{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.901 visninger | Oprettet:

Dressur - hvilket rytter niveau {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Har tit og ofte tænkt på, hvordan man ligesom "fastsætter" hvilket niveau man er på som rytter i dressuren.

Er man fx. på LC/LB/LA/M niveau når man har været ude og starte LC/LB/LA/M stævner? Et enkelt, eller flere? Eller først når man har vundet et LC/LB/LA/M stævne?

Hvad med, hvis man fx. kun har startet LB stævner, men i det daglige laver øvelser så som versader og traversader - som jo først kræves i M klasserne (så vidt jeg ved), men som jo er gode løsgørende øvelser for hesten??

Eller hvad hvis man slet ikke rider stævner, men øver piaf og passage i det daglige?

Så ja, hvordan mener i at man kan klassificere sig selv som rytter? Og hvilket niveau mener i i selv er på?

Jeg har fx. været ude og starte et par LC stævner, til over 60%. Men rider i det daglige både øgninger, schenkelvigninger versader, volter tilbage, 10m volter osv. Jeg er dog ikke super god til nedsidning endnu. Så når nogen spørger, så siger jeg altså at jeg er på ca. LB niveau, fordi jeg rider dagligt højere øvelser en LC, men har endnu ikke startet højere stævner (dog skal jeg ride min første LB2/B om 10 dage).
Mht. folk der ikke rider stævner.... Ja, så må det vel være når de stabilt kan ride et program på et bestemt niveau derhjemme.

Det svarer vel i virkeligheden til, at hvis man springer ET spring på 110, er man ikke LB springrytter, fordi man skal springe en hel bane. Ergo, hvis man rider én øvelse som er niveau M, er man ikke en dressurrytter på M niveau af den grund.

Hvad tænker i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dressur - hvilket rytter niveau
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   8. jan 2014 Jeg deler det altid op som L-niveau, m-niveau og s-niveau. Altså let middel og svær smiley

  • #2   8. jan 2014 Nårh ja, og så kommer det jo i øvrigt også an på hvilken hest man rider på!!! For at man kan lave, fx. en schenkelvigning på en hest der er på M niveau, gør jo ikke at man kan ride på LB niveau, hvis man ikke kan ride en schenkelvigning på en hest der fx. kun liige er påbegyndt på schenkelvigninger.

    Så ja.... Hvordan ville i klassificere ryttere, hvis man også skal kigge på hvad de kan med forskellige heste???


  • #3   8. jan 2014 altså jeg vil jo selv sige jeg ligger til et LB niveau, dog lavede jeg med min nu aflivede hest både versader, skridt-galop, galop-skridt, changementer og bagpartsvendinger i skridt, i træningen. Men derfor er jeg på ingen måde klar til at ride en MB eks. heller ej en LA, ikke endnu.
    En ting er jo at lave en enkelt øvelse, en anden ting er jo at ride et program.

    Men som udgangspunkt, har man været ude og starte den pågældende klasse, er det vel det niveau man er på.


  • #4   8. jan 2014
    Det kan jeg heller ikke lure... Jeg har aldrig startet et stævne i LA, men jeg ved da godt hvordan man laver og indlære schenkelvigning i skridt og trav, samt kan lave anspring fra skridt, skridtpiouette/forpartsvending.

    Men jeg er en klaphat til versader.

    Derfor har jeg som part altid haft det svært ved det annoncer med niveauer. " Du skal være på ca. LA niveau "

    Jamen.. Skal jeg have startet LA for det eller kunne ride øvelserne?
    Og skal det være på nuværende hest?

    Fleur kan jo ikke noget der mindre om LA, det er jo nærmest.. genoptræning/ungheste ridning vi har gang i når vi kommer igang igen.

    Skal man gå efter stævner har jeg kun startet LC1 i 2012 til 61% og senere i samme år LD1 & 2 til mindre prangende procent.

    Hvilket niveau er man så på?


  • #6   8. jan 2014 Jeg vil sige at det er det niveau man har været ude og starte. Ex. Fået over 60% som man plejer at sige er "godkendt" smiley Man kan jo sagtens træne øvelserne, eller programmet, men man jan jo ikke vide om det er godt/korrekt før man har været ude og starte det smiley
    Startede april sidste år pri(m el. s? Er ikke helt sikker) på min pony, men han har stået skadet det meste af sidste år, imens jeg har redet heste på lb-niveau. Ville nok aldrig sige mit eget niveau men kun det jeg har starten på de individuelle heste smiley


  • #7   8. jan 2014 Ja jeg synes også det er svært. Og har, ligesom Krikken, også haft det rigtigt svært mht. part annoncer. For ja, hvis hesten kan gå LA, kan jeg da også ride den til LB fx, og så lære at ride LA på den (jeg kan godt de individuelle øvelser, men har endnu ikke rutinen til at ride et stabilt LA program, tror jeg nok) men hvis hesten er unghest, kan jeg jo ikke ride hverken LB eller LA på den.

    Det ville jo være "nemt nok" at sige at man er på det niveau man har været ude og starte, men bare fordi man fx. har startet LA på en hest der i forvejen kan M, er det jo ikke ensbetydende med at man kan ride LA på alle heste...

    Ja, kan kun konstatere at det ikke sådan liiiige er til at finde ud af smiley


  • #8   8. jan 2014 Det der med stævnerne synes jeg er noget værre vås :o)

    Jeg er ikke født ind i stævneverdenen og blevet opdraget til at starte distriktstævner hver weekend. Mine forældre ved ikke en hylende fis om heste og har heller ingen interesse for dem, så derfor har jeg ikke haft mulighed for alle de stævner. I løbet af de 13 år, jeg har redet, tror jeg, jeg har startet omkring 20 stævner i alt.

    Jeg vurderer mig selv til LA-niveau, da jeg kan øvelserne dertil og ride hesten, som det kræves i de klasser. Jeg kan tilmed lære urutinerede heste det.

    En LC-stævnerytter kan sagtens ride langt bedre end en LA-stævnerytter. Hvis man får en hest, der bare kan, og man får en underviser til at vise, hvad man skal gøre for de forskellige ting, så kan man lynhurtigt ride et pænt program. Og man kan omvendt godt være en skide dygtig rytter på en meget uerfaren og måske tidligere fejlredet hest.

    Jeg kan da også lave M-øvelser på en hest, der kan. Men jeg vil ikke kunne lære en uerfaren hest det på nuværende tidspunkt.

    Man har nok lettest ved selv at vurdere sit eget niveau.


  • #9   9. jan 2014 Tja jeg syntes også det kommer an på hvad du rider på, der findes gode heste som selv en klaphat kan ride svære øvelser på, simpelhen fordi hesten er så veltrænet.
    Jeg vil være lidt hård og sige du kan ride en bestemt øvelse eller klasse hvis du er i stand til at lære hesten øvelsen.

    Fx er det nemt at chancerne på en hest der kan det, men det er ikke så nemt at lære en hest at gøre det.

    Jeg kender heste du kan sætte dig op på og slå klik med tungen så gå de ind i piaff det er jo så ikke et tegn på at ryttern kan ride en klasse med piaff.

    En øvelse er jo lidt som en "knap" på en viltrænet hest rammer du den gør hesten det smiley


  • #10   9. jan 2014 Jeg er omkring LA niveau, vi øver de første LA øvelser, men hun er også kun redet seriøst i 6 måneder til 1 år:)

Kommentér på:
Dressur - hvilket rytter niveau

Annonce