{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.122 visninger | Oprettet:

Forfangen pony {{forumTopicSubject}}

Vores lille pony er højest sandsynligt blevet forfangen. Han havde i dag alle tegnene på det, og er derfor sat på boks, på blød bund og med lidt hø. Han er dog ikke meget for at være inde alene, men synes næsten ikke de to store skal ind fra sommerfold. Han er højest sandsynligt blevet forfangen af græs og overvægt, selvom vi har passet meget på.

Da jeg ikke før har haft en forfangen pony, søger jeg lidt erfaringer. Jeg tænker lidt at det nok er udelukket med græs fremover (i forår/sommer sæsonen) evt. græsfold med mundkurv.

Hvor længe vil i tro han skal blive inde på boks?

Og hvad efterfølgende.. snakker vi jordfold? Og hvordan laver man bedst sådan en? Harver/sprøjter et stykke eller?

Hvad kan jeg bedste gøre for ham lige nu?

Dyrlægevagten er selvfølgelig kontaktet, og hendes vurdering var at vi godt kunne lade ham stå på boks med blød bund og hø weekenden over, og så ringe igen mandag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangen pony
  • #1   20. jun 2014
    Bare husk at selvom hesten er forfangen, så skal den ikke sultes.
    http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1266&urlinfo=J%F3run+Sumberg%2DOlsen-Fast+ikke+hesten+ved+forfangenhed+Del+2

    Hvis hesten er forfangen og har ondt - så tænker jeg det havde været relevant med smertestillende, hvis vi snakker den akutte fase hvor dyret knap kan gå. Da hesten jo har ondt.

    Måske bogen her kan inspirere dig.
    http://www.alma-info.com/sites/default/files/uploads/Boeger/E-bog%20-%20Foreningen%20Alma%20-%20Forfangenhed%20-%20Sidste%20stop%20p%C3%A5%20vejen.pdf

    Alfa omega er at der igangsættes behandling hurtigst muligt hvis vi snakker en akut forfangen hest.
    http://www.brogaarden.eu/media/forfangenhed_MH_0406.pdf

    Hesten skal iøvrigt stadig have sine vitaminer.


  • #2   20. jun 2014 Han kommer ikke til at stå uden hø. Og vitaminer får han dagligt.

    Om det er den akutte fase ved jeg ikke, men ponyen kan sagtens gå.. dog lidt mere forsigtig end normalt og med lidt mere stiv/stikkende gang. Men gå vil han gerne...

    Jeg har talt med dyrlægen om behovet for akut behandling, så den del er der styr på.

    Er mere interesseret i at vide noget om det videre forløb herfra.. hvor meget boksro, jordfold, mundkurv, foldtid osv...

    Tænker selv det heller boksro i 14 dages tid.. og alt efter hvordan det ser ud at han så enten kommer ud med mundkurv eller på jordfold (hvis vi overhovedet kan lave sådan en rimelig nemt)

    Men hvad er andres erfaringer som har stået i samme situation??


  • #4   20. jun 2014
    Det ville jeg lade dyrlægen vurdere - vi aner ikke hvor akut/voldsomt det er, det kan dyrlægen bedre sig og derfor sige nærmere omkring boksro mm.



  • #5   20. jun 2014
    Et godt hesteliv kan dyret iøvrigt godt have uden græs - det er kun os mennesker der har et behov for at hesten skal stå på knæhøjt græs, det er hesten egentligt ikke lavet til fra naturens side.


  • #6   20. jun 2014 vi har en der blevet det i stalden og der var dyrelægens råd når den sku ud igen at putte 1dl æble eddike i vandet pr 10l vand da det sku udskille sukkeret der er i græsset

  • #7   20. jun 2014 Ok tak for råd og link smiley

  • #8   20. jun 2014 Gøre som dyrlægen siger, lader de to store nippe et stykke ned. Som du vil have som skåne fold.
    Brogården har nogen ret gode artikler om det.
    http://www.brogaarden.eu/Artikler.520/Kolik,-diarr%C3%A9-og-forfangenhed.93.aspx#.U6RzvdoaySM
    Hvis du skal have mundkurv, vil jeg anbefale greenguard, der har ponyen stadig en form for frihed. Vær opmærksom på speedspisning. Hvis du vælger at flytte den frem og tilbage fra høj græs til skånefolden. Og evt putte høet i småhullede nette for at forlænge tyggetiden om natten. En mark som er helt nednippet er egentlig lige så farlig som høj græs, da det er stresset græs.


  • #9   20. jun 2014 Har selv en hoppe stående i stalden med lette tegn på forfangenhed...dyrlæge i tirsdags,smed onsdag ...ingen blodudtræk, forhøjet puls bag forben, så afkølet med koldt vand dagligt...halv smertestillende, ellers viser hun ikke tegn...men hun er stiv og virker halt...må have de andre ud på skift i longe og gåture, da hun er ved at splitte hele stalden af ved at være selv, hun både stejler og bukker....
    De står alle i bløde spåner...etableret lille fold om deres foderhus med hø,halm, meget lidt græs...
    Bestilt en greengard med grime på net...så håber mundkurv kommer imorgen, ikke mere græs i år....
    Min græsblanding duer bare ikke til heste, vores gård og græs er til køer...har fået lagt sletmarker om, og må også have ordnet folde til hestefrø smiley
    Vores heste kommer året rundt i boks om natten, men græsset får alligevel dem til at tage på og nu min Hilda har det ikke godt...
    Slut med græs...det er i hvert fald værre at have ondt end at må gå med sådan en mundkurv,spændt på hvad hun siger til at gå med den om dagen på fold, det er i hvert fald nødvendigt og ja de andre er også på skrump smiley

    En forfangen hest må ikke sultes...min får sit daglige foder med vitamin, hø og byghalm...men græs er slut så vidt muligt med kurv på...


  • #11   20. jun 2014 Mit græs er knæhøjt og det giver dem alt for meget foder indtag, så slået skånefold fuldstændig ned...
    Isabella C....har også tænkt som dig, men må bide i det sure æble og lave om...nu med en syg hest...vil ikke gerne have flere syge heste stående smiley


  • #12   20. jun 2014
    Det er et behov vi mennesker har for dem :o). Heste er vant til at være på en slette med tørt fesent græs ofte og kedelige steder.

    Muligt de liver op - min gør nu ikke, men det er ikke noget hesten er skabt til at have behov for at kunne overleve.


  • #15   20. jun 2014 Selvfølgelig Isabella C....selvom de er indgræsset kan de æde sig en pukkel til...trods de feks kun går der i dagtimerne på varieret græshøjder..

    Det er en hest natur med græs, men en forfangen hest må ikke få det ret meget mere, så min får kurv på, så hun kan være sammen med de andre og det bliver på mindre græsfold...

    Græsarten spiller også ind smiley


  • #18   20. jun 2014 Og solen spiller ind...er natten kold og solen kommer brat som dette forår udvikles der meget sukker....samt stivelse (kulhydrater ) og det kan så hobe sig op som fedme i kroppen....det er sket med min....selvom hun aldrig går ude om natten...

    Ikke nemt ikke nemt...
    Samt langt græs må tilføje for meget mad...selvom de elsker det...muligt kort græs kan være mere sukkerholdigt, men der ryger heller ikke alle de mængder ind...:-)


  • #19   20. jun 2014 Medicin behandlinger ?

  • #21   20. jun 2014 Har du fået noget smertestillende til den? Det er en meget smertefuld sygdom for dem. Min den ene har lige haft det. Fordrejning på begge forben. Det ene er på plads igen den anden mgl lige lidt. Og så fik den konstateret EMS oven i. Men hvor er det forfærdtlig at se dem med så mange smerter.

Kommentér på:
Forfangen pony

Annonce