{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.259 visninger | Oprettet:

AV! blev sparket + hjælp?! :( {{forumTopicSubject}}

Ved ikke helt hvor dette emne hører til, men nu blev det her smiley

I dag var jeg lige ude og longere min hoppe plag en smule. Det er laaang tid siden hun sidst blev longeret, måske 1½ - 2 måneder.
Sidst gik det rigtig godt, men i dag gik det for sygt dårligt smiley
Så dårlig faktisk, at hun sparkede mig, og med sine bare ca. 2½ år er hun allerede en stor kraftig pige på 165 i stg. så hun er ikke lige en bette en man spøger med, og hun ved godt hvordan man bruger sine bagben, lad os sige det sådan. Mener ikke at hun har "løse" bagben, men hun ved godt hvad de kan bruges til smiley

Så har lige brug for jeres hjælp til to ting

For det første, hvordan bliver hun/vi bedre, hvad skal jeg gøre?

Første gange nogensinde jeg longerede hende, gik hun som en stjerne. Satte longen i grimen, og fik hende (på mystisk vis) til at gå stille og roligt i en stor volte uden om mig, og kunne let få hende i trav, og stille og rolig kontrolleret trav, og ned i skridt igen.
Hun er vel i alt blevet longeret 8-10 gange, inklusiv i dag. måske lidt flere.
Vi har haft nogle problemer, men som sagt gik hun rigtig fint.
I dag ville hun bare ikke gå frem, hun stoppede hele tiden og ville spise græs (der er meget græs på vores ridebane for tiden) hvilket jeg jo selvfølgelig ikke syntes er i orden. Men uanset hvor meget jeg driver på hende, med stemme, vifte med armene og tovet, er hun totalt ligeglad.
Hvis jeg fik hende til at gå, travede hun bare i en lille halv cirkel omkring mig, og stoppede igen for at spise græs.
Normalt bruger jeg ikke vold, men jeg slog hende et par gange med enden af tovet, for jeg bliver stædig og hun skal ikke have lov at gøre som hun vil, men det var stadig ikke til nogen nytte smiley
Så blev jeg altså sur, og så gik jeg hen og sparkede hende på låret, hvor hun så vend røven til og giver mig igen af samme skuffe, altså sparker mig på låret.

Jeg ved godt at det er ufattelig dumt gjort af mig, på alle mulige måder.

Måske var det også bare et dumt tidspunk at longere hende, det var ved at begynde at blive mørkt, det blæste en del og hun har stået ude på folden hele dagen. Måske gad hun bare ikke? Men har det stadig lidt sådan, ja man skal lytte til sin hest, men den skal også gøre som jeg beder den om.
Men det er ikke første gang hun gør sådan.


Det andet, er mit ben hvor jeg blev sparket.
Min mor er lidt bekymret for om der kan være sket noget inde i benet.
Det gør jo selvfølgelig mega ondt, selvom det snart er 3 timer siden det skete.
Der er jo (klart nok) et stor område som er meget ømt og hævet.
Hun ramte ude på siden af mit lår, ca. lige under midt på låret.
Men når jeg har siddet stille og rejser mig op og går, så gør det ondt længere oppe i benet og foran på benet. Samtidig strækker det sig også ned til over knæet.
Men der er vel ikke andet for, end at se tiden an, og hvis det stadig gør mega ondt, så snakke med lægen i morgen? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  AV! blev sparket + hjælp?! :(
  • #1   27. nov 2013 Jeg blev for to uger sparket i hovedet af min hest, og troede selv jeg havde det helt fint indtil ambulancen kom og hentede mig.

    Kør en gang på hospitalet, bare for at være sikker!


  • #2   27. nov 2013 Kør på skadestuen for en sikkerhedsskyld? smiley

  • #4   27. nov 2013 kør på skadestuen


  • #5   27. nov 2013 Her for 1-1 1/2 mdr. siden blev jeg sparket af en ismule hingsteplag heller ikke at spøge med.
    Jeg har stadig ondt i benet og om natten kramper det

    Så giv det til imorgen så længe du ikke har stores smerter ved normal berøring af benet


  • #6   27. nov 2013 åh nej, frygtede at det var det i ville sige, hehe smiley

    Hvis der er sket noget, er det vel højest nogle muskelskader?
    Det var jo på lårmusklen, og jeg er polstret rimelig godt hvis jeg selv skal sige det

    men kan godt se hvad i mener, men det er jo nok ikke så smart hvis jeg selv kører, og der er ikke rigtig andre hjemme, end min far som passer min bror, min mor kommer først hjem kl. 21 smiley

    Navnsø: åh det lyder sgu ikke godt smiley


  • #7   27. nov 2013 Tror det varmørkedet for Osie gik også som en idiot idag

  • #8   27. nov 2013 Afsted til lægen!
    Landeur sparkede os mig i knæhasen, det gjorde ikke synderligt ondt, men min knæ var hævet foran og bagpå. Og der havde han revet en sene over i min knæhase. Så der kan være sket alverdens ting o benet på dig.. Så afsted med dig.

    Jeg tror at du måske en af dagene skal prøve at longere igen, måske få en anden til st gøre det sammen med dig, måske hun har fundet ud af at hun godt kan snyde dig.
    Ellers har den vel haft en dårlig dag, ligesom alle vi andre kan have smiley pøj pøj med det.


  • #9   27. nov 2013 Hold da op, hvor har jeg INGEN medlidenhed med folk der vælger at SPARKE deres hest fordi den ikke gør som man siger.

    Syntes helt ærligt du har rigtig godt af at blive sparket igen. For man sparker bare ikke til sine dyr. Føj.


  • #11   27. nov 2013 Hvis du kan støtte på det, bøje og strække, så er der ikke noget brækket. Din muskel har nok taget skade, men det skal som regel bare lige have en måneds tid til at hele. Og så bliver det rigtig godt ømt i morgen, når endorfinerne er ude af musklen.


    Men du har nok selv lidt bedt om det. Longering er en rigtig farlig træningsform, for vi er som mennesker meget et meget udsat mål. Både når vi sender hesten ud i longen, men også når hesten går rundt på volten.

    Du går hen og sparker hesten, for at få en reaktion. Og hesten gør faktisk hvad du beder den om. Den reagerede. Godt nok på en lidt uheldig måde, men den gjorde noget, og det var hvad du bad den om.

    Derfor har man altid en longepisk med. Den er din højre hånd. Den skal ikke bruges til at slå hesten med eller noget, men det er den der guider hesten i, hvor langt ude på volten den skal gå og i nogle tilfælde, hvilket tempo hesten skal være i.


    Men læg noget is på din muskel og hav benet oppe, så skal det nok gå, så længe du altså kan støtte, bøje og strække det.


  • #12   27. nov 2013 Lulu: Hun beder ingen steder om medlidenhed og stortset alle ha rprøvet at deres vrede løb løbsk med dem smiley Selvfølgelig er det forkert som hun selv skriver

  • #13   27. nov 2013 Tænker mere at det var blæsten og trangen til en stor portion wrap, end det var mørket smiley hehe
    Det var ikke rigtig mørkt, klokken var omkring 16.00 smiley

    Gøg&gokke: ja jeg tror også har hun har luret den, hun kan snøre mig smiley det lyder ikke godt med dit knæ. Jeg har selv dårlige knæ, så jeg er taknemmelig for at hun ikke ramte der, da mit højre knæ (hun ramte højre ben) i forvejen har gjort ondt hele dagen.

    Lulu: tak for hjælpen smiley det var lige hvad jeg manglede at vide


  • #14   27. nov 2013 Jeg havde nok gjort det samme.. Min hest forstår i hvertfald ikke, hvis jeg siger "det må du ikke".
    En anden gang, ville jeg tage en longe pisk med, til at hjælpe med at drive på. smiley


  • #15   27. nov 2013 Kailie: Jeg har godt nok aldrig været så gal på mine heste at jeg har losset dem uden grund. Så burde man måske nok overveje om denne her sport er noget for én...

  • #16   27. nov 2013 Blev også sparket den anden dag på låret, meget øm, specielt når jeg lige rejste mig fra stolen, og trak ned over knæet, har prøvet det så mange gange i mit hesteliv, så vidste det "bare" blev til det store blå og hævede mærke jeg har idag, og er ømt, når jeg trykker på det.Som du selv nævner det, er du selv skyld i sparket, der er gået for lang ssiden sidst med longering, så hun forstår ikke hvad du beder hende om, og er mere motiveret for at græsse.Og hun forstår da slet ikke , at du slår hende, og tilsidst har hun bare sagt fra , som overfor en anden hest.Du skal starte helt forfra med små volter i skridt, og masser af ros, når hun gør det du beder hende om , ikke straf, for det forstår hun ikke, medmindre hun direkte bider efter dig.Og træn kun 5 - 10 min, imens hun stadig syntes det er sjovt.Og gør det mindst hver anden dag, så hun ikke glemmer det.og så langsomt øge træningen.Hvis du ikke er så erfaren med træning af ungheste, så få noget hjælp, så I ikke kører sur i det.

  • #17   27. nov 2013 Ved da godt at jeg på sin vis selv har bedt om det, når man gør sådan noget.

    men nu skal en stor hoppe plag, som allerede vejer over 600 kg og i forvejen er fræk og uopdragen (hvilket udelukkende er min skyld) ikke have lov at komme af sted med alt den finder på.
    Så når jeg gentagende gange har råbt, viftet med armende og tover, sågar smidt enden af tovet efter den, den SKAL altså reagere når jeg beder den om det.

    Gensidig respekt, jeg lytter til hende, men hun er jo langt større end mig, hun skal fanme også høre hvad jeg beder hende om.
    Når jeg siger jeg lytter til hende, så er det fordi jeg har fattet at den ikke skal stå på longering i dag, så når hun har gået en volte uden noget ballade, så slutter vi.

    Kan godt støtte og bøje benet smiley Lige i starten kunne/ville jeg ikke støtte på det
    tænkte bare "fuck hun har brækket lår benet på mig" fik dog taget mig sammen og det var måske også lige vildt nok at have brækket lårbenet, så havde jeg nok ikke stået på smiley


  • #18   27. nov 2013 Alles vrede løber løbsk til tider det kan INGEN komme udenom. Her for et par dage siden stejlede en hest med mig på tur og den rejste sig 4 gange. Femte gang steg jeg af for at trække den resten af vejen hjem. Da jeg besluttede mig for at sidde op igen fordi hun var så sød når jeg gik med hende, vendte hun røven til mig og lossede mig i maven. Og det var bare dråben! Jeg havde så ondt, men jeg gav altså igen af samme skuffe, for det skal ikke blive en selvfølge at hun losser til folk når de vil sidde op. Dog havde jeg ingen benkræfter efter sparket, så det blev bare en blid berøring som nærmest kildede hende på maven, men ville ønske at den havde slået igennem på det tidpunk! For hun losser for at ramme!
    Kør en tur på skadestuen og få det tjekket. Knus og kram fra mig smiley
    Og håber det bliver bedre med din hest. smiley


  • #19   27. nov 2013 Nu er der forskel på at losse og sparke smiley

    Men ja, man sparker ikke sine dyr, så må man sætte kravene ned for den dag smiley

    Og ville smutte en tur til lægen smiley


  • #20   27. nov 2013 Lulu: nu er der jo forskel på at losse og sparke
    Jeg sparkede hende, ikke vildt hårdt, vil jo ikke skade hende, men nok til at hun kan mærke det, og til at sige til hende "hør så her, det der er fanme ikke i orden"


  • #22   27. nov 2013 Eva: okay, tak for rådene smiley
    ved godt at der der gået alt for lang tid, normalt siger jeg min. 1 gang om måneden, sådan har jeg gjort før, uden problemer
    Men har haft travlt med træning af mine to andre fordi vi skulle til stævne i weekenden (den der har været) så nu fik jeg mere tid til den lille da stævnet var overstået smiley


  • #24   27. nov 2013 Ja jeg har os selv 2 dårlige knæ i forvejen, og er blevet opperet 3 gange i dem. Så det spark gjorde det i hvert fald ikke bedre.

  • #25   27. nov 2013 Lulu: Du var der ikke du ved ikke hvorrdan hesten har gjort overfor hende så hun måske havde e grund?

  • #26   27. nov 2013 Gøg: nej noget lort hva' smiley det var ikke så heldigt

  • #27   27. nov 2013 Næ, Men når det nu skulle være har han os gjort et godt stykke arbejde jo smiley

  • #28   27. nov 2013 Jeg har en 2 års, hun ved sørme også godt hvad bagbenene skal bruges til. Af samme grund er jeg slet ikke begyndt longering. Da jeg ved det kan tilspidse, hun har dog været sparkefri i 2 måneder. smiley synes egentlig også de er lidt for unge endnu til longering i den alder, vil først begynde lige inden hun skal rides til. smiley indtil da går vi ture, og hygger med klikkertræning mm., som gerne skulle give os et godt forhold, så hun ikke kyler mig af når den tid kommer. smiley

  • #29   27. nov 2013 Gøg: haha ja smiley

  • #30   27. nov 2013 altid køle/is på sådan en skade - herefter hold øje med om du bliver blå = hævelsen kan trække væk efterhånden - hvis du kun er hævet og ikke blå kan der være opstået en blødning/hævelse inde i musklen og det kan tage lang tid at få væk! men det skal nok gøre ondt i et godt stykke tid mvh Ponymor

  • #31   27. nov 2013 det ikke blåt, bare hævet, og ømt/gør pokkers ondt smiley men andet kan man vel ikke forvente

  • #32   27. nov 2013 Jeg ville tage på skadestuen.. (-:

  • #33   28. nov 2013 i går var det ikke blåt, men kom noget is på i går aftes, og så blev det lidt blåt, og nu er det sådan ret meget blåt, kan nærmest se hovens facon

  • #34   28. nov 2013 Sådan er det.

    Min kæreste er beslagsmed. Han blev sparket på låret for 4 år siden, og det kan man stadig se. Han brækkede ikke noget, men kunne slet ikke mærke hele benet bagefter. Og han er ellers ikke sart med sådan noget, men han valgte alligevel at køre hjem og holde 2 fridage.
    -Ejeren af hesten blev i øvrigt sur over, at han ikke ville sko den færdig. Han pillede den sko af, han var ved at ligge på og kørte så hjem. Det var 4. gang den sparkede ham den dag.

    Men ja, man kan stadig se mærket efter hoven, da vævet i huden er ødelagt, så han har et rødt mærke, hvor huden er lidt læder agtig.


  • #35   28. nov 2013 Nu er det så blevet for sent at tage forbi skadestuen.

    Men angående til hvordan du kunne gribe dit problem an, så vil jeg foreslå du anskaffer dig en longepisk. Den skal ikke bruges til at slå hesten, men vift med den så hesten flytter sig ud af volten, reagere den ikke på viftet kan du evt lige ramme hesten lidt. Altså man skal på ingen både tæve den, og ofte er det nok bare vifte/smælde med pisken.


  • #36   28. nov 2013 Som jeg skrev i mit første indlæg,så er longepisken din arm forlænger. Den styrer hvor på volten hesten skal være og hvilket tempo.

    Hvor du står i forhold til hesten er også ret vigtigt. Du skal forestille en 3-kant mellem dig og hest, hvor du er et punkt, hestens forpart er et punkt og hestens bagpart er et punkt.
    Du skal stå lige bag skulderen, for at holde hesten fremme. Står du foran skulderen vil hesten typisk stoppe.


  • #37   28. nov 2013 hold da op, 4 år? smiley sikke da ...
    Forstår sgu godt at han ikke ville sko den færdig, det ville jeg heller ikke have gjort, ville have forlangt at den blev bedøvet eller lærte at stå pænt, ellers måtte de finde en anden smed. smiley

    Ja ved godt at det er for sent med skadestuen smiley

    Jeg plejer at have longepisken med, men lige præcis i går lod jeg den stå. Den stod inde i stalden, i stedet for ude ved ridebanen hvor den plejer at stå, og ville ikke tage den med i hånden da jeg gik med hesten, hun kan godt være lidt sky.

    Jeg gjorde mig meget umage med at blive bag hende, netop for at drive hende frem smiley

    Da hun var yngre gjorde jeg den, ja vil nu ikke kalde det en fejl, men stadig lidt en fejl, at lære hende at longepisken ikke var farlig, så jeg kunne stå og køre den hen ad kroppen på hende og smælde med den uden hun blev bange.
    Har nemlig to andre som er bange for pisken (ikke mig der har gjort dem bange for den) og det er faktisk pisse irriterende, så syntes at hende her godt kunne lære at den ikke er farlig smiley

    Det tager lidt tid at få lært hende at hun skal gå fremad når den smælder, men hun er ved at have fattet det smiley


  • #38   28. nov 2013 Er skaden mere en 24 timer gammel er skadestuen for sent men ellers har du indtil der er gået de 24 timer smiley

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #39   28. nov 2013 Sket er sket. Selvfølgelig skal den gøre, hvad du siger, men det kan jo være, den ikke forstår, hvaf du vil have den til... smiley

    Hvorfor er det for sent at tage på skadestue 24 timer efter?


  • #40   28. nov 2013 Det har jeg altid fået af vide af skadestuen når jeg har været der inde. Efter 24 timer er skaden for gammel til skadestuen og der er egen læge smiley

  • #41   28. nov 2013 Hesten skal bestemt ikke være bange for pisken men have respekt for den. Du må prøve at ramme hende hvis hun ikke vil gå ud i longen. Hun bliver sikkert fortrækket, men nogen gange er det altså det der skal til, og igen der skal ikke ligges kræfter i slaget. Faktisk skal pisken kun lige stryge flanken.
    Hos mine kan jeg også stå og smække med pisken ved siden af dem uden de bliver bange, men de har respekt for "min lange arm"


  • #42   28. nov 2013 ja jeg har også haft ramt hende med den, imens jeg har råbt/bedt hende om at gå fem "KOM SÅ! *mærkelig lyd med munden* KOM SÅ DU! Frem" noget i den stil smiley
    Og så rost hende til skyerne når hun gør det.

    Mit ben har det bedre, det gør stadig sygt ondt hvis man rører ved det, men det område der gør ondt er ikke så stort længere, i går var det nærmest hele benet smiley Det gør også lidt ondt når jeg går
    Men tror alligevel ikke skadestuen ville tage mig ind, det er dog ikke 24 timer siden endnu.
    men hvis jeg tager på skadestuen, får jeg nok ikke lov at komme til springning i aften, og DET vil jeg ikke gå glip af, så håber jeg benet kan klare det smiley


  • #43   28. nov 2013 Min haflinger er ikke bange for pisken, den kan også køres over hele kroppen, men han ved også at den betyder frem.

    Det gør også tilridningen nemmere, hvis den allerede nu lærer, at frem er frem, og ikke først nogle minutter senere, når den lige synes det.


  • #44   28. nov 2013 hehe ja det har du ret i Pernille smiley

  • #45   29. nov 2013 Altså jeg ved ikke om tråden stadig er relavant men først til din " lille" hoppe:) Brug en longepisk! ikke noget med torve og viften med armene her i starten, slå den ned BAGVED hende så snart hun begytnder at stoppe op mens du bestemt siger gå (eller trav eller hvad din kommando er til hende) For det andet virker det som om hun ikke har respekt for dig øv. Så Horsemannship kan hjælpe. Måske bare lette øvelser, det hjalp på min frække dreng smiley Vi øvede f. eks. at gå inde på banen bag mig med/uden træktorv. Så havde jeg en træningspisk i hånden og så sagde jeg STOP mens jeg rakte min arm op i vejret og så skulle han jo stoppe:) Hvis han kom for tæt på mig så bakkede jeg ham tilbage med skaftet af pisken( ikke noget med at slå, bare en forlænget arm der skubber ham) indtil han stod en meter fra mig og så gik vi rundt igen. Det viser hvem der er fører " hest" om man så må sige.
    Med hensyn til dit ben, håber du har været på skadestuen nu? For det er ikke for sjov når de sparker så hårdt de kære krikker.


  • #46   30. nov 2013 ja ved godt at jeg skulle have haft en pisk med, plejer at have den med smiley

    Da jeg lærte min ene haflinger at blive longeret havde jeg den også med, og der var den til stor hjælp, men de to heste er jo overhovedet ikke ens smiley

    Nej hun har ikke meget respekt for mig, men vi arbejder på det smiley
    Tak for hjælpen smiley

    nej har ikke været på skadestuen smiley det går en hel del bedre, det gør dog stadig ondt nogle gange, men det er vel ikke andet mere end hvad man kan forvente smiley


Kommentér på:
AV! blev sparket + hjælp?! :(

Annonce