{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til jer med føl
  • #1   17. jun 2016 Jeg har ikke føl pt, men har haft MANGE føl imellem fingrene, så håber at jeg kan bruges smiley

    Jeg mindes at de skal være omtrent 9-12 måneder før man kan begynde at binde dem, da de er "skrøbelige" og derfor kan gøre skade på sig selv ved pludselig at fise fremad og så måske få bukket nakken op eller andet.

    Gå tur, børste (med en blød børste) og trække med (sammen med mor) kan man gøre mere eller mindre med det samme.
    Løfte ben - så snart de har balance til det.

    Jeg plejede at åbne/lukke velcro for næsen af dem (på folden når de var løse), lægge underlag over ryggen og den slags, spule ben (løst på fold) mere eller mindre med det samme. Jeg har grundet den tidlige begyndelse, ALDRIG haft problemer med noget de var bange for, ikke kunne eller andet, hvorimod at de heste jeg har fået som ældre har været bange for dækkener, at blive spulet, velcro osv


  • #2   17. jun 2016 Jeg må indrømme at jeg har haft bundet min i dag for første gang selvom hun kun er 2 mrd... Men hun tog det så pænt og jeg blev ved siden af hende heletiden. Jeg har striglet hende nogle gange med blød strigle. Løftet forben. Trækker hende og moderen hver for sig ned til folden.

  • #3   17. jun 2016 Jeg kan heller ikke huske hvor gamle de skal være før man kan binde dem, men husker blot at de kunne skade sig selv, så de skulle have en bestemt alder.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   17. jun 2016 Så snart den er tryg ved mennesker er vi begyndt med basis håndtering, så træk, strigle, og løfte ben smiley

  • #5   17. jun 2016 Hun stod så fint

    profilbillede
  • #6   17. jun 2016 Jeg bandt vores ganske kort tid af gangen allerede før hun var en måned. Det var når hun stod inde og hendes mor blev fodret. Hun trak MEGET lidt og jeg skyndte mig altid at lade hende være løs lynhurtigt igen. Det var ikke engang i et minut af gangen i starten smiley
    Hun var så også utrolig cool, nysgerrig og tillidsfuld. Før det var hun allerede vant til at vi havde snor i hende. Det var vi nødt til meget tidligt da hun nægtede at følge med sin mor, og mor fulgte efter følle, og efter 3 dage kunne jeg ikke længere bære hende til og fra fold smiley


  • #7   17. jun 2016 Min lille Rose bliver 4 uger på søndag.
    Hun kan løfte ben og røres overalt.
    Jeg har børstet man og hale.
    Tilvænnet klippemaskinen, så den kan røre hende overalt - også i hovedet, mens den er tændt. ( hun skal fuldklippes i august, da hun skal til show ).

    Hun har prøvet at have både dækken og grime på.
    Hun kan løftes op i armene ( vejer hende hver uge - vejer pt ca 25 kg ).

    Hun har ikke været bundet endnu - venter lige lidt - men når jeg starter op med det, så bliver hun ikke sat rigtig fast.
    Jeg kommer træktovet gennem opbindingsringen, men holder i den anden ende i starten, istedet for at binde.
    På den måde kan jeg give efter, hvis hun panikker, så hun ikke kommer til skade. Denne metode har jeg brugt til flere andre, og den har fungeret rigtig fint.



    profilbillede
  • #8   18. jun 2016 jeg starter fra dag 1 med almindelig håndtering og opdragelse

  • #9   18. jun 2016 Løfte ben er meget vigtigt at lære i en tidlig alder, da korrektion af ben kun kan ske mens de er små - og jo før desto bedre.
    Så løft ben og få smed ud hurtigst muligt smiley


  • #10   21. jun 2016 Jeg synes man gør sig selv, og føllet en kæmpe tjeneste ved at begynde med almindelig håndtering, benløft, at blive striglet og så bundet så tidligt som muligt. Ift. at stå bundet så gik vi langsomt frem, da vi havde føl. Altså lære føllet at stå stille på striglepladsen, uden at binde den. Derefter binde føllet i en løs knude (hvor den i praksis kan gå væk). Nå føllet så er tryg ved "bindetræningen" kan man binde den helt fast. Den skal bare ikke have dårlige oplevelser. Og ja, føl er bløde i skelettet, så man skal passe på dem. smiley
    Vores føl lærte også at gå på "underligt" underlag, få noget hen over ryggen og rundt om maven osv.
    Det gjorde tilridningen en del nemmere. smiley


Kommentér på:
Spørgsmål til jer med føl

Annonce