{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
663 visninger | Oprettet:

Træning to dage i træk, eller med pauser? {{forumTopicSubject}}

Halløj derude, står og er ved at træne min ponys hals og ryg op, på en måde der kræver at han bruger sig anderledes end han før har vant til. Er derfor lidt bekymret for at han skal blive øm, og efter lidt læsning synes jeg stadig ikke helt at kunne komme frem til det.
Er det bedst at træne flere dage i træk, eller at give ham pauser med to dages mellemrum, eller evt. en dags mellemrum? Og i pause forstås trækketur, eller en tur i skoven hvor jeg ikke kræver de øvelser af ham jeg er blevet sat til. Han er 15 år gammel, og i ganske god form, både udholdenhed og muskel-mæssigt, men kan mærke på ham at han synes at det er hårdt, svært, og frem for alt vil han helst ned og 'støvsuge' efter bare et par af øvelserne, hvilket han normalt først gør efter en halv times ridning.
Så ja... Har i nogen erfaringer at dele ud af mht. træning af hestens muskler, eller gør jeg mig bare unødvendige bekymringer? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning to dage i træk, eller med pauser?
  • #1   22. jun 2014
    Muskelmæssigt skulle det være bedst med træning hver anden dag, da musklerne så kan restituere. Hvis hesten skal lave noget på "hviledagen" skal det være stille og roligt, skridt tur e.l hvor pulsen ikke kommer for højt op.

    Hvor man så slf. des bedre kondi hesten får og muskler, des "hårdere" kan det være på hvile dagen.

    Men dressur 5 dage om ugen bliver aldrig optimalt.

    https://www.facebook.com/cawanihestemassage?fref=ts har lavet det her skema, der fortæller det ang. hver anden dag.


    profilbillede
  • #2   22. jun 2014 Det vigtigste er, at du stopper, inden han synes det er alt, alt for hårdt, så der ikke når at komme for meget mælkesyre. Så kan du evt. øve på forskellige muskelgrupper på forskellige dage. Så får han stadig træningen, men bliver ikke overbelastet i ét sæt muskler smiley

    Men jeg ville nok sige 2 dages intens træning, evt. forskellige muskelgrupper, også fridag med god skridttur smiley

    Må jeg spørge, hvilke øvelser er det du laver? Jeg skal selv igang med det, men jeg mangler ligesom nogle lidt simplere øvelser til at starte med smiley


  • #3   22. jun 2014 Han har allerede de generelle muskler, så jeg ved ikke hvad der er med denne her øvelse, men han synes at det er hårdt. Driver ham aldrig så langt at han begynder at slå fra, eller nægte på nogen måder, derfor overaskede det mig meget at han viste sig at være så træt, efter så kort tid. Men det er jo også ny øvelse.
    Tusind tak for skemaet, mente nok at have læst noget lignene før :P! Tager op og laver øvelserne i skridt et par minutter, og smutter så ud på en skridt tur i dag :)!

    Nikoline: Det er flyt af skulderen ved at hæve den modsatte tøjle, det lyder ret kryptisk, og min pony er vant til at lave alle mulige sidebevægelser, men lige det her synes han altså bare er svært. Min underviser sagde at det var fordi det læsnede i hans halshvirvler, og fik ham til at bruge sine 'indre' muskler i hals og ryg, frem for de ydre. Det er ikke en simpel øvelse, det er enormt svært, selvom det ser pære let ud smiley


  • #4   22. jun 2014 Uff Maria, kan kun være enig! Jeg har fået samme opgave med Findus og han var godt nok også noget flad ret hurtigt så jeg følger lige lidt med smiley

  • #5   22. jun 2014 Hvis jeg har trænet min hest hårdere end normalt - eller selv har for den sags skyld - så giver jeg IKKE fri dagen efter, da det vil forværre mælkesyreophobningen. Ud og gå er meget bedre smiley Men self. ikke belaste de samme ømme muskler alt for meget dagen efter.

  • #6   22. jun 2014 Han har aldrig "fri", desuden står han i en HIT stald, så selvom jeg ikke skulle tage ham ud og trække tur med ham, bevæger han sig ret meget i løbet af dagen :P!
    Men ja, han har aldrig fri, er altid ude og gå en tur med ham, eller longere, eller hvad jeg nu engang kan finde på ^^


Kommentér på:
Træning to dage i træk, eller med pauser?

Annonce