{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.699 visninger | Oprettet:

Rytter pludselig nervøs - pony stopper {{forumTopicSubject}}

Arh ja... hvor jeg dog hader at skulle oprette det her emne..

Til at starte med vil jeg lige sige at jeg ikke har haft mulighed for spring undervisning andet end en enkel gang på mig nye pony.

Men altså... jeg har ALDRIG, og ja jeg mener ALDRIG mærket det at være nervøs på en hest, jeg har aldrig bare sprunget de helt høje spring uden så meget at tænke over højden, hvilket jeg heller ikke gjorde da jeg i starten af dette år fik Correen.

Men her siden foråret har jeg kun en gang sprunget en bane på 70 uden stop og ellers kan han selv finde på bare at stoppe på små spring som 50 cm og han er altså en rutineret springpony der har været oppe og springe M-klasser.

Jeg har prøvet alt, men jeg ved at det er min skyld - jeg er nervøs og kigger ned. Først troede jeg at grunden var at jeg red i dressur sadel, hvilket bare var midlertidigt, men nu har jeg altså fået en springsadel og det går bare ikke bedre.

Jeg ved at jeg kommer til at kigge ned, men er begyndt at kigge op, rette mig og ride til - alligevel stopper han og jeg har også droppet det at hive for meget fat i ham - jeg vil normalt ride i kort-galop, men nu får han bare lov til at gå sit eget grundtempo. Jeg er rent ud sagt skide frustreret da jeg aldrig har følt sådan før, og egentlig tror jeg ikke jeg er nervøs, men tvivler på afsættet og landingen - jeg har fået min underviser (dressur) til at rette lidt op på mig i spring også - da hun sagtens også kan hjælpe og se hvad jeg gør forkert, men ja igen går det galt.

Så hvad kan jeg gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rytter pludselig nervøs - pony stopper
  • #1   9. jun 2012 RETTELSE


    jeg har ALTID bare sprunget de helt høje spring uden så meget at tænke over højden, hvilket jeg heller ikke gjorde da jeg i starten af dette år fik Correen.


  • #2   9. jun 2012 Det er nok mentalt ved dig og så har hesten fundet ud af at den ikke behøves.
    Sæt det HELT ned - måske bare en lodret på 30 så?
    Men det starter mindst lige så meget indenfor, læg dig i din seng, forstil dig at du springer, oplev og se dine fejl, hvordan føles det når du fejler, hvordan føles det hen mod springet, når hesten sætter af, over springet og efter?
    Øv dig i din vejrtrækning, tag en dyb indånding og rid på. Det går kun mere galt af at lade ponyen klare det hele.
    - Jeg har været rigtig nervøs ved stævner, men har fået mentaltræning hvilket virkelig har givet mig overskud på banen! smiley


  • #3   9. jun 2012 Jeg har i de seneste 4 måneder kun sprunget kryds og lodrette på 30 til 50 cm - derfor vil jeg rigtig gerne videre, men du har nok ret, det er nok mentalt. Nu skal jeg til stævne i morgen hvor jeg starter små sølle 45 og en 60 også håber jeg på at jeg kan få ro på smiley !

  • #4   9. jun 2012 Kender det alt for godt! Har selv samme problem! Det var lige gået "over" men så stoppede min underviser og jeg havde ikk nogen til og undervise mig i nogen måneder! Nu får jeg så undervisning på en af rytterne ude på mit arbejde og det går meget bedre! Det kan været helt små ting som gør den stopper det er det som der har været galt ved mig! Det kan være nogen små fif som gør den igen vil springe, det er svært og komme med nogen forslag når man ikke ser jer ride.

    Jeg mener helder ikke jeg er nervøs men det er der andre der tror så nu skal jeg prøve det natur middel til eksamens angst for og prøve det!


  • #5   10. jun 2012 Stoppede den før, da du havde dressursadel?
    Hvis ja, er det mentalt.. Noget os ffleste gennemgår. Jeg har selv prøvet det op til flere gange pga. dårlige oplevelser.
    Men det vigtigste på en hest er egentlig ikke at tvivle.
    Du skal øve dig mentalt, og det er en svær og lang periode. Du skal selv gå ind i dit hoved og får dig selv til at blive rolig og "være kold" også selvom afstanden måske ikke er perfekt, eller du ikke kan se den.

    Det jeg siger til dig er at du skal lare at kontroller dig selv, inde i dit hovede. Det er din hjerne dig fortæller at du er nervøs, eller du skal stoppe med det, fordi du tvivler, der skal du gå ind og gøre det direkte modsatte hvad din hjerne fortæller, du skal have kontrol over din egen krop. OG det er nok en af de sværeste udfordringer, at kunne kontroller din krop, og gøre noget andet end det du får af vide af din hjerne. Du tænker ikke over det nu, du gør nemlig bare hvad du får besked på. smiley


  • #6   10. jun 2012 **Mente "hvis nej......................"
    ikke ja.;-)


  • #7   10. jun 2012 Jeg har kun redet ham i dressursadel, og lige i starten var jeg stadig meget: ''Jaja, det er ingenting'' så det er noget der er kommet. Du har nok ret i at det er mentalt, og tusinde tak, det er noget jeg vil prøve og selvfølgelig få en underviser til at hjælpe mig med. smiley

  • #8   10. jun 2012 Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men da jeg havde og har stadig skal det siges, fik jeg i starten hjælp af en psykolog der kendte til ridning.
    Altså det var en psykolog som hjalp folk med deres ridning, vi var helt oppe i Silkeborg og få hjælp. Det hjalp mig de gange hvor jeg havde det sværest smiley
    Men med min erfaring de sidste par år, hvor jeg har haft dette problem, har jeg lært det kun er en selv som kan gøre noget ved dette. Du kan få en masse hjælpeværktøjer fra psykolog og underviser osv. Men det er kun dig selv som rytter, det kan komme ud af dette problem smiley Så du må nødt til at arbejde med dig selv, og tænke mere imens du springer, hvad det egentlig er du selv laver, så du kan få kontrol over det, og rette op på det smiley Held og lykke med det!


  • #9   10. jun 2012 Tusinde tak - rigtig dejligt at få lidt hjælp fra folk med erfaring! smiley
    Jeg har nu i dag fået mulighed for undervisning en gang om ugen, så det ser jeg frem til. Også over jeg at tilmelde mig til et kursus hos Rasmus Bagger, så nu må vi se smiley


  • #10   10. jun 2012 overvejer* Og tusinde tak!

  • #11   10. jun 2012 Hej smiley
    Jeg ved ikke om det her hjælper men hvis nu jeg forklare dig hvordan jeg har det og hvad jeg gør ..hjælper det måske smiley
    Altser jeg bliver bange for at min hest hopper til siden og derfor falder af, og jeg aner VIRKELIG ikke hvorfor jeg er blevet spring rytter for hver gang jeg skal ud og springe for jeg den fornemmelse af at jeg falder af og bliver derfor anspent og nervøs... Jeg er nervøs når springene kommer op på de 90-100cm. jeg er bange for min hest stopper osv. jeg skal derfor koncentrer mig om noget andet. Jeg fortæller historier til min hest, fortæller min hest hvad der er omkring den, eller synger en sang jeg har på hjeren. pointen er at jeg koncentrere mig om noget andet fordi at min hjerne har så meget andet at tænke på og det for mig til at slappe af smiley ved ikk om det kan matche det du har problem smiley
    -Lærke&Sun Fire


Kommentér på:
Rytter pludselig nervøs - pony stopper

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce