{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.269 visninger | Oprettet:

Er ridning en sport? {{forumTopicSubject}}

(Jeg ved godt der er mange emner om dette, og jeg har kigget dem, føler ikke jeg har fået konkrete svar)

Da jeg skal skrive en tale til samfundsfag, og jeg derved har valgt at skrive om ridning er en sport, eller ej. Da jeg jo selv helt klart er i båden med at ridning er en sport. (Hvilket de fleste her inde er ;p) men jeg vil høre om, I har nogle gode argumenter for det. Hvorfor, hvorfor ikke?

Jeg ser jo dressur, som både en kunstart, men også en sport. Da det jo netop er en kunstart, fordi man skal forfine signalerne, men også fordi man skal udøve noget så perfekt, som man nu engang kan. Men det er jo også en sport, fordi det er hårdt, og fordi det kræver træning og en ordentlig kondi.
Der imod, ser jeg spring mere, som en sport, fordi der er fart, og der kræver en langt højere kondition, og motivering, samt mod. End dressur gør.
Så jeg har derfor svært ved at skrive en tale om det.

Hvilke for og mod argumenter har I? Og hvad tænker I? Gerne rigtig gode formuleringer, og forklaringer! Ytre jeres meninger kære HG.

Vil blive glad, hvis I vil holde emnet i en ordentlig tone, diskussioner er velkomne, det er noget jeg har brug for ;D men i en god tone, så bliver jeg rigtig glad.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er ridning en sport?
  • #2   9. jan 2014 Jeg mener også at dressur er hårdere, og jeg har prøvet begge dele smiley

  • #3   9. jan 2014 sys ens kondi, skal være mindst lige så god for at ride dressur kontra spring!

    ser det som en sport fordi, man skal ind og bruge ALLE musklerne i kroppen, man SKAL være i balance, da det ellers kan påvirke "redskabet"/hesten.. det er ikke bare en springbuk, til gymnastik.

    Det kræver en høj koncentration, end god indlæringsevne, at man skal kunne ha is i maven, man skal være modig og til tider er det også grænseoverskridende..


  • #4   9. jan 2014 Hvad er definitionen på en sport? at man bruger muskler? at man er fysisk aktiv? Min ordbog siger "en aktivitet som kræver fysisk styrke og behændighed, og som udøves for at nå et højere præstationsniveau og ofte for at opnå resultater i konkurrence med andre; forskellige grene af sport er fx atletik, boksning, fodbold, svømning, skisport, golf, tennis, skydesport, cykelsport, motorsport, sejlsport og ridning; jf."

    Deriblandt er ridning nævnt. JA jeg mener ridning er en sport, du bruger sindsygt mange muskler, det er krævende både for balnancen og kroppen men sandelig også teknisk.

    Både dressur og spring kræver at man ved hvad man skal (så man ikke river hesten i munden for at få den til at gå frem af) begge kræver muskler og teknik. Dressur kræver små fine enkle signaler og en rolig rytter, spring kræver overblik, viden om afstande, lige så fine signaler og rutine.


  • #5   9. jan 2014 Jeg er selv dressurrytter, og ja, jeg dressur er hårdt, men jeg ser spring hårdt på en anden måde, fordi det er en anden form, inden for ridning, og den er jeg ikke vantil. Derved er den hårdere for mig

  • #6   9. jan 2014 Du kan ikke sammenligne spring og dressur. Det er i hvert fald min mening smiley

  • #7   9. jan 2014 Jeg er enig med Anja. Spring kræver ikke mere af hesten end dressur. Jeg tror det er meget lige. Der findes dressur på rigtig mange niveauer, og ser du flere af de gamle øvelser, så kræver de virkelig meget af hesten, eksempelvis at hoppe på bagbenene med rytter på, eller hoppe lige op i luften, sparke bagud med bagbenene og lande samlet igen.
    Er det ikke lidt som at sige at ballet ikke er hårdt, bare fordi det ikke går hurtigt? Det er jo netop det svære i det, altså at musklerne skal holde den samme holdning så længe.

    Spring er da også helt klart hårdt for hesten, men varer ikke så længe, og kræver meget i korte øjeblikke (over springet og landing).

    Vil bestemt sige at dressur er lige så meget sport som spring!


  • #8   9. jan 2014 Når jeg efter en halv times undervisning drypper af sved, har tungt åndedræt og har ondt i samtlige muskler i flere dage efter......... Så ville jeg nu nok mene, at jeg kunne tillade mig at kalde det en sport!

  • #9   9. jan 2014 Altså.. så lige sportsgalla i fredags. Og der var bueskydning og alm "jagtskydning" kategoriseret som en sport. Og der står man jo bare stille :L


  • #10   9. jan 2014 Ridning ses som en ekstrem sport faktisk....

  • #12   9. jan 2014 ja, jeg mener da helt bestemt også det er en sport.

    Nu bliver det også taget op hvorvidt, spring er hårdere end dressur. Jeg vil helt sikkert mene at dressur, ER hårdere end spring. Hvis du ligger mærke til heste/ponyers alder i de spring og dressur ser du oftest unge heste i dressur, og ældre heste i spring, da dressur slider mere.
    min mening om det her smiley


  • #13   9. jan 2014 Dressur er jo en bred fortegnelse for mange men hvis man kigger på både spring og dressur som elite ridning, kan man bestemt ikke sammenligne det.
    Springning kræver både mod balance, koordination fra både hest og rytter.
    Dressur er meget perfektionstisk og en enkel fejl kan ødelægge hele programmet, men derimod kan der ikke ske store skader på en dressur bane hverfaldt ikke i de samme omfatende størrelser som springning.

    Jeg mener ikke man kan sammenligne de to sport, som man ikke kan sammenligne håndbold og fodbold, samme navn men forskellige regler og nødvendigheder.

    Jeg mener at man kan nå et vis niveu og nå punktet sport, men man kan også være på hobby niveuet, hvor man hygger sig med det.

    Så det kommer an på niveu, hvis du har part på en eller anden tyk lille fjordhest på den lokale rideskole, som du rider rundt i en cirkel på et par gange om ugen, er det en hobby, men hvis du starter stævner hver uge bruger dine skole dag på at tage til Svaruge eller Tyskland at starte stævne så er det sport smiley

    Min mening det behæves ikke være din smiley


  • #16   9. jan 2014 Ridning er en sport fordi man bruger alle muskler i ens krop, man kan også sagtens tabe sig af det, få muskler af det osv..

    Angående om spring er hårdere end dressur..
    Så vil jeg sige, jeg har været spring rytter, og er nu dressur rytter, og en halv times springning på samme niveau som jeg rider dressur, kan slet ikke tage pusten af mig, give mig ondt i lår eller noget..
    Men en halv times dressur så jeg helt kvæstet fuldstændig..

    Så for mig vil dressur til hver en tid være langt hårdere en spring..


  • #17   9. jan 2014 jeanette:
    Både og, for det er ikke kategoriseret som en ekstrem sport i forsikringssammenhænge og de skal ellers nok tage ekstra penge, hvor de kan.


  • #19   9. jan 2014 Det er bare meget vigtig at huske, at ja ridning er en sport - For man er fysisk aktiv osv. Men er ret sikker på at jeg har læst ridning ikke giver flere muskler - Det vedligeholder kun ens tidligere muskler. Derfor er der tit "træningprogrammer" ryttere for stillet til rådighed ved siden af deres ridning. Der ud over er ridning en sport som gør rytteren rigtig stiv. Jeg er voltigør (Gymnastik på hesteryg), hvor de handler om at være smidig og samtidig fysisk stærk. Jeg har kæmpet meget med min smidighed fordi jeg ikke sænkede min tid på hesteryg og derfor blev stiv efter hver ridetur. Formentlig ville jeg kunne være kommet meget hurtigere i spagat end jeg er kommet, hvis jeg ikke red ved siden af smiley

  • #20   9. jan 2014 Jeg ved ikke om der er nogle, der har nævnt det.. Har ikke fået læst hele tråden smiley

    Jeg vil også mene, at det er en sport, fordi det er en officiel sportsgren til OL + de sender ridning på kanalen "Eurosport", så ja smiley

    Definitioner:
    the sport of siting on the back of a horse while controlling its movements
    equestrian sport - a sport that tests horsemanship

    (link fjernet)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   9. jan 2014 Ja, ridning er en sport fordi der er konkurrence med i.

    Og nej du får ikke større muskler af at ride, måske ben muskler, men det er også det eneste.
    Dine muskler bliver vedligeholdt og udholdent bedre, men de bliver ikke større.
    - hvis de skal blive større skal du have tilrettelagt et styrkeprogram ved siden af smiley (hvilket alle ryttere burde gøre, da ridning giver ufattelig mange skader)

    Men til sagen, ridning er efter min mening en sport og en livsstil, - med mindre du rider en gang i ugen på rideskole.

    Så snart du har egen hest bliver det til en livsstil da du skal tilrettelæggelse dit liv efter din hest, og fordi du ofte lever for din sport (ridningen)


  • #22   9. jan 2014 Nej, jeg opfatter det ikke som en sport, men derimod som en kunstart af præcision. Aldrig i mit efterhånden niårige rytterliv har jeg erindringer om at være blevet forpustet af at ride. smiley

    / Ana


  • #23   9. jan 2014 Jeg er enig med Astrid M. Tholstrup..

    Ridning er ligeså meget en livsstil som det er en sport.. og hobby smiley


  • #24   9. jan 2014 Aaa K: Så har du aldrig redet hårdt nok smiley Eller også har du bare en usædvanlig god kondi!

    JA, ridning er en sport.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   9. jan 2014 Aaa: så vi to.
    Jeg har svedt ekstremt meget, men aldrig blevet direkte forpustet som ved f.eks. Løb smiley


Kommentér på:
Er ridning en sport?

Annonce