{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.421 visninger | Oprettet:

Ville i have gjort det samme? {{forumTopicSubject}}

Efter mange forskellige meninger, har jeg besluttet at det nu skal op til offentlig diskussionn smiley

Kort fortalt.
Min pony flækkede menisken (Brusken i bagbenet) i 2011 og blev erklæret uanvendelig. Vi kunne vælge operation med 50/50 om det blev bedre eller værrere. Vi valgte ikke at gøre det. Dyrlægen rådede os dog til ikke at aflive hende, da hun sagtens bille kunne gå som velfungerende avls/fold/hyggehest. Hun var så hyggepony i 2 år, med behandlinger hver måned det første halve år. Ridehest blev hun aldrig - troede vi.

I sommer 2013 var vi så til en af de utallige scanningstjek. Pludselig spurgte dyrlægen om vi ville begynde at ride hende igen, da det muligvis kunne hjælpe og styrke hende, hvis hun fik trænet muskler op igen. Vi var dog noget skeptiske (ikke mindst mig), men vi begyndte at skridte på hende igen. Og begyndte på månedlige skanninger imens vi genoptrænede hende. Hun haltede ikke, var ikke urengående, men hendes gangarter var ikke hvad de havde Været. Langsomt som vi fik bygget muskler op, blev hun bedre og bedre. Ingen kunne længere se hun havde været skadet.

Dyrlægen sagde stadig vi skulle ride hende. Efter 10 uger var vi færdige med genoptræningsprogrammet, og skulle så ride hende som vi gjorde før. Dyrlægen sagde hun sagtens kulle kunne gå sprin, military osv, selvom det for mig var et no go. Det turde jdg godt nok ikke! Selvom dyrlægen sagde at var sådan en skade først i orden, så gik den ikke op igen.

Et halvt år efter hun begyndte genoptræningen besluttede jeg mig for at forsøge at springe hende (Denne vinter), og startede springundervisning op. Aldrig har jeg set en hest gladere. smiley Hver dag var skøn. Hun elsker at arbejde og er bare en virkelig glad hest!

For hver dag bliver hun stærkere og stærkere, går pænere og pænere, også selvom jeg stadig er en pyldremor smiley

Så nu til sagen... Ville i have gjort det samme? Ville i have begyndt at ride hende igen? Hun fungerede fint som hygge/fldhest, hun ville dog meget gerne med ind altid. Og kom hun på trækketur var hendes dag reddet!

Hvad siger i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville i have gjort det samme?
  • #1   19. mar 2014 Beklager alle tastefejlene, det er skrevet liidt for hurtigt på mobil smiley

  • #2   19. mar 2014 Ja, jeg havde gjort det samme.... Og hvor SKØNT det går så godt smiley

  • #3   19. mar 2014 Ja det ville jeg. Jeg har gjordt det.

    Flash havde brækket benet, hos ham stod det også 50/50.

    I dag springes han og rides normalt igen smiley



  • #4   19. mar 2014 Absolut smiley Min tidligere DV lavede en slem hegnsskade, hvor hun havde revet senen 25% over, så det var heller ikke sikkert, hun blev ridehest igen. Det var dyrt med de mange dyrlægebehandlinger, men hun kom sig, og fungerer i dag 100 % som før smiley

  • #5   19. mar 2014 Ja, jeg ville ha gjort det...

  • #7   19. mar 2014 Ja, hvis dyrlæge og scanninger siger det er en god plan, så helt sikkert. smiley

  • #8   19. mar 2014 Ville gøre det sammen smiley Godt det går så godt! smiley

  • #9   19. mar 2014 JA, jeg var begyndt at ride igen - men aldrig i livet om jeg havde sprunget så højt som du gjorde de første gange.

    Jasmin springer jeg på en gang om ugen, og springer nu 60 cm på. Det har vi øvet siden oktober, med en pause hvor der har været glat og træls sne, og vi har stadig vej op til 80 cm, men jeg tager ingen chancer på hende. Hendes genoptræning tog 16 uger, og hun stod skadet i 3 måneder :o) Nu er vi også lidt langsomme, og jeg er ekstrem pylret, men havde min dyrlæge opdaget jeg havde sprunget 50-80 cm efter 2 gange, havde hun flejnet og banket mig med en pande smiley


  • #10   19. mar 2014 Ja, men dog ville jeg ikke springe ret højt. Über maks 40-50 på en genoptræningshest smiley Men FANTASTISK at det går SÅ godt med jer! Super fedt at høre smiley

  • #11   19. mar 2014 Hold op hvor er det et dejlig forløb. Tænk at det er gået så godt, og så glad en hest, fantastisk smiley

    Jeg ville også have lyttet til dyrlægen og startet yderst forsigtigt op smiley

    Rigtig god vind til jer fremover smiley


  • #13   19. mar 2014 Det havde jeg helt sikkert også gjort! Som dyrlægen sagde er det kun godt for hesten! smiley

  • #14   19. mar 2014 Munk og Jasmin
    Hvor højt sprang hun da?


  • #15   19. mar 2014 Munk og Jasmin
    Nu er det godt nok blevet forklaret en del gange, men jeg skriver det da bare igen smiley

    Nej, jeg sprang selvfølgelig ikke 80 på hende første gang jeg sprang. Det har du misforstået. Det var første gang jeg red springundervisning ja. Jeg havde selvfølgelig sprunget hende inden smiley Ville bare ikke bruge 250 kr, som undervisning koster her, på at springe bomme. Så ventede til hun var klar til at springe de 80 smiley Det aller første spring hun tog var en bom, anden gang vi sprang startede vi med bomme og endte ud på 15-20 cm (3 bomme stablet op på hinanden, osv osv de første mange gange smiley



  • #16   19. mar 2014 Hvis jeg havde interesset mig for avl og havde penge til bare at have en hest gående, så havde jeg gjort det ja.
    Lækkert at høre en hest med slem skade, faktisk kan blive ridehest igen... selv aflivede jeg min lille Magic fordi han ikke havde nogen minisken tilbage smiley


  • #18   19. mar 2014 Helt klart, når dyrlæge og scanninger siger god for det, så helt sikkert ja. Dejligt med positive historier, og stor skulderklap til dig for det du har gjort for den hest smiley

  • #19   19. mar 2014 have gjort det samme. godt gået.

  • #21   19. mar 2014 Ja, min shetlænder fik sandkolik (yderst voldsom sandkolik) d. 28. december 2012. Dyrlæge blev tilkaldt og diverse ting blev hældt i ham, samt jeg sov ude ved ham for at gå med ham et kvarter hver time, efter midnat kunne jeg "nøjes" med et kvarter hver anden time.

    En uge efter var han stadig syg, og vores egen dyrlæge blev tilkaldt. Hun gav noget smertestillende, og så at han var ved at udvikle fedtlever fordi han ikke ville spise noget.

    En uge efter det - altså 14 dage efter kolikken - var han rask igen.

    Der gik så nogle uger, så var han pludseligt halt, der blev gjort alverdens ved det, han blev kørt i røntgen samt fik lagt blokader.
    30-40 uger efter han blev halt, kunne han erklæres 'rask' igen.

    Samtidig med at han var halt, fik han igen kolik, denne gang dog en gæringskolik der ikke var så slem som sandkolikken.

    Brugte over 11 000 på ham sidste år, og ja, her i weekenden - om tre dage er det et år siden han blev halt - blev han halt igen på samme forben.
    Jeg er igang med at behandle ham ligesom sidste gang, og hvis han ikke bliver ride/køre/brugspony (eller hvad man nu kan kalde det) igen, så får han bare lov til at gå, om det bliver hvor er han nu, eller om det bliver ude ved min far ved jeg ikke, men at gøre alt for ham, ja det vil jeg.
    Der er dyrlæger med indeover skaden igen, snakkede med dem i går, og de mente at jeg ikke kunne gøre andet end at gøre som sidste gang smiley

    Så ja, jeg ville gøre det samme som dig.


  • #22   19. mar 2014 Jeg ville også have gjort det samme - hvis jeg havde råd. Hesten var muligvis aflivet ved mig inden den havde fået dommen om at den måtte rides igen.
    Jeg har ikke økonomi til en hest i det hele taget, og det kræver dælme noget økonomi at få en dyrlæge ud så tit. Så hvis hesten skulle have overlevet ved mig, så havde jeg enten pludselig fået meget god økonomi, eller det var en hest jeg holdt meget af.
    Måske ondt, men sådan ser jeg det. Jeg vil hellere aflive sådan en hest end at sælge den videre. smiley


  • #23   19. mar 2014 Du skrev nu dengang - og stadig dengang at du kun havde sprunget på hende en 2-3 gange før - derfor skriver jeg som jeg gør smiley

  • #24   19. mar 2014 ja det havde jeg

    indimellem tror jeg problemet med mange skader er at vi, som ryttere, er for utålmodige til at give det god tid til at hele rigtigt op og det er jo netop hvad i har gjort her, givet det masser af tid og nu er det så helet.

    Jeg har selv 2 heste med skader gående, den ene vil altid være påvirket menkan bruges let uden smerter, den anden vil iflg, dyrlægen kunne vende tilbage til springningen som hun gjorde før i tiden, lige pt er fokus her dog på en genoptræning, der dog ikke altid foregår så stille og roligt som jeg gerne vil have det pga damens temperament.

    og så længe man altid er obs på hestens tegn og kropssprog så vil jeg mene go for it smiley


Kommentér på:
Ville i have gjort det samme?

Annonce