{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genetik brun + ? = ?
  • #1   27. sep 2010 Det afhænger ikke altid af hvad farve far og mor har, så skal du i hvert fald gøre det med en hingst som giver farven videre(kan ikk huske hvad det hedder) men altså thunders far er sort og mor brun og han er blevet brun..

  • #2   27. sep 2010 Vil også sige det afhænger en hel del af forældre og bedsteforældre.
    Men prøv evt. den her farveberegner:

    http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp


  • #3   27. sep 2010 Prøv at lege lidt med denne:
    http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp
    Den giver en nogenlunde ide om hvilke farver der kommer hvis man krydser diverse farver:-)


  • #4   27. sep 2010 Er absolut ikk god til engelske farvebetegnelser så de hjælper mig desværre ikk ret meget

  • #5   27. sep 2010 Er svært at sige da begge forældre kan være bærer af ressesive gener, som ikke kommer til udtryk ved dem, men som de kan give videre.
    Eks. er min Caspian blevet rød selvom begge hans forældre er brune.


  • #6   27. sep 2010 Det kommer meget an på hvilke farver der ligger i din hest.
    Jeg har fx fundet en hingst der er sort til min hoppe, han er farve gen testet og er aa Ee gg. aa betyder den sort (og kan kun give den sorte farve videre), Ee betyder A-locus bliver afgørende for farven, hesten er brun eller sort med skjult anlæg for rødt. Og gg betyder er ikke-skimler (homozygot eller dobbeltdosis for ikke-skimmel)
    Blanca er flueskimmel med rød (ikke farve testet), dvs. at hun sikkert har en af disse farve gen aa EE Gg, aa = er den sort (og kan kun give den sorte farve videre), EE = A-locus bliver afgørende for farven, hesten er brun eller sort, Gg = er skimler (heterozygot eller enkelt dosis for skimmel).
    Og så vidt jeg har kunne læse mig til er det basis farve man snakker, når man snakker om farve gener.
    Så dvs. at får de et føl sammen, er chancerne for et sort føl ca 75% og chancerne for et rødt føl ca. 25% , fordi begge har sort basis farve, og hingsten dobbelt gen for sort, og hoppen har 1. 25% for rød fordi hingsten har anlæg for rød, og hoppen er flue skimmel med røde prikker, dvs. enten har hun 1 gen for rød, eller har anlæg for rød.

    Men jeg synes du skal prøve at læse denne artikel fra Dansk PRE Avlsforening, hvor jeg har fundet at dette. Nok er der meget, men det er guldkorn det der står.
    (link fjernet)


  • #7   28. sep 2010 Ja, det afhænger somm de andre siger af linierne bagved.

    Jeg har en mørkebrun hoppe. hun har været bedækket først med en sort hingst og fik et rødt føl, siden med en brun hingst fik igen et rødt føl, og så igen med min egen hingst som er brun, der kom så et brunt føl. hendes linier bagved er egentlig domineret af brun, men faren til hende er rød, og han slår kraftigt igennem.


Kommentér på:
Genetik brun + ? = ?

Annonce