{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
934 visninger | Oprettet:

Koala
Koala
Tilmeldt:
6. mar 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Meget Frisk Hest! {{forumTopicSubject}}

Hej folk på Hestegalleri!

Jeg har her for en måned siden overtaget en fjordhest af min svigermor, da hun er blevet for tung til at ride ham. Han er en super dejlig vallak med blødt sind, og han fejler såmænd intet.
Det er desværre bare et par år siden jeg selv har haft hest og er lidt rusten i det. Så håber i kan hjælpe mig lidt her! smiley

Da deres ridebane består af 40 cm mudder lige i øjeblikket, tager jeg ofte ud og rider på en nabo mark, med datteren der ejer den anden hest. Og han er super frisk, da han ikke har været ude længe. Men oven i det er han også virkelig hård i munden, men forstår dog godt et stop signal. Men desværre bliver han ALT for begejstret for at røre sig, så han stikker af i galloppen. (Skridt og trav er ikke et problem at stoppe ham i.)

Har i nogle ideer til hvordan jeg kan træne ham lidt til at falde mere til ro i galloppen?

Tak på forhånd og god jul! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget Frisk Hest!
  • #1   24. dec 2015 Drop at galloppere smiley

    Har du ikke et ridehus i nærheden, som du kan benytte? Her ville jeg starte nærmest forfra og indlære diverse stop/drej-signaler på ny, det kan endda være du skal indlære signaler fra jorden eller helt prøve at ride bidløst i en periode - i forhold til at den er hård i munden.

    Men derudover ville jeg lade være med at galloppere når jeg vidste han stak af. Kun arbejde i skridt og trav - indtil videre - hvor der er styr på det, så i sætter jer selv op til succes og ikke "opsøger" problemerne. Og så heller ikke galloppere på bestemte steder på turen hele tiden, for så er det klart at hesten bliver spændt og frisk når den ved, at der er galop på et bestemt sted smiley


  • Koala
    Koala Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #3   24. dec 2015 Intet ridehus desværre. Men der er heller ingen problemer på bane de gange jeg har redet der. Det er kun galloppen PÅ MARK der er et problem, da han SÅ gerne vil løbe.
    Fik en besked fra en, der siger han nok bare har meget energi, og tror måske mere det er problemet, da han jo heller ikke har været ude med mange ugers mellemrum før jeg overtog ham... smiley

    Har prøvet uden bid, ingen ændring overhovedet.


  • #4   24. dec 2015 Hvis problemet ligger kun i galop ville jeg droppe det indtil der er mere styr på den smiley

  • #5   24. dec 2015 Og så er det jeg tænker, hvorfor er det nødvendigt at hesten SKAL kunne gallopere på marken? For mange heste er det jo indbydende at spæne når pladsen er der. Indøv evt stop og overgange på banen. Trav, sæt i galop (evt på kortsiderne) og så ned i trav igen. På den måde udnytter du hjørnerne til at hjælpe ved overgangen, fordi hesten er lidt i ubalance her. Fokuser på at gøre overgangene smidige og rolige. Ingen spæne-trav for så galop som først slutter halvvejs igennem langsiden. Når det er på plads kan du øve dig på marken. Men kan ikke forstå hvorfor den skal kunne det xD

  • #6   24. dec 2015 Tindur har også haft perioder hvor han vil løbe med mig. Jeg får ham stoppet når han gør det, vender ham om og tager samme strækning igen hvor jeg laver overgange trav, galop, trav, galop ned i skridt og rider den strækning nogle gange hvor jeg gentager.. Så løber han ikke mere den dag, ej heller næste gang smiley

    Mvh TT


  • #7   24. dec 2015 Hvis du ikke er bange for at galopere stærkt, så ville jeg sætte ham i galop. Og inden han selv løber afsted, så presse ham frem og galopere ham frem og tilbage på marken.. Når han selv er træt og vil sætte i trav, skal han forsat galopere lidt også sætter du ham selv ned. Og efter et par gange bør han stoppe, det virker i hvert fald for de vilde ismuler jeg rider, når jeg en sjælden gang rider den type.
    Og hvis han selv når at løbe afsted, så driver du også frem. Gerne lade ham svede, for de får normalt de vaner fordi de finder ud af at de kan slippe for en eller anden form for krævende træning. Måske startede det med at være for meget energi, men vil udvikle sig til en vane hvis det fortsætter smiley

    Held og Lykke, mvh. Melanie


  • Koala
    Koala Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #8   25. dec 2015 Sabina, det er skam ikke en nødvendighed, men nu elsker mig og hende jeg rider sammen med at galoppere, og det samme gør vores heste. Og han skal helst ikke lære at han kan gøre som det passer ham i en galop. Derfor vil jeg meget gerne lære at have kontrol over ham i den. Især nu når deres ridebane er midlertidigt ødelagt..

    Melanie, super fint forslag. Det vil jeg gøre næste gang jeg er ude hos ham. Jeg er også selv bange for han lære at han kan "kommandere" med mig. Derfor mit behov for at kunne styre ham i en galop. Om det så er mark eller bane. Men tror sku også bare han trænger til at blive kørt træt, og forbrænde noget energi! smiley

    Tak for svarene og hjælpen alle smiley

    Mvh Sabine


  • #9   25. dec 2015 Håber det virker for dig. Lige meget hvad, om det er for meget energi eller dårlig vane så bør min teknik virke smiley For han får brugt energien og han bliver presset til at galopere indtil du ikke vil mere. Så han lære at sætte mere pris på skridt og trav, haha.. Jeg har redet et par enkelte heste der gjorde den slags, og de var alle ligeglad med hvor stærkt eller let bid de fik i munden. Så jeg begyndte bare at presse på, indtil de selv ville slå ned i tempo.. forsatte med at presse. Satte dem helt ned, vendte om red tilbage til hvor de startede og så hjem rolig en gang til. Normalt prøver de kun 2 gange, og så bliver de trætte af det smiley

    Held og lykke, mvh. Melanie


Kommentér på:
Meget Frisk Hest!

Annonce