{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.556 visninger | Oprettet:

Skimmel genet? Har vidst forvirret mig selv.... {{forumTopicSubject}}

Jeg har den dejligste skimmel jeg en gang ude i fremtiden gerne skulle avle et føl på og helst et i samme farve. Faren er brun og har gener for brun og fux, tror han derved har Bf, hvor moderen til min hoppe er skimmel og har det gen som det eneste.
Jeg kan godt regne ud at min hoppe er Gb, men så skal jeg vel have en GG hingst for at være sikker på at den bliver skimmel?

Kender i derudover nogle dressur betonede hingste til det formål? Kan kun finde springhingste og den skal jo være kåret i DV, da min hoppe gerne skulle derind på en eller anden måde xD

Håber at der er nogen der vil hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skimmel genet? Har vidst forvirret mig selv....
  • #1   29. maj 2016 Du skal finde en hingst der er testet homozygot for skimmel. ellers er det ikke sikkert.
    men tror det er de færreste varmblods der er farvetestet smiley


  • #2   29. maj 2016 Der findes ingen kåret varmblods hingste der er homozygot (giver 100% skimmel) men der er 50% chance for at føllet blir skimmel nu hvor din hoppe er skimmel smiley

  • #3   29. maj 2016 Først og fremmest, de 3 grundfarver er rød, sort og brun. Hesten har altid en af disse grundfarver, der er ingen der kun er skimmel.
    Homozygote skimler er sjældne for det er faktisk ikke smart at sætte skimmel på skimmel. Noget med forhøjet risiko for en bestemt type kræft så vidt jeg har forstået.
    Men når din hoppe er skimmel er der altid 50 % chance for et skimmel føl, og det er jo ikke så ringe odds.


  • #4   29. maj 2016 hingsten eller hoppen skal have to skimmelgener (GG) for at være sikret et skimmel afkom. din hoppe har et skimmelgen (Gg) og der er derfor 50% chance for et skimmel afkom smiley

    hestens fødselsfarve er dens grundfarve, den ene af vores skimler er født buckskin og kan derfor lave føl med creamfarver smiley

    ee er rød, Ee og EE er sort, hvis der også er A eller A+ ved sort er den brun smiley


  • #5   29. maj 2016 Min hoppe er født sortbrun, verdens mest kedelige farve xD Er godt klar over at hingsten skal have to dominante gener for skimmel, men det er sgu lidt tid siden jeg har haft om krydsningsskemaer i biologi, så jeg kan ikke huske det og jeg kender ikke de forskellige gener om de er dominante gener eller ej..... Men hvilke gener skal jeg putte på hende for at undgå et brunt eller rødt føl? xD Sort, cremello, palomino mm. er jeg helt tilpas med smiley

  • #6   29. maj 2016 Hvis du putter en cremello på hende er der 65.63 % buckskin
    25% palomino
    9.38% smokey Black
    smiley


  • #7   29. maj 2016 Hvis du vælger en cremello så får hesten altid et cremegen og det vil sige at føllet bliver endten palomino (hvis din hoppe bærer et rødt gen og giver det vidre) Buckskin (hvis det er et brunt gen den får til grundfarve, eller sort/gyldensort alt efter om cremegenet kommer til udtryk på sort baggrund eller ej.
    Jeg er ikke sikker på du kan undgå brun på andre måder, hvis din hoppe bærer et brunt


  • #8   29. maj 2016 Hmm, men der er vel ingen cremello hingste kåret i DV? smiley Hvis man putter en sort hingst på, hvordan ligger oddsene så? xD

  • #9   29. maj 2016 70.31 % brun
    23.44% sort
    6.25% rød
    Hvis du bruger en sort hingst


  • #10   29. maj 2016 Det ligner ikke de bedste odds xD Hmmm, heldigvis er der nok et par år til, så jeg har lidt tid til at beslutte mig for den rette smiley Vil jo bare så gerne ha en skimle bimle de er jo så fine smiley

  • #11   29. maj 2016 Hehe så må du jo tage chancen med en skimmel der er jo 50 % for følle blir skimmel smiley

  • #12   29. maj 2016 Ja det må jeg smiley Men antallet af kårede skimlede dressurhingste i DV er dsv. næsten =0 -_- Hvilket jeg virkelig ikke kan forstå xD Har været inde på hingstelisten og kigge og fandt kun en og den var kun godkendt i 2013......

  • #13   29. maj 2016 Evt kig i andre forbund som holsteiner, hannoveraner, trakehner eller oldenborg smiley

  • #14   29. maj 2016 Men så får hesten vel det der før i tiden var blåt pas? Min hest er en blanding af connemara og svensk ridponny/swb (kåret i ponny, men af swb afstamning) og har derfor blåt pas, så den skal kunnes kåres ind et eller andet sted, hvis jeg skal kunne avle på følle xD Min hest er for stor (160 cm) til dsp og vil heller ikke have en pony, så det er ikke en mulighed der smiley Hun er jo ikke af afstamning fra de racer, så hvor kan følle så kåres? xD Er totalt forvirret omkring alt det her.....

  • #15   29. maj 2016 Føllet kan kåres i DV, oldenborg skal lige tjekke de andre smiley

  • #17   29. maj 2016 Jo de tager føllet ind hvis det er efter en oldenborg hingst

    "Stk. 3 forregister klasse F1
    Der kan kun fremstilles hopper, der opfylder følgende:
    • Far er avlsgodkendt i DOA
    • Mindst 25 % oldenborger
    • Tilfredsstillende eksteriør


  • #19   29. maj 2016 Stald z du kan godt registrer oldenborg føl hvis moren er af ukendt afstamning og føllet bare er 25% oldenborg smiley

  • #22   29. maj 2016 Læs længere oppe hvad jeg har skrevet smiley (taget direkte ud fra hva de skriver smiley jeg har ret smiley (ik ment negativt)

  • #23   29. maj 2016 her forklare hun også at man sagtens kan bruge hopper med ukendt afstamning https://www.youtube.com/watch?v=1doEFoMF_Xs

  • #26   30. maj 2016 Det lyder kompliceret xD Faldt over casir ask, som jo faktisk har nogle a og b heste i dressur, så det kan være jeg skal gå den vej.... Det ville ikke skade, hvis følle kunne spring smiley Stald Z: De brune heste er også meget fine, men de siger mig intet og ville ikke selv være helt ligeså tilfreds med en brun hest, så skal den hvertfald være meget mørk.

  • #29   30. maj 2016 Hvis følle bliver brun må det være sådan, men jeg vil gerne have min hoppes kvaliteter med videre så hvis den bliver brun må det være sådan..... Øhm ja self bliver hun hvid med tiden? Hun er også blevet hvidere siden jeg købte hende, så det ved jeg godt.... Har intet problem med at strigle lidt ekstra, så det skal ikke bestemme at jeg ikke skal have en skimmel o.O

  • #30   2. jun 2016 Stald Z:
    Og derfor ELSKER jeg brune heste, og har næsten ikke andet smiley smiley smiley smiley Går i en stor bue udenom skimler (medmindre den er så god at jeg kan overse farven)


  • #31   2. jun 2016 vi har en hvid hoppe der ALTID er hvid, medmindre hun klargøres til show, i det tilfælder er hun grønlortebrun broget smiley

  • #33   4. jun 2016 Jeg er ret sikker på at stald z har ret med hensyn til oldenborg- jeg har selv to, og de er forældet med xx og har derfor rødtpas-
    du kan ikke avle indenfor rødt pas i dansk oldenborg hvis moderen til dit føl er en blandingshest.
    Man kan selvfølgelig avle som man vil, men så blir det ikke i dansk eller tysk oldenborg forbund smiley


  • #34   4. jun 2016 Mia b det passer ikke, hvis du kigger længere poppe er der også et link med en ejer og hendes blandings hoppe som ik ka rides så beslutter hun sig for at lave et føl. Hun tjekker oldenborg foreningen igennem, om føllet kan blive optaget, og det kan det, føllet skulle bare have 25% oldenborg blod i sig)

  • #36   4. jun 2016 Stald z der findes jo 2 typer oldenborg smiley de forældet og de ren racet smiley

  • #38   4. jun 2016 Forædlet er fra 25 - 87 % oldenborg blod
    Ren racet er fra 88 - 100 % oldenborg blod smiley


  • #40   4. jun 2016 Det kommer jo an på hvad den skal bruges til smiley
    Hvis det er ride hest så er det jo lige meget smiley
    Men som avls dyr så har du jo ret smiley


Kommentér på:
Skimmel genet? Har vidst forvirret mig selv....

Annonce