{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.629 visninger | Oprettet:

Bedste foder til drægtig hoppe? {{forumTopicSubject}}

Hejsa!
Jeg har en drægtig hoppe, som snart skal skifte foder til noget mere nærende, beregnet til netop drægtige hopper. Jeg har kigget på forskellige mærker, men er usikker på, hvilket foder, der er det bedste? Hvad kan I anbefale?

Jeg har foreløbig mest fidus til det fra Pavo, men er det noget, I kan anbefale?

På forhånd tak - og glædelig "bagjul"!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedste foder til drægtig hoppe?
  • #1   27. dec 2013 jeg er bestemt fortæller for pavo smiley
    Brogården kan jeg også anbefale, men det er ret dyrt


  • #3   27. dec 2013 Horselux Grow og fiberpiller.... Sundt, velsmagende og prismæssigt fornuftigt smiley

  • #4   27. dec 2013 arh ja horselux, hvorfor glemmer jeg det altid ? glemmer også at købe det selvom jeg i to måneder nu har tænkt at det ville være godt til mine heste, så kommer jeg aligevel hjem fra den lokale foderpusher uden horselux smiley

  • #5   27. dec 2013 St Hippolyt Equilac, så du sikker på det ufødte føl og hoppe får alt hvad de behøver for at vokse korrekt smiley

  • #6   27. dec 2013 Hahahaha Jeanette, du må lave en huskeliste næste gang og tjekke den af INDEN du går derfra smiley

  • #7   27. dec 2013 Hippolyt laver også Fohlengold der er ekstremt lækker og godt sammensat, desværre er stivelses procenten røget op i den reviderede udgave for nylig, og så er det bare for meget til min smag.. Når det kommer til dyr i vækst, er stivelsen bare roden til meget ondt og jeg tager ingen chancer på den front smiley

  • #9   27. dec 2013 Uh, jeg synes, det er svært - Folk foretrækker så meget forskelligt....

    Lige pt fodrer jeg med equifirst basic, og de laver også en fodertype til drægtige hopper, men jeg aner ikke, om den er god nok...vi har også tidligere brugt Hippolyt müsli, som min hoppe elskede - derfor kunne jeg også fristes til at bruge deres foder....men igen er der delte meninger, kan jeg se.

    Der er tale om en varmblodshoppe, hvis det gør nogen forskel.

    Mange mærker laver foderet som piller, og min hoppe har altid fungeret bedst med müsli - hun har tidligere haft spiserørsforstoppelse, fordi hun ikke kunne finde ud af at spise foder i pilleform. ....men jeg tjekker lige de forskellige forslag. Er der noget, jeg absolut IKKE skal bruge?



  • #10   29. dec 2013 jeg ville bestemt heller ikke anbefale hippolyts drægtighedsfoder, der er alt for meget stivelse i forhold til vitaminer, samt at jeg synes deres selen niveau er ret højt

  • #11   29. dec 2013 Pavo går jeg altid laaaangt udenom, det har ofte MEGET skæve tal i indholdet, så det er for besværligt at se sig ud af korrekt daglig mængde uden at overdosere eller underdosere... Hippobas, Herkules og alle de der "billige" mærker går jeg også langt udenom, det er oftest bare en masse korn i alskens afskygninger smiley

    Hvis hun er glad for müsli form, så er Horselux Grow et super bud, det er top lækkert lucerne baseret med super fornuftigt indhold af stivelse og sukker, kanon sammensætning på Ca:P og så videre... Godt foder!


  • #12   29. dec 2013 Jeg bruger hippolyt hesta mix sammen med equilac

  • #13   29. dec 2013 Tak, Jeanette og Jeanette smiley Dejligt at trække på andres erfaringer. Lige et spørgsmål -Pavo reklamerer med, at deres foder minimerer risikoen for OCD med 4 gange (hvad det så end betyder, er det 25% ??? - underlig formulering) - det er jo ikke sådan at kimse ad, hvis man kan finde et foder, der sikrer mod den slags. Hvad tænker I i den forbindelse? Kan Horselux anbefales mht dette også? Har også hørt fra en avler, at Dodson og Horrell laver noget, som han selv bruger. Kender I til det?

    Ellers lyder det, som om Horselux er det, jeg skal have fat i. smiley


  • #14   29. dec 2013 Balance fra Equsana smiley højt på vitamin og mineral lav på stivelse.. Bruger så også alfa omega (lucerne) for ekstra protein smiley

  • #15   29. dec 2013 Ellers stud flakes.. Der skal de heller ikke have så meget.. Der er lidt mere stivelse i og er i müsli form

  • #16   29. dec 2013 Jeg har godt læst at Pavo reklamerer med dette... smiley
    Men når man så kigger på deres indhold og lægger det i et dansk foderprogram, så stemmer tallene sjældent sammen, så der ville jeg ikke lægge min lid til deres reklamation...
    Forekomsten af OCD stammer blandt andet fra for hurtig vækst (stivelse) og forholdet mellem Ca:P skal være i orden, selvfølgelig skal alt stemme når det kommer til heste i vækst, men overordnet set er det vigtigeste i kampen mod OCD at følle ikke fodres med for megen stivelse, at hoppen ligeledes ikke er stopfodret med stivelse og at den får lov at komme ud og bevæge sig, føl-plage i løsdrift er det absolut bedste i kampen mod OCD...


  • #17   29. dec 2013 Dodson and Horrell har også gode produkter, men det er ikke et mærke jeg er inde i pt... De laver dog udgaver til danske forhold og har så vidt jeg husker, nogle gode produkter ind imellem med fornuftigt indhold af stivelse/sukker smiley
    Men det koster så også noget mere end f.eks Horselux og daglig mængde er ofte noget højere end Horselux... Jeg er mest til at de får knap så meget i krybben og alt det grovfoder de kan trække istedet smiley


  • #18   29. dec 2013 Tak, Jeanette - jeg er også ret bekymret for stivelse, men er ikke helt stiv i, hvad der er for meget....(hø, hø....) smiley


  • #19   29. dec 2013 Man behøver jo ikke købe spichelt foder bare fordi hoppen er drætig??

    forstå ikke hvorfor folk tror det.. de kan sagtens få normalt fodre men så skal det bare sættes op sidst i det eller de skal have flere vitaminer/mineraler og grovfodre


  • #20   29. dec 2013 Lige mit svar Camilla smiley

    Jeg giver anbefalet vitamin/mineral og sætter fodret op, hvis det er nødvendigt.
    Nu har jeg sports ponyer og som regel er det nok at give mere wrap, men hvis de kræver mere får de selvfølgelig det smiley
    Man skal også passe på med ikke at fodrer alt for kraftigt inden foling, da hoppen ikke har godt af at være alt for tyk ved foling og heller ikke føllet.


  • #21   29. dec 2013 Camilla og Rikke - det er vigtigt, især de sidste 3 måneder, at hoppens foder er korrekt sammensat. Se evt. nedenstående link:

    http://www.hestemagasinet.dk/pdf/395084.pdf


  • #22   29. dec 2013 Netop, de skal have ekstra vitamin/mineral, det kan vi ikke komme udenom, at de ikke nødvendigvis skal have noget med fuld skrald på MJ/FE, kan vi også blive enige om... Men vitamin og mineral skal de have ekstra af og så er det op til ejeren at vælge om det skal være et produkt der samtidig feder eller ej smiley

  • #23   29. dec 2013 Christina, man skal altid passe på, når rådene kommer fra foderproducenterne. Forhør dig hellere hos en dyrlæge (som IKKE er i lommerne på en bestemt foderproducent!)

  • #24   29. dec 2013 Lige når det kommer til drægtige hopper og vigtigheden af ekstra vitamin/mineral tilførsel, er der vist ingen forskel på en foderproducent og en dyrlæge uden en agenda... Det er noget de bare skal have smiley

  • #25   29. dec 2013 Jeg er godt klar over, at foderproducenterne gerne vil sælge noget. Men mange dyrlæger har også relationer til producenterne, så jeg ved ikke, om de er meget bedre..... Derfor er det altid rart at høre fra erfarne avlere, der ikke har aktier i noget....

  • #26   29. dec 2013 Christina: Hvad er et korrekt sammensat foder til drægtige hopper ?.

    Jeg kan ikke se at min fodring er forkert fordi jeg ikke køber et speciel foder.

    Jeg sørger for at mine hopper får den anbefalede mængde vitaminer/mineraler til drægtige hopper og ex foder hvis det er nødvendigt.


  • #27   29. dec 2013 Rikke - hvis jeg havde det korrekte svar, så spurgte jeg ikke her på HG. smiley Jeg har læst mig frem til, at for meget stivelse er farligt, det samme er den forkerte sammensætning af mineraler - f.eks. er mængden af zink ifht kobber vigtig at have styr på.....men det er en kompliceret videnskab, som jeg ikke kan være 100% sikker på at kunne læse mig til alene ved hjælp af research, derfor tyr jeg til hjælp fra andres erfaringer.

    Men jeg mener, at man kommer længst ved at sikre sig et foder, der har føllets vækst for øje, og da jeg ikke tør blande alting selv - netop fordi blandingsforholdet er essentielt - ser jeg mig om efter et foder, der netop er afstemt korrekt til drægtige hopper, fremfor blot at købe et almindeligt foder, der måske/måske ikke indeholder for meget af det ene og for lidt af det andet.


  • #28   29. dec 2013 Christina: Super godt du spørger og sætter dig ind i fodringen :-), men det vigtigste er du får givet nok vitamin/mineral.

    Jeg bruger selv Perform Vit for som skrevet er mine sports ponyer og de vil blive alt for kraftige hvis jeg begyndte at give dem speciel foder.
    Hvis jeg skal have noget andet foder, bruger jeg SuperPlus fra Equsana.


  • #30   29. dec 2013 jeg ved ikke hvad der skulle være pavos hemmelighed for at nedsætte ocd, men de har reklameret med det i lang tid, og alle store stutterier jeg har snakket med siger de fodre med pavo til deres avlshopper og ungheste for at nedsætte muligheden for ocd, men ingen har givet mig et konkret svar på hvad det er, så der må jeg være svar skyldig.
    Problemet ved ikke at bruge drægtighedsfoder eller drægtigheds vitaminer til hopper i fol eller lakterende, men blot at sætte fodermængden op, er at det giver igen problemer med Selen niveauet, som i ydderste tilfælde kan slå hoppen ihjel, eller give misdannelser på føllets indre organer samt du risikere kastning, ligeledes risikere du også at din avlshest får for meget af vitaminerne A D E K, hvilket også i ydderste tilfælde kan give forgiftning og kan blokere hestens optagelse af jern, som den skal bruge til at danne blod.
    Man kan sikkert godt bare nøjes med denne løsning, men så ville jeg være meget nervøs for selen og vitamin indhold i fodret


  • #31   30. dec 2013 Horselux anbefaler selv en kombination af grow og plus til drægtige og lakterende hopper smiley

  • #33   1. jan 2014 Tak for svarene allesammen. smiley

  • Søren G
    Søren G Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #34   2. jan 2014 Hej Christina,

    Jeg har før købt Havens fuldfoder til avlshopper, hvilket har fungeret udemærket for mig. Skal dog ikke kunne udtale mig om hver Brogaarden eller Equsana på dette område, men du kan finde mere om Havens her: http://shop.havens.dk/shop/havens-hestefoder-3c1.html . Der er en sæk på 25kg der er beregnet til præcis dette. Held og lykke! smiley


  • #35   2. jan 2014 Nu avler jeg og ved godt det vigtig hoppen få flere vitaminet og mere fodre den sidste tid har 3 ifolet ponyer. Men herhjemme bliver de kun fodret med vitaminer ig mineraler også ellers wrap. Og vitaminerne er så tilpasset at det er ifolet hopper og det vil blive sat op de sidste 3 måneder.

    Men du behøver ikke købe et musli produkt som er bestemt til hopper ifol.


  • #38   4. feb 2014 Equsana breeder dog kun fordi der var et skide godt tilbud, og da de andre også får fra equsana tænkte jeg vi prøver...

    men ellers bruger vi hovedsagelig wrap + vit/min og ikke andet krybbefoderet får de kun når de er i arbejde.

    min hoppe skal fole midt marts og ser rigtig godt ud smiley


  • #40   4. feb 2014 Tina: Har du noget link til fakta omkring det med at fiberpiller giver dårlige tænder og kolik ligefrem????
    Hvordan skulle det nogensinde kunne kodes sammen med kolik at give fiberholdigt foder som fiberpiller???


Kommentér på:
Bedste foder til drægtig hoppe?

Annonce