{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
699 visninger | Oprettet:

Gode gangarter til ponystævner? {{forumTopicSubject}}

Hej alle kloge hoveder!

Jeg har part på en rideskolepony, som ikke har de bedste gangarter i verden smiley

Hun har en meget flad og stiv galop og hendes trav er heller ikke så god smiley
Men hendes skridt er rigtig god.

Så hvis jeg nogensinde skal starte højere end det jeg starter nu (LA1-LA4), SKAL hun så have gode gangarter, eller skal hun bare kunne øvelserne (og selvfølgelig programmet) rigtig godt?

Jeg vil jo ikke få en kritik, hvor der står at jeg ikke er klar til klassen, pga hun har dårlige gangarter smiley

TAK PÅ FORHÅND!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode gangarter til ponystævner?
  • #1   9. jul 2016 Jeg har en pony, som jeg rider mod heste, han er ingen gangmaskine, men har en god takt, men ingen vild haseaktion, spring o.l.
    Han går de første LA klasser og ligger stabilt på 66-69%, og det vi får vores point på, det er at han er bund stabil. Han rokker ikke med et øre, hverken for blomster, paraplyer osv. og ikke mindst, så er han helt stabil til biddet og gør hvad han bliver bedt om.
    Min opgave som rytter er at ride meget præcist, så får vi de point, så vi godt kan være med, selvom benene ikke går ind i himmelen smiley
    Men vi ved jo så også godt, at kommer der en hest med gode gangarter som også går stabilt - så har vi ikke en chance, men sådan skal det jo også være..


  • #2   9. jul 2016 LA kan du godt komme igennem ved at være øvelsesstærk og ride præcist. Når du kommer til M begynder det dog at knibe lidt mere.

    Men generelt får man ikke den der "du er ikke klar til at starte klassen". Rider LA på en pony der ikke kan "knække nakken", og på visse stævnedage er stiv som et bræt. Tilgengæld kan han øvelserne uden at kny, og hvis jeg red noget mere præcist, og han har en af sine gode dage, ville vi godt kunne være ordenligt med :)!
    Jeg starter dog primært dressur for oplevelsen smiley


  • #3   9. jul 2016 Okay tak begge to, øver mig også i at ride præcist! smiley

    Ponyen er meget øvelsestærk, og går pænt og stabilt til biddet smiley
    Men jeg er bare meget i tvivl, fordi at jeg ofte har fået at vide, at der skal mere rygsving og rummelighed i galoppen, men det kan jeg ikke rigtigt få hende til smiley


  • #4   9. jul 2016 Det kan min pony og jeg også få at vide, og det bliver der arbejdet meget på derhjemme, og det bliver også bedre jo stærkere han er smiley

    Jeg vil dog sige at jo højere oppe i klasserne man kommer, jo vigtigere er det at hesten er lydig og stærk i sine øvelser, for så kommer de hurtigere efter hinanden, også dur det ikke at have en hest med gode ben, men som ikke kan komme ind og vente på rytteren..


  • #5   9. jul 2016 jeg har bestemt heller ikke en gangarts maskine smiley trods fader har 10 i skridt og galop XD

    Min tager små skridt, glemmer at komme ned og frem, får ikke bagparten med, eller bruger ryggen, det kan ses når han går løs eller i longe smiley vi rider LA, og har ikke de bedste % da han nemt stresser og jeg er en kegle til at ride perfekt XD men man kan sagtens nå langt, uden ens hest er en gangarts maskine smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   9. jul 2016 digby er et godt eksempel på at gangarter ikke er alt afgørende for gode præstationer, smiley

  • #7   9. jul 2016 Ahr AMT...
    Digby har da aldrig været middel gående.
    Men en korrekt redet hest spjætter heller ikke så overdrevent som vi har set de seneste mange år i dressuren smiley Den går rummeligt og taktfast hvor forben og bagben følges ad og det bør dommerne honorere!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   9. jul 2016 gitte: selvfølgelig er den langt over middel gående.. men det er ikke dens gangarter der trækker deres procenter op, men istedet sikkerheden og perfektionen i deres ridt.

  • #9   10. jul 2016 Jeg rider PRI og det er ikke alle hestene i den klasse der er gangmaskiner. Min pony har ikke den bedste skridt, og så må vi leve med 6,5 i fri skridt. Det vigtigste er at hesten går øvelserne stabilt og bærer sig selv korrekt. Jeg vil mene du sagtens kan være med i højere end la4. Du skal nok bare ikke forvente at vinde hver gang, i det du kan komme op i mod fine dyre ponyer. Men vil klart mene at du kunne få en fin procent alligevel smiley held og lykke med det, skriv endelig hvis du har spørgsmål

  • #10   12. jul 2016 Tusind tak for svar alle sammen!

    Fiona og Athos:
    Tror du det er et problem i de højere klasser (f. eks PRI) at hun ikke har en rummelig galop, og hun ikke laver større galopspring i middel/fri galop? smiley
    LA6 og PRI er nemlig præcis det jeg gerne vil op nå på hende, men jeg er meget i tvivl end at kunne øvelserne er godt nok? smiley


  • #11   12. jul 2016 Det kommer an på om du vil gennemføre eller +70 %.
    Jeg tvivler på du kommer over 65 % i PRI hvis den er dårligt galopperende samt traven heller ikke er god.
    Især bliver det svært hvis det kun er en part vil jeg tro..


  • #12   12. jul 2016 Ja, hun er rideskolepony - og jeg ville bare være stolt af at ride til over 60 %, så satser overhovedet ikke på at få over 70 %! smiley
    Traven er fin nok, og den er taktfast, men der er ikke noget specielt i den, det er bare en helt normal trav smiley


  • #13   12. jul 2016 Er enig med Melissa - du vil sikkert få kritik på det, især i øgningerne, men synes ikke det skal stoppe dig i at starte det smiley

  • #14   12. jul 2016 Okay, vi skal lige have liiiiiidt mere træning for at vi kan starte det, men ville bare gerne finde ud af om det er umuligt, og det ved jeg nu at det ikke er, så tusind tak! smiley

  • #15   14. jul 2016 Der ligger mange års træning i en pony som er klar til PRI.. Den skal ikke blot være taktfast, men også have bæring, afskub og rummelighed i en PRI - og selvfølgelig kunne øvelserne - og hvis ponyen ikke har det, så hjælper det desværre ikke meget om du rider præcist eller ej.
    Hvis ponyen er som langt de fleste rideskoleponyer, så ville jeg enten overveje mine mål eller mulighed for en anden pony. Og det gør hverken dig eller ponyen dårlig eller andet, men det er de højeste ponyklasser vi snakker om, og der er jo mange der har deres pony i årevis med gode trænere uden at nå dertil smiley
    Samtidig er jeg af den overbevisning at vi alle træner efter at ride GP - men vi har delmål, som er noget mere realistiske på vejen, og hvis det blot er sådan du tænker er det jo helt fint smiley


  • #16   14. jul 2016 Hun er langt fra alle andre rideskoleponyer, hun kan meget og vil alt smiley

  • #17   14. jul 2016 Hvis det er hende på din profil ser den rigtig fin ud af en skolepony smiley Held og lykke til jer.

  • #18   14. jul 2016 Tusind tak smiley

  • #19   15. jul 2016 Min datter red DM på en tidligere elevpony med middel gangarter.
    Nu var det ganske vist en kat. 3 så den skulle "kun" gå LA4 (det er også svært nok når man ikke er så gammel) og der skal bestemt kæmpes noget mere for pointene når gangarterne ikke ligefrem blænder. Men hun kom da i finalen omend hun ikke vandt, ja så var hun "med" smiley

    Vi har set mange ponyer uden imponerende gangarter som faktisk klarer sig rigtig fint i P-klasserne. Så klø du bare på, og så skal du se at hesten også forbedrer sine gangarter i løbet af den udvikling den gennemgår i træningen. Så selvom den ikke er naturbegavet med fantastiske gangarter, er det altså muligt at være med smiley


  • #20   16. jul 2016 Gitte B, det lyder bare så skønt! Dejligt at høre fra nogen der har erfaringer med sådan nogle ting! smiley

Kommentér på:
Gode gangarter til ponystævner?

Annonce