. jun 2013 TS

    Og alligevel formår du at kunne gøre en hest så signalforvirret?

    Drop nu med at føle dig hævet, som du selv lige sagde gælder min mening ikke mere end andres og din gør så sandelig heller ikke mere end Kailies.


  • #109   16. jun 2013 Hvis i tror Olivia er en dårlig træner, så skulle i måske kigge ind på hendes anden hests profil, Mercedes, der burde i tydeligt kunne se at Mercedes er trænet korrekt osv. Mercedes er også tidligere problem hest, blandt andet fordi hun har gået som elevhest som egentlig ødelagde hende ret meget.. Jeg ville jo mene at den træning Olivia har lavet her er korrekt og flot, dermed ville jeg også mene at Olivia er en dygtig træner smiley

  • #110   16. jun 2013 Du skulle selv ha slag i rumpen med den pisk for du lukker dine øjne for hvad der sker med din hest! Få den pisk væk, for du har ikke styr på den. En skam jeg bor så langt væk for eller ville jeg ,gratis, med glæde vise dig, hvordan du kan få det til at virke for jer, uden pisk. Du bliver nød til at få en underviser ud, for din egen og hest skyld. Ellers ender du med at slå den ned forde det ender som en "farlig hest"

  • #111   16. jun 2013 trækhest: Nej for det her fungerer pisse godt! Tsk..

    Så fat dog at jeg ikke jagter min hest og at den ikke er bange for pisken!


  • #112   16. jun 2013 Elisabeth, noget må være gået galt, siden den hest er blevet så signal forvirret.

  • #113   16. jun 2013 Som sagt kommer Ute Lehmann i sommerferien, så hun får snart undervisning, der er ingen tæt på hun ønsker hjælp fra smiley

  • #114   16. jun 2013 Kallie: Den kommer med det sammen jeg nærmer mig folden. Hvad er det lige at det skulle hjælpe?

  • #115   16. jun 2013 Chagall - Hun har været synet, dog ikke med røntgen. Og det var nu ogs' mere en joke, da ordet synet bruges om biler ikke levende væsner. Derudover så har TS jo en hest der hedder Mercedes, så joken var lidt oplagt smiley

    Nogle af os prøver jo bare at skabe lidt glæde i dette ellers så dystre indlæg smiley


  • #116   16. jun 2013 Elisabeth... Du er helt gal på den, ja undskyld mig! Men med den adfærd hesten har nu, at den (åbenbart?) truer hende, og stejler osv. Viser jo netop at den ikke er trænet korrekt, når den er blevet tjekket for smerter! :).

  • #117   16. jun 2013 Er det blevet populært at kalde en hest for problem hest så snart den skal arbejdes lidt med? Der findes ingen problem heste, kun problem trænere.

    Hvad er dem Camilla Stormont så arbejder med? Hvad er mine som er blevet tæsket halvt ihjel eller seksuelt misbrugt? Er de bare dumme problemsheste? Næppe det er misforstået heste.


  • #118   16. jun 2013 I kan jo ikke se om hesten er signalforvirret? Det er ikke svaret på alt? Hold jeres mund, hvis i ikke ved hvorfor den stejler.

  • #119   16. jun 2013 Kailie: Hvis du så kigger på alle de heste hun har oprettet, altså også de to små hun nu har solgt, så kan du også se at det er muligt for hende smiley Hun har også hjulpet mig utrolig meget med min hest! Olivia er skam dygtig nok til at tilpasse hendes træning til de forkskellige heste, min og hendes lærer meget forskelligt smiley

  • #120   16. jun 2013 om du har haft med heste at gøre i 12år eller ej.. så kan du sige hvad du sige vil.. så håndtere du hesten dybt uansvarligt, helt forkasteligt og komplet ukorrekt..! (ifølge mig)

    Der er 5 ting som foregår i hestes hoveder. Nogle mere end andre.
    - flugt
    - foder
    - flok
    - frihed(for smerte)
    - formering

    Husk de 5 f'er.. de er MØG VIGTIGE!!
    hvem der end har lært dig at træne heste, burde....... ! og skulle selv på et træner kursus, så vedkommende kan lære at gøre det på hesten præmisser.. og ikke på rytterens.. for så opstår konflikterne for alvor!


  • #121   16. jun 2013 Hvorfor så lave emnet hvis hun ikke ønsker hjælp??
    Man kan ikke have succes med alt, desværre...


  • #122   16. jun 2013 Så er den jo ikke fuldstændig. Og jeg er for træt til at kunne forstå en joke nu.

  • #123   16. jun 2013 Olivia: Gud hvor du dog flabet, og tam for forslag. Undskyld jeg siger det, men hvor vil du hen med emnet når du ikke tåler folks kommentar?

    At du har haft med hesten at gøre siden du var 4 har INGEN betydning, når du kan gøre din hest så signalforvirret.. Wow.
    Og prøv at tænk mere på lige fod med os andre, ik! smiley


  • #124   16. jun 2013 hvis hesten ikke er signal fovirret, hvad er den så?
    ond?


  • #125   16. jun 2013 Olivia, lad vær med at oprette et forum hvis du ikke kan tåle råd smiley

  • #126   16. jun 2013 Nu må jeg snart græde over den blindhed..



  • #127   16. jun 2013 Olivia - Jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvad DU ser på de billeder du har lagt ind? For du synes at afvise alles fortolkninger af billederne blankt men kommer ikke med noget konkret andet end din hest er umulig og den udviser truende adfærd.

    Stortset alle i tråden her ser en forvirret og måske bange hest, der knap nok fatter hvad den skal og derfor opfører sig "truende"(måske nærmere forsvarende). Men hvis det ikke er rigtigt, så må du da gerne dele hvad du ser smiley


  • #128   16. jun 2013 TS! Hvorfor har du oprettet dette emne??

  • #129   16. jun 2013 Elisabeth

    Gode profiler med harmoniske billeder betyder ikke harmoniske heste, det kan man jo se ved at se på profilen ved denne omtalte hest her.



  • #130   16. jun 2013 Charlotte - Fyfy! Det at slå børn er ulovligt i DK! :b

  • #131   16. jun 2013 Hvad er der gået galt? Hesten har været ganske fin, men nu?

    Det er simpelthen utopi at tro den fatter noget som helst af den "longering" du fremviser på de billeder... Skaf dig en god træner, inden den stakkels hest bliver endnu mere forvirret og dermed farlig!!!

    Og nej, en hest får ikke så tydelig piskemærke på skulder og hen ad siden, fordi den var "våd" og du brugte den til at "flytte" hesten med...Indrøm nu bare at du har vappet til hende, de andre søforklaringer kan vi ikke bruge til noget....


  • #132   16. jun 2013 DD: Græder allerede over din dumhed.

  • #134   16. jun 2013 Hesten på billederne er da den gladeste hest på jorden, det kan alle da se???
    Eller er det bare mig??
    (IRONI KAN FOREKOMME...) smiley


  • #135   16. jun 2013 Har oprettet emnet for at få nogle gode råd! smiley

    Jeanette: Læs hele emnet før du udtaler dig.


  • #136   16. jun 2013 HG når det er bedst..

  • #137   16. jun 2013 https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=J95LsygVMaQ
    Med denne video siger jeg IKKE, og understreger IKKE at du mishandler din/e heste..
    men se denne hests adfærd og så se din egen..


  • #138   16. jun 2013 Chagall - ingen har nogensinde kaldt hesten fuldstændig? Ellers har jeg overset noget. Var hesten fuldstændig havde TS jo ikke oprettet emnet smiley

  • #139   16. jun 2013 Ej, hold nu op Olivia. Som om du er klogere.

  • #140   16. jun 2013 DD: Det er fra nogen af de gode perioder, og hun har da stadig gode dage, hvor man kan trække hende på fold uden at blive sparket ned osv. smiley
    Men det er vel klart at man ikke vælger at lave hele ens profil til en nedsturs profil bare fordi man har en nedtur, hvis du forstår hvad jeg prøver at sige? smiley Olivia har bare ikke rigtig haft så mange nedture med de andre heste, hvilket jeg jo ville mene betyder at hun har ret godt styr på det, da hendes heste ikke ligefrem har været nemme heste da hun fik dem smiley


  • #141   16. jun 2013 At hesten stejler burde være tegn nok til at du gør noget forkert. Hesten er din bedste vejleder. Den fortæller dig ikke hvad du skal gøre, men den fortæller sig straks når du gør noget forkert, og når du gør noget rigtigt. Du burde snart kunne se at det ikke er hesten der er noget galt med, men din træningsmåde.

    Fint hvis du ikke ved hvad du skal gøre, men så få fat i en træner i stedet for at drage til konklusioner og panikløsninger, ved at bruge en pisk til at administrere hesten ..


  • #142   16. jun 2013 guhijogytfuhokjiøutdr

    en prøfil viser ikke noget om hvor god en træner man er

    jeg er (hygge') fotograf og jeg ser tit hvordan ""gode HG'er" entenligt håndterer deres heste
    jeg er bliver ofte meget overrasket over hvor lidt disse mennesker kan

    og jeg ved hvor meget man kan snyde med billeder det er helt sindsygt



  • #143   16. jun 2013 Oliva: wow, der røg min respekt.. At kalde folk dumme, er så lavt.. Grav et hul og læg dig der. Du burde skamme dig!
    Hvorfor i helvede laver du dette emne, når du alligevel føler dig bedre end alle os, og ikke taler kritik, eller i det hele taget gider tage imod kommentar?


  • #144   16. jun 2013 TS

    Åh gud så fordi jeg ikke er blind og kan se hvad du har gang i over for din hest, så er jeg dum?

    Nu vil jeg ikke synke ned i det niveau, men der skal måske genovervejes hvems dumhed der vinder her, og det tror jeg er tydeligt for hele HG at se.


  • #145   16. jun 2013 Men du vil ikke engang tage imod rådene!

    Kai, og jeg mener omkring "syn". Men fedt du kan finde noget sjovt i der hele.


  • #146   16. jun 2013 "Har oprettet emnet for at få nogle gode råd! ;)"

    Så. Du opretter et emne, for at vise din såkaldte "umulige" hest frem, søge råd og så derefter afvise dem alle fordi du åbenbart ved bedst? Ret mig gerne hvis jeg tager fejl smiley


  • #147   16. jun 2013 Elisabeth

    Ligegyldig hvad vil jeg gerne rose dig for din enorm gode tone, det er dælme flot! smiley


  • #148   16. jun 2013 Vi må hellere alle smutte i seng nu! Intet godt kommer ud af at diskuttere, når man er træt smiley Genoptag diskussionen imorgen når folk er udhvilet og har bedre muligheder for at reflektere over indlæggene, uden blot at afvise dem blankt, blot fordi man er træt smiley

  • #149   16. jun 2013 Søde Olivia. Du læser ikke de gode råd. Du læser det som kritik!!,

  • #150   16. jun 2013 DD: Tak tak! smiley
    Det går jeg meget op i selv! Synes det er så ubehagligt at skulle kigge tilbage, hvis man har været led overfor andre smiley


  • #151   16. jun 2013 Det samme der sker når du kalder en person for dum, er det samme der sker når du afreagerer eller 'slår' din hest fordi du vil være tydelig. De mister al respekt for dig ...

  • #152   16. jun 2013 Du havde med dette forum forventet at få en masse kommentarer som "god træningsmåde, bare fortsæt sådan, så bliver hun sat på plads!" Men da du i stedet fik af vide at det er dig der laver fejl, blev du sur og stædig, fordi du ved ALT, og tager aldrig fejl.

    Overdrivelse fremmer forståelsen... Har jeg ret? smiley
    - Som du skriver lige nu, ved Kailie mere end dig. Kailie kan se at der er noget helt galt her, i modsætning til dig, som mener det bare er en krop umulig hest.

    ÅBEN DOG DINE ØJNE! Det er lige meget hvor længe du har haft med heste at gøre, lige her, ved du tydeligt ikke hvad du har med at gøre.


  • #153   16. jun 2013 Anyways jeg kan sagtens forstå dig TS, at du går i forsvars position, sådan en sandhed er jo aldrig rar, og jeg var nok også blevet sur/trist/tvær over at få hele HG på nakken over nogle fejl man ikke lige selv har indset som fejl.

    MEN jeg tror de fleste her havde udvidst dig enorm meget respekt hvis du havde indset den fejl du begår, i stedet for fortsat at side på perfektheden og holde på at være fejlfri i det album.


  • #154   16. jun 2013 Elisabeth

    Jamen det er virkelig flot, det er desværre ikke så ofte man ser det, og da jeg var 'yngre' kunne jeg da slet ikke skrive så roligt som dig. Jeg har stor respekt for det, og det fortjener du også at vide! smiley


  • #155   16. jun 2013 Olivia: Har jeg skam... Men der er intet svar på hvornår det gik galt og hvorfor?
    Du er jo IKKE en dygtig træner, hvis hesten er gennemtjekket for smerter, og alligevel går fra alm rå unghest du har kunnet ride på, men nu fremviser disse billeder??

    Hvilke råd havde du regnet med at få, siden du oprettede denne tråd???


  • #156   16. jun 2013 Stakkels lille Kallie :), men hun blev klogere, og kan nu se OG indrømme fejl.. det er fandme STORT!!!

  • #157   16. jun 2013 Olivia, du overser helt nogle kommentarer herinde... Hvorfor? Har du bare ikke noget svar?
    Nå, men sådan som du og Elisabeth fremstiller din pony herinde - som en utilregnelig pony, der kan finde på at angribe, virke truende, sparke bare fordi man trækker den - ja, så er den jo egentlig livsfarlig? Burde du ikke bare lade den blive aflivet?
    Eller ved du måske inderst inde godt, at det er dig som træner, der er noget helt, helt galt med?


  • #158   16. jun 2013 Sissel: For at kalde folk blinde og sige at de tæsker deres heste, det er jo helt OK.

  • #159   16. jun 2013 Ja, kallie du skal have stor ros, for du er blevet så god!

  • #160   16. jun 2013 TS

    Igen er du jo blind smiley Jeg har ikke sagt du har tæsket den, jeg har sagt den har fået slag, og det har den jo. Så det er ikke engang løgn.


  • #161   16. jun 2013 Trækhest: Jeg afliver ikke min pony, hvis den ikke har smerter. Sådan er det bare.
    Der er kommet utrolig mange kommentare og har ikke læst dem alle sammen. I er velkommenm til at skrive PB hvis jeg ikke har svaret jer.


  • #162   16. jun 2013 Jeanette: Hun har gode og dårlige perioder. Har kunne skridte på hende, men ikke andet. Droppede dog tilridningen, da hun har haft nogle problemer fra jorden.

  • #163   16. jun 2013 <b> • Olivia - Team Solvang •

    prøv en gang at læse alle indlægene i gemmen
    vi er en hel del der skriver næsten det samme
    siger det dig slet ikke noget

    er vi bare nogle uvidende fjolser ? eller hvad tænker du ?


  • #164   16. jun 2013 Stop nu!
    Du gider ikke engang læse svarene i din egen tråd før du svarer tilfældigt, ej.... Eller også vælger du bare at overse de spørgsmål du ved du ikke har et validt svar på... Det her er ved at være komplet til grin... Stakkels hest... Håber dælme du får øjnene op for at fejlen ligger hos dig Olivia! Ikke hos hesten, men dig!


  • #165   16. jun 2013 Olivia: mhm.. Lige pt vil jeg ogs sige at du er blind overfor din hest. Du ser den som problemet, og kan ikke indse at det er dig. Det er blindt. Så vil mene at det er helt okay, når det jo er rigtigt, som flere af os herinde påpeger.

    Og hvor skriver hun at du tæsker den? Gider ikke læse det igennem, og har ikke selv set det, såe?

    Men overvej lige din skrivemåde til en anden gang. Jeg mistede alt for dig da du kravlede op på tronen, sorry to say. Kan godt se at det er svært når folk siger noget mod din vilje.. Men det hele ligger nok bag at du ikke ser at du selv skaber problemet.


  • #166   16. jun 2013 Kallie: Er så ligeglad med din respekt for mig, som jeg overhovedet kunne være smiley

  • #167   16. jun 2013 Olivia - Det var heller ikke en seriøs kommentar, jeg skrev. Det var ment som i, at jeg synes, at sådan som man kan se på billederne, fremstiller I din pony helt forkert.. Og det er der jo mange herinde der er enige i.
    Så egentlig var det bare for at fortælle, at hvis den virkelig er, som I skriver.... så havde du nok gjort noget?


  • #168   16. jun 2013 Jamen hvornår startede disse problemer? Skete der noget specifikt den aller første gang hun blev "umulig"? Vigede du for hende og hun dermed lærte at det virker for hende hvis hun bestemmer over hvad i skal lave, eller ikke lave?
    Har du prøvet at kommunikere med hende uden alt det udstyr, med ro på, god tid og styr på dig selv, din vejrtrækning, din forventning og din timing af negativt/positivt usynligt pres??


  • #169   16. jun 2013 Olivia.. det er ikke det din tråd handler om.. jeg kan snilt kaste med mudder også.!!
    men du ER blind.. du kan ikke se din hest er forvirret.
    der blir skrevet at hun kan finde på at SPARKE folk.. øh hvad? ingen heste gør sådan uden grund!! FAT DET NU!!! har virkelig lyst til at spore dig og tale med dine forældre om din forrygte træning af heste! og hvis de træner på samme måde, så skulle jeg nok få sat nogle højere magter ind over.. for det er IKKE ok at KNÆKKE hesten psyke og derefter bygge den op igen.. det eneste der kommer ud af det, er en dybt utilregnelig hest.!
    Så forstå det dog.. hvor mange skal sige til dig at du er på MEGET dybt vand? er det her noget du vil ha på FB? for så kan jeg sagtens linke denne tråd på diverse sider, så er jeg sikker på at der er flere, som siger det samme som os andre..! HVOR FUCKING SVÆRT ER DET AT FORSTÅ!!!?
    sov på det, og læs tråden i morgen.. se billederne og kig evt på de billeder, jeg har siddet og talt og sat numre på, for at vise DIG, hvad du gør!


  • #170   16. jun 2013 Tror i har misforstået det hele!

  • #171   16. jun 2013 Årh Olivia, jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde!!
    Grine fordi du ser dig selv som verdens kæpheste menneske, og græde pga den måde du håndterer din hest!

    Læs de forbandede kommentarer og vær lidt mere åben :). Vi bider dig jo ikke, vi forsøger at hjælpe dig!


  • #172   16. jun 2013 Ja vi har alle sammen misforstået det noget så sigende udtryk af hesten og mennesket på alle billederne i albummet.

    Det er os der er blinde, alle sammen.


  • #173   16. jun 2013 Jeanette: Det har hun altid været. Da jeg fik hende kunne hun ingenting, så det er jo bedre nu, men stadig ikke godt. Kun kan læse historien i mine andre emner.

  • #174   16. jun 2013 et billede siger mere end 1000 ord.. der er ikke ret meget at misforstå!!

  • #175   16. jun 2013 misforstået det hele ?

    hvad har vi misforstået
    billederne hvor hesten er bange og forvirret

    eller dig der ikke skriver ret pænt

    eller en pisk der er oppe i hestens hoved hele tiden `?


  • #176   16. jun 2013 Os der har misforstået noget? Jeg græder simpelthen nu.. Jeg græder af din latterlighed. Må sige jeg græder fordi det her er HYLE morsomt! wow, at du ikke selv ser det.

  • #177   16. jun 2013 Olivia - Jeg tror det er dig der har misforstået din hest smiley

  • #178   16. jun 2013 Jeg havde en træner ud til min unghest angående trailerlæsning. Kan kun anbefale det, og der er altså ingen skam i at bede om hjælp af professionelle. Selvom det kostede mange penge, har jeg en hest der har forandret sig markant lige siden den dag han var ude og hjælpe.

    Før han kom ville hun helst ikke i vandspiltorv, hun ville ikke i trailer, vi havde nogle gange konflikter på folden, hvor hun ikke ville med ind, hun skrabede på staldgangen og gik nogle gange bagover når hun var bundet. Det er jo ikke store problemer overhovedet, men nok til at bede om hjælp. Lige siden, går hun uden problemer i vandspiltorv, hun går i trailer, går altid med ind fra folden, skraber meget sjældent og har ikke gået bagover når hun var bundet, lige siden.

    Så helt klart pengene værd!


  • #179   16. jun 2013 Kæpheste... Flot der skulle stå klogeste!!
    Stavefejl er gratis smiley


  • #180   16. jun 2013 Olivia: Jeg har forstået hun var rå da du fik hende, men uanset alder, bør det være nemt at træne og tilride en hest, fra rå, hvis man ved hvad man laver....

    Men problemet her, er jo at hun har været alm rå unghest, der har taget de nye tiltag i hendes liv til sig, ellers kom du ikke på ryggen af hende... Og igen, hvilken episode husker du som den første, men denne meget voldsomme negative adfærd? Læs gerne min sidste kommentar igen og svar... Hvis du skal have seriøse råd og vejledning til at komme videre herfra, kræver det fyldestgørende forklaring...


  • #181   16. jun 2013 Du er respektløs og flabet, hvilket er et dumt træk når man skriver på internettet. Folk bliver ikke just sødere når de mødes af sådan en attitude.

    Men hey, hvis du ih og åh så gerne vil have en utilregnelig hest, med truende og dominerende adfærd(hvis du da ikke når at knække dyrets psyke inden), så fortsæt endelig! Be my guest! Så kan vi alle komme om et par år og sige; "I told you so!"

    Du kan også vælge at sove på det, se billederne igennem igen imorgen og læse kommentarerne dertil. Måske du ser noget nyt og indser, at en drastisk ændring af din træning af din hest eller professionel hjælp faktisk er en super god idé.

    Det er op til dig, du bestemmer udfaldet, for det er dig der former din hest. Alle dens reaktioner er i 9 ud af 10 tilfælde forbundet med din opførsel og behandling af hesten.


  • #182   16. jun 2013 Det er forkert at tænke at man kan klare hesten fra jorden helt selv uden hjælp fra andre eller undervisning, når man træner og træner fx dressur hele tiden, med underviser på vel og mærket. Jeg ved ikke om du rider, eller får undervisning. Men der er bare så mange ting man ikke ser når man ikke modtager undervisning.

    Jo dygtigere du bliver, jo mere undervisning. Fx landsholdsrytterne, de får både undervisning af landsholdstræneren og af deres privattrænere. Jeg siger ikke at du skal stræbe efter at komme på landsholdet. Men stræb da efter at løse problemet og ikke mindt udvikle dig med en underviser, så du kan håndtere situationer som disse.


  • #183   16. jun 2013 Jeg ved ikke hvad det er vi diskuterer mere? I siger at jeg skal træne med hende og det gør jeg så. Jeg har fået afvide af så mange at hun Skulle have en med pisken hvis hun stejlede højt. Og det prøver kg så at gøre på en mild måde, da jeg helst ikke vil slå min hest. Men alligevel er det forkert! Jeg har gjort mit bedste, men det bliver aldrig godt nok for jer. Ville i bare lade jeres hest stå og stejle lodret 50 cm fra jer?
    Og tak for alle jeres søde kommentarer om at jeg har ødelagt min pony og at jeg skulle aflive hende..


  • #184   16. jun 2013 Du skal ikke slå din hest og heller ikke på en blid måde. Det lyder ikke som om du ved hvad du skal gøre med hende? Igen: find dig en underviser :). Det er det bedste du kan gøre i denne situation. Og du kan jo bare stoppe med undervisningen igen når du føler det ikke hjælper mere.

  • #185   16. jun 2013 Olivia - Vi diskutere dit valg om ikke at se din hest for hvad den er og din egen træning af den med et noget nær realistisk syn. Du fremstiller dig selv som værende overlegen(uden noget at have det i) og samtidig er du SÅ ligeglad med at ALLE herinde påpeger det samme; at din hest ser bange og forvirret ud.

    Ingen vil lade deres hest stå og stejle lodret så tæt på nogen, men de ville tilkalde professionel hjælp eller nogen, der havde mere styr på tingene end dem selv, fordi de kan se, at de ikke længere kan magte opgaven!
    Hvis du var villig til at ændre lidt, se dine fejl i øjnene og gøre noget for din hest, så i ikke går fejl af hinanden hele tiden, så ville folk tage det meget pænere. Men du holder dig for øjne og ører og nægter at lytte.


  • #186   16. jun 2013 min hest blir hevet på plads.. du har et tov at trække i.. brug det! for min skyld må du hive hende til siden så hun vælter.. så hun forvolder sig selv skade.. og du ikke påfører hende det!!

  • #187   16. jun 2013 Og nej, selvfølgelig ville jeg ikke lade hende stejle. Men jeg ville heller ikke slå hende. Jeg ville finde mine fejl, og blande hesten udenom indtil jeg havde fundet mine fejl, eller en underviser.

  • #188   16. jun 2013 Jeg har fundet en underviser. Men hun kan først komme i sommer ferien. Og har ikke flere million til undervisning.

  • #189   16. jun 2013 Olivia du har selv kørt den så langt ud, sorry. Og jeg ser ikke i dette emne at folk ber dig om så mange forskellige ting - det må have været i et andet, men jeg arbejder ud fra dette. De fleste, stort set alle siger du har brug for en til at hjælpe. For gennem hele emnet virker det som om du kaster det hele over på at det er hesten som er forkert, men ser ikke på dig selv. Du virker til at tage det som en kæmpe fornærmelse at skulle have en underviser.

    Kig på dig selv, før du dømmer hesten smiley


  • #190   16. jun 2013 Det kræver heller ikke millioner at få undervisning smiley Måske du kan få en ud en gang eller to i bare en halv time til en time og vise dig hvordan du skal gøre og give dig noget at arbejde med, til du får hjælp i sommerferien? smiley

  • #191   16. jun 2013 Jeg kan se på din profil at du føler dig overlegen..

    "Man er ikke nødvendigvis en hyggerytter, useriøs eller en dårlig rytter fordi man rider uden bid! Tværtimod er man en bedre rytter hvis man ikke skal have bid i munden for at have kontrol over sin hest! :-)"

    For det første, er det ikke rigtigt, men pointen er at du er nød til at lægge den 'overlegenhed' væk. Det er din hest der er den store taber i det her spil :)!


  • #192   16. jun 2013 Husk nu, der ikke findes umulige heste. Der findes kun umulige trænere smiley

    Hun ligner en meget signalforvirret hest, der føler sig truet.

    Du står også meget, meget forkert på mange af billederne. Og dit kropssprog ER meget truende.

    Få noget undervisning så I kan få styr på det. Det der kan du ikke klare selv uden nye, redskaber...


  • #193   16. jun 2013 Så TS, nu prøver jeg at svare dig på det du skriver, og forventer derfor også andet end et flabet svar tilbage, deal?


    Folk der råder dig til at slå hesten, hvorfor lytter du overhovedet til dem? Og endnu værre hvorfor gør du det?
    Du kan ikke slå på en mild måde med en pisk, og det beviser de mærker desværre.
    men sket er sket, at du bliver bange/nervøs når den stejler foran dig er forståligt, men med et slag fra pisk gør du det hurtigt værre, du kan riskere at din hest slår ud efter dig med forbenet ved den reaktion, og så går det rigtigt galt.

    En anden ting er på de fremvidste billeder, er det din fejl at hesten stejler, så du skal arbejde på din holdling overfor din hest, for om du vil det eller ej det er dig der forvirre hesten her.

    Ved longering skal du hele tiden være BAG hesten med pisken, ikke foran, i hovedet, ved bagbenet og hvor den nu ellers alt sammen var henne på de billeder.


    At du bruger det som en undskylning med den ikke har været i hænder de første 3 år af dens liv, er en dårlig undskylning. Alle vores ungheste som min træner har arbejdet med har gået på en kæmpe fold og været rå indtil de blev 4 hvor de så kom hjem og skulle igang, de har aldrig opført sig sådan, men er også blevet trænet korrekt fra dag 1.

    Som sagt har jeg også selv 3 mishandlede/misbrugte og en komplet fra rå her hjemme, og arbejdet med en del andre, og jeg har heller aldrig haft behov for at slå dem når de stejlede op af mig, for det kan jeg love for de har gjordt i angst og forvirring.
    Camilla Stormont som arbejder ved Nythesteliv.dk benytter sig heller ikke af vold ved hendes 41 heste der over.

    Hvad er grunden så til du føler behov for det? Jeg tænker afmagt. Og det kan ske for ALLE, det har jeg også haft over for min nu 2 års hingst, men det må simpelthen ikke overtage os.


    Du har ikke ødelagt din pony, men du forvirre den godt og grundigt, og det gør det ikke bedre ved at ignorere dine fejl, alle har fejl, alle lære til, tag imod det, brug det du kan bruge og så nyd den pony.


  • #194   16. jun 2013 Rikke: ej nu stopper du. Det er min mening? Du ved ikke om det er rigtigt eller forkert.

  • #195   16. jun 2013 Olivia: Det er fint at stå ved sin mening, men kan godt se hvad Rikke mener, og giver hende ret. Du virker MEGET til at føle dig bedre, fordi du kan det bidløse..

  • #196   16. jun 2013 Altså hvad er det helt præcis, du vil have ud af det her emne?
    Du bliver jo stiktosset, når folk forsøger at give dig råd, du vil ikke have at vide, at der er noget galt med hverken dig eller hesten - så hvad er det egentlig, at du vil?


  • #197   16. jun 2013 For det første gør det ikke nogen til en bedre rytter at ridebidløst, da der intet er galt i at ride med bid :). Fair nok at du så har en anden mening. Men helt seriøst, sov på det, og find en der kan hjælpe dig indtil din underviser kommer :).

    Men det her er simpelthen kørt så langt ud, så nu vil jeg ryge mig en smøg (skyd mig!) også gå i seng! smiley


  • #198   16. jun 2013 hey!!! jeg kan også bidløs ridning.. smiley red tur bidløst for 3 dage siden og så uden sadel på en hest jeg aldrig har redet før.. I'M THE QUEEN ABOVE ALL!!!! -.- nå ikke.. bidlød ridning er blot kunsten at kunne styre en hest med benene.. -.-

  • #199   16. jun 2013 TS.

    Hvor bor du i jylland? Jeg vil gerne komme og hjælpe dig...


  • #200   16. jun 2013 Kan se at hun skal udlånes/have part fra efter sommerferien.
    Du kan også sætte hende i træning hos Blue Berry Hill til august, så skal jeg nok tage hende som en af mine faste træningsheste smiley


  • #201   16. jun 2013 Godmorgen... har ikke læst alle indlæg da det vidst blev til en gang mudder... smiley så dogdin billedserie med forklaring... når hun stopper op er det meget vigtigt at du kommer bag hende igen både med dig selv og pusken da hun ellers vil føke sig angrebet forfra og derved stejle/ angribe... hun ser ud til at reagere meget voldsomt og er nok lidt forvirret... så når den stopper op går du ned bag hende igen og driver frem fra ny... vil meget gerne hjælpe dig det jeg kan her over og du må gerne sende pb... og kan se nogle ikke mener du skal bruge pusk, har altid selv pisken med ved longering, og har det været nødvendigt har hesten fået en i røven... (nu bliver jeg nok slået ihjel) ... for det med at ligge pisken på hendes skulder for at få hende ud forvirrer hende ser det ud til... ned og så om til bagparten og afsted igen... smiley og det skal nok høres mange gange ved en hest som hende... skriver fra tlfen så tastefejl er gratis.. smiley men prøv at tænke bag hende hele tiden så hun ved hun skal fremad... det er det vigtigste p ådet her stadi, så kommer resten med stop osv bagefter... det er sådan jeg ville gribe det.an med en hest som hende... smiley hvordan er hun ellers at håndtere ? I stalden.og.når.i trækker hende osv? smiley

  • #202   16. jun 2013 man ser jo nærmest ikke et billede hvor hesten går pænt rundt? måske man skulle overveje at det kunne være longeføreren og ikke hesten? smiley

  • #203   16. jun 2013 Tror hvis alt der kan siges er sagt.

    Du skriver du har haft hesten 1 år! Det er ret lang tid og når hun stadig er så voldsom efter det er der ikke engang en lille tanke i dig der siger du måske gør noget forkert?

    Der er jo intet galt i at indrømme at man prøvede men ikke kunne, eller af man indser man har brug for hjælp. Er det ikke federe at få hjælp og på måske en måned eller to have en rolig og ikke signal forvirret hest end at gå et år mere? smiley

    Vi har alle brug for hjælp af og til ligemeget hvor gode trænere vi er. Og husk på at selv verdens bedste træner får stadig undervisning smiley


  • #204   16. jun 2013 nr. 1. vil du at det skal være bidløst? for hvis det var min hest havde den trense på. nr. 2 du skal have dig en ordentlig og længere longe. Nr. 3 hvad gør de paller du står på godt for. det kan jeg ikke se ideen med. Du kan jo ikke gå hesten i møde eller vige fra den når du står der. og så vil jeg sige at hvis du har kæmpet med den et år så ville jeg nok få noget hjælp af nogen som er vandt til det. Jeg vil også som alle de andre sige at din hest ikke ser glad ud. alle billederne har den ørene tilbage og "vender" øjnene. Det er da en ærlig sag at give op og sige man ikke magter det. Husk det tager ingen tid at ødelægge en hest, men dobbelt så lang tid at "lave" den igen.

  • #205   16. jun 2013 Tina: ja, jeg vil ikke proppe et bid i munden på hende, og har ikke brug for en længere longe. Så kommer hun for langt væk fra mig. Det er nok ikke det smarteste at "gå hesten i møde" når den sparker/bukker.

  • #206   16. jun 2013 Sarah: Måske fordi jeg ikke har valgt de billeder hvor hun ikke går godt. Kan godt lægge de andre ind hvis det er det?

  • #207   16. jun 2013 Hvad er det der sker når du longere hende?? Det er svært at fortælle hvad der går galt ud fra dine billeder. Det ser ud til at du står det meste af tiden foran hesten/forparten og holder pisken i den forkerte hånd. Hvis du står sådan der under hele longe arbejdet. Så for du hesten til at bremse og ikke frem af som du ønsker. Man skal altid holde sig bag hesten når man longere, så man kan drive hesten fremaf med hjælp af pisken. Man skal danne et V. Hvor du står i bunden af V'et og pisken ved bagpart og kabinhagen på trense.
    Så at din hest går imod dig, kan meget vel være fordi du forsøger at få den frema, men at du også "blokere" vejen for hende. Hvis du så også bakker går det hel galt. Få noget ordenligt hjælp ad en der ved hvordan man longere..


  • #209   16. jun 2013 TS: Det er superproblematisk, den måde du håndterer kritik på. Det er blevet sagt pænt, det er blevet sagt mindre pænt, men ligegyldigt hvordan det formuleres, tager du intet af det til sig.

    Hestens opførsel er et resultat af, hvordan du håndterer den.
    Hesten skal ikke stejle. Den skal ikke være truende i sin adfærd. DU skal ikke være truende i din adfærd. Hesten skal ikke være stresset eller tosse rundt, når I arbejder.
    Hesten skal være fokuseret, afslappet og lyttende. Hvis ikke den er det, er der ikke basis for læring.

    Jo før du erkender, at den uhensigtsmæssige opførsel kommer fra dig selv, jo hurtigere kan I komme videre. Du har sikkert oplevet, hvordan forskellige personer kan have forskellig effekt på dyr. Du har sikkert oplevet hesteejere, hundeejere - whatever - med et problematisk forhold til sit dyr. Når så der kommer en dygtig professionel, så ændrer dyret adfærd fra det ene øjeblik til det andet. Simpelthen fordi den professionelle evner at kommunikere præcist hvad det er, der forventes af dyret.

    Mit råd ville være, at stoppe det, du har gang i, og så få noget undervisning på ugebasis. Undervisningen skal ikke være rideundervisning, men helt basal kommunikation og omgang med hesten. Helt basal håndtering og føring fra jorden. Senere longering. Og når du har styr på det, kan du jo begynde at ride igen.
    Det er helt galt det, du har gang i lige nu. Jeg vil ikke kalde det træning, snarere psykisk terror.



  • #210   16. jun 2013 Hej Olivia.

    Har fulgt med i dine andre tråde, dog ikke kommenteret før.

    Jeg ville råde dig til at ligge pisken fra dig, som du skriver i en af dine kommentare, kan det være svært at have styr på begge ting, så hellere undvære den, så har du muligvis også mulighed for at det hele går i et langsommere tempo og du kan se på dig selv hvordan du er i forhold til hesten og hvordan den reagere på de signaler du sender, om du ikke er tydelig nok eller er for voldsom.

    (har en hest der også kan reageresådan der på pisken, da jeg er en hat til at håndtere den.)

    Ville Stå alene på banen med hesten, så hun kun skal forholde sig til dit kropsprog og så drop bomme osv. indtil hun er 110% stabil i loncen.


  • #211   16. jun 2013 "Hvis hun stejler får hun en med pisken"

    Vold løser INGENTING!
    Jeg kan godt forstå du er frustreret, men du simpelthed nød til at starte HELT forfra.
    Træn med den hver dag, start med små ting fx at den bare skal gå En runde uden at stresse og blive bange, og så øger du stille og roligt udfordringerne men kun i det tempo hvor hesten kan følge med.
    Og drop den pisk den gør mere skade en gavn..
    Husk det er ALTID rytters /træners fejl at hesten opføre sig som den gør, en hest kan ikke have gode og dårlige perioder og kan ikke være dum..


  • #212   16. jun 2013 TS

    Stor respekt for at du ikke har slettet dette emne endnu. Jeg indrømmer gerne at havde det været mig var dette emne for længst røget i skraldespanden.


  • #213   16. jun 2013 TS:

    Nu kommentere jeg helt uden forhold til de andre kommentarer. Det jeg ser på billederne er en hest som tvivler på signalerne og ikke forstår øvelsen som derved laver en reaktion på det.
    Jeg har fulgt med i nogle tidligere emner og på hendes profil, du har udtalt at det er et generelt problem at håndtere hende. Jeg vil forslå du får styr på håndteringen først så du ikke har de store problemer der i træningen. Hvis det ikke er på plads førstm vanskeliggøre du bare din træning endnu mere ved at tilføje en ny øvelse som longering og spring. Træn et step ad gangen, det bliver hurtigt for meget for hestens hjerne hvis den får kastet for mange signaler og indtryk ind på en gang.

    En anden ting nu kiggede jeg lige på din udlåns annonce, du skal nok lige tilføje hvad den har af vanskligheder. Ellers kan du ende med låner/part som slet ikke er indstillet eller kvalificeret til den type hest.


  • #214   16. jun 2013 Olivia:
    Jeg synes, at det ville være en RIGTIG god idé, at lægge andre billeder ind, hvis du har nogle hvor du mener, at hun går flot.


  • #215   16. jun 2013 <b>Olivia:</b> Kan godt se du har STORE problemer med hende. Få dog fat i Bettina fra Hesteleg - hun kan altså virkeligt hjælpe. Min tidligere lånehest var komplet umulig (hun kunne godt rides, men var simpelthen så usikker, og hun var farlig for sine omgivelser nogle gange) pga. en helveds masse misforståelser og lignende, fordi nogle red hende på "gammeldags manér" (et rap i røven hver gang ponyen ikke gjorde som der blev sagt, megastram chambon og lignende for at tvinge hovedet ned, endnu mere pisken fordi den løb lidt for stærkt i galoppen pga. mangel på balance osv.).

    Efter et weekend kursus med Bettina havde jeg en superglad pony med hjem, der var begyndt at forstå hvad man ville med hende, der var meget lang vej endnu, og desværre kunne jeg "ikke redde hende", eftersom dem der red hende på "gammeldags manér" fik tiltusket sig at låne hende med et krav om at jeg ikke måtte have noget med hende at gøre, men Bettina har virkeligt hjulpet mig meget.

    Selv har jeg lige købt en toårs hoppe der er at betegne som rå (kan ikke trækkes med, kan ikke være alene, er aldrig blevet trænet, kan dog røres overalt), og endda har en forfærdelig fortid inden dem jeg købte hende af reddede hende (hun er en tidligere vanrøgtssag). Hende skal jeg klart have Bettina ud og hjælpe med, når jeg lige har pengene til det.


  • #217   16. jun 2013 Har ikke læst særlig meget af tråden.
    Her kan man da tale om konfliktadfærd som er optrappet til det yderste. Hesten siger i den grad fra og hvis det foregår sådan der, så syntes jeg bestemt du skal få en fagperson ind over. Det er ekstremt farligt det i har gang i og i lærer hesten at det er sådan det skal være. Tillært adfærd opstår enormt hutrtigt og er svært at rette op på. Som voksen syntes jeg det er dybt uansvarligt, mine børn får aldrig lov at stå i sådan en situation flere gange og jeg vil aldrig nogensinde have opstaldere hjemme ved mig, hvor træningen foregår på denne måde.

    Det er simpelthen for farligt, for svært at rette op på og yderst ødelæggende for hesten.
    Skynd dig at få dig noget professionel hjælp til at rette op på problemet. Og kan et ikke lade sig gøre, hvis problemerne er startet fra noget fysisk, så få undersøgt din hest.


  • #218   16. jun 2013 Har simpelthen ikke tid til at svare på alle smiley Men prøver at svare så godt jeg kan.

    1. Jeg har IKKE råd til at sende hende i ridning eller få undervisning hver uge.

    2. Jeg har fået at vide af flere forskellige anerkendte trænere at det kan blive nødvendigt at give hende et dask på bagparten eller skulderen, når hun stejler/bukker på den måde.

    3. Jeg vil/kan ikke sende hende i ridning, nå hun er så utilregnelig fra jorden, og hun ville ikke kunne holde til det psykisk, som tingene ser ud lige nu. Mange steder bruger de meget hårde metoder, og det skal hun ikke udsættes for. Derudover er hun somsagt ikke psykisk klar til at blive reddet lige nu, derfor rider jeg hende heller ikke.

    4. Jeg er allerede startet helt forfra.

    5. Der er både billeder og video på vej.

    6. Når jeg longerer hende, så stopper hun op og vender forparten mod mig. Hun har lært at vende når jeg prikker hende på skulderen, men hun reagerer meget voldsomt og stejler på den ene volte.


  • #219   16. jun 2013 Nu du skriver dette ved punkt nummer 3.

    Så undre det mig igen at du både vil udlåne hende og søger part?


  • #220   16. jun 2013 lang tråd lang vej igennem og undskylder hvis jeg gentager nogen spørgsmål smiley

    hvornår begyndte det at gå galt? for kan se på hendes profil du skriver det går fremad og hun er dygtig i longe og i tilrider hende...

    du skal have en lidt længere longe hvis du spørger mig den er lige kort nok den snor der...

    rebgrimen tror jeg ik er løsning og longere hende i .. den må genere for den kører jo rundt på hende..

    longepisken kan du bruge som fremad drivende hjælp dvs den skal være bagved hesten.. longefører skal passe på ikke og komme foran hesten for det betyder stop... du skal være bagved skulder når du longerer..
    og hvad dulen er de paller til?


  • #221   16. jun 2013 DD: Hvorfor skulle jeg dog slette emnet? smiley

    Jeg elsker nemlig helt vildt at blive kritiseret af alt og alle,og gag på gang få afvide jeg skal aflive min pony eller at jeg er en inkompetent møgunge. Hvorfor tror du ellers jeg gider bruge min tid på at sidde og svarer jer?(evt. ironi) Jo.. Måske fordi jeg vil min pony det bedste, og jeg gerne vil prøve at finde en løsning på problemet, uden blot at få afvide at jeg skal aflive ponyen eller betale 10.000 for tilridning, som hesten alligevel ikke er parat til.

    smiley


  • #223   16. jun 2013 og et sidste spørgsmål til alt det jeg skrev lige over.. ryd op på banen så i ikke skal longere mellem mælkekasser dæk paller pinde osv

  • #224   16. jun 2013 Nogle steder, som f.eks på BBH træner vi også hestene fra jorden og giver dem et basis fundament før man sætter sig op på dyret - så det skal du ikke bekymre dig om, du skal bare finde det rigtige træningssted.
    Desuden trænes der på BBH kun på hestens præmisser og ingen tvang. Hesten lærer ting i det tempo, den er klar til.

    Men det nytter selvfølgelig ikke hvis du ikke har råd :).

    Måske det var en LILLE SMULE dumt at anskaffe sig en unghest når nu du ikke engang har råd til undervisning - du er jo forholdsvis ung og har stadigvæk en masse at lære.


  • #225   16. jun 2013 Miv: Nej. Det er en del af træningen af hun skal gå udenom eller over tingene. Hvis hun bare skal gå rundt og rundt, så kommer hun til at kede sig.

  • #226   16. jun 2013 Sofie: Har penge til undervisning, men ikke til hver uge eller hver dag i en hel måned.

  • #227   16. jun 2013 Var det ikke en ide at lære hende at blive longeret rigtigt/ selv lære at longere rigtigt, før man begynder på alt det andet 'sjovt'? Det forvirre jo mere end det gavner smiley

  • #228   16. jun 2013 Olivia: Kan du ikke på nogen måde tjene nogle penge? En enetime (altså en time) ved hende koster 300 kr., en halv enetime (altså en halv time, hvilket nok ville være fint at starte ud med), koster 175 kr..
    Og hvis det nu ikke er hver uge, men måske en gang hver anden uge, eller en gang om måneden (har ikke selv fået undervisning af hende, så ved ikke om det er hver uge, det er måske individuelt for hver equipage, men mon ikke hun giver dig nogle redskaber at arbejde videre med?), er det da til at overkomme. Evt. kan du finde en person mere, så er det 200 kr. pr. person for en time - det er selvfølgeligt ikke en enkelttime, men hvis du kan finde en mere der gerne vil, er det jo en fin mulighed, hvis du hellere vil undervises i en time.

    Ved ikke lige umiddelbart om om priserne er inkl. kørsel eller uden kørsel, men det er da en god løsning - evt. bare den halve enetime et par gange for at se om det hjælper. Men mirakler sker jo ikke efter bare lige en gang, når nu Sunspot og dig er "kommer så langt ud".

    http://hesteleg.dk/


  • #229   16. jun 2013 Kallie: Nej, jeg har hende hjemme.

    DD: Lige meget hvad, så stejlede hun. Har haft hende ude idag og hun stejle max. 3 gange og ikke lige så højt.
    Men det er jo nok fordi jeg har knækket, tæsket og ødelagt den stakkels hest, ikke?


  • #231   16. jun 2013 Hej Olivia smiley

    Nu vil jeg være anstændig og ikke ryge i flæsket på dig og anklage dig for mishandling som mange andre har gjort herinde...

    Som du selv siger her ved punkt 6. At når hun vender forparten ind mod dig og du prikker til hende med pisken reagerer hun voldsomt. Derfor kunne det være en idé at droppe pisken og prøve ALT hvad du kan for at hun ikke vender forparten ind mod dig. Problemet er at når hun vender forparten ind mod dig, bestemmer hun egentlig selv hvad hun vil. Derfor skal du være ENORMT hurtig på aftrækkeren og udregne alle hendes moves, ergo at du ved hvad hun gør og dermed sender hende videre rundt før hun gør det.

    Jeg kan sagtens se at hun udfordrer dig og er streng, men det hele handler om vores kropssprog og lederskab.


  • #232   16. jun 2013 Olivia -

    Du nægter jo at lytte og kommer med den ene dårlige undskyldning efter den anden.

    At hesten "keder sig" hvis der ikke er noget omkring den er noget vås, den kan jo ikke engang longeres endnu, så hvordan skulle den komme til at kede sig når den skal indlære helt nye signaler osv.?

    Én ting af gangen!


  • #234   16. jun 2013 Det nye album har da været en super god træning! Jeg tror allerede at du roser du hun trækker hovedet nedad og accepterer sin situation, ikke? smiley

  • #236   16. jun 2013 Lykke: vores forhindringer fungerer helt fint. Bommene falder let ned, så der er Ingen problemer der!

  • #237   16. jun 2013 Emilie: selvfølgelig! Roser hende meget! Men siger også fra når hun stejler elle prøver at løbe mig ned..

  • #238   16. jun 2013 Nu står man jo heller ikke foran en hest der skal longeres.. Så ville alle heste jo blive forvirret og gøre mærkelige ting...

  • #240   16. jun 2013 Olivia

    Alle enhver kan se der er et problem! og det har du også selv og det ser skide flot af dig! smiley

    Men må gøre mig uenig med hg.. de kan se der er et problem! MEN de kan simpelthen ikke bestemme problemet ud fra disse billeder!

    Mit råd til dig er simpelthen at få en professionel ud! fx. Linette? ( http://www.hestefornuft.dk/119362346 ) hun arbejder lige præcis med den slags og måske det var pengende værd at ofre for at få det til at fungere?? smiley


  • #241   16. jun 2013 Line - nu ved jo Olivia flere gange har skrevet med Linette, men Linette har ikke plads (sådan forstod jeg det ihvertfald, hæng mig ikke op på det) så det er ikke en mulighed smiley

  • #242   16. jun 2013 Kailie

    Undskyld .. men måske er du ikke lige præcis den rette til at råde om træning?? det meget fint du prøver? men der altså mange ting vi andre har kunne se du ingen erfaringer har med overhovedet. smiley


  • #243   16. jun 2013 Jeg ved tilfældigvis Linette kører ud og underviser? så måske i skulle finde en tid hos hende ude i fremtiden hvor hun kunne komme? smiley

  • #244   16. jun 2013 Ville ikke anbefale Linette til sådan en situation.
    Det findes der mere erfarende trænere til.

    Men hvis du ikke har råd til en træner er det jo "et - fedt"... hvad med at sende hende på www.nyt-hesteliv.dk imens du er på efterskole? Det koster jo kun opstaldningen smiley


  • #245   16. jun 2013 The Girl Next Door

    Har du set hvad hun bare har udrettet på så kort tid med den sidste hun tog ind? den var helle ikke til bare at trække med. og hun har hjulpet SÅ mange!
    Måske har hun ikke så mange års erfaring som mange andre.. men hun forstår at få hesten til at finde sig selv og samtidigt gøre det på dens primisser! smiley


  • #248   16. jun 2013 Hold da op, nu har jeg stalket længe på hg uden en bruger men måtte næsten oprettet til dette indlæg. er chokeret over behandlingen af hesten og nogen af de foreslag folk har. ville klart få undervisning eller en træner ud, eller overveje at komme af med hesten. det er synd for hesten og farligt for dig.

    jeg ville heller ikke anbefale linette christensen, en som dgnd siger er det en smags sag. jeg har meget gode erfaringer med ute lehmann, camilla Stormont og marianne flormann. men det er en smagssag. håber du finder ud af noget for din og hestens skyld


  • #250   16. jun 2013 Først og fremmest, så prøv uden pisk, det er tydeligvis derfra den adfærd kommer fra.
    Det ender med hesten skal aflives fordi i ikke kan styre den, få nu hjælp!
    En pisk skal aldrig i nærheden af hovedet, ALDRIG! Og lige meget hvad du skriver, om så det er fordi du bytter pisken over i den anden hånd, skal den bare ikke være i hovedhøjde. Om så det er tre meter væk, er det stadig i hovedhøjde.
    Er det din første hest?
    Er det din første unghest?
    Hvor lang tid har du haft med heste at gøre?
    Ved din familie noget om heste?
    Du ødelægger hesten af hvis du ikke snart får gjort noget.. Jeg forstår slet ikke du har unghest, når du ikke kan finde ud af at passe den?
    Er du godt klar over det er tydeligt at se piske mærker?


  • #251   16. jun 2013 Stine Joy Langkilde! Det bedste af det bedste smiley

  • #253   16. jun 2013 For ikke at hænge nogen ud ændre jeg mit svar. Men ja jeg har set Linette træne og undervise, og det var langt fra imponerende. Så en anden ung træner træne de samme heste og der var en helt anden ro og harmoni og spore. Men det er jo en smags sag hvem man vælger, en ring da og hør forskellige trænere og se hvem du matcher med TS?

    Og Stine Joy kan jeg også godt lide, det samme med Marianne Flormann og Camilla Stormont, har stor og god erfaring med de to sidstnævnte.

    Men hvis hun ingen penge har til en træner er det jo næsten ligemeget :o). NU skal det her jo heller ikke udvikle sig til "min træner kan banke din" xD


  • #254   16. jun 2013 Tina: hesten vender sig mod mig! Jeg står ikke bare foran den.

    Veg: Tror ikke min hest mener at verden er ond. Hun er ikke bange for mig, hun får hvad hun har brug for inkl. kærlighed, og hun har ikke en ejer der bare giver op. Jeg prøver at være så forstående og rolig som muligt, men hvis din hest stejlede og bukkede, ville du så bare ignorerer det?


  • #256   16. jun 2013 Er det din første hest? nej.
    Er det din første unghest? Nej.
    Hvor lang tid har du haft med heste at gøre? 12 år.
    Ved din familie noget om heste? Meget lidt. Men har flere heste kyndige i nærheden hver dag.
    Du ødelægger hesten af hvis du ikke snart får gjort noget.. Jeg forstår slet ikke du har unghest, når du ikke kan finde ud af at passe den? Kan jeg ikke finde ud af at passe den? Jeg fatter ikke at du kommentere når du ikke ved hvad det vil sige at passe en hest.
    Er du godt klar over det er tydeligt at se piske mærker? Ja? Jeg har skam også sagt at hun har fået en med pisken på skulderen nogle gange, da hun har angrebet eller stejlet meget tæt på. Og når pisken er våd, så kommer der jo mærker af det.


  • #257   16. jun 2013 Jeg ser kun en meget stresset og frustreret hest, som ikke aner hvad den skal og det er tydeligt at pisken ikke gøre godt for nogen af jer.
    Men de nye billeder du har sat ind ser hun da ok afslappet ud. (på nogen af billederne)

    Det kunne være meget interessant at se en video, hvor du prøver at longere hende smiley





  • #258   16. jun 2013 Øster: Hun er svær at trække med, men det er blevet bedre! Hun er sød nok i stalden, men ikke så god til at stå stille smiley

  • #259   16. jun 2013 Nu har jeg ikke lige læst alle indlæg, men synes du burde skille dig af med hende, eller få en dygtig træner på. Det er tydeligt at du ikke kan finde ud af at træne hende ordenligt.. Hvis du bliver ved i den liga når du og ødelægge hende. Ungheste er virkelig ikke legetøj. Heller ikke andre heste for den sags skyld.

  • #260   16. jun 2013 Olivia - Ja, men hvis du har lært at longere vil du vide at du hele tiden skal være obs og være hurtig til at komme "bag ved" hesten igen og drive den frem. Hvis den er i bevægelse kan den jo ikke stejle.

  • #262   16. jun 2013 Tina: Hvad f*anden tror du det er jeg prøver på? Jeg ved godt hvordan man longere. Du er velkommen til at komme og gøre det bedre selv.

    Kolind: Jeg sælger ikke min hest, fordi du syntes det er en god idé. Det er billeder fra én dårlig dag. Det ser ikke altid sådan ud. Og jeg ødelægger hende ikke. Jeg har kun gjort tingene bedre, siden jeg fik hende.


  • #263   16. jun 2013 Øster: Nej slet ikke. Hun maser sig bare frem, og stejler nogle gange hvis jeg skubber hende væk eller prøver at stoppe hende.

  • #264   16. jun 2013 Olivia - Hvad med at du snakker pænt? Du kan jo åbenbart ikke finde ud af at longere denne hest. Men jeg vil med glæde komme og gøre det for dig! Hvor bor du?

  • #265   16. jun 2013 Olivia, hvad med at prøve og bakke hende, i stedet for at skubbe hende væk? Det er der jo nogen heste der fungere bedre på, når man bakker dem smiley

  • #266   16. jun 2013 Struer. Jesus christ, hvor er du bedrevidne.

  • #267   16. jun 2013 Olivia, af hvad jeg lige kan se så ødelægger du hende. Det der er ikke en måde at behandle en unghest på, og det slet ikke hvis hun har haft en dårlig fortid!
    At vifte en pisk rundt omkring hendes krop er så absolut ikke og gøre tingene bedre. Som det der ser ud bruge i 1 ikke og have pisk med og 2 ikke have spring oppe.


  • #268   16. jun 2013 Super, intet problem. Jeg kan godt vise dig hvordan man gør smiley Og ja, jeg er åbentbart bedrevidene så...

  • #269   16. jun 2013 Team: Her vil jeg så lige sige, at Sunspot overhovedet ikke har haft en dårlig fortid. Olivia har købt hende af avler, der har passet hende, dog ikke haft så meget kontakt med hende, men hun har bestemt passet hende godt.
    Ved dette fordi jeg selv overvejede kraftigt at købe Sunspot dengang, men ikke havde pengene, trods jeg var blevet utroligt glad for hende smiley


  • #270   16. jun 2013 syntes godt nok i grove i jeres udtalelser mange af jer! forstår godt Olivia går i forsvarsposition!

    og helt ærligt! i kan ikke bedømme hvordan træningen ser ud og hvad problemet er ud fra de der billeder!


  • #271   16. jun 2013 Det falder åbenbart ikke 1 af jer ind at de billeder hvor det ser slemt ud er specifikt udplukket så hun kunne vise jer hvad den gør?


  • #272   16. jun 2013 Fritte
    Okay det kunne det bare godt tyde på, efter Olivias udtalelser om Sunspot. smiley
    Det kan godt være hun har passet hende godt, men det der det er jo ikke træning. Det er misforståelser, og angst fra hesten.. Den aner jo ikke hvad den skal gøre, og har som vist på billederne bare lyst til og komme væk derfra!


  • #274   16. jun 2013 Det er ikke helt rigtigt det du siger. Hun har ikke haft en dårlig fortid, men der er ikke blevet sat nogle grænser eller lign. så hun har stadig svært ved at forstå hvad der er ok og hvad der ikke er.
    Jeg vifter ikke med pisken i hovedet af hende. Jeg slår den ned i jorden, når hun stejler.


  • #276   16. jun 2013 Øv hvor er det træls for både dig og hesten i er kørt sådan i hårdknude:-(
    Det lyder rigtig godt du får hjælp her i sommerferien:-)
    Hvis det var min hest, ville jeg droppe longeringen og starte helt basic igen - altså lære den at blive trukket med...Gå med den med en kort pisk evt og så prikke den i siden hvis den stopper op..
    Dreje den på en volte hvis den går foran dig.
    Lære den at bakke
    Stå stille osv alle de der små ting der gør den store forskel i den daglige håndtering:-)


  • #277   16. jun 2013 Veg: Ih nej, du må ikke slå din hest, men bare skrig af den og flå i hovedet af den.

  • #278   16. jun 2013 Rikke: virker ikke smiley

  • #279   16. jun 2013 Jaja Olivia, men en dårlig fortid har hun jo ikke haft. Og hun har jo stadig passet hende godt, selvom hun ikke har trænet med hende eller lignende. Det er jo ikke fordi hun kommer fra en vanrøgtssag eller lignende inden du fik hende.

    Har som tidligere skrevet selv lige købt en toårs, der heller ikke er trænet eller noget, og hun har heller ikke fået sat nogle grænser, men dem jeg har købt hende af har stadig passet hende godt. Hun er dog fra en vanrøgtssag inden hun blev reddet af dem jeg købte hende af, så hun har så ikke haft en god start på livet.


  • #281   16. jun 2013
    Jeg ville også have en hest der stejlede og modsatte sig, hvis jeg stod på den vinkel ved et spring og ville have dyret over:
    http://hest2.webgallerier.dk/album/1773/628/471/8860348-traening-med-sunspot---min-umulige-unghest
    http://hest2.webgallerier.dk/album/1773/628/471/8860353-traening-med-sunspot---min-umulige-unghest

    Ligesom jeg ville få en hest der sagde fra hvis jeg stod foran den og ville give signaler:
    http://hest2.webgallerier.dk/album/1773/628/471/8860373-traening-med-sunspot---min-umulige-unghest

    Ser bare en snot forvirret hest, der bliver bedt om ting med utydelige signaler der siger forkerte ting og ting der modsiger hinanden.

    Det er også møg glat på banen og i vil have en hest til og springe, nej, nej og nej. Slet ikke når hesten i forvejen ikke har grundtingene på plads, så kræver man ikke at den skal springe på en glat bane hvor den på nogle af billederne er ved at glide.

    Men ja, ser bare en forvirret hest :o)
    Jeg har selv skulle vænne mig til en ny type personlighed og hest efter at jeg fik Fleur. Er vant til heste der ikke er følsomme, ligeglade med pres og hvor man kan give signalerne halvt ( til fx longering ) også gør de det stadig.
    Den går ikke med Fleur, hun siger fra over for meget pres, hvis man bliver sur, hvis man ikke giver tydelige signaler og ikke står rigtigt i fx longeirng.


  • #282   16. jun 2013 TS, orker du at lytte til flere gode råd eller er du efterhånden så indebrændt at HG kan rende dig noget så grusomt??

    Kan du nulstille og glemme alle de ting som har pisset dig af i den her tråd OG undlade at være i totalt forsvarsposition?

    Grunden til jeg spørger, er at jeg ikke gider " spilde" min tid på at skrive et langt og sagligt indlæg til dig, hvis du ikke kan modtage det smiley


    Et kort råd til dig, vil være at starte HELT forfra med din træning! Droppe longe og ridning og udelukkende fokusere på at træne start/stop og ha som mål at få hende til at undlade at stejle når i trækker med hende..

    Stop alt andet og gå tilbage til basis signaler, sådan at i begge 2 får nogle gode oplevelser sammen:)


  • #283   16. jun 2013 Hun har ikke skulle springe det der spring på noget tidspunkt! Det hun har sprunget over var et kryds på 20 cm, som hun skulle trave over!

    profilbillede
  • #284   16. jun 2013 Fritte; Jamen det er jo fantastisk at du er så god. Men hvad skal jeg bruge det til?

  • #285   16. jun 2013 Savalou: Det er bare endnu sværere end at longere. Er simpelthen ikke tryg ved at gå så tæt på hende.

  • #287   16. jun 2013 Jamen TS kan du ikke selv se hvor skævt det lyder at du forsøger at longerer en hest du ikke kan trække med??

    Man starter jo heller ikke med skorstenen når man skal bygge et hus smiley

    Du skal og må ha den del med basis signaler i noget så simpelt som at trække med hesten FØR du begynder på noget som helst andet !!


    Det er SÅ vigtigt at du får fokus på den del, for ellers kommer du altså aldrig videre og du får da slet ikke løst stejleproblemerne smiley


  • #289   16. jun 2013 Olivia, jeg synes det er en stor erkendelse at komme med at du ikke er tryg ved at gå med hende så tæt. Så jeg kan godt forstå at du vælger at bruge longeringen som en træningsmetode i stedet, fordi du der undgår at gå tæt på hende.
    Måske I begge to har brug for nogen metoder der kan gøre jer mere trygge ved hinanden?

    Hvad har du gjort indtil nu for at nå dertil hvor du er kommet med hende? smiley


  • #290   16. jun 2013 Josephine: Longeret, striglet, trænet jordtræning, gået ture. Men har droppet meget af det da det er for farligt.

  • #291   16. jun 2013 Lige meget hvad så ender sådan nogle emner her i mudderkastning - hvor er det dog synd. Jeg har opgivet at hente sådanne former for hjælp på hestegalleri, fordi det eneste der kommer ud af det er bedrevidende mennesker. Jeg holder ikke med nogle i denne her 'sag', men helt ærligt piger! Jeg synes vi alle sammen snart skal hjælpe hinanden til at få det her til at forblive det dejlige sted som HG engang var. Hvis vi alle stod i denne situation ville vi nok være lige så forvirret som ejer er smiley

    TS: Jeg synes som nogle af de andre også har skrevet. Gå på biblioteket og lån alt der handler om heste. Det er en super god og GRATIS måde at få hjælp på. Det har hjulpet mig og min hest smiley Held og lykke. Jeg er sikker på at du kan få den på rette veje igen - det tager tid, husk det! smiley


  • #292   16. jun 2013
    Det gør det bare endnu mere dumt/forvirrende, at den ikke skal springe det fordi så bliver hesten af endnu mere forvirret.
    Dækkene og springet står i vejen for hesten og signalgivningen.


  • #293   16. jun 2013 Vi har alle prøvet at møde en person som vi ikke gad bruge tid på. Har i ikke mødt en hest som i tænkte, " Ej den er sku ikke noget for mig" Kunne det tænkes vi her har en hest der tænker , "Ej det menneske gider jeg ikke!" Det er jo ikke alle dyr man kan med, selv om man elsker ALLE dyr. Alle heste kan jo helder ikke med alle heste. Måske i bare ikke passer sammen som partner... på denne måde er det hverken dig eller hesten der får skylden for det hele.

  • #294   16. jun 2013 Altså det som du føler er for farligt er hvad for noget af det? smiley
    Som jeg har forstået det, ret mig hvis jeg er forkert på den, er hun okay dog en smule urolig på stald? smiley


  • Elsi B
    Elsi B Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 55
    #295   16. jun 2013 På det sidste billede du har lagt ind (hvor den "springer" står du helt rigtigt. Du er ved bagparten og driver på den måde hesten frem. Du kigger hesten i øjnene hvilket fortæller den at den skal blive væk fra dig (på volten). Pisken er i den rigtige position og hestens inderste øre er rettet mod dig hvilket vil sige at den har opmærksomheden på dig. Og tovet er så tilpas slapt at den ikke mærker et pres i hovedet der vil få den til at gå ind mod dig.
    Hvis du vil have hesten frem så er det ved bagparten det forgår! Så når hesten går rundt på volten skal du hele tiden være "et skridt bagefter" altså ud for bagparten (som på billedet). Hvis du vil have den til at stoppe skal du gå foran den. altså ikke ud på volten men forestil dig at hesten vendte om på billedet.
    esten forstår jo ikke vores sprog så den tolker kun vores kropssprog. Derfor er det så afsindig vigtigt at have styr på sin krop og kropssprog (og tov og pisk osv) hvis ikke man vil have en snosk forvirret hest.
    Det vil Ute også fortælle dig. Men egentlig synes jeg at du skal vente med "træningen" til du får noget hjælp.
    Held og lykke med det. smiley


  • #296   16. jun 2013 Endnu engang - HVAD vil du med det her emne? Du tager jo intet af det til dig, så hvor vil du hen med det? Er det bare for at få ros, og få at vide, at det er i orden, den måde du håndterer hesten på?
    Falder det dig slet ikke ind, at du gør noget forkert, når hesten pludselig begynder at opføre sig sådan?

    Og du siger, at du ikke vil sende den i ridning, fordi hun ikke skal udsættes for deres hårde metoder. Prøv lige at se på din egen metode så. Pisken truer hende konstant, du har hende i enormt kort snor, hun har mærker hen ad siden, hun er stresset, flygter, viser tydelige tegn på signalforvirring, frygt, angst, stress osv., du er truende overfor hende, og har tydeligvis ikke spor styr på hvad du foretager dig.

    Få professionel hjælp NU, ikke i sommerferien - men NU. Hvis man ikke vil bruge mange penge på undervisning, så skal man heller ikke anskaffe sig en unghest, når man ikke har erfaring eller viden, til at håndtere den korrekt.

    Jeg er totalt i chok, over at du er så blind overfor din hest. Hvis du vil din hest det bedste, og det regner jeg da selvfølgelig med, at du vil, hvorfor begynder du så ikke at se på, hvordan hun opfører sig? Kan du ikke se, hvilke signaler hun sender dig? Heste angriber ikke for sjov. De angriber fordi de føler sig truet. Så hvis du seriøst mener, at du kun opfører dig sådan, fordi hun truer/angriber dig, så er der noget andet der er galt, for sådan gør heste IKKE. Heste flygter, de angriber ikke - kun hvis de vitterlig ikke har nogen anden mulighed.


  • #297   16. jun 2013 Eeey relax, anklagede jeg dig for noget? Har jeg skrevet noget om at jeg er super, jeg gør alt rigtigt, du gør alt forkert, du er ond bla bla bla?

    Forklarede dælme da bare at jeg havde ret i det jeg siger, da jeg sagde at selvom Sunspot jo ikke er blevet trænet inden du fik hende, er hun stadig blevet passet godt.
    Jeez, relax, bare fordi mange andre er i mod dig skal du da ikke fare i flint over at jeg lige skriver noget for at forklare noget?
    Og så må du da meget undskylde at jeg liiige kom til at sammenligne med min egen situation.


  • #298   16. jun 2013 Hej Olivia.

    Først vil jeg lige sige, at det er rigtig dejligt at se album nr 2 sm du har lagt ind, der ser hun rigtig fin ud, og også rigtig fin afslappet på nogle af dem.

    Jeg syntes faktisk at det er rigtig synd for dig at du bliver udstillet som mishandler og mange andre grimme ting, sådan ser jeg dig på ingen måde. Jeg kan forstå at pengene ikke er til undervisning, og derfor spørger du om gode råd herindefra. Det syntes jeg er flot. Allerede her har du jo erkendt at du har brug for råd, og spørger efter dem. Det du så får ud af det, er at blive høvlet ned, svinet til og får at vide at du er uduelig. Jeg kigger og kigger efter de råd som du beder om, medet der står mest er at du skal få en underviser ud, som du i forvejen har meldt ud at du ikke har råd til, og at du i forvejen venter på Ute. Hun er bestemt værd at vente på!

    Ud fra billeder, er det svært at komme med konkrete svar på hvad det er der går galt, udover det åbenlyse. Jeg tror ikke at din hest er skræmt eller bange, deriomod forvirret, og derfor dens reaktion. Den ved ikke hvad den skal, og derfor spørger de, bla. Ved at vende hovedet ind imod dig. En ting er sikkert, havde den været bange for dig, havde det ikke været hovedet den havde vendt ind imod dig, det havde været røven! Hovedet er spørgende, røven er den forsvarende.

    Når hesten går venstre volte, skal din longe være i venstre hånd og longepisken i din højre, og omvendt. Som jeg ser det på dine billeder har du ikke pisken bagved hesten, men foran og det skal du ændre på hvis hesten skal forstå hvad du vil.
    Start med at placere dine 2 ben solidt på jorden, longen i venstre hånd og pisken i højre. Hesten skal ud på venstre volte. Du starter med at løfte armen med longen i og pege mod venstre og kigge på hesten for at vise at den skal gå til venstre. Det reagere den formegentlig ikke på første gang, med mindre den allerede ved hvad det betyder. Gør den ikke det løfter du højre pånd med pisken hen mod bagparten, og brug evt din stemme. Sker der ingenting kører du pisken ligesom i en cirkel hen imod hesten, og flytter den sig ikke, rammer du bagparten. Vil den rejse sig på bagbenene, skal du være konsekvent og omgående drive frem. En hest i fremdrift kan ikke stejle, det er umuligt, så du skal se det lige før det kommer for at undgå det. Frem frem frem hver gang den vil rejse sig. Så snart hesten gør som du vil have, sænker du begge skuldre, tager dit blik fra dens blik og det vil hesten opfatte som ros. Pisken skal ligge mod jorden, og hesten skal lære at slappe af. Gør den tegn til at stoppe og vende ind imod dig skal du reagere hurtigt. Løft hånden med longen, kig den i øjnene, peg i løberetningen og tag pisken op i vandret som drivmiddel mod bagparten. Evt stemme, kom. Så snart den løber videre, sænk begge hjælpemidler, slap af i skuldrene og tag blikket væk.

    Alle redskaber, spring, dæk bomme osv. Væk med det hele. Din hest keder sig ikke, den skal fokusere på dig, og hvad du vil have.
    Når den kagå afslappet rundt på begge volter, og du kan styre den via stemmen i skridt trav og gallop, kadu begynde med bomme, og evt. 8 taller omkring dæk.

    Held og lykke og husk frem frem frem, 1 stejl er 1 for mange, og den må IKKE:-)


  • #299   16. jun 2013 Jeg syntes det er frygteligt du overvejer part på hende? Eller at låne den ud?
    Hvad hvis personen aldrig havde ejet en hest?


  • #300   16. jun 2013 Horsegirl: Tror du jeg ville leje hende ud til hvem som helst? Brug dog hovedet.

  • #301   16. jun 2013 TS: Hvis det her handlede om hestens ve og vel, og hvis du virkelig var interesseret i at hesten skulle have det godt så gik du ikke i forsvarsposition og nægtede at tage imod svar.

    Jeg er ked af at sige det, men du har et kæmpe stort ego når du er nødt til at oprette et helt indlæg og så forvente at du får skulderklap tilbage fordi du "ordner" en såkaldt "problemhest".

    Hvis du virkelig vil din hest det bedste så tog du imod de råd der kom.


  • #302   16. jun 2013 Ps. Og husk at hver gang dihest vender ind imod dig er det fordi hun spørger dig "hvad er det jeg skal". Herefter giver du et signal, og hvis det kvitteres med et stejl, er signalet forkert eller for utydeligt givet, for det er hendes måde at sige "jeg forstår dig ikke, og så må du stoppe op, kigge på dine signaler og rette dem og bede hende igen. Prøv at se om du kan læse hende, og nå at drive frem inden hun stopper op når først huer igang, og din krop skal være bag hendes skuldre, for ellers er det dig selv der stopper hende. Pisken ligeledes skal ALDRIG være foran hendes bagpart, ( kun hvis hun skal længere ud i volten, så skal du pege imod hendes skuldre) .
    God longering. Back to basic kan være stor gavn;-)


  • #303   16. jun 2013 Rebecca: TAK! Er så glad for at der stadig findes fornuftige mennesker i verden!

  • #304   16. jun 2013 Olivia: Mennesker der roser dig, mener du vel. Alle dem der er uenige med dig er åbenbart ikke fornuftige eller hvad?

  • #305   16. jun 2013 Katja: Har jeg et kæmpestort ego? Du kender mig ikke, så hvor skulle du vide det fra. Du har heller ingen idé om, om jeg har taget deres råd til mig.

  • #306   16. jun 2013 Olivia.

    Det var så lidt. Det kan være svært at stå med en unghest der skal have det hele indkodet, og selvom man er erfaren, vil man have brug for at spørge efter hjælp, så thumbs op for at du gør det. Du er velkommen til at skrive hvis der dukker noget op når du kommer igang;-)


  • #307   16. jun 2013 Olivia - Du fremstiller sig selv som værende en bedrevidende type, der ikke kan tage imod råd fra andre og nægter at lytte til noget som helst. Derfor er det svært at tro andet smiley

  • #308   16. jun 2013 Olivia: Jamen, jeg kan jo se at du bare går i forsvarsposition og ikke gider at høre på os og bare begynder at prøve at forklare det væk??

  • #309   16. jun 2013 Olivia - Så ligeså snart man er enig med dig, så er man fornuftig? Og alle dem, der ikke er enig med dig, dem der mener, at du gør noget forkert, eller bør ændre på noget - de er ikke fornuftige?
    Ja ja, det er da også en måde at håndtere omverdenen på.
    Og nej, vi har ingen idé om, om du har taget folks råd til dig - men måden hvorpå du svarer folk på, virker som om, du ikke tager det til dig. Du siger at folk tager fejl, at du har styr på det og de ting folk foreslår, mener du ikke virker. Stort set hvert eneste råd der kommer her, afviser du blankt - måske fordi du selv føler, at du ved bedst.

    Hvilket også er derfor jeg for 3. gang spørger dig: hvorfor har du oprettet indlægget, når du alligevel ikke er interesseret i at høre på andre, end dem der roser dig, og fortæller dig, at du gør det rigtige?


  • #310   16. jun 2013 Hvis det var mig der var Olivia og havde spurgt om råd, ville jeg også gå i forsvarsposition hvis i talte sådan. Egentlig forstår jeg slet ikke hvad det er der gør at i bliver ved med at køre på hende. Kom dog med et råd i stedet, det er faktisk det hun beder om!

    White Lies: undskyld mig, men jeg ser det ret skræmmende at du truer med at lægge trådstarter ud på facebokk, hvem af jer er det så der måske burde trække vejret og styre sit temperament? Det er en hesteside helt ærligt? Jeg vil tro at der var flere der ville trække på smilebåndet over dig dig ved at du gidder at bruge tid på at linke til sådan en gang tøsesladder, end til trådstarter som du mener " ikke gider at høre efter " lad det nu ikke gå over i mobning, det er da for groft!


  • #311   16. jun 2013 CTS: link venligst til dem der har skrevet at der bliver gjort det rigtige?

    Trådstarter spørger efter råd, og dem ser jeg ikke mange af desværre.
    I og med at hun spørger, giver hun jo også til kende at hun faktsik mangler gode råd at arbejde med. Så giv hende dem dog i stedet for at save hende midt over?


  • #312   16. jun 2013 Rebecca p - Undskyld, hvornår har jeg sagt jeg vil lægge det ud på Facebook? smiley Jeg truer skam ikke med noget, og hvis jeg gør, så er det da bestemt ikke med vilje og jeg vil meget gerne se udpluk af det jeg har skrevet, som bevis smiley
    Jeg er desuden helt rolig, jeg har kommenteret i tråden hvad, 3-4 gange og jeg beklager da at jeg ikke altid formulere det lige pænt.
    Jeg linker BESTEMT ikke til noget smiley
    Derudover så påpeger jeg at Olivia fremstiller sig selv sådan, ved at afvise de fleste råd, ikke kommentere på resten og så videre.

    (Jeg tror du tager fejl af mig og en anden, for dine beskyldninger kan jeg slet ikke genkende)


  • #313   16. jun 2013 Nu har jeg ikke læst alt, og det er umådelig svært at bedømme hele konteksten ud fra billeder. Jeg kunne jo hurtigt udlede, du var en dårlig hesteejer. Det tror jeg nu umiddelbart ikke, du er. Jeg tror bare, at både du og hesten er utrolig forvirrede over hinanden og har svært ved at forstå hinanden.
    Umiddelbart tænker jeg, at hun er ung, og det virker til, at det hele går alt for hurtigt for hende med longering, spring etc. Derudover kunne hendes adfærd også skyldes, at hun ikke ser på dig med respekt. Men hovedsagligt tror jeg, det er signalforvirring og stress.
    Måske starte helt fra bunden med helt basale kommandoer, selvom du føler at du og hesten allerede kan disse, er det sommetider en god idé at tage et dybt åndedræt og starte helt forfra, for lige nu har I vist bare arbejdet jer ind i en blindgyde.
    Så giv hende en pause, hvor du omgås hende stille og roligt med et par fridage i mellem. Strigler, trækker hende et par ture, hvor du øver basale kommandoer som start og stop etc.
    Det vil nok være mit bedste bud. Men som sagt er det svært at vurdere ud fra billeder og oplysningerne givet. Det vil selvfølgelig være smart at få en objektiv fagperson ud og vurdere (og ikke "bare" en hestepige, der mener, hun ved, hvad der skal gøres), men jeg har også fuld forståelighed for, at det koster knaster.
    Jeg ønsker dig al held og lykke. Hun er virkelig en smuk hest, jeg håber, det kommer til at fungere for jer.
    Mvh.
    Tenna


  • #314   16. jun 2013 White Lies. du har helt ret. Jeg undskylder mange gange. Undskyld det var ikke dig.

    Missen skriver dette, og jeg er rystet over at hukaskrive sådan!:

    FAT DET NU!!! har virkelig lyst til at spore dig og tale med dine forældre om din forrygte træning af heste! og hvis de træner på samme måde, så skulle jeg nok få sat nogle højere magter ind over.. for det er IKKE ok at KNÆKKE hesten psyke og derefter bygge den op igen.. det eneste der kommer ud af det, er en dybt utilregnelig hest.!
    Så forstå det dog.. hvor mange skal sige til dig at du er på MEGET dybt vand? er det her noget du vil ha på FB? for så kan jeg sagtens linke denne tråd på diverse sider, så er jeg sikker på at der er flere, som siger det samme som os andre..! HVOR FUCKING SVÆRT ER DET AT FORSTÅ!!!?


  • #315   16. jun 2013 Rebecca - Haha, jeg kunne slet heller ikke genkende det mindste af det du nævnte! smiley Men det er helt i orden og forresten, utroligt konstruktivt indlæg længere oppe! smiley

  • #316   16. jun 2013 White lies: haha, nej det forstår jeg godt at du ikke kunne, det var en lidt dum fejl fra min side, og tak for at du tager det så pænt;-)
    Tak for rosen med indlægget, håber trådstarter kan bruge det;-)


  • #317   16. jun 2013 Rebecca - Folk begynder først at blive grimme i munden, da det går op for dem, at Olivia ikke er interesseret i deres råd. smiley Grunden til, at folk bliver ved med at køre på hende, er da ret åbenlys. Hver eneste gang, hun får at vide at der er noget galt, så afviser hun det. Hun mener ikke selv, at hun gør noget som helst forkert, det er bare hesten der er på tværs, og ikke vil noget. Folk forsøger at få hende til at åbne øjnene, og SE at det er hende selv der er problemet, og at hun ikke kan forlange, at den skal kunne forstå den adfærd hun selv udviser.

    Hun får hele vejen igennem råd, som at få en underviser, at lægge pisken fra sig, at tilskaffe sig viden omkring hesteadfærd og kropssprog, at se på sit eget kropssprog, at fjerne alle stressfaktorer - fx alle de mange forvirrende ting på banen - at tilskaffe sig viden omkring, hvordan hesten tænker, og på den måde undgå at misforstå dens signaler. Hun får masser af råd, men tager ikke imod dem. Derudover bliver der spurgt meget ind til det hele, for at få en bedre forståelse, og derved give bedre råd, men TS er ikke særlig god til at svare på det, der bliver spurgt om. Så vidt jeg kan se, er der fx ikke kommet forklaring på, hvorfor hesten pludselig gik fra at kunne rides, og være modtagelig overfor nye ting, og så pludselig opføre sig sådan her. Hvis nu TS svarede på den slags spørgsmål, ville det jo være nemmere for folk, at hjælpe hende.

    Mht. folk der roser - så starter du jo selv ud med, at fortælle hvor godt hun gør det. smiley
    Mange andre forsøger også at tale pænt til hende, og de fleste starter sådan set også ud sådan. Men TS har fra starten haft attituden, at hun godt ved, at hun ikke selv er problemet, men hesten, så hun vil slet ikke have råd om, at det er hende der er fejlen.


  • #318   16. jun 2013 Missen: Hvis jeg ville have det på fb havde jeg nok selv lagt det ud? Og hvis du lægger det ud, så kan jeg meget hurtigt melde dig for udhængning! Så hvis det var mig ville jeg ikke gøre det smiley

    Rebecca P: tusind tak for dine meget konstruktive indlæg! Det er skønt at der er nogen, der prøver at hjælpe og ikke bare fortælle mig at det jeg gør er forkert smiley det er dejligt at du gider svare på nogen af indlæggene, for jeg ved snart ikke hvad jeg selv skal skrive, så tusind tak for det! smiley


  • #319   16. jun 2013 Olivia - Stort set alle andre her, hjælper dig også. smiley Men det er klart, at hvis du ikke vil se, at du gør noget forkert, så føler du det heller ikke som hjælp.
    Og Rebecca fortæller dig jo også, at det du gør er forkert.


  • #320   16. jun 2013 Til alle jer andre

    Jeg har indset at det også er mig der gør noget forkert det er ogsåderfor jeg oprettede dette emne til at starte med smiley Men jeg kan ikke bruge beskeder, hvor der står at det jeg gør er forkert, hvis i kan se fejl så ret dem endelig, men vær sød at svare på en venlig og konstruktiv måde smiley
    Jeg har fået rigtig mange råd i mine andre emner og jeg har prøvet at bruge dem jeg ikke synes var for voldsome og dem jeg har hørt fra mange smiley

    For lige at svare på det mange kritisere(igen)
    Jeg står ikke foran hende og har ikke pisken foran hende fordi det er sådan jeg træner, men fordi hun stejler og vender rundt fordi hun ikke ville gå på den ene volte. Jeg har prøvet alt hvad jeg kan at komme om på siden af hende for på den måde at få hende til at gå videre, men så drejer hun bare rundt om sig selv eller bakker, derfor prøver jeg at få hende til at fortsætte mens jeg står foran hende, har i nogen råd eller ideer til dette problem, svar endelig, men igen, konstruktivt! smiley


  • #321   16. jun 2013 Olivia - Der er efterhånden mange der har fortalt dig, at du fx skal fjerne pisken, eller lære at bruge den anderledes, at du skal være mere opmærksom på både dit og hestens kropssprog, at du skal fjerne stressfaktorer, såsom alle forhindringerne på banen osv. Så du har altså fået konstruktive OG brugbare beskeder. smiley

    Men når man har fortalt dig, at du gør noget forkert, så svarer du tilbage, at hesten bare er umulig, og at man selv kan komme og prøve at gøre det bedre.

    Du må også forstå, at hesten ikke gør sådan der for sjov. Det kan godt være, at det er den, der angriber dig, og du så derfor er nødt til at få den væk. Men sådan gør hesten altså ikke for sjov, heste er ikke dyr der angriber, med mindre de er tvunget til det.

    Jeg tror du vil få meget mere ud af det, hvis du filmer jeres træning. Så kan vi se, hvordan det foregår, og bedre give dig råd. For hvis det foregår som du siger, selvom det ikke ser sådan ud på billederne (de kan jo snyde..), så må der være et eller andet der gøre hende bange - om det så er dig, eller noget andet, det er ikke til at sige, men det er højst sandsynligt fordi hun ikke forstår hvad du vil have hende til.

    Det er fint at du prøver at komme om på siden af hende, men du må gøre et eller andet i dit kropssprog, som hun ikke forstår, og derfor reagerer sådan. At stille dig foran hende, vil ihvertfald ikke få hende frem.

    Men jeg synes det er sjovt, at du ikke vil bruge voldsomme metoder, når den metode der vises på billederne, netop ser meget voldsom og stresspræget ud.


  • #322   16. jun 2013 Rebecca - Med sådan et stort emne som det her er det nemt at forveksle folk jo smiley
    Ja, det håber jeg også, for det lyder som et rigtig godt råd! smiley


  • #323   16. jun 2013 CTS: Jeg prøvet alle de ting smiley
    Jeg har trænet uden at der står noget på banen, jeg har givet hende pauser, jeg har startet helt forfra, jeg har longeret uden pisk(og med andet på hovedet, forskellige tove og forskellige piske), så jeg har lyttet til rådene og prøvet dem over noget tid, men det har ikke hjulpet.

    Hvis du vil have svar på hvorfor "hesten engang kunne rides, men nu opføre sig sådan her" så skal du da få det smiley
    Hun har altid været masende og voldsom fra jorden, men meget nervøs når jeg sad på ryggen og hun ikke kunne se mig. Jeg stoppede med at ride på hende da hun var meget nervøs, og jeg ikke ville gøre noget værre. Hun har haft nogle pauser fra træningen, men begyndte fornylig at stejle når jeg trak med hende. Så igår(hvor billederne blev taget) fik jeg endelig taget hende ud og longeret hende, men hun opførte sig værre end nogensinde.
    Det er allerede bedre idag, så tror ikke min fremgangsmåde var helt forfærdelig smiley


  • #324   16. jun 2013 Okay, tak for forklaringen.

    Jeg vil for det første sige, at det ihvertfald ikke hjælper på noget, at der står en masse ting på ridebanen. Og når du ikke har kunnet træne hende i en periode, så er det jo heller ikke smart, at starte ud med, at hesten også skal springe. Så er det bedre at tage det lidt ad gangen.
    Der må jo være et eller andet galt i træningen, siden hun reagerer sådan.

    Derudover så synes jeg stadig, at du skal få undervisning NU. Du har vel helt fra starten, da du købte hende, vidst, at hun var svær at håndtere - det lyder det ihvertfald til. I så fald, så forstår jeg ikke, at du overhovedet har købt sådan en hest, uden at have råd til undervisning. For som det lyder, så har du helt fra starten haft problemer med hende, og nu er det så blevet værre, end det var i starten. Ergo må der være sket noget, der har gjort det værre, det er jo ikke bare pludselig kommet. Når det er blevet værre, efter hun er kommet til dig, kunne det tyde på, at der er noget i træningen der går galt, eller der er noget galt, det sted hun står opstaldet. Måske er der nogen der, der ikke har behandlet hende pænt? Måske er det stressende for hende osv. Det bliver også skrevet, at der er problemer på folden - hvad med at få hende flyttet til en flok, der er mere harmonisk?

    Og så skal du huske på, at bare fordi hesten ikke opfører sig ligeså voldsomt i dag, så behøver det ikke betyde, at fremgangsmåden eller metoden er god. Roll kur hjælper også, men er ikke godt. Man får også tit et 'rolig' hest, af at banke den osv. Så blot fordi hesten opfører sig anderledes, eller fremstår roligere, behøver det ikke betyde, at det man gør er rigtigt. smiley


  • #326   16. jun 2013 Jeg har ikke mulighed for undervisning nu.

Kommentér på:
Min (stadig) fuldstændig umulige unghest..(inkl billeder)

Annonce