{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.356 visninger | Oprettet:

Manglende brunst {{forumTopicSubject}}

Jeg er lige blevet enig med mig selv om, at jeg ville høre jer herinde.

Jeg har denne her hoppe, som er sendt til hingst d. 29. Juni i år, og altså snart har været væk i en måned uden at gå i brunst, på trods af at normalen siger 21 dage.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I ville gøre, for at forsøge at sikre en brunst i år?

Her kommer nogle faktorer, der måske kan spille ind:
- Hun er tyk (billedet er taget i dag af hingsteejer, se gerne 1. kommentar også)
- Får pt. ikke vitaminer/mineraler, fordi jeg desværre glemte dem, da vi kørte hende derop, men jeg får købt nogle, der bliver sendt derop til
- Har gået i flere år med samme hoppe, der sidste år skulle insemineres. Hoppen blev insemineret flere gange, men gik først i rigtig brunst i august. Har lige folet for 2 uger siden. (Måske de er synkroniserede??)
- Dårlig til at blive flyttet, men har dog taget denne flytning fortrinligt
- Viser ikke brunst særlig tydeligt, men pæejer at gå i brunst hvert år, går dog i stod med hingsten, så det burde jo ikke være et problem
- Bliver dagligt tilbudt beta caroten fra St. hippolyt

Jeg har kontaktet en dyrlæge, men har ikke modtaget svar endnu. smiley

Hvad ville I gøre, og hvad ville være jeres bud på den manglende brunst?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Manglende brunst
  • #1   26. jul 2018 Tyksakken smiley

    profilbillede
  • #2   26. jul 2018 Jeg ville høre hvad dyrelægen siger, evt. sprøjte den i brunst smiley

  • #3   26. jul 2018 JustADreamer
    Det er nemlig også netop det, jeg har skrevet til dyrlægen om... Eller, generelt har jeg spurgt, hvad det kunne skyldes og hvad der kan gøres, men jeg spørger også specifikt til at sprøjte hende i brunst. smiley Min tanke er også at høre, hvad dyrlægen siger til det. smiley


  • #4   26. jul 2018 Sigga min slænder var ved hingst sidste år. Hun brugte tre mdr om at gå i brunst. Det var simpelhen fordi hun var så nervøs det nye sted. Måske din hoppe har det på samme måde

  • #5   27. jul 2018 jeg ville få en dyrlæge til at skanne og vurdere hvad der skal ske
    VH Annette


  • #6   27. jul 2018 Hvordan ved I , at hun ikke allerede ER i fol? Hvis hun går i stod med hingsten kan de jo have klaret den lille sag for længe siden og så kommer hun jo slet ikke i brunst mere smiley


  • #7   27. jul 2018 Maria Gjerløw
    Fordi hun kun har gået i stod med ham siden 29. juni, og hingsteejer har holdt øje med dem hver dag, hun har ikke været i brunst i den tid, hun har været der ifølge hingsteejer. smiley


  • #8   27. jul 2018 Ishesten
    Ja, det er bestemt en mulighed, for hun tager normalt flytninger rigtig dårligt. Denne gang har hun dog været helt ok med det og er stadig sig selv, så hun virker ikke umiddelbart stresset eller nervøs...


  • #9   27. jul 2018 Annette
    Det tænker jeg også umiddelbart er det, der skal ske... Dyrlægen har bare ikke svaret mig endnu, selvom jeg kontaktede dem i mandags...


  • #10   27. jul 2018 Få hende scannet hos dyrlægen, om hun overhovedet producerer æg - det er ikke alle heste der gør det!

    Plus det kan være synkron med den anden hoppe du har - jeg ved af menneskeerfaringer - at går jeg selv længe sammen med en bestemt pige - så får vi vores samtidig (mens) går jeg så længe sammen med en anden pige så ændre min sig igen - måske det er det samme med din hoppe


  • #11   29. jul 2018 Velkommen i 2018 klubben for hopper til ifoling.


  • #12   29. jul 2018 LittleJohn
    Det er også umiddelbart min tanke at få gjort. Jeg ringer til dyrlægen i morgen. smiley


  • #13   29. jul 2018 Golden
    Hvad mener du? smiley Er det generelt for hopperne i år, eller?


  • #14   30. jul 2018 Der har været rigtig mange hopper i år, der har stået med store flotte folikler, når man scannede ja, og absolut ingen tegn på brunst, dvs. at de ikke har kunnet hverken bedækkes eller insemineres på, da den mulighed udeblev, selv om foliklen var tilstede. Efterfølgende er der en del, ikke alle, der er løbet om, og som så ofte er ifol i anden omgang nu.

  • #15   30. jul 2018 Jeg tror, at det er et rigtig vanskeligt år i år - især for de racer, der er "tæt på naturen". Brunsterne ER altså bare bedst, når der er masser af græs, og er der hungersnød, så skal naturhesten bruge sine ressourcer på sig selv, og ikke på en kommende generation.

    Når det er sagt, så er godt management altså en stor hjælp til reproduktion, og her er du alt for sent ude. Hopper, som kan være lidt problematiske, må absolut ikke være for fede, og de skal være fyldt godt op med vitaminer og mineraler - især vitamin E og Beta-Caroten. Proteinmangel kan også give dårlige/manglende brunster.

    Jeg ved ikke om du kan nå at ifole i år, men vil råde dig til at vente til næste sæson, og få godt styr på foderet allerede i løbet af vintermånederne.

    Noget helt andet er, at goldhopper hos de mere robuste racer ofte kan være lukket helt til i børmunden (tidligere sagde man, at de dannede fedt indvendigt - om det virkelig ER fedt, ved jeg faktisk ikke), og det kan derfor være gavnligt at få hoppen blokket ud. Det kan dyrlægen gøre - de fleste dyrlæger finder metoden håbløst gammeldags, men den virker smiley Det hjælper dog ikke noget, hvis der slet ingen brunst er.


  • #17   30. jul 2018 Line, det er jo dejligt for dig - men det kan trådstarter jo ikke bruge til en hel masse smiley

  • #19   3. aug 2018 Mimre
    Jeg er med på, at det lyder som om, at jeg er sent ude. Faktisk har jeg klargjort hele foråret.... Det er meningen, at hun først skulle ifoles juni/juli. Hun har fået vit/min i alt den tid, hun stod hjemme, men fik kun sit beta caroten med til Nordjylland, fordi jeg ikke nåede at få vit/min leveret - og der har du ret, der var jeg ikke hurtigt nok ude..
    Jeg kender ikke hendes brunstcyklus, fordi hun aldrig viser sin brunst, og jeg havde ikke i sinde at få hende scannet forinden, fordi hun plejer at gå fint og tydeligt i brunst, når hun er sammen med hingste eller vallakker. Men står normalt på et opstaldningssted med kun hende og èn anden hoppe.

    Nå, men aftalen med hingsteejer var egentlig, at hun bare skulle gå, til hun gik i brunst, så vi talte 21 dage frem, og da hun så endnu ikke var gået i brunst, lavede jeg emmet herinde og kontaktede en dyrlæge smiley

    Men nu har jeg så fået svar fra dyrlægen, og hun bliver scannet på onsdag. I morgen tager jeg nord på, og så får hun de vit/min, som jeg ikke nåede at få inden hun skulle hjemmefra. Ikke at jeg tror på, at det ændrer noget, men hun skal jo startes op på dem igen... Så, ja på onsdag får jeg svar på, om hingsteejer ikke har opdaget hendes brunst eller om hun ikke er gået i brunst, for da laver vi en follikelscanning. smiley Krydser fingre! smiley


  • #20   3. aug 2018 Nå jo selvfølgelig i forhold til hendes overvægt, men jeg har faktisk gjort en masse for at sikre mig, at hun ikke bkiver tyk. Problemet er bare, at jeg bor i Odense og min hoppe bor i Vojens i Sønderjylland. Min staldejer ville ikke sørge for at give hende mundkurven på, hvis den blev smidt, og hun ville heller ikke være med til, at Mini gik med den i døgndrift.... og så fodrede hun hende for meget med hø, så det var svært ar undgå, når nu jeg ingen indflydelse har på "dagligdagen"... Det nytter selvfølgelig ingenting at undskylde, for det ændrer ikke kendsgerningerne, men det var også bare for at fortælle, at jeg egentlig ikke er sent ude. Det er bare første gang jeg skal ifole min hoppe. smiley

  • #21   8. aug 2018 Så har Mini haft dyrlæge ude! Hun blev scannet og som forventet jo altså ingen drægtighed, men dog nogle ok store follikler. Det gule legeme var ikke så synligt, men dyrlægen mente det gav mening alligevel at forsøge at sprøjte hende i brunst, så nu må vi se... smiley Der skulle gerne ske noget om 5 dage, og hvis ikke der er sket noget om 10 dage, så kommer dyrlægen igen. smiley

  • #22   8. aug 2018 Det havde vi i alt fald held med her på stutteriet, det satte dem igang og nu er de ifol.

  • #23   8. aug 2018 Så krydser vi fingre for at min dame også kommer ifol! smiley Hingsten fejler i hvert fald ikke noget smiley Han forsøgte sig, da hun var helt groggy..... smiley

    profilbillede
  • #24   11. aug 2018 Er der egentlig nogen her, der ved, hvad dyrlægen gør, hvis ikke sprøjten har hjulpet om 10 dage?
    Dyrlægen sagde til mig, at vi skulle se om 10 dage, om Mini er gået i brunst, og hvis ikke, så ville hun komme igen. Hvad kan man mere gøre efter at have forsøgt at sprøjte hende i brunst?


  • #25   12. aug 2018 Så må den vel undersøges at en dyrlæge med spiciale i den slags..
    Sådan en hade jeg for år siden den var i Ansager hvor de tog prøver af den og fandt ud af hvad der var galt
    VH Annette


  • #26   12. aug 2018 Annette
    Det var allerede en dyrlæge med heste (og reproduktion) som speciale. Jeg glemte bare at spørge hende, hvad næste skridt så er. Men umiddelbart tænker jeg, at hun nok vil sige "så kom igen til næste forår" smiley Hun fik det bare til at lyde som om, at der var mere at gøre...


  • #27   12. aug 2018 Hvis ikke hoppen viser brunst indenfor 10 dage, så kan der gives ny sprøjte med Prostagladin igen. Men ofte vil det være hensigtsmæssigt at scanne efter folikler, inden man sprøjter påny. Nu husker jeg ikke om i scannede inden - har i tjekket om der er et gult legeme, som hænger?

  • #28   12. aug 2018 Ja, vi scannede inden sprøjten. Der var lidt gult legeme, men ikke voldsomt meget.. smiley

Kommentér på:
Manglende brunst

Annonce