{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.249 visninger | Oprettet:

rødt føl skifter farve {{forumTopicSubject}}

hin dejlige lille ups hingsteføl ( islænder) blev født 15/9-07. han var rød med stor blis og hvide bagsokker.
mor rød med flaxen og stjerne.
far rød med flaxen og stor blis.
men han skifter farve til meget mørkbrun. (nøddebrun)
hvordan kan det være. men er meget spændt på når han smider følpelsen. tror han bliver kanon flot..
men er der nogen som har et godt bud på hvorfor han gør det. da mor og far er røde. farfar og farmor er rød og sort.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  rødt føl skifter farve
  • #1   7. feb 2008 mystisk ;P
    flaxengenet hvis de begge har plejer da at slå meget igennem...


  • #2   7. feb 2008 det kan være bedsteforældrene der har et dominerende farvegen som springer 1 generation over

  • #3   7. feb 2008 det kan være et gen længere ude i generationen som prudseligspringer ud...

    men lyder skørt smiley

    -Nadja


  • #4   7. feb 2008 havde et shetter føl (se ham i mine fotoalbum) som var rødbroget da han blev født. Da han begyndte at smide følpelsen så pletterne nærmest sorte ud, MEN nu er de bare MEGET mørke røde.

  • #5   7. feb 2008 Min pony var også rød da han blev født, han endte så med at blive hvid med små brune prikker over det hele (:

  • #6   7. feb 2008 gener går oftest stærkest igennem efter 2-3 led har jeg ladet mig fortælle af en del garvede avlere.......

    Så det er langt fra 'nær ved umuligt' Pelle smiley

    spændende at se hvad der gemmer sig under pelsen.

    Det er det altid. Chili var lysebrun v. fødsel og havde lyse ben, under følpelsen kom der sorte ben og en mørkebrun farve frem . Noget af det mest alm. smiley


  • #7   7. feb 2008 Vi havde en hvidt føl.. men som små bliver de føft en far men vokser mange gange op og bliver en anden.. kender mange føl der har gjordt..
    mit føl var blevet meget mere skimmel (til nen sorte siden)..

    hvis den overlevede , en fucking dyrlæge der gav den for meget salt vand..!!!


  • #8   7. feb 2008 Sejt (:
    Stærebogård har et føl, Elliot, som er født rød. Hans mor er skimmel og hans far er mørkebrun xD
    Godt ramt, Elliot d:
    Regner med, at han bliver mørk fuks - samme farve som Don Schufro


  • #9   7. feb 2008 skimler bliver født røde eller brune som regel. Hvis en af forældrene er skimmel er der 50 % chance for at føllet også bliver, men bliver føllet ikke skimmel kan det ikke give genet for skimmel videre.

  • #10   8. feb 2008 <b>Pelle</b>
    Skulle lieg til at skrive det du har skrevet.
    Et føl der er født rødt af to røde forældre kan ikke skifte andet end nuancen af sin "rødhed". Genet for rød er resisivt og der findes derfor kun homozygote røde heste (med gen for rød farve på begge kromosomer).
    En sort hest kan godt have både gen for sort og for rødt, men da sort er dominerende vil man kun kunne se det ene gen udtrykt. Men en heterozygot sort hest vil kunne give det røde gen videre til sit afkom og man kan derfor få et rødt afkom efter to heterozygote sorte heste i 25% af tilfældene.


  • #11   8. feb 2008 det er ikke bare under følpelsen.. han ligner en vaskebjørn i hovedet. altså store mørkebrune ringe rundt om øjnene. og rundt om mulen


  • #12   8. feb 2008 og jeg vil da mene at jeg er nogenlunde inde i det med farver.. men ham her kan jeg bare ikke greje.. lavede et inlæg inde på joras for et stykke tid siden med billeder af ham.. de mener at han bliver meget mørk sodrød


  • #13   8. feb 2008 Min erfaring med især farverne brun og rød, er at man ikke rigtig ved noget som helst om hvordan de kommer til at se ud før de er mindst 1½ år og er kommet af med alle rester af følpels.
    Vi fik et rødt hingsteføl i sommer, som også pludselig var rigtig rigtig mørk omkring øjnene. Nu ser han ud til at få sølv man og hale og blive mørk rød på kroppen. En noget flottere kombi end det han blev født med.


  • #14   11. feb 2008 er det ikk kun på kroppen for så er den jo stadig rød

  • #17   8. sep 2019 Hvad betyder det. Jeg kom en dag ud til mit føl for at give fodre, men så kunne jeg se små hvide hår. Han har en stor hvid blis og 3 hvide sokker. forstår bare ikke helt at der kommer hvide hår fordi at faren er rød med hvid blis og små sokker og moren er gul. Håber at der er nogen der ved noget om det.

Kommentér på:
rødt føl skifter farve

Annonce