{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.048 visninger | Oprettet:

Hvis I skulle avle et føl (for sjov navne) {{forumTopicSubject}}

Hvis I skulle avle et føl på den hest I har nu (eller en hest I havde engang), hvad skulle den så hedde? Kom gerne med et hingste- og et hoppenavn smiley

Både lange og korte navne samt stamtavlenavne og kaldenavne er velkomne!

Hvis jeg skulle have haft et føl på min nu afdøde af Aida, så tænker jeg egentlig, at det kunne være gået to veje. Jeg kunne have taget den klassiske vej, hvor føllet ville være navngivet efter morens forbogstav, hvis det var en hoppe, og farens forbogstav, hvis det var en hingst.

Jeg vælger dog at gå med det mere aparte navn først:
Var der helt frit valg på alle hylder, så ville et hingsteføl hedde enten Bettlejuice eller Sweeney Todd. Et hoppeføl kunne hedde Miss Peregrine eller Alice in Wonderland også efter Tim Burton film.

Skulle jeg dog gå den klassiske vej, så ved jeg også godt hvilken hingst mit valg var faldet på. Nemlig Danciano. Men et hoppeføl kunne fx hedde Arizona Lady (den ville være blevet en western hest, så det ville passe godt!) eller Acante et Cépiste. Begge er operaer ligesom min gamle hoppe Aida jo selv var opkaldt efter.

Et hingsteføl ville så skulle starte med D. Jeg kunne godt få løst til at gå med noget simpelt som Dancer, men det er måske også for simpelt. Hvis jeg skal følge Western-temaet så kunne Daggers Point (Pointy) være sjovt. Dante og Dandi tiltaler mig dog også. Jeg kunne dog godt fristes til at gøre navnet længere, da der gerne må være to ord i navnet. Så noget alla A Dante eller Dandi Darius kunne være sjovt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis I skulle avle et føl (for sjov navne)
  • #2   16. jul 2023 Der er flere grunde til det ikke kommer til at ske og derfor godt det bare er fantasi og det er heller ikke navne der er tænkt super meget over.


    Jeg har overvejet noget så simpelt som Nita til en hoppe fordi min pony hedder Nikita, så det "til minde for hoppen"
    skal udtales som når man siger Anita bare uden A

    så har jeg også tænkt shit mand en hingst cici senior ask = Ci-kita


    Men ja det jo bare mega fantasi for gammel hoppe lille hoppe ingen tavle
    godt nok mega godt sind osv men det bliver et nej.


  • #3   17. jul 2023 vi er total I børne højde med navne så vi har Cookie dough Peanutbutter skumfidus og Nutella ??

  • #4   17. jul 2023 Jeg fik føl på min hoppe og han kom til at hedde Freyr Vangkilde. Havde egentlig ikke navnet Freyr (Frej) særlig højt på listen, men det var det der endte med at føles rigtig. Havde ellers sat mig for at hvos det blev en hingst skulle den hedde Appa (fra avatar) meeeen det må blive en anden gang. Syntes en nordisk tema passer godt il fjordhestene

  • #5   18. jul 2023 Hvis jeg fik et nordbaggeføl igen, skulle den hedde Baldur som den gamle. Der skal være en Baldur smiley

    Nu bruger folk dem jo som børnenavne, men har haft føl, der hed Ronja og Freja. Det er nogle fine navne, der matcher de nordiske racer og er nemme at kalde på.

    Jeg synes det kommer an på race og udseendet på føllet, hvad det skal hedde. Ligesom en islænder skal have et islandsk navn og en frieser skal have et hollandsk navn, og så skal det også være lidt i tråd med farens navn, hvis man laver noget fint avl. Synes det er svært at sige smiley


  • #6   18. jul 2023 Hvis jeg nogensinde får føl på Pandora, har jeg tænkt på Persephone til en hoppe, da begge navne jo kommer fra Græsk mytologi smiley
    Eller La Primavera (betyder forår), da Pandora jo stammer fra Spanien smiley
    Penelope og Papaya har også været oppe at vende i mit hovede.

    Ved ikke helt hvad jeg vil kalde en hingst, hvis det var.
    Tror det kommer meget an på hingstevalget smiley


  • #7   19. jul 2023 Jeg finder navn efter forbogstav på hoppe og hingst.

    Jeg havde Fanny og drømte om Fantacia. Men det blev en Milan jeg fik.


  • #8   20. jul 2023 Vi prøvede at få føl på vores gamle hoppe Candy - hingsten var Strandagers Bandit. Der kom desværre intet føl, men skulle der være kommet et hingsteføl, ville jeg have navngivet det Bacardi, hoppeføl ved jeg ikke smiley

    I 2019 prøvede jeg at få føl på min hoppe Frida, da hun var skadet og ikke var garanteret at blive ridehest igen (det blev hun heldigvis smiley ), hingsten var Casall SEM - der kom desværre heller intet føl.. Jeg var ikke kommet så langt som til navne, da hun aldrig holdt drægtigheden til 14. dages scanningen, men det var nok blevet noget med F hvis det blev en hoppe, og C hvis det blev en hingst smiley

    Jeg har ikke prøvet at ifole min DV hoppe Vacanza endnu, jeg købte hende 1. maj 2023, men har tænkt på at ifole hende med Bueno SL næste år smiley Der tænker jeg også at køre B hvis hingst og V hvis hoppe - og så gerne kombinere navnene, så der er lidt fra begge smiley


  • #9   20. jul 2023 Det undre mig på ingen måder du ville opkalde dem efter dine yndlings skuespillere ??

  • #10   15. aug 2023 Af staldnavne til vores TWH føl har vi ædelstens tema. Pt. har vi brugt Pearl, Amber, Citrine og Sphene, og så hedder vores shetti hoppe Ruby.

    I registreringsanavnene bruger vi ét ord fra hver forælders reg. navn, og gerne linjenavnet (nedenfor: Dangerous, Coin, Pride og Justice).

    Et par eksempler er:

    Smokin' Colt 45 x I'm Gold and Dangerous
    = Smokin' Hot and Dangerous

    Yahoo.Coin x Pearl of Justice
    = Coin's Up for Justice

    Pride's Magic Potion x Pearl of Justice
    = Pride'n'Justice

    Vi har i år fået et blandingsføl (shetti size), som vi valgte at døbe Typo (stavefejl). Navnet blev sådan set valgt før vi så hende, men da hun havde sensestyltefod passede det perfekt til hende.


  • #11   8. sep 2023 Jeg avlede i 2018 på min varmblodshoppe Madonna, hingsten var Richelieus Fiévre d'Or.

    Havde på forhånd besluttet mig, at blev det en hoppe skulle hun starte med M. Hingst så skulle det være med F.

    Jeg endte med et skønt hingsteføl, som fik navnet Falentino.


Kommentér på:
Hvis I skulle avle et føl (for sjov navne)

Annonce