{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

Drastig ændring af adfærd hos hingst ?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere

Jeg denne mini hingst på 4 i år, som jeg har haft siden han var 1 måned gammel... han har ALTID været godheden selv og altid hellere ville lege og nusse med andre heste.. aldrig lagt op til slåskamp eller gjort noget farligt.. han har været "model" til en barnedåb hvor børnene nærmest kravlede rundt om benene på ham hvor han bare stod BOM stille og sys at det var super hyggeligt..

Men her for 2 ugers tid siden begyndte han fra den ene dag til den anden at lægge an til at angribe min mor og jeg på folden da vi strøede nyt hø i huset, lagde an til at sparke efter mig bare da jeg gik forbi ham helt uforandret i forhold til altid og i forgårs sparkede han så efter mig da jeg ville hente ham..

jeg VED mange siger kasteration, og JA hvis denne adfærd ikke kan ændre skal han klart kastereres, men HVIS den kan ændres på anden måde prøver jeg det først!

Så bare lad vær at nævne kasteration ! smiley

Vi har intet ændret i hans håndtering, foldforhold, foder, træning eller noget som helst.. ALT er som det altid har været.

På forhånd tak!

Og hold nu den gode tone!

Rigtig god Fredag! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drastig ændring af adfærd hos hingst ??
  • #1   17. jan 2014 Han er såmænd ved at blive rigtig voksen. Jeg siger, du får dig et mega problem, hvis ikke ordet opdragelse og atter opdragelse samt i høj grad respekt kommer alvorligt på dagsordenen.
    Han er ikke noget kæledyr, han er ved at være en voksen hingst. Mine hingste er også altid søde og blide, men de ved også, hvem der er Alfa, og det respekterer de fuldkommen.


  • #2   17. jan 2014 Tænker måske manglende respekt også han er kommet i lømmel alderen? smiley

    Ved ikke hvordan du har det, men hvis det var min ville jeg ''råbe'' æhæh eller NEJ eller noget i den dur når den går det. Tænker umildbart opdragelse smiley

    Men ja igen ved jo ikke hvor meget i har gjort? smiley


  • #3   17. jan 2014 jeg har altid haft opdraget hårdt på ham og ved godt han skal ha respekt osv, hvilket han også ALTID har haft.. når jeg går med ham er der INTET.. han går som en lille lam nærmest.. og jo self hæver jeg stemmen af ham når han gør det, da det er super farligt og derfor skal det bare ikke ske.. men det som om han fra den ene dag til den anden bare mistede AL der hed fornuft og opdragelse i de snart 4 år jeg har haft ham.. han er indlært med tricks osv og han har altid vidst at jeg bestemmer .. men som sagt fra den ene dag til den anden.. det er mest det der ændre mig..

    Har arbejdet med heste og hingste i mange år og har meget erfaring med hingste, så ved godt at selvom han er lille så er han stadig hingst og der er ingen tvivl om at han selv syntes at han er kæmpe stor! smiley
    Så ved skam godt der skal slåes ned på det! det må bare ikk ske.. jeg har efterhånden så meget erfaring at jeg kan læse deres kropssprog og kan for det meste se hvornår han lægger an til noget.. så jeg kan nå at reagere i samme sekund..


  • #4   17. jan 2014 undre *

  • #5   17. jan 2014 Du har nok ikke været hård nok.... smiley jeg ved det ikke da vi jo her inde ikke kender hesten. Men det lyder som om du ikke har været hård nok. Hvis det var min ville der ingen kære mor være... ville nok klappe til den med en lang pisk eller jage den væk fra mig... SÅdan gør hestene jo selv på folden smiley

  • #6   17. jan 2014 Jeg kan jo ikk være hård i de år jeg har opdraget ham når han intet har gjort,,.. så det jo svært..

  • #7   17. jan 2014 Har du i sinde at bruge ham til avl?
    Hvis ikke syntes jeg nemlig du skulle kastrere ham for hans eget bedste.. og for jeres andres sikkerhed.


  • #8   17. jan 2014 Fjordaraberen & shetlandsponyerne: han har bedækket min anden hoppe så ja delvist men ikk ellers da han har grønt pas.. men jeg kasterere ikk hvis han ikke bliver hingste åndssvag.. Så hvis dette adfærd bare er en periode hvor vi lige skal ha rettet ham ind, så kasterere jeg ham ikk.. har altid ville ha ham som hingst så det forbliver han hvis han ikk bliver værre eller det nuværende problem kan ændres..

    Gider ikke have vallaker.. sorry men de er det mest død syge i min verden. så HVIS han skulle kastereres bliver det tidligst som 6 års så han stadig holder hingste looket osv.. Når man kasterere hingste mister de SÅ meget og det ville være så synd ved ham her.. så det kasteration er min nødplan hvis intet andet kan hjælpe smiley


  • #9   17. jan 2014 Ej undskyld.. men hvor er det super egoistisk af dig..

    Stakkels hest! den skal gå med og være ved at eksplodere af hormoner.. og får ikke engang lov til at blive brugt til det den er beregnet til? fordi du simpelthen ikke gider den hvis den er vallak?Og så vil du simpelthen have en hingst på grund af udseende? i min verden lyder det som om at man "bare" ville kunne sige man har en hingst fordi det lyder smart..

    Syntes virkelig du skulle tænke på hesten frem for dine egene behov! er ked af hvis det lyder hårdt! men det er min ærlige mening.



  • #10   17. jan 2014 smut ud af min tråd! Der var en grund til jeg startede med at sige i IKKE skulle nævne kasteration!!!
    Der er sku mange heste der går som hinsgte som trives HELT fint!
    Og hvis han kommer til at trives ser jeg INGEN grund til at udsætte ham for narkose!


  • #11   17. jan 2014 UDOVER det så har jeg ALDRIG sagt at jeg ikke gad ha ham hvis han blev vallak!
    Sagde bare jeg ville undgå det hvis det var muligt da de mister SÅ Meget personlighed!


  • #12   17. jan 2014 Giv nu lige drengen en Chance på et par måneder eller sådan, han er ved at komme i lømmel alderen fordi han er ved at blive en voksen lille herre med egne holdninger, hvilket kan være meget sundt, hvis man naturligvis kan styre det, for hvis han skal beholdes som hingst og have det bedst muligt, er i nødt til at være meget kontant og fast i dine meninger og ikke er bleg for at sige fra. Så kan det såmend saktens lykkedes at have en harmonisk hingst (:

  • #13   17. jan 2014 Det kan være dette er kommet efter du har ladet ham bedække for nu ved han hvad han er "lavet til" og derfor kommer alle hingste nykkerne nu.. Hans homoner er i højsæde og hn kommer ikke af med dem.. enten skal der slåes hårdt ned på hans opførsel ellers er den eneste udvej hvis dette ikke hjælper at han skal kastreres..

    Men nå han er 4 så vil han højst sandsynligt ikke mindste sit hingste præ ( i hvertfald ikke mere end han vil om 2 år) så den grund går ikke..



  • #14   17. jan 2014 Hormoner, lømmel alder, prøve grænser af?
    Uendelige muligheder smiley


  • #15   17. jan 2014 Heidi C : tak! Det mener jeg nemlig også!

    Jeg har altid opdraget hårdt på mine heste så tror ikke jeg skal slå hårdere ned på det men måske se tiden an for er ikk glad for at kastrerer ham.


  • #16   17. jan 2014 Synes også du skal vente og se tiden lidt an. Bliv ved med det i normalt gør, træn tricks, træk ham ind fra fold osv. Og hvis han stadig opføre sig sådan, så er det simpelt bare hans hormoner.
    Og hvis du har så meget erfaring burde det ikke være noget problem, og få ham på rette køl igen, overhovedet.

    Jeg kan godt forstå at det kommer som et chok. Jeg har selv arbejdet i stald med nogle store araber hingste, og jeg havde da et par favoritter som lige pludselig en dag, da jeg skulle trække ham ud til fold, lammede mig en ordentlig en med hans hoved, stejlede op af mig, og løb afsted med mig. Det kom skam også som noget af en overraskelse. Men disciplin, respekt og tålmodighed, og så var den der smiley


  • #17   17. jan 2014 Ja vil netop se tiden godt an. Vil ikk bare kaste håndklædet i ringen fordi han ikke liige opføre sig som han skal. Så self skal jeg nok få ham på ret køl men jo flere der har prøvet lignende som kan fortælle on deres erfaringer og hvad de gjorde jo bedre smiley

  • #18   17. jan 2014 Måske er en af hopperne ved at komme i brunst og det er derfor han reagerer. Han vil måske bare samle og passe på sin flok.

  • #19   17. jan 2014 Selvfølgelig skal det da nok gå smiley Som skrevet kender jeg det selv, og første dag da jeg kom hjem var jeg da også dybt frustreret. Men jeg fik nogle gode tips af staldejer til og håndtere det, så det gik da smiley Men det er absolut ikke rart med så store væsener som man ikke kan regne 100% med.

  • #20   17. jan 2014 Bonni C den eneste hoppe vi har gående her er i fol. Så hun kommer ikk i brunst.

    Den sorte Pinto: ja det håber jeg. Vil så nødig kastrerer


  • #21   17. jan 2014 Mærk ham da lige efter for smerter, han kan jo altså være faldet på folden eller have fået smerter i en tand eller lign!! At sparke fordi man går forbi ham, har i min verden intet med hormoner at gøre og så radikal en ændring fra den ene dag til den anden, får mine alarmklokker til at ringe.

  • #22   17. jan 2014 Det kan jeg helt klart godt forstå. Men det er da helt klart også større udfordringer i at have en hingst, og det kommer da til og kræve meget af dig som træner. Men hvis man kan træne en hingst ordentligt er det i følge min verden, noget af det bedste og mest hengivne man kan se på smiley Så held og lykke med det, er sikker på det ikke bliver nødvendigt og kastrere.

  • #23   17. jan 2014 Horsemind: kan heller ikk se hvorfor det sku påvirke ham smertemæssigt at jeg går forbi ham? Han har været i karambolage med en af mine andre hingste fordi ham her gik igennem hegnet, og han er klart øm derefter og ska ha massør her på tirsdag og er ikk rengående på volte så øm det er han i hvertfald somewhere, men kan ikk se hvorfor det sku gøre at han begynder at angribe os og sparke disideret efter os

  • #24   17. jan 2014 Vil også lige sige, rolig nu smiley ja han har opdaget a han er ved at blive voksen MEN hvem siger a han ikk havde gjort det samme hvis han var vallak... Tag en dag a gangen og skæld ham ud når han fortjener det smiley det holder op igen når han lige har fundet ud af at det stadig er dig der bestemmer smiley

  • #25   17. jan 2014 Stald kastjanely: ja tusind tak! Det mener jeg nemlig også

Kommentér på:
Drastig ændring af adfærd hos hingst ??

Annonce