{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
901 visninger | Oprettet:

Hvor meget hø {{forumTopicSubject}}

Min ene hoppe er blevet noget for tyk og jeg er igang med at slanke hende.

Om aftenen lukkes hun ud på vores vinterfold, der ikke er gødet, men alligevel har noget græs. Hun går med mundkurv.

Til middag tager jeg hende på stald, hvor hun får 200 g equigard og 100 gram horselux easy sammen med vitaminer og magnesium tilskud. Foderet er nødvendig for ellers nægter hun at spise tilskud.

Derudover får hun små portioner hø blandet med halm i de 8-10 timer hun står inde. Men jeg er i tvivl om hvor meget hø jeg kan nøjes med at give hende?

Nogle siger de skal have så lidt som muligt for at begrænse fe, mens andre siger de skal have noget hø, så de har noget til at holde forbrændingen igang.

Hvor meget vil I sige er passende i løbet af de 8-10 timer hun står inde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget hø
  • #1   12. jun 2014 Du kan give Easy som vitamin alene, dog feder det.

  • #2   12. jun 2014 ved godt det ikke besvarede dit spørgsmål, men hvorfor får hun både equigard og easy?

    vill minimum sige 1 kg hø pr 100kg hest og det skal regnes ud efter hendes ideal vægt. og så finde noget andet end halm da det ikke er godt for maven


  • #3   12. jun 2014 Hvis hun skal dækkes ind på easy alene skal hun op og have 5-600 g. Det er alt for meget foder!

    Hun burde egentlig kun have equigard pga de gode fibre, men det kan jeg ikke skjule pulver i, så derfor får hun lidt easy.

    Jeg syntes 5 kg hø lyder af ret meget når hun er på græs med mundkurv 14-16 timer i døgnet. Får hun ikke alt for mange fe.



  • #4   12. jun 2014 mine får vel 10-12 kg hø om dagen, og så får de 100g vitaminboljser og lidt lucerne. Og det trives de super på. De har så ikke ret meget græs

    vitaminboljserne er faktisk super nemme at have med at gøre fordi de er lavet som lidt godbidder. og så er det jo meget lidt at de skal have for at være dækket ind. de er endelig beregnet til at bruge når hestene går på græs, men ifølge min forhandler ja så kan man bruge dem hele året, når man foder med godt hø


  • #5   12. jun 2014 Min ene ponyer er også på slank og hun få vit og roepiller.. Også få hun omkring 2-3 kg hø (hun er en pony på 124)
    Og så få hun frøgræs sammen med høet altså blandet sammen.. Hun stå på en jordfold hvor der dog er lidt græs nedebag ved


  • #6   12. jun 2014 Tak for jeres input. Hvis jeg havde en jordfold ville hun klart få 5-6 kg hø i løbet af døgnet, men hun får jo noget græs, så jeg tror ikke jeg tør give hende så meget.

    Vitaminbolsjer er fint hvis hesten går på godt græs eller får en del strå, men til min trivelige pony, som MAX får 6 kg hø om dagen, når hun får mest, der dækker de bare slet ikke nok ind på calcuium og fosfor. Har regnet på adskillige slags, og det giver ikke en foderplan jeg kan acceptere.

    Tror jeg vil forsøge mig med 3 kg hø og se hvordan hun ser ud til at trives på det.



  • #7   12. jun 2014 selvom hun skla tabe sig skla hun have adgang til mad hele døgnet

  • #8   12. jun 2014 Men det har hun sådan set også - eller nej, men i min verden må de også godt stå 2-3 timer uden mad. Det er i hvert fald de anbefalinger man går udfra ift mavesår.



  • #10   12. jun 2014 Det er jo din holdning.

    Jamen det er meget simpelt. På trods af 10 timer inde og masser af motion tog hun voldsomt på, så derfor var mundkurven en nødvendighed.

    Da jeg havde varmblod kunne jeg heller ikke forstå hvor trivelig en hest kan være, og grinede lidt af dem der var totalt hysteriske med foder, men efter at have skiftet til ponyer, forstår jeg dem til fulde.

    Min hoppe er så trivelig, at selv da hun gik med føl ved siden var hun nødt til at have mundkurv på, da hun begyndte at sætte fedtdepoter.



  • #13   12. jun 2014 Det er jo din holdning - min er selvsagt anderledes, da jeg jo ellers ikke brugte den.

    Jeg syntes jo det er mere synd at en hest skal gå alene på en jordfold, når den kan gå på græs med mundkurv sammen med sin foldkammerater.




Kommentér på:
Hvor meget hø

Annonce