{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
892 visninger | Oprettet:

hingst/ Ikke hingst? {{forumTopicSubject}}

Jeg står og skal muligvis købe en 2år islænderplag i starten af næste år. Han er hingst, og er rigtig smuk med speciel farve. (Uldsblak) lys jordfarvet med moldottgen. Han bliver stor og flot, med lange ben og god bygning.

Så er det jeg spørger, er det dumt at have en hingst, uden at bruge den i avlen(med stadig få ham kåret) ? jeg har ikke vildt meget forstand på det med avl og kåring osv osv.

er der overhovedet en grund til at holde ham som hingst, eller får jeg mere ud af, bare at kasterere ham når den tid kommer?

Hvor mange penge skal der ligges i det, at have en hingst? han kan godt blive ståene hvor er han er nu, så det bliver ikke svært at finde opstaldningssted.

++ at han selvfølgelig bliver vist frem til stævne og div. ting og sager smiley

Ønsker kun seriøse svar, og kun fra folk der har god viden og interesse indenfor dette..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hingst/ Ikke hingst?
  • #2   16. nov 2012 Jeg syntes at du skal se hvordan han er, Feks.. hvis han skal rides til. osv?? smiley

  • #3   16. nov 2012 Jeg tænker mere hvorfor vil du beholde ham som hingst hvis du ikk vil bruge ham i avlen???

  • #4   16. nov 2012 jeg har selv en hingst på halvandet år.. og han får lov til at forblive hingst så længe han opfører sig pænt... forhåbentlig altid... hvis du kan synes jeg da du skal lade ham være hingst så lang tid som muligt,, der er jo også en stor udgift at kastrere.. smiley

  • #5   16. nov 2012 Hvis du ikke skal bruge den i avlen er der bestemt ingen fornuftig grund OVERHOVEDET til at holde den som hingst.

    Der er en masse begrænsninger for hingste og det er de færreste der har mulighed for at holde dem på en "hestelivs-værdig" måde...

    Hingste kommer ofte til at gå alene. Mange steder/stalde vil ikke ha' hingste ind - ikke en gang på et facilitetskort. Hingste KAN være fantastiske at arbejde med, men de kan altså også ha' en masse fluer i hovedet der forstyrrer koncentrationen. Og så sidst men ikke mindst - en hingst der ikke er "velafrettet" (læs: under fuld kontrol) kan være en temmelig farlig sag.

    Med en vallak "slipper du" for alt det - og kan samtidig gi' din hest en tilværelse hvor den kan gå uproblematisk sammen med andre heste.

    Jeg kan ikke få øje på et eneste fornuftigt argument for at holde hingst hvis det ikke er en der skal bruges i avlen.

    KH:)Annette



  • #7   16. nov 2012 Camilla L: læs gerne mit opslag ordenligt, - Jeg spurgte om det er dumt at have en hingst uden at bruge ham i avle. det er et spørgsmål jeg spørger alle på HG om, å du skal ikke spørge mig om det, for jeg vil jo gerne selv vide det... smiley hehe
    Men der er til gegæld mange der har hingste som får dem kåret uden at bruge dem i avl, det gør man en del i islænderverdenen, hvor ma slet ikke kunne finde på det i storhesteverdenen. smiley


  • #8   16. nov 2012 Men der er ingen grund til og holde en hingst som hingst hvis man ikk vil bruge den til avl.. Mange hingst kan godt blive frusteret især hvis de ikk kommer af med krudtet og der er brunstige hopper i nærheden.. hvorfor ikk lade hesten slippe for dette hvis det ikk er nogen grund til og holde den som hingst...

  • #9   16. nov 2012 Anette: Jeg skrev i min indlæg, at hesten bliver ståede hvor den står nu, så det er ikke noget probem med opstaldningen. skrev det da jeg håbede at undgå oplæg hvor folk skrev at det ikke var til at finde opstaldningssted. Når han engang ikke skal stå der mere, har jeg forhåbentlig købt mit eget sted, hvor hesten kan få lov at gå. smiley

  • #11   16. nov 2012 Camilla: jeg ved jo heller ikke om je vl bruge den avl. det kan da sagtens være, men det kræver ekstremt meget fra min side af, både mange kræfter, men også rigtig rigtig mange penge, da den skal i træning i et par måneder, og derefter vises frem og vises frem og vises frem. der skal hopper til, og det er jo lidt svært hvis det bliver inden jeg får mit eget sted den kan stå . og det er iøvrigt heller ikke alle hingste der er som du beskriver, men jeg vil selvfølgelig se tiden an, om hvordan han er når han bliver større og stadig er hingst.

  • #12   16. nov 2012 Synes det er rigtig synd at beholde en hest som hingst hvis den ikke skal bruges i avl. Ikke bare er der problemer med staldplads, at den må gå alene osv men tænk hvor træls hesten får det når den mærker hopper i brunst. Købte min som hingst men valgte af flere grunde at kasterere han til trods for at det først ikke var planen da det var det bedste for ham. Og jo længere du venter med kasteration jo større er chancen for komplikationer.

  • #13   16. nov 2012 Haha sorry =D

    Jeg elsker hingste så det skal ikk forstås sådan men har også set mane hingste som blver frusteret ved at de ikk kan komme til hopperne og sys måske det er lidt syndt hvis der ikk er nogen grund til de er hingste.

    men det jo bare min holdning...

    de fleste hingste kan sagtens gå sammen med andre endda andre hingste.. og kan godt opføre sig ordenligt uden problemer


  • #14   16. nov 2012 Bliver han for hingstet så vallak bedre. Er han ganske rolig i hoppeselskab så hvorfor udsætte ham for kastareringen

  • #15   16. nov 2012 petra: det var lige sådan et svar jeg ville høre :o) haha

  • #16   16. nov 2012 ja hingste er som man opdrager dem til, (udover det, ka de selvfølgelig godt være frække og have deres egne meninger) men jeg præger ham jo fra nu af, og han har været i hænder lige fra dag 1, og er simelthen så sød, og nysgerrig og elsker at snakke. han kan allerede nu trækkes med, og beskæres uden problemer og køre i trailer. så han tyder til at blive en nem hest at arbejde med

  • #17   16. nov 2012 Jeg tror jeg er kommet frem til en konklusion.. haha smiley

    Hvis han bliver ved med at være sød og rolig, uden at vise tegn på noget som helst, forbliver han hingst, og jeg får ham kåret. - Hvis han bliver alt for meget sin egen, så bliver han kastereret. og så må jeg håbe på det bedste smiley syntes bare det kunne være lidt sjovt med en hingst, og især med hans farve, og de gener han giver videre, og kan lave nogle rigtig smukke føl smiley


  • #18   16. nov 2012 day dreamer: jaja selvfølgelig, bliver han får ivrig og træls, og kan være til skade for sig selv og andre, så bliver han selvfølgelig kastereret. alt andet vil da være uforsvarligt. men nu vil jeg bare se tiden an. - uanset vad, vil han frst blive kastereret år han bliver 3.

  • #19   16. nov 2012 Det lyder fornuftig

  • #20   16. nov 2012 god konklusion.. smiley

  • #21   16. nov 2012 Jeg kan ikke få øje på et eneste fornuftigt argument for at holde hingst hvis det ikke er en der skal bruges i avlen.



Kommentér på:
hingst/ Ikke hingst?

Annonce