{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.635 visninger | Oprettet:

Hvorfor hater folk hingste? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg kunne godt tænke mgi at lave en FREDLIG debat med hvorfor folk har noget imod hingste. HUSK NU INGEN GIDER MUDDERKAST!

Da jeg fik ponyerne fik jeg 1000 gange smidt i hovedet at de skulle kasteres men HVORFOR er det så mange er imod hingste og mener begynder ikke kan være sammen med hingste?

Selvfølgelig kan jeg godt forstå besværet med det vis man har hopper eller andre logiske grunde


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor hater folk hingste?
  • #2   14. feb 2014 Der er fordi at folk mener at Hingste er "vildheste"!!!!!! Øv de er da mange gange lige så søde som an Vallak. Undtagen hvis der en hoppe i brugst der er tæt på!

  • #3   14. feb 2014 Pipfuglen: Jeg har haft ponyerne i ca. 10 mrd og ingen har haft flip?

    De eneste hingste jeg har hørt om som har fået flip er uopdragne heste hvor de ligeså godt kan være en hoppe?


  • #4   14. feb 2014 Tror oftet det er fordi "hvis man har hopper eller andre logiske grunde " smiley
    Så kan hingste ofte være en stor mundfuld. Desuden er det også sværere at finde opstaldning til hingste.
    Mange ser flere ulemper end de ser fordele hvis man har en hingst der alligevel ikke skal bruges i avlen.

    Det er også synd hvis den skal være isoleret fra andre heste fordi den er hingst.


  • #5   14. feb 2014 Jeg har ikke noget imod hingste! smiley Jeg et af min ønsker er af få en hingst! smiley Jeg har fuld respekt til dem der rider hingste! smiley

  • #6   14. feb 2014 Enig med Pip.

    Desuden, har mange hingste ikke muligheden for at få et godt hesteliv :). Ikke komme på fold med andre, fx :). De bliver ofte isoleret fra andre heste, og er sværer at finde opstaldningsted til, som Julie siger.


  • #7   14. feb 2014 Synes hingste er herlige smiley
    Men som Pip skriver, har de hormoner, der kan være kraftigere end fx hoppers hormoner, og det kan nogen gange gå for vidt, hvor det kan være til fare for nogle smiley


  • #8   14. feb 2014
    Fordi de har hormoner der fiser rundt i kroppen på dem :o).
    Så vidt jeg ved har det heller ikke været gnidningsfrit med de to ;o)


  • #9   14. feb 2014 jeg passer hingst for en der holder ferie, den er sgu så sød! har også været på stutteri med egen hingst, og jeg mener man bør kende til adfærd og opdragelse af heste før man omgåes hingste, da det er vigtigt de kender grænserne, men de skal have det at vide på en blid måde da de ofte er mere følsomme end hopper og vallakker, derfor mener jeg ikke nybegyndere skal omgåes dem alene...

  • #10   14. feb 2014 Jeg elsker hingste !! smiley Min største drøm er at få min helt egen avls / Ride hingst !! smiley Men igen mange ser flere ulemper end fordele !! smiley


  • #11   14. feb 2014 Krikken: Vis jeg havde håndteret dem rigtigt fra start så havde der ingen problemer været smiley

  • #12   14. feb 2014 Igår skride jeg tur med en hingst, en vallak og mig på en hoppe. Vallak kun gå ind i hingst og det sagde ikke noget til det selvom der var en hoppe! smiley Den hingste gå også på fold med to-tre andre vallak! smiley

  • #14   14. feb 2014 har haft hingst nu i 12år og jeg gider ikke hopper og vallakker
    hingste passer bedst til mig men de skal være opdragede og vel trænet og det bliver mine hingste.
    man skal kun have hingst hvis man ved hvad man har med at gøre og ikke tror det er legetøj for det er de ikke.
    hvis man indlader sig på et samarbejde med en hingst er det et helt andet forhold man får og man er hele tiden obs når man arbejder med en hingst, en af de ting som jeg elsker ved det.

    JEG ELSKER HINGSTE !!!!


    profilbillede
  • #15   14. feb 2014 Folk er da ikke 'imod' hingste? De er ligesom nødvendige for at vi kan fortsætte med at holde hest..

    Tror mere det går ud på, at hingste kan have en tildens til at have nogen slags "flip", og kan have svære ved at enes med andre heste på fold, have større temperament, mm.
    Ved at kastere hingsten får man en hest med mindre temperemant, hvilket for mange er at foretrække. - Og en roligere hest generelt.

    Det kan dog sagtens være at det ikke er sådan i alle tilfælde. - Men det er min opfattelse. smiley


  • #16   14. feb 2014 Jeg mener ikke man som 'begynder' skal have hingste og de problemer du har haft med dem, er egentlig nøjagtig grunden til min mening. Men andres meninger skal ikke bestemme over ens egne meninger.

    Selv står jeg stadig og kæmper fre og tilbage med om jeg skal kastere frieseren. Ikke fordi han ikke er sød, men kommer der hormon bomber hos en som ham, er det ikke lige så nemt at kontrolere som hos min lille f.eks.
    Samtidig mener folk jo han ville æde deres heste hvis han gik på fold imens de andre går på fold.
    Personligt har jeg oplevet vallaker og hopper være langt værre en en ordentlig opdraget hingst. Men en hingst har jo kugler, så de er åbentbart stemplet farlige.
    Tit og ofte har jeg haft trængen til at sige til folk, der siger til mig at de ikke vil have føl og derfor må min ikke gå ude, at så må DE jo steralisere deres lorte hoppe altså. Til 90 % er det de hopper der pludselig står på hingstens fold og ikke omvendt.
    Men mine rfarring omkring opdragelse af hingste er hård hånd. Jeg har været blid ved 2 og der fik jeg takken senere.

    Jeg tror folk er 'bange' for dem fordi der findes så mange dårlige eksemplare af hingste.


  • #17   14. feb 2014 Kailie

    Netop denne komentar gør hvorfor folk tit opfodre til at hingste bliver kasteret

    Vis jeg havde håndteret dem rigtigt fra start så havde der ingen problemer været

    Det kunne have endt galt fordi du netop ikke kunne finde ud af og håndtere hingste ordenligt.. Nogle ganger ender det galt dine er i det mindste små ponyer og derfor noget nemmere og have med og gøre men havde det været storer pony du havde haft tør jeg ikke tænke på udslaget..

    Hingste er ikke for børn..

    Og hater ikke hingste.. Jeg elsker dem og skal da også selv have hingst nå jeg få en som egner sig til avl


  • #19   14. feb 2014 DD: Det kan jeg godt følge dig i for ja ALLE de ''sindsyge'' ting de har gjort har været mine egne fejl men jeg har jo så fået det banket ind i hovedet på den hårde måde



  • #20   14. feb 2014 Et eksempel på en "dårlig" hingst;

    Ude ved en unghest jeg hjalp til hos i sommeren stod en araberhingst lige ved siden af. HVER gang vi skulle op på ridebanen, eller generelt bare var på gården, løb hingsten helt vildt rundt, prustede, vrinskede. Den hest slappede ikke af et sekund. - Det var simpelthent så synd. Jeg mener den var 18 år, eller noget? Den lavede ikke andet end at stå på fold. = hvor den slet ikke kunne slappe af.


    I sådan et sammenhæng synes jeg da, at det er af egoistisk mening, at man beholder hesten som hingst.


  • #22   14. feb 2014 KAtrine: Ej det er da synd for hesten! smiley

  • #23   14. feb 2014 Meget. Derfor synes jeg også, som Stald Albi siger, at hvis hesten ikke skal bruges til avl - altså ikke skal bruges til 'noget' hvor det kræver at den er hingst - synes jeg ikke at de burde være det. Jeg kan ikke se hvorfor det er nødvendigt at have hingst, hvis man alligevel ikke skal bruge 'det' til noget.

    Men det kan godt være noget med de erfaringer jeg har mig. smiley


  • #26   14. feb 2014 Jeg har en super dejlig stille og rolig snart 2 års hingst, har overhovedet ikke haft problemer med ham. Han er MEGET sødere end de mange andre føl og plage jeg har haft, som har været både hopper og vallakker! Men det kræver sit at opdrage på en hingst. Havde jeg ikke haft de års erfaringer med Parelli horsemanship, kunne jeg godt have forestillet mig et andet billede, også selvom han fra naturens side er sød og rolig.
    Og så går han på fold med min super søde vallak på snart 9 år, der er super god til at opdrage på ham smiley


  • #27   14. feb 2014 Signe: Mit svar er fordi der ingen grund er til at kasterere

    til alle jeg har fået de svar jeg ville vis vil må i godt skrive videre men jeg melder mig ud smiley


  • #29   15. feb 2014 Der skal være en mening med at have hingste, og bare fordi det er sjovt og sødt.
    Her på ejendommen er der tre hingste i alder fra 7 måneder til 17 år, de er eller er i en plan om at indgå i avlen, det er derfor produktionsdyr.
    Og nøj hvor kan man altså mærke at der er hingste her, de er alle søde og håndterbar men der er mange ting man ikke bare lige kan gøre uden at gave hjernen med, tro mig jeg mærkede det selv da jeg ikke havde tænkte mig om en dag jeg gav vand og den ene satte et pænt tandsæt i ryggen på mig.
    Jeg tror ikke at folk hater på hingste, men er kritisk fordi der er mange ting man skal tænker over som man måske ikke lige gør når man står med forelskelsen om at have hingst


  • #31   15. feb 2014 Jeg hater på ingen måde hingste, men jeg kan godt have tendens til at hate folk der beholder en hest som hingst fordi: "det er da sjovere den er hingst" " det er dyrt og besværligt at kastere medmindre du skal bruge den i avl, som du kun skal hvis den kan tilføre avlen noget godt, og kan den det for man den kåret, eller hvisdu skal ride konkurrencer på højt plan og skal bruge lidt mere udstråling end en vallak kam have.
    Jeg synes faktisk det er synd at holde lille buller som hingst da han så skal gå og være styeet af hormoner.
    Men nej hader ikke folk bare fordi de er en hingst gående for sjov, finder dem blot dyst uansvarlige. smiley


  • #32   15. feb 2014 Hvorfor være imod hingste? Tænk, hvis der ikke var hingste var jeres heste/ponyer der heller ikke! smiley

  • #33   15. feb 2014 Hvis man ikke har i sinde at avle så er det sf med kuglerne. Men det er ikke kun min holdning med heste, det samme gælder for hunde og katte. Skal de ikke avle så er det bare af med kuglerne. Hingste har tonsvis af hormoner flyvende rundt i systemet, og får de ikke brugt dem så bliver de stressede. Der behøver ikke engang være hopper i nærheden, når foråret kommer så begynder deres hormoner at boble op.
    Jeg har bestemt ikke noget i mod hingste, de kan bestemt være ligeså skønne som alle andre heste.


  • #34   15. feb 2014 Jeg kan huske der hvor vi stod før havde de en hingst som var født og opvoksede i en grise stald så han troede han var en gris. Han kunne endda gå med hopper! smiley

  • #35   15. feb 2014 Jeg har ikke noget imod hingste, hvis de er opdraget ordenligt. Jeg har aldrig haft med hingste afgøre, som har været et problem. Men til gengæld har jeg haft afgøre med en vallak, som var for sent kastereret, og han var helt skudt i roen. Han var simpelthen ikke til at have med afgøre, når hopperne var i brunst, så var han helt tosset.

    MEN jeg fatter HAT af, at man beholder en hingst som hingst, hvis den ingen avlsværdi har. Men jeg har - som Team Grafik - samme holdning til hunde, katte og alle andre dyr. Skal de ikke bruges til avl, så er der ingen grund til at de skal blive forvirrede med hormoner og alt det.

    Så jeg hater ikke på hingste, jeg synes bare ikke, at der er nogen grund til at beholde dem som hingste, hvis de alligevel ikke skal bruges i avlen. Fx blandingshingste, det ser jeg virkelig ingen grund til smiley


  • #36   15. feb 2014 Jeg har intet imod hingste. Har selv to DV hingste hjemme, en på knap 1 år og en på 2½.

    Grunden til at jeg mener at hingstene skal kastreres hvis de ikke skal bruges til avl er, at jeg mener de har et meget bedre liv uden klokkeværket.

    De færreste steder er der mulighed for at hingstene kan komme mest muligt på fold, da der også er hopper, de fleste steder må de kun gå alene dvs. uden mulighed for socialt samvær med andre heste fx ingen mulighed for at gnubbe hinanden og de vil ikke længere være så frustreret over damerne.

    Jeg har hingst lige nu fordi jeg har mulighed for at ALLE heste er på fold sammen med andre. Hingstene går sammen med mine to vallaker, henholdsvis en shetlænder (13 år) og en 1'er pony (27 år) og fordi de respektere hegnet. Jeg ville gerne ha at især den på 2½ skulle få lidt mere udtryk og fylde, ham på knap et år er jeg ikke så nervøs for, det kan være at han får snittet her til foråret samtidig med den anden. De er begge meget medgørlige og står på fold ved siden af hopper uden problem (endda hopper i brunst).

    Desuden er jeg MEGET imod piratavl, der er heste nok i verden, så behøver vi ikke hovedløs avl oveni....


  • #37   15. feb 2014 Folk hater på ingen måde hingste - men hingste kræver mere end de fleste hopper og vallakker, da de er smækfyldte med hormoner. Hvis ikke man ved hvad man har med at gøre, så kan det blive farligt at have med hingste at gøre.
    Desuden - som der er nævn 1 million gange - så er det synd at holde en hingst, som hingst, hvis ikke han skal bruges i avl, da de hormoner fiser rundt, så han ville få meget mere fred som vallak. Men hingste er jo enormt flotte, derfor tror jeg mange vil beholde hingsten som hingst.
    Jeg elsker hingste! Jeg elsker alt ved dem, de er så smukke og fyldt med personlighed! (Nej jeg siger ikke, at hopper og vallakker ikke har personlighed, jeg kan bare bedre lide hingstebasserne)


  • #39   19. feb 2014 jeg passede en hingst i sommers og den fik ikke sindssyge flip eller sådan noget. Den var som den plejede at være, svær at hente på folden - ligesom vallaker og hopper også sagtens kan være. lidt sur når man striglede - ligesom vallaker og hopper også kan være. Sagde intet til at være på tur med en hoppe ½ meter fra sig, han opførte sig som en hvilken som helst anden hest. altså helt normal.

    Jeg har intet imod hingste, og synes ikke man skal kastrere uden grund.. smiley


  • #40   19. feb 2014 Som garvet dressurrytter er der massere af fordele ved at ride hingst. Som nybegynder i al almindelig omgang af heste og i ridning, er der massere af ulemper smiley

    Det er fedt at ride hingst, de er tit mere frygtløse og "tilbydende" og initiativrige end en "kedelig" vallak smiley


  • #42   20. feb 2014 Abli, nu har jeg set hvad det har gjort ved en hingst at den ikke bliver brugt, og er skam glad for at tulre rundt på en "kedelig" vallak i stedet for en hingst der ikke kan komme af med sine Homoner:)
    har bestemt ikke noget imod hingste, men synes de skal kastreres hvis de ikke skal bruges, for de kan meget let blive påvirket smiley


  • #43   20. feb 2014 Jeg har haft min hingstebasse siden jeg fyldte 12. Han var 16 mdr, nu er han næsten 4 år. Han var min første hest.

    Jeg har haft håndteret ham fra starten af. Og han er nok den roligste hingst jeg kender. Selv med hopper, puster han sig kun op - Han ved udmærket godt hvor han må gå til. Han er en utrolig børnepony, så forsigtig, men har samtidig også tænding under rytter. Han er den skønneste, han er aldrig kedelig at være i nærheden af fordi han er lærenem. Han er den bedste.. smiley


  • #44   20. feb 2014 Det er fordi de aldrig har mødt en Lami. smiley

    Jeg har selv haft den der 'åååh nej, hingste, puha'-opfattelse, efter at være blevet fyldt med skrækhistorier om hingste det halve af mit liv.
    Da jeg så flyttede min gamle hest ud på et stutteri hvor de havde en Fjordheste hingst og en Oldenborg hingst, blev min mening om hingste hurtigt gjort til skamme.
    Cadeau (fjollen) er SÅ dejlig og rolig en hingst, simpelthen skøn! Men deres Oldenborg, Lami, hold nu op hvor er han bare dejlig! Sjældent har jeg mødt en SÅ rolig og afbalanceret hest, trods det at han er blevet pensioneret som ridehest og kun fungere i avlen, går på ene fold og kun er ude få timer om dagen, så er han bare SÅ rolig! Han er en forvokset hund, virkelig!
    Efter at have mødt Lami er man helt flov over at have haft den holdning til hingste! smiley


  • #46   21. feb 2014 Jeg har flere gange overværet min dressurtræner, når hun trænede eller bare nød samværet med sin gamle hingst. Han var trænet godt fra jorden og var blidere end de fleste børneponyer, som jeg ser den dag i dag. TRODS han var over 160 cm høj og udemærket klar over at han var en hingst.
    Hun kunne uden problemer stå med op og ned af brunstige hopper uden han lagde an til at springe på dem, da hun havde lært ham et godt stå signal. Med løst tov!

    Jeg har også været meget i en stald da jeg var yngre, hvor der gik 4 hingste sammen. Der var ikke andre problemer end lidt vilde drengelege og småskænderier som der ellers er i alle andre hesteflokke. Disse hingste var også ganske udemærket uddannet.

    Jeg mener ikke hingste er for børn - de kræver virkelig en person, som kan træde i kraft af sin karakter og vise hingsten hvem der er øverst i hierakiet. smiley Men er man i stand til det kan man få en fantastisk partner.


  • #47   21. feb 2014 Folk hater ikke hingste, men som mange siger her, skal man have utrolig stor respekt for hingste og kun håndtere dem hvis man ved hvad man har med at gøre. Jeg har haft med hingste at gøre i mange år nu og det er alt andet lige bare oftest anderledes end vallakker og hopper, fordi de netop kræver at man træder i karakter og ikke bliver skræmt hvis de puster sig op.
    Og en ting er et par små shetlændere, herre gud da, men hvis du står med en ordentlig bøf af en hingst, så kan den altså være en rigtig stor mundfuld!
    Og mange formår ikke at give en hingst særligt gode kår, fx går de ofte alene og selv hvis de går med andre har jeg set flere hingste få stereotyp adfærd ala at vandre frem og tilbage på folden, hvis de kan lugte hopper i nærheden. Og hvis dette er tilfældet og den ikke har en helt særlig værdi i avlen, så hører jeg altså også til dem der siger af med bollerne, så den kan få et ordenligt hesteliv!


Kommentér på:
Hvorfor hater folk hingste?

Annonce