{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.003 visninger | Oprettet:

PELHAM - ustyrlig pony {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg tænkte der nok var en hel del, der red med pelham herinde, så ja, jeg ville lige spørge her. Min pony, tut, er lidt ustyrlig under spring, hun er let og holde til lige før springet der løber hun bare og jeg har ikke en chance for at kontrollere om hun vil stoppe, eller om afstanden passer, ligenu rider jeg med et to rings bid, og det synes jeg ikke hun reagere nok på, det er ikke fordi hun er blevet hård i munden, fordi jeg rider med normalt bid til hverdag og det går hun fint for, hun er bare meget glad når vi springer.


Så ja, ville hører jeres afaringer med et pelham bid, er der et der lidt mildere end normalt? Og skal man have deltatøjle?

Hun er forresten en 15 årig hoppe på 130 cm, og hun har ikke en sart mund.



Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PELHAM - ustyrlig pony
  • #2   29. dec 2013 Prøv at drej den, så snart den begynder at løbe. Gentag det igen og igen, så længe den øger farten. Når den så ikke gør def, så kan du tage springet smiley

  • #3   29. dec 2013 Har ikke erfaringer med pelham, men det kunne måske være en løsning - bare lad være med at rid med det til daglig, for så bliver din hest helt sikkert hård i munden inden længe.
    Prøv at lære hende one-rein stop og drej hende eller lav stoppet, hvis hun begynder at løbe, så hun finder ud af, at det IKKE er okay, at hun bare tordner af sted. Gør det, HVER GANG hun holder op med at lytte til dine stopsignaler inden springet, så kan det være, hun finder ud af, at det er nemmere at vente pænt.


  • #4   29. dec 2013 ulla hesten: Så lære den jo bare at løbe udenom?

    Hvis du kan *finde ud af* at ride med det og ikke misbruger det. og rider med alm bid til hverdag. ville jeg da prøve med det. Men som Maiken skriver så tag lam eller skum på kæden da den godt kan nippe i hesten.:)


  • #5   29. dec 2013 For det meste, når en hest løber i springning, er det fordi den forbinder spring = løb.
    Inden du smider et stærkere bid på vil jeg foreslå dig at træne hende til at kunne gå på et normalt bid.
    Løber hun mod springet drejer du hende væk fra det, og sådan bliver du ved til I rider i et tempo DU kan lide. Hun lærer derved at hun ikke får lov til at springe, når hun løber.


  • #6   29. dec 2013 Sandra - Nej, det gør den ikke, hvis du sørger for at indlære det korrekt.
    Jeg har brugt det på min pony og en tidligere passer, de løber ikke uden om, bare fordi jeg har drejet væk fra springet.


  • #7   29. dec 2013 "Den gængse opfattelse er at hesten løber fordi den elsker at springe, og nærmest ikke kan vente med at komme over. Det er en fejlagtig opfattelse. Hesten løber når den skal springe, fordi der på et eller andet tidspunkt er skabt en association imellem dens flugtinstinkt og springet. F.eks ved at den har oplevet at blive presset i afsætszonen og er flygtet henover springet for at komme væk fra presset. "

    Syntes det er værd at læse Susan Kjærgård's blog der omhandler emnet smiley
    http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/108-springheste-ma-gerne-refusere

    Ved desværre ikke så meget om bid smiley


  • #8   29. dec 2013 Træning. Du skal ha samarbejdet gjort bedre, så din hest ved, at du altid styre fart og retning.
    Du har ikke erfaring nok til at bruge sådan et bid og det vil formentlig også kun forværre jeres samarbejde, så du til sidst ender med hårdt bid altid.


  • #9   29. dec 2013 Sandra: nej, det er nu ikke min erfaring. Den lærer, at den ikke kommer over springet, før den samarbejder. Min egen fangede det ret hurtigt, og man slipper for at hive og slide i hesten. smiley

  • #10   29. dec 2013 Helt i orden dog ikke en måde jeg ville bruge. Men hvis det fungere så er det jo også fint. smiley

  • #11   29. dec 2013 Pelham er noget af det værste du kan putte i munden på en hest der løber kort før springet, det kan forsage den begynder at stoppe.
    Prøv det her, sæt dig ordenligt ned på numsen, hav en stille hånd og blød hånd men stadig have kontakt, hænderne ned, træd godt ned i bøjlerne, benene rundt om hesten støt op med benene. Og bare rid, det skide ligegyldigt med afstand bare den lære den ikke skal løbe, på den måde lærte jeg min det.


  • #12   29. dec 2013 Og husk halvparader og klem med benene i en halv parade

  • #13   29. dec 2013 Jeg ville ikke proppe et stærkere bid på, når den løber inden springet! smiley
    I stedet ville jeg træne noget tempospring og gymnastikspring, samt små spring med bomme før og efter. Der kan findes mange videoer af dette på youtube med gode forklaringer smiley

    Dog skal det siges, at jeg selv springer med et baby-pelham med meget løs kæde, da det er det eneste bid min hoppe indtil videre har reageret på uden at kaste med hovedet i spring smiley


  • #14   29. dec 2013 Tak alle, ville selvfølgelig ikke misbruge det, og ville finde det MILDESTE, jeg vil fortsat ride med de normale bid i hverdagen! smiley men med hensyn til det med at dreje hende inden springet, det kan jeg ikke, hun er totalt immun over for det jeg gør. smiley og vil selvfølgelig lære at ride med bidet, inden jeg sådan bruger det rigtigt!

  • #15   29. dec 2013 Får du undervisning? Det kan også være en stor hjælp.

    Jeg vil stadig foreslå dig at du prøver at træne det væk først, med det normale bid.


  • #16   29. dec 2013 Men, skal lige hører nogle meninger fra det sted jeg står først, før jeg bestemmer mig smiley

  • #17   29. dec 2013 Køb et gummi pelham og sæt gele tunnel på kæden smiley det har jeg RIGTIG gode erfaringer med smiley

  • #18   30. dec 2013 Lyt til det camilla har skrevet. Susan ved virkelig meget om hestene og hvordan de tænker. Hun er tidligere prof springrytter på aller højeste plan, så hun ved hvad hun snakker om når det drejer sig om spring træning.
    Nu er hun gået over til træning og uddanelse af undervisere der hjælper med netop den slags problemer som du har. Syntes virkelig du skal tjekke det link! smiley


  • #19   20. jan 2014 Har i evt. Link til en baby pelham, eller lign.? smiley

Kommentér på:
PELHAM - ustyrlig pony

Annonce