{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.806 visninger | Oprettet:

Hest der løber efter galop {{forumTopicSubject}}


Nogen tips til en hest der har fuld fart på i trav efter galop?

Dvs. i traven fuld fart fremmad med hovedet oppe og underhals der trænes godt og grundigt. Tager en 10 minutter at få dyret til at køle af hvis man bare traver rundt og " rooooolig, rooollig " - men imens så er hesten så spændt som en flitsbue den forkerte vej og træner underhalsen, som jeg i forvejen gerne vil af med.

Hesten har en fin balance i galop, løber ikke i galoppen.

Råd der ikke drejer sig om halve parader og overgang til skridt eller parade. Kender også det med at drive og drive - er dog i tvivl om det har nogen virkning, når det kun er efter galop hesten løber og det er fordi den "gerne" vil i galop igen.
Findes der andet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der løber efter galop
  • #1   11. dec 2013 Mit beste bud også selvom du ikke gidet at høre det er at stoppe hesten helt op og få den til at slappe af også få den til at trave bliv ved til det virker smiley jeg har selv haft en pony der gjorde det og det virkede:)

  • #2   11. dec 2013 Jeg har erfaret mig, at jeg med min hest kan lave nogle øvelser, hvor det kun gør det svære for hende, hvis hun løber. Jeg plejer at lave nogle schenkelvigeninger eller versader på hende, hvis hun er lidt for frisk. I spring beder jeg hende lave en tilbagetrædning, hvis hun løber. Det gælder bare om at få den til at tænke på noget andet smiley

  • #3   11. dec 2013 For mig hjælper det, hvis jeg har hesten fuldstændig under hjælperne, eftergift på tøjlen, korrekt bæring osv. osv.

    Jeg bliver bare ved med at galopere, til jeg kan lave en kontrolleret overgang til trav, hvor der ikke spændes op, eller faldes på snuden, hvor jeg så, for det meste, kan lave en rolig arbejdstrav herefter.

    Det skal lige siges, at min er meget frisk af natur, har forfærdelig balance og spænder op som bare pokker, så det er ikke helt håbløst. Nogen gange hjælper det også for mig at gå op i letridning, da jeg så lige kan få styr på min egen rytme igen, da det også er svært for hesten, hvis ikke man selv har balance i overgangen.

    Ved ikke om det var noget du overhovedet kunne bruge, men nu har du det i hvert fald smiley


  • #4   11. dec 2013
    Hesten reagere ikke på at stoppe op. Det foregår for fuld udblæsning bagefter ( eller, for travlt og spændt underhals ) - også selvom hun kommer ned i skridt, slapper af for lange tøjler og strækker sig. Sætter man frem i trav, så er det fuld knald på :o). Også selvom man gentager det et par omgange i træk, hver gang hun bliver for hurtig.

    Signe - hesten er ikke fysisk klar til schenkelvigninger i trav, kun hvis vi har en god afslappet dag før galoppen. Så det duer ikke. Laver volter og slangegang for at få hende til at slappe af, men det tager så de 10 minutter.


  • #5   11. dec 2013
    Nikoline - Vi er ikke særligt langt samling mæssigt, så det meste foregår for lange tøjler fordi der ikke er muskler til mere. Hvor hun så i galoppen slapper fint af og strækker sig frem og ned - det også i traven før galop.
    Vil prøve og se om det hjælper at fokusere på en mere rolig overgang.


  • #6   11. dec 2013 Nå okay, det kan jeg godt se så, men det er da et forsøg værd smiley

    Hvad med halve parader, reagerer hun godt på dem? Det hjælper i hvert fald rigtig meget på min når jeg får sat mig ordentligt ned, og laver en gennemtrængende halvparade.


  • #7   11. dec 2013
    Ikke rigtigt -eller jo, lige i det øjeblik, men så er det afsted igen efter et par meter. Så man kan lave dem en del gange rundt på banen :o)

    Hun har også noget med biddet. Skal have købt et andet, men udover det, så skal man passe på med at have for meget fat og for tit, så er hovedet bare i vejret bagefter pga. en forventning om at det gør ondt med kontakt.
    Laver ikke halve parader for sædet som du kan hører, så langt er vi ikke nået :o).


  • #8   11. dec 2013 Hmm, det kan jeg godt se. På min virker volter og slangegange ikke, hvis hun har en slem dag. Jeg kan udemærket genkende situationen, som du beskriver, og det eneste jeg kan sige, er at du bør få dens koncentration på en eller anden måde. Du må kunne finde en øvelse, hvor hun skal koncentrere sig mere end normalt, og uden at det bliver for svært. Nu kender jeg jo ikke hesten, og ved ikke helt hvor slemt problemet er, men ellers kan du lægge og skifte volten overdrevet meget. Altså sådan så du nærmest rider i bølger, først den ene vej, så den anden, så hurtigt tilbage osv.

  • #9   11. dec 2013
    Signe - Det gør jeg en del, for at få hende til at slappe af og runde sig. Det kære kræ er bare spændt som en flitsbue efter galoppen og spænder i hele kroppen, så derfor er hun svær og stille rundt hvis man laver en slangegang med mange volter, fordi hun nærmest er ved at tilte, fordi hun spænder i kroppen og ikke følger med rundt.

    Så holder mig til 1 bue og 20 meter volter, da det virker som om at hvis der bliver for mange buer eller for små volter. Så tilter hun mere end det gavner til afslapning, fordi hun så bare spænder imod for at holde balancen.


  • #10   11. dec 2013 Puha, de bid der er en jungle.. Udover det, så kunne det godt lyde som om du måske skal indlære et nyt signal for halvparade? Jeg laver dem heller ikke udelukkende på sædet endnu, det har jeg heller ikke kontrol nok til.

    Men måske du skulle indlære en halvparade kun for knæer/lår og sæde? Min skal jeg have minimal kontakt til biddet for at en halvparade går igennem ved ham, kun knæer/lår og sæde. Det er måske ikke sådan en rigtig halvparade tolkes, men det fungerer nu fint for mig.

    Når du når til det engang, tror jeg det ville være en god idé. Måske med en hjælper ved siden, så du ikke behøver at lægge mere pres på biddet end nødvendigt smiley


  • #12   11. dec 2013 Har du overvejet, om der er for meget energi i det foder den får? smiley

  • #13   11. dec 2013
    Hun reagere fint på en blød halv parade før galop, men efter så bliver hun lidt dårligere til det med at reagere fint på signaler - netop fordi et eller andet kokser oppe i knolden ;o) Om det er noget stress, et eller andet hun forbinder med galop - ingen idé, hun bliver lidt mere sløv for signaler. Også indrømmer jeg gerne at tålmodigheden ind imellem smutter, så jeg får taget for meget fat. Selvom jeg godt ved, at hun reagere bedst på tålmodighed og ro. Hvor der så kontant afregnes med at være spændt.

    Hun er slet slet ikke redet så fancy eller hvad man skal kalde det, som nogle dressur ryttere måske ønsker. Slet ikke så fint følene over for signaler for ben og sæde overhovedet, da jeg har syntes andre ting var og er vigtigere.

    Biddet er en cm for langt, så det er lidt sløvt på signaler i forvejen, altså de er nok lidt forsinkede. Derfor skal jeg ha' et nyt. Men det er lige det med at finde et der ikke er møg dyrt og som er i 10.5 og ikke er tykt. Uden det skal bestilles hjem så portoen nærmest koster det samme som biddet.


  • #14   11. dec 2013
    Hippie - Hun får fiberpiller og Horselux Easy med 8% stivelse ;o)

    Pia - Kan slet ikke sidde ned i den fart hun har på, det er ikke behageligt for hende eller jeg. Læs evt. andre svar for små volter og overgange.


  • #15   11. dec 2013 Nåh ja, nu kan jeg jo ligeså godt fortsætte, og fortælle lidt om hvad jeg selv arbejder på for tiden, for at få en rolig overgang.

    Min har som sagt meget dårlig balance, går på forparten, som vi er ved at afhjælpe. Han har meget svært ved rolige overgange på især venstre volte, da han ikke sætter sig nok på røven, og derfor kommer til at lave overgangen på forparten, hvilket gør at han spænder op og stiver sig for at holde balancen.

    Det havde din ikke problemer med så jeg, men det kan jo være du får noget ud af det alligevel.

    Når jeg enkelte gange, formår at få ham så meget ind under mine hjælpere, at han ikke går så meget på forparten under overgangen, er det en helt anderledes følelse. Eftergivende og afslappet. Så det går jeg efter, at få hans tyngdepunkt bare lidt bagud, så han ikke går så meget på forparten smiley


  • #16   11. dec 2013 Mine er skam heller ikke så fintfølende, som jeg måske en gang imellem kunne ønske mig.. Men jeg har også ponyer, hvor der har været brug for at arbejde på nogle andre ting. Halvparaden har dog været en vigtig del, da den har hjulpet mine meget til at lytte og slappe af.

  • #17   11. dec 2013 hvad sker der hvis du snakker roligt til hende, evt. synger lidt... (ved godt det virker underligt, men har erfaring med det virker på flere heste)

  • #18   11. dec 2013
    Carina - Det gør jeg en del i trav, snakker " roooolig roooolig " og siger " døøøøøøøgtig" i massevis når hun viser den mindste tegn på at slappe af. Det hjælper også - men det tager lige de 10 minutter før hun køler af oppe i øverste etage. Så det virker, på et eller andet niveau - før galoppen virker det bedre.


  • #19   11. dec 2013 min hest gjorde også dette da jeg fik hende, selvom du ikke vil høre det, jeg lavede parade og bakkede 4 skridt satte så frem i trav, hvis hun så stadig løb så gjorde jeg dette igen og igen og igen indtil det hjalp. Ellers så prøv at lave letridning efter galop og lav din letridning langsommere og langsommere dette burde hesten også at sætte fraten ned ved smiley

  • #20   11. dec 2013 eventuelt galopere hesten lidt trættere og træne en smule hårdere så at den er meget afslappet efter en galop. du kan også lave trav og galop intervaller og efter det så skridt og trav intervaller smiley

  • #21   11. dec 2013 Bruger du klikkertræning?
    Ellers så overvej det lige til dette problem, hvis ikke hun er for stresset til at fokusere på godbidder i situationen.
    Når du har galopperet, tager du hende ned i skridt, og lige så snart hun skridter bare eet skridt, så klikker du og giver en godbid. Sætter hun farten op igen, så ned i skridt, og igen, lige så snart hun tager et trin i skridt så klik-godbid.
    Sådan lærte jeg min at galoppere, og at stoppe igen og vente på at få signal fremad.

    P.S. Jeg har vist nok et fullcheek bid liggende jeg ikke har brugt i 3 år, så hvis du er interesseret kan jeg sende det til dig, de er super til ungheste, og heste der har brug for ro i munden smiley


  • #22   11. dec 2013
    Hun er 10,5 cm i munden - så hun er mega lille ;o). Det hun har nu er 11 cm og er for stort nok til at give uro.

    Må vist prøve lidt af hvert. Der er lidt forskellige bud :o)


Kommentér på:
Hest der løber efter galop

Annonce