{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boks pga. sur stråle?
  • #1   21. okt 2013 hvilken bund står han på? hvis han står på halm bund, kan det være lige meget med at tage ham ind.. har smeden tjekket ham? det kan være hovbyld?
    køb noget blåsten (tørt) og kom det i strålen og luk det inde med en lille klump vat.. virker fremragend..


  • #3   21. okt 2013 vis du kommer admenligt coldt gat tanpaster på der hvor han/hun har sur stråle kan du lade den gå ude i 6-7 timer også tage dem ind så ¨for sviner sur stråle meget hurtigt

  • #4   21. okt 2013 Hvis den skal ind og stå skal boksen holdes helt tør og meget ren. En boks der er våd af urin er værre til at give sur stråle end en våd mark. Min smed sagde til mig engang; rens ikke hove når hesten kommer fra mark, men hellere når den bliver lukket ud om morgenen. Den våde sure halm er værst ved hovene.

  • #5   21. okt 2013 Missen: Som stråelse bruger vi hø men pt står de på døgnfold

    nej smeden har ikke tjekket.

    RHO: Har hørt om den med tandpasta før ville faktisk prøve den imorgen


  • #6   21. okt 2013
    De skal overhovedet ikke ind, hvis i bruger hø som strøelse - det suger ikke godt så jeg gætter på at det ikke er muligt og holde det særligt tørt.
    Hø er iøvrigt ret dyrt og ikke særligt effektivt som strøelse :o).

    Blue Hors har lavet et produkt til sur stråle, der skulle være godt :o)

    Men mug og sur stråle kan man let få problemer med igen, hvis folden er fyldt med mudder.


  • #7   21. okt 2013 Krikken: Vi bruger hø da vi har et høloft med en masse

    Har bare hørt at æblecidereddike og tandpasta skulle være bederer

    Vi kan vel ikek gøre så meget ved en mudret fold?


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #8   21. okt 2013 Jeg ville sætte dem på boks, hvis det er slemt. Min egen får det rigtig let og overvejer også, om han skal på boks pga mudret jordfold (de kan dog gå ud på andre folde, men de har mad, vand og læskur er på jordfolden).

    Hellere en bokshest end kronisk sur stråle, hvis en tør fold ikke er en mulighed, men tror, det går ud på ét, hvis de står på hø. smiley


  • #9   21. okt 2013
    Hø suger på ingen måde særligt godt - det kender vi andre ihvertfald fra at hvis hesten har spredt sit hø i boksen - høet ligger bare oven på og har ikke suget noget som helst.

    En mudderet fold kan man få dræner, man kan kører flis på de udsatte steder, sten eller grus. Er hele folden mudret, så har man ganske enkelt for mange heste på lidt plads. Er det bare indgangen så er det fordi det er der hestene ofte går - kan man evt. også ligge fliser på.


  • #10   21. okt 2013 Krikken: Det vidste jeg ikke. Vis vi så siger vi for skaffet noget halm


    Det er helefolden og de har altså ikek for lidt plads det er fordi det regner heletiden og det er en jordfold


  • #11   21. okt 2013
    Halm er ikke noget jeg er fan af, men bedre end hø :o). Men lige til surstråle ville jeg dog ikke vælg ehalm.

    En jordfold burde kunne holde ok tør også selvom det regner - men det kræver igen, den er ok stor. Så vidt jeg kan se på dine billeder, så er det ikke den største fold i samt der også er en smal passage :o).


  • #12   21. okt 2013 Hvad ville du så bruge?


    Nej det er ikke den største men det er trodsalt 2 små ponyer


  • #13   21. okt 2013
    Alt andet :o) Så om det er tørv, træpiller, smuld, spåner, snittet halm, hamp, easy strø - hvad som helst, bare bunden holdes tør.

    Men ja, selvom de er to små så går de jo stadig på den samme fold året rundt så der bliver gået lidt ;o). Derfor skifter mange folk, imellem folde, fordi at græsset så kan nå og gå men jorden også kan få fred og ikke når og blive trådt ned.


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #14   21. okt 2013 Krikken: Det har altså ikke altid noget med størrelsen at gøre. Nogle områder er bare mere (naturligt) drænet end andre. smiley

    Kailie: Jeg har også dårlige erfaringer med halm til sur stråle-hest. Tørv, træ- eller halmpiller kan anbefales. Jeg foretrækker selv tørv med et tyndt lag træpiller øverst. smiley


  • #15   21. okt 2013
    CSF - Ja selvfølgelig! Men så vidt jeg er orienteret går hestene på den samme, ikke særligt store fold, året rundt - så bliver den jo bare godt brugt ;o)


  • #16   21. okt 2013 Har lige strøet barkflis ved led indgange, ved vandkar, gangarealer m.m pga.det våde vejr hvor der ikke er græs, syntes det er rigtig godt....

    Dog aldrig døjet med sur stråle, vores er i boks om natten,står på spåner, får renset og børstet hove hver aften...bruger ind imellem olie Hepona...tror jeg det hedder fra smeden... smiley


  • #17   21. okt 2013 Min hest havde også sur strålede vi købt ham....Men nu har han den ikke mere.....Han stod på boks om natten på savsmuld og blev lukkede ud om morgenen....Nu har de en boks til lystdrift og han har ikke sure hove mere :)det de står på nu er halm som suger godt.... smiley

  • #18   21. okt 2013 Min har sur stråle og jeg bruger sådan noget lilla noget, renser med vat og sprøjter det ind i strålen og lukker det med vat! Og min går på fold selvom den har sur stråle! Så længe man husker og ordne det burde det helst gå væk! smiley

Kommentér på:
Boks pga. sur stråle?

Annonce