{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
990 visninger | Oprettet:

Hingst {{forumTopicSubject}}

Vil bare høre hvorfor nogen er imod at have hingste opstalledet og de steder hvor de tager hingste ind er der alligevel nogen sure pensionærer.

Jeg overvejer at købe en ældre velopdraget hingst som også er vel redet men nogen af dem jeg står sammen med syns ikke det er den bedste ide jeg har fået.

Så hvad vil i sige til en hingst på jeres opstaldningssted ?

Ejeren af stedet er ikke imod det, og vi har en anden hingst i forvejene som også er ældre, sød.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingst
  • #1   7. jun 2014 der er mange der mener at det er alt for besværligt at have en hingst.. jeg ser selv ikke det store problem.. jeg synes at der er for mange der er for hys omkring det...

  • #3   7. jun 2014 Jeg har en hingst.. Det er træls at ikke kunne finde er ordenligt sted tilnavn hest..?
    Men du må bare blive ved med at prøve at stedet..


  • #4   7. jun 2014 Har en veninde - hende herinde med Blika - hvis hoppe nærmest konstant er i brunst pga. hingsteplagen i stalden. Det er jo skide irriterende smiley

  • #5   7. jun 2014 Der hvor min pony står er der to hingste og det generer mig overhovedet ikke. Min egen pony er en vallak, men kastreret sendt, så han opføre sig da som en hingst en gang imellem, kunne da også saften forestille mig, at der er hingste der er roligere end ham. Hopperne på stedet synes da også han er lidt (meget) lækker, når de er i brunst, og han synes da godt nok også at hopperne er lidt lækre. Han kan derfor heller ikke gå på en fold, hvor der både er hopper og vallaker, enden skal der kun være vallaker eller kun hopper, så lige nu går han på fold med én hoppe. Så nej, kan ikke se, at hingste skulle være værre, men selvfølgelig er der da nogle hingste med et lidt iltert temperament smiley

  • #6   7. jun 2014 Jeg er sådan set ligeglad hvis folk kan styre deres kræ, selv har vi en netop kastreret dreng på 3 og hans hakvbror på 1 som stadig er hingst, men det er kun fordi jeg kan tilbyde dem ordentlige forhold med mange foldtimer sammen med andre heste og hverken de eller damerne i stalden er generet af alle hormonerne. Den dag vi fik den mindste besvær med enten hopper eller hingst eller jeg ikke har ordentlige forhold at tilbyde dem, så ryger bollerne af til fordel for et roligt liv i stald og på fold for alle beboerne i stalden. Pt får de lov til at være hingst længst muligt for at få lidt hingstepræg og blive lidt mere "bøffet", men de bliver kastreret når de skal være ridehest/sælges, jeg sælger ikke en hingst (eller anden hest) og den så ryger i de forkerte hænder og bliver kastebold fordi folk synes det er "smart" at ha hingst og har min lille baby gående frustreret på en micro fold 1 time om dagen helt alene uden den mindste kontakte til andre heste.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   7. jun 2014 Hvis du ikke engang lan se ulemperne i at tage en hingst ind, så har du vidst ikke sat dig nok ind i det smiley
    En jeg forstår det udemærket godt, der er mange ting som skal ændres for at man kan tilbyde hingste ordentlige forhold, og uanset om den er velopdraget eller ej, har de hormoner i kroppen som de ikke er herre over = en hingst er faktisk stortset kun til besvær/ekstra arbejde


  • #8   8. jun 2014 Jeg har selv to hingste og har tidligere haft 2 andre hingste, det vil sige jeg har gennem min tid som heste ejer haft 4 hingste fordelt på 1 pony 2 varmblods og en palomino. Og ja der kan da ind imellem i foråret være lidt ekstra arbejde/ besvær med dem specielt når de er unge...
    Men så er det heller ikke værre, som sagt har jeg lige nu 2 hingste og derudover har jeg 3 vallakker. Om vinteren går hele flokken sammen, men i nogle af sommermånederne må jeg som regel skille dem i 2 flokke så de to hingste ikke går sammen i de måneder.
    Men jeg kan sagtens se problemerne ude ved opstaldningsstederne, for du kan ikke bare lukke en hingst ind i en hvilken som helst flok, og slet ikke hvis der er hopper på stedet. Så er det jo så mange vælger at lade dem gå alene, og her starter problemerne, for når de ikke har nogen fold kammerater bliver de mere trælse at have med at gøre, plus at det er synd/stressende for dem at gå alene.
    Efter min mening bør man kun have hingst hvis man kan have den hjemme hvor der er mulighed for at skabe en stabil flok så den kan gå sammen med andre.
    At pensionærende er sure over at der er en hingst i stalden, skyldes vel egentlig at de ikke aner noget om hvad det vil sige eller at de vurdere at du ikke har evnerne til at håndtere sådan en... Det skyldes også kulturen her i DK, her kastererer vi og sådan er det punktum, og er man uenig står man mod mængden... Men tager du bare lidt syd på, så lære man at omgåes hingste helt fra starten når man lære at ride, får der er det hingstene man rider på og hopperne bruges kun til avl, der er der en helt anden holdning til det at have hingst smiley
    Vælger du at købe dig en hingst skal du være forberedt på at folk aldrig vil forstå dit valg, da hingste kun er sat på denne jord for at slå ihjel.


  • #9   8. jun 2014 Tak for de mange gode indlæg, syns jeg har sat mig godt ind i både fordele og ulemper men har det bare svært med tankegange om at det skulle være en katastrofe at vælge en sød, velredet og vel opdraget ældre hingst.


  • #10   8. jun 2014 Jeg har haft en hingst til han blev kastreret som 3-års fordi jeg synes han stod for langt væk, da jeg ville have ordentlige forhold for ham, og det var der ikke mange i nærheden der kunne tilbyde. Han var sød og rar og kunne gå op og ned af hopper uden problemer, men han var jo heller ikke særlig gammel, og havde ikke prøvet at bedække. Jeg har set hingste bogstavelig talt kravle på væggene for at komme ud af deres boks og gå i lag med hopper. Jeg har set shetterhingste med brug for 2 meter høj barriere for ikke at kravle over til de brunstige hopper, men så igen har jeg set så kølige hingste at du ville tro de var valakker. På et opstaldningssted med stor udskiftning, vil det nok ikke være det nemmeste, og man skal have et ordentligt hegn med smæld på (som desværre godt kan være en mangelvare mange steder). Som hoppeejer kunne jeg også være bekymret alt efter hvilke forhold der er og hvordan staldejer er. Personligt ville jeg ikke have noget imod selv at have en hingst på min ejendom, men at have en andens opstaldet er noget andet. Jeg har haft hopper opstaldet samme sted som hingste uden bekymringer nogen steder og med stor frustration andre steder. Husk hvad det kan koste dig hvis den ryger ind til hopperne og bedækker.... det er værd at tage med i sine overvejelser smiley Og husk at den kan forandre sig hvis den bliver flyttet (har set det med en der var rolig og jordens sødeste lige indtil den blev flyttet et sted hen med nye hopper... så gik hormonerne amok) og de kan være svære at finde opstaldning til hvis du af den ene eller anden grund bliver nødt til at flytte langt væk...

  • #13   8. jun 2014 Kunne ikke være mere enig Abli. Der er ingen grund til at have hingste, hvis de ikke bliver brugt til avl, så står man bare med en frustreret hingst... smiley

Kommentér på:
Hingst

Annonce