{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.473 visninger | Oprettet:

Mudder... {{forumTopicSubject}}

Ja... Jeg bliver snart tosset.
Vores heste står i mudder til knæene på deres mark. smiley
Den ene har mug.
Den anden har virkelig ømme mavemuskler, af at anstrenge sig sådan for at gå rundt, og så har han også begyndende mug.
Den tredje anstrenger sine sener osv i kodeledene så meget, at de hæver op.

Da de går på fold døgnet rundt og vi ingen stald har, er det virkelig svært at behandle muggen. Man kan vaske og smøre, men så skal de jo ellers direkte ud i mudderet igen.
Og det samme med deres muskler/sener.

Suk...

Hvad gør i for at mindske mudderet på jeres marker? Hvis der overhovedet er noget at gøre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mudder...
  • #1   10. jan 2014 Vi skraber det væk med en randegraver og får lagt knust beton på, det har holdt muderet sådan at det kun er i "hovhøjde" og ikke hele vejen op af benene smiley

  • #2   10. jan 2014 Vi gør ikke noget.. Det er virkelig irriterende at går rundt i 40 cm højt mudder, med en pony der løber fra en. :c

  • #3   10. jan 2014 Vi gør heller ikke rigtig noget.... vores traktor står inde på den ene mark, så vi kan jo af gode grunde ikke køre med den igennem al mudderet...
    Så lige pt håber vi bare på at frosten kan få det stivnet bare noget så de ikke render med mudder op af benene - vi kan ikke bruge gamacher på min part, da vi skal igennem folden for at komme til ridebanen, og folden er jo så totalt mudderet... for mig som rytter er det også skide træls, fordi jeg er nødt til at tage mine støvler under armen, og så skifte gummistøvlerne ud med ridestøvler på banen -.-

    men ville så inderligt ønske vi kunne gøre noget NU, der er bare ikke rigtig noget at gøre med...


  • #4   10. jan 2014 Øv vi bøvler også med mudder. Flere af mine er hævet ved haserne pga de overanstrenger sig. Heldigvis ingen muk endnu.....

    Jeg er så træt af det smiley
    Jeg vasker ben på mine hver dag når de kommer ind.

    Glæder mig til frost, så kan man færdes ordenlig ude igen.


  • #6   10. jan 2014 Vi har lige smidt flis på de værste steder på folden, det har hjulpet gevaldigt. Nu kan lille antonette også komme ind i løsdriften uden at skulle svømme igennem en dyb mudderpøl smiley

  • #7   10. jan 2014 Har så store folde at det ikke bliver et problem.

  • #8   10. jan 2014 Therese: Ja og så lige pludselig får hestene skubbet til en fordi de bliver bange eller sådan noget. PLASK, så er der mudderbad. smiley

    Stutteri Mosbøl: Ja, det ville jeg også gøre hvis det var. Men mine må blive stående i mudderet. smiley

    Tak for idéerne allesammen smiley


  • #9   10. jan 2014 Katrine: Vi har også mere end rigeligt plads til vores tre heste, men for at skåne græsset er går de kun på et lille stykke her om vinteren. smiley

  • #10   10. jan 2014
    Åben til resten af foldene, så er du ovre problemet - og gør det før det bliver knæ højt mudder en anden gang. :o).

    Masser af mudder gavner hverken hestene, dig eller foldene.

    Er selv træt af alt det mudder og træt af at staldejer insistere på at vi først må åbne til andre folde, når det bliver frost. Havde de gået på alle tre folde og de alle være åbne hele tiden var der ikke nær så meget mudder nu.
    Hvilket så resultere i at når det bliver frost, så er folden fyldt med knolde de skal over for at komme ned til noget uden.


  • #11   10. jan 2014 Det kan ikke komme på tale at åbne op for resten af marken, da den så er ødelagt når den skal bruges til sommer. Forstår godt hvorfor staldejeren ved dig siger som han/hun gør. smiley

  • #13   10. jan 2014 Bliver sq trist på hestenes vegne over de skal leve under sådanne forhold.... Enten flytter man dem til bedre forhold, gør noget ved det værste med flis, knust asfalt/beton/stabilgrus/stenmel whatever, eller også må man ofre noget mere fold... Det er simpelthen ikke fair at de er tvunget til at gå i så dybt mudder, så de får fysiske gener af det!!

  • #14   10. jan 2014
    Jeg er fuldstændig ligeglad med mindre græs til sommer - der er en sommerfold på den anden side af vejen, hvor der er fint med græs til sommer. Så det vil bare give mindre græs i foråret - det har jeg intet problem med. Det er de andre i stalden også :o).

    Heldigvis er der da fliser rundt om høet så de kan stå tørfodede der - men alligevel.

    Også har vi da fået lov til at lukke dem over på sommerfoldene, så det kommer den der lukker ud til at kunne gøre hvis de har tid om morgenen. Så de kan komme væk fra mudder og folden kan få lidt fred ind imellem.


  • #15   10. jan 2014 Krikken: Det kan godt være, problemet er ovre for en stund, hvis man åbner til andre folde. Men så står man bare med et nyt problem til sommer, at der ikke er noget græs.

    Det kan godt ske, at du har mulighed for græs et andet sted fra, men det er jo ikke sikkert, at TS har smiley


  • #16   10. jan 2014 Jeanette: Rolig nu, det er jo ikke ligefrem fordi hestene bliver mishandlede. Vi gør hvad vi kan og lige præcis derfor spørger jeg hvad andre gør, så jeg kunne få nogle idéer til hvad vi kunne gøre. smiley

    Krikken: Godt for jer at i har det, men vi har ikke lige en sommerfold. smiley
    Vi har vores lille private gård med lidt jord til bag ved og det er det. smiley


  • #17   10. jan 2014 Lige præcis Camilla. smiley

  • #18   10. jan 2014
    Ville hellere ofre sommergræs - som ikke er noget heste har behov for, det er bare os mennesker der syntes de skal ud på en masse græs.
    End at rende rundt med en hest der har ondt. En hest der har ondt, har ondt - det skal den ikke have. Normalt fjerner vi sadelen og får den fixet hvis der er problemet osv.

    Det må heller ikke være fedt med en hest der ikke kan rides, fordi den har ondt - for rides skal den jo ikke hvis den har ondt.

    Hellere ofre græs da :o)


  • #19   10. jan 2014 Emilie: Nej, men jeg kan ikke ha tanken om at heste er tvangsindlagt til sådanne "foldforhold".... Det går mig dybt på... Håber da i vil gøre noget for hestene, inden de står med deciderede seneskader osv....

  • #20   10. jan 2014 Vi er igang med at sætte noget i værk Jeanette. Igen... Derfor dette emne. smiley

  • #21   10. jan 2014 Ja det er næsten umuligt at undgå i den tid her med alt det regn! smiley men frosten vil ikke gøre det bedre, nu hvor det er så mudret, da foldene så bare får kæmpe huller, og knivskarpe vandpytter smiley

  • #22   10. jan 2014 Vores heste går 6 stk på 6 hektar. Der er hovdyb mudder de værste steder, men det er også på bekostning af sommergræsset. Fred være med det, så må de have hø og wrap hvis græsfoldene dør pga vand og hove.

  • #23   10. jan 2014 hmm...Vores er der kun mudder ved deres indgange når de skal ind smiley Men de har smidt deres halm ud af boksen ( en boks der står åben hele tiden medmindre vi skal sadle op osv.) Så der er ikk mudret... smiley Har i ikke en lade i kan byge en ''nød''stald?

  • #24   10. jan 2014 Prøv at tage billeder af de værste steder for det kan være svært at huske når vandet er væk.
    Hvis du vil det kvit bliver du nødt til at få lavet en dræn af en art, grave en rende lige uden for hegnet, skrabe jord af til sommer og få sand på - masser af sand.
    Jeg havde en tør fold, men masser af mudder ved løsdrift, et stort område fik jeg skrabet af inden vandet kom og fik 33 kubikmeter sand leveret og puttet på.
    Det er nu 2 år siden og der kan godt komme en lille pyt, men ikke noget der er der længe- ingen muk:-)


  • #25   10. jan 2014 Mille: Der er der så igen 2 forhindringer...
    1. Vores lade er fyldt op med gamle møbler og andet skrammel, som er et restlager fra en kræmmerbutik min mor og stedfar havde på et tidspunkt.
    2. Vores islænder kan ikke stå indendørs. smiley

    Rikke: Tak for tippet. Vil gå videre med alle de tip jeg har fået. smiley


  • #26   15. jan 2014 Jeg har også fået lagt en ordentlig bunke sand på hvor de får deres wrap. det hjalp ikke, så jeg har været nødt til at åbne ind til en sommer fold som nu også er ved at være temmelig mudret, i hvert fald der hvor vi nu giver wrap.Så nu har jeg lagt et tykt lag halm ud i stier de bruger når de skal ind på den store fold . Det fungerer egentlig meget godt .

    Min opfindsomme mand har også købt en suger og lavet små kanaler så vi på den måde får det værste vand væk.

    Vi har boet her i 15 år og der er stort set samme antal heste, men aldrig har det været SÅ slemt med mudder smiley .


  • #27   15. jan 2014 Der hvor mine står på vores går, har vi ingen broblemer da der i gamle dage var grusgrav der hvor heste foldene er. :))

Kommentér på:
Mudder...

Annonce