{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.403 visninger | Oprettet:

Hest med MEGET sart mave? :-( {{forumTopicSubject}}

ØV! Søger lidt viden fra folk, hvis heste har sart mave.

Prøver at gøre det kort.
Sidste vinter fik Ian en slem omgang gæringkolik, han blev fundet liggende på folden, og næsten båret ind, hvorefter han fik smertestillende og blev skyllet.
Her for en lille måned siden, blev han igen syg, hvor han bøvsede rigtig meget, han pruttede og maven rumlede helt enormt, han havde det ret skidt om natten, og næste morgen fik vi dyrlægen ud. Han tog en ''sandprøve'' som viste der næsten ingen sand var i afføringen, og han mente at Ian har sart mave, med tildens til mavesår. Derfor kom han på medicin mod mavesår, og må derudover kun få hø.
Så lige nu består hans kost af Hø, medicin/vitaminer/blandet op i en håndhund melasse.

Og han har sådan haft det fint efterfølgende, lige indtil idag, da jeg for time siden kommer ud i stalden, står han og hænger, og bøvser/prutter og slår sig til maven, smider sig også en enkelt gang, men kommer hurtigt op igen. Han har ikke feber.

Men gud hvor er det træls, at han konstant skal slås med den mave! Dengang jeg brugte ham meget (nu er han bare turhest) der havde han også engang imellem nogle dårlige dage, men intet sammenlignet med nu. Hvor er det fustrerende!

Og ja jeg ringer self. til dyrlægen hvis han får det værre, men da han er på medicin ved jeg ikke lige hvad han skulle gøre..

Håber nogen har haft samme problem, og evt. lige har løsningen her smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med MEGET sart mave? :-(
  • #1   24. okt 2013
    Så vidt jeg kan læse, så er der en del der har problemer med maven pt. fordi det har været lidt varmt nogle dage og derfor spire græsset og opfører sig lidt som det fx. gør lidt om foråret.


  • #2   24. okt 2013 Jeg ville nok få ham gennemtjekket med MR og blodprøver. det kan være en tumor.. og det kan være noget så simpelt som orm.. det kan være at han har noget i klemme et eller andet sted i kroppen.. heste er blevet sarte væsner..

  • #4   24. okt 2013 og er det udelukket at han har bændelorm??

  • #5   24. okt 2013 Man kan få et kosttilskud, kan ikk lige huske hvad det hedder, men det er med til at holde balancen i maven..
    Ellers syntes jeg du skal få en ekspert til at lave en foderplan til hest med tendens til mavesår, der er garanteret noget han ikk kan tåle evt korn...


  • #7   24. okt 2013 Det er ikke så forfærdelig længe siden, at han fik taget blodprøve (så vidt jeg husker)
    Og han fik ormekur her for 1/2 år siden.

    Hans tidligere foder var sort havre og naturmüsli, nu er det bare medicin/vitaminer blandet i lidt melasse smiley


  • #9   24. okt 2013 Hoppedullen
    Det bare svært, for det er en hel del medicin han skal have, så det er svært at finde noget at blande det i, som han faktisk vil spise smiley
    Okay vidste jeg ikke, må hellere lige snakke med dr. dyr om det smiley

    Fik bare at vide, at han helst kun skal have hø, men vil lige søge lidt på det du nævner, og læse om det smiley


Kommentér på:
Hest med MEGET sart mave? :-(

Annonce