{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

Dilemma, hvad skal jeg gøre D: {{forumTopicSubject}}

Okay, nu bliver jeg nød til at få lidt hjælp fra jer kloge hoveder :3

Det forholder sig sådan her:
Min pony (Nintendo) blev halt for ca. 1½ måned siden, og er klar til genoptræning om 40 dage.
Jeg er lige blevet opereret i mit knæ, og kan derfor næsten ikke gå. Så jeg kan ikke underholde Nintendo.
Nu kommer mit dilemma..
Nintendo er virklig tyk, det har han altid haft en tendens til, og har ret meget græsmave.
Både vores smed, og en dyrelæge ude på rideskolen siger at han er meget tyk, og vi skal passe på at han ikke bliver forfangen.
Vi havde ellers planlagt at han skulle på døgnfold i en måned, men da der er meget græs synes vores smed ikke at det ville være forsvarligt, og dyrelæge-vennen siger at det ville næsten være umuligt at træne ham op, og få ham til at tabe sig, hvis han bliver meget federe.
Lige nu går han på fold ca. 4-5 timer dagligt, og får lucerne morgen og aften, intet hø, men står dog på halm. Han er meget restløs, og har meget seperations angst, vrinsker og bliver bange for ting der normalt ville være ingenting (er kommet i løbet af de seneste uger)
Jeg har ikke mulighed for at tage over til ham og hygge med ham i flere timer, både pga. skolen, og så pga. jeg ikke kan holde til det i mit knæ.
Jeg bliver bedere og bedere med mit knæ for hver dag der går, men der er jo bedere dage end andre, jeg må ride om en måned.
Så hvad skal jeg gøre? Hvad ville i ha' gjort?

Rykke ham på døgnfold, og satse på at han ikke bliver forfangen, og på at jeg godt kan træne ham op når tiden kommer.

Eller..

Bare lade ham stå, og bliver mere og mere rastløs, uden jeg kan gøre noget andet end at strigle ham nogle gange.

Hjæælp :33


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dilemma, hvad skal jeg gøre D:
  • #1   19. maj 2014 Hvis han ikke kan gå på en jordfold med stråfoder og er nødt til at komme på græs, så tænker jeg om ikke en mundkurv er en ide. Så kan han stadig komme på fold, spise lidt græs, men i mindre mængder.

  • #2   19. maj 2014
    Lige nu med så mange timer på boks uden hø og kun halm er du ved og give din hest mavesår. Hesten SKAL have sine minimum 2 kg hø pr. 100 kg hest.
    Dette kan du proppe i et slowfeeder net og evt. blande det med halm så hesten tager en tot hø og får noget halm med. Men den skal stadig have sit hø.

    Har du ikke mulighed for jordfold med hø, så prop en mundkurv på.


  • #3   19. maj 2014 Lyder meget fornuftigt, er døgnfolden fuldkommen udelukket i jeres øjne? :3

  • #4   19. maj 2014
    Hvis hesten har mundkurv på, så nej :o) Imens du er opmærksom på forfangenhed og at hesten taber sig. Samt at hesten så kun får vitaminer og spise.


  • #5   19. maj 2014 Jeg vil klart foreslå at sætte dem på døgnfold, dog med mundkurv på.

  • #6   19. maj 2014 Enig med Krikken smiley Husk stråfoderet selvom den bliver tyk!

    Men men men, jeg ville dog ikke lukke den på døgnfold, medmindre i kun har 4-5 timer og døgnfold at vælge imellem. Det optimale i mit hoved ville være at lukke den på fold dagen lang, MED mundkurv, også have, som Krikken siger, et slowfeeder net med en blanding af hø og halm til natten. Det er nemlig ikke sundt for deres mule at gå konstant med mundkurv. Det kan give svamp osv. medmindre det er en Greenguard, som istedet for er kendt, for at give slidemærker smiley

    Men hvis alternativet er 4-5 timers fold og kun halm at æde, så var den kommet på døgnfold med mundkurv smiley


Kommentér på:
Dilemma, hvad skal jeg gøre D:

Annonce