{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
833 visninger | Oprettet:

Er han sulten? {{forumTopicSubject}}

Beklager det blev så langt.....

Jeg har min pony gående i løsdrift sammen med min plag. Her har de gået siden juli ca.
Umiddelbart går alting godt, og de nyder at være ude.

Jeg har dog et mindre problem med min pony, som har stået på i noget tid, og jeg kan ikke finde ud af hvad det er.

De kommer begge når jeg kalder, og siger gerne hej. Men hvis jeg henter en grime (de går uden grime), så går min pony, og jeg skal ofte bruge nogle minutter på at overtale ham til, at jeg må nærme mig ham, hvis jeg har grimen i hånden.
Ofte udfalder scenariet sådan at jeg må med rolige bevægelser, og godbidder nærme mig ham, for at lægge et træktov om halsen på ham, og derefter grimen.
Idet jeg lægger træktovet over hans hals hæver han den, men falder hurtigt til ro, når jeg har rost ham.

Jeg har haft mange skrupler over den adfærd. Det er jo umiddelbart noget stress af en art, men kan ikke gennemskue hvad den kommer af.

Jeg har været inde og tænke på, om det var fordi han ikke bryder sig om at være i løsdrift, hvilket jeg ikke ville kunne se logikken i, problemet var der ikke da vi lige var flyttet derud, det eneste er er ændret fra dengang er at han ikke længere har grime på.

Jeg har også været inde og tænke på, om han har forbundet mig med noget træls - fx for meget ridning. Havde nemlig på et tidspunkt skruet op for ridningen fordi han har EMS, og derfor skal motioneres jævnligt - og gerne dagligt. Så jeg lagde ridningen lidt på hylden, og har nu faktisk ikke rigtig redet i noget tid, men til gengæld har vi gået ture og striglet, og uden forbedring i problemet.

Jeg har været inde og overveje, om det er fordi det kun er mine 2 der går der, men han havde det også da vi havde en opstalder, hvor de jo så gik 3 sammen.

Jeg har også tænkt om han er "jaloux", på at jeg nu har fået mig en plag også. Men så burde han bare have vist adfærden noget før tænker jeg. For hende har jeg nu haft i over et år.

Så jeg synes ikke rigtig at der er noget af det der sådan rigtig ville kunne forklare adfærden.

Men i dag da jeg gik og mugede folden gik jeg og funderede over, hvordan jeg griber det an, for det er da træls for både ham og jeg. Jeg er egentlig lidt usikker på, om problemet ville blive bedre (nok ikke løst, men bedre), hvis jeg lod ham have grime på permanent, fordi jeg så nemmere kan tage fat i ham. Men vil bare heller ikke "tvinge" ham på den måde.

Og imens jeg gik og filosoferede slog det mig, om hans adfærd kan skyldes at han simpelthen er sulten når jeg kommer? Det er nemlig som om at han er mere snakkesalig når jeg har været der i en halv times tid, og fyldt hønet op, hvor han også har stået og spist samtidig - giver dem altid noget hø de kan spise mens jeg fylder nettene op.

De får foder 1 og hø gang om dagen, og kommer på lidt forskellige tidspunkter, afhængig af hvordan det lige passer med skole, arbejde og andre gøremål.

Der bliver hængt 3 store hønet op, hvor der kan være ca 10-15 kg i (de er forskellige størrelser, så nogle kan der være mere i end andre), et mindre hønet hvor der kan være omkring 5 kg, de er alle med 3x3 masker, herudover fylder jeg en lille høhæk også.

Det er hø i grov struktur, som er blandet med halm, da min pony har EMS og kan ikke bare æde uanede mængder af hø.

Det er ofte spist op når jeg kommer - der er altid halm med en lille smule hø tilbage, men hømængden er begrænset, og halmen gider de ikke rigtig.

Tror ikke at han er gammelsulten, og der er som sagt også halm tilbage, samt de har grene på folden at spise bark fra, og de sørgerlige rester af græsset.

Jeg prøver at sætte mængden så de burde have noget indtil næste dag, så de ikke står uden noget, men det er svært når man skal tænke på EMS, og som sagt, tror ikke at de står længe uden noget, specielt fordi der stadig er halm tilbage. Var det helt skidt ville de nok også spise den.

Men kan sulten være en løsning på problemet? Kan det være derfor at han reagerer sådan? Eller hvad kan ellers være en forklaring på hans stress når jeg kommer, og at han falder til ro, efter noget tid?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er han sulten?
  • #1   2. dec 2013 Åh, sådan har min den ene det også, og får det tit her i vinterperioden. Hun går også uden grime, men jeg har nu aldrig tænkt over om det kunne være fordi de var sultne...

    Hvis jeg var dig, og evt. havde en lille teori, om det kunne skyldes en sulten hest, så ville jeg prøve at få fat i noget frøgræs (idet der ikke er så meget næring i, og det derved ikke påvirker hans EMS så voldsomt, det er en art sukkersyge ikke? Nu blev jeg helt i tvivl..) og give dem noget mere af det, og se om adfæren ændrede sig.

    Ellers bare prøve én dag at give mere hø end du plejer, for så at se når du kommer igen om det har ændret sig.

    Men jeg ved nu stadig ikke helt om jeg holder på den. Det ville virke underligt for mig.


  • #2   2. dec 2013 Nikoline: Kan godt være det ikke er det - og at der ikke er nogen reel grund til at han gør det. Det vil jeg bare gerne have! smiley

    Hm.. Frøgræs. Jeg synes at tanken er super god, jeg elsker tanken om frøgræs. Men har bare læst så meget dårligt om det i forhold til svampesporer osv at jeg næsten ikke tør.
    For nej, det ville ikke påvirke EMS'en, som ja er noget sukkersyge smiley


  • #3   2. dec 2013 Ja, det ville være så meget lettere, hvis der var en facit på alt! smiley

    Jeg ved heller ikke så meget om frøgræs, har bare læst en smule om det engang, men det er da sikkert rigtigt at der er stor chance for svampesporer.. Men hø er vel ikke meget bedre end det, er det? smiley


Kommentér på:
Er han sulten?

Annonce