{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
975 visninger | Oprettet:

Forfangen pony {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Ja som så mange andre så er min pony også været forfangen og stået stille i lidt over en måned og kun fået wrap.

Han har i flere dage ikke haft puls i benene og vi var begyndt at gå ture og nu begyndt at skridte kort hver anden dag og han er stille ved at blive græsset ind.
Dog oplever jeg at nogen dage er der igen puls i benene, ikke noget voldsom og ikke noget han virker påvirket af, men alligevel skaber det bekymring hos mig da det er første gang han er forfangen og første gang jeg overhovedet har en hest der er blevet det.

er dette normalt eller hvad skal jeg gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangen pony
  • #1   16. jun 2015
    Med de tegn ville jeg ikke begynde og indgræsse hesten igen - og ville slet ikke vær ebegyndt og indgræsse igen i år efter forfangenheden.


  • #2   16. jun 2015 så du mener slet ikke han må få græs resten af livet?

  • #3   16. jun 2015
    Ikke resten af året i hvert fald :o) Men jeg er også pænt pernippen med det græs, så hvis hesten fx i forvejen er lidt til den gode side vægtmæssigt, ser jeg ingen grund til at smide den på græs - slet ikke hvis der kommer puls af det.


  • #4   16. jun 2015 fik bare af vide af både dyrlæge og smed at han kunne komme på græs igen.

    han står på løsdrift og kan ikke tåle at stå i boks


  • #5   16. jun 2015
    Det må være op til dig og vurdere hvad du føler er rigtigt :o)


  • #6   16. jun 2015 som sagt ved jeg jo ikke så meget om forfangenhed

  • #7   16. jun 2015 ville hverken give græs eller wrap til en forfangen pony.. jordfold, boks, tørt hø osv. smiley

  • #8   16. jun 2015 Vil sige løsdrift er fint, da han for rørt sig frem for boks og masser af hø, vitaminer, evt lidt halm, grene m.m. Ikke noget græs her så kort tid efter

  • #9   16. jun 2015 det er også tørret wrap, han står pt. på en sandfold, hvor han har stået i over en måned, dyrlægen sagde at han kunne begynde nu her at få lidt græs og har derfor købt en mundkurv som han kan få på den korte tid han står på græs

  • #10   17. jun 2015 Vi havde for nylig også EN forfangen, har været forfangen 8 år tidligere også. Dyrlægen oplyste os at en forfangen eller tidligere forfangen pony gennerelt ikke har godt af græs. Vi har mundkurv og han sagde desuden også at den i realiteten godt kunne spise sig til en ny forfangenhed selv med den på. Så jordfold anbefalede han os på sigt samt tørt hø at tygge i. Overvægt er heller ikke godt for forfangen eller tidligere forfangne ponyer.
    Sandsynligheden er stor at det kommer igen ved indtag af græs og ved overvægt.. I værste fald ender det med aflivning.


  • #11   17. jun 2015 Begge mine har været forfangen 2 gange hver. De går på jordfold nu, og vi tør ikke tage chancen med at lade dem få græs igen smiley

  • #13   17. jun 2015 Tusind tak for alle jeres gode råd smiley Heldigvis er der intet sket med hovbenet og da jeg nåede at fange hans forfangenhed så tidligt var det netop derfor dyrlægen sagde god for at han kunne komme på lidt græs igen, jeg havde tænkt at give ham mundkurv på om dagen og så sætte ham på jordfold om natten, da der er mere sukker i græsset. Han var desværre overvægtig og nok også en af grundene til at han blev forfangen, det har vi heldigvis lavet om på nu og han er blevet super fin, derudover skal jeg have blodprøve af ham, da vi mistænker ham for at have stofskifte sygdom smiley Jeg vil ikke lade min pony gå på jordfold resten af hans liv, da jeg personligt ikke mener det er et ordenligt hesteliv at byde. så hvis han ikke tåler græs overhovedet, vil han heller ikke være en glad hest og derfor ville det ikke være værdigt for ham at leve, men jeg håber da inderligt at han kan komme sig 100% igen smiley

  • #14   17. jun 2015
    Det er OS menneske der mener det er synd for hestene at gå på jordfold, hestene lider altså ingen nød af det og lider heller ikke ved at gå på jordfold hele deres liv.
    Tværtimod er det faktisk det bedste folk kan byde mange heste - fordi de ellers bliver flommefede og får alverdens sygdomme grundet det.


  • #15   17. jun 2015 Gå ind og læs om paddock paradise!

    Har en shetlænder som var ved at blive forfangen, og vi havde smed ude ved hende, som nævnte paddock paradise for os!
    Vores går på fold med massere a græs, hvor de så får en stribe i ugen ca, men vi fandt ud a at det faktisk var en dårlig ting vi gjorde, da der er mere sukker og sådan i de helt små skud!

    Vi er i fuld gang med at få det lavet nu, så de kan få gået en masse, og komme et par timer ind på det høje friske græs! smiley


  • #16   17. jun 2015 Vores pony var forfangen i 1995 og har ikke været på græsfold siden. Går på jordfold/vinterfold hele året. Året efter startede hun igen med indgræsning, men kun 14 dage hvert år, for at holde hendes vægt nede. Vores store hest går på græsfold halvdelen af døgnet, resten af tiden går han på jordfolden og hjælper med at holde græsset nede.Hun får vitaminer og mineraler og holder vægten flot, så lidt er der at spise på folden, og vi har ikke haft problemer siden .HUN tåler åbenbart de små grønne spirer, ikke alle kan tåle det. Hun har halm ad libitum hel døgnet, da hun ikke tåler hø og lignende. De har vænnet sig til at gå hver for sig i dagtimerne.

  • #17   17. jun 2015 Jordfold behøver ikke at være kedelig fold. Som en anden foreslår kan man fx. få hesten i paddock paradise, som i princippet er jordfold med stier, som opfordrer til vandring og tilfredsstiller hestenes nysgerrighed.
    Har man ikke mulighed for det kan man sørge for at lave aktiviteter på sin jordfold: Stråfoder hele dagen placeret forskellige steder på folden, Gnubbe/klø pinde/træer, sandbunke til at rulle i smiley På den måde kan man sagtens undgå en hest som står i hjørnet af jordfolden og ser trist ud.
    Held og lykke med ponyen


  • #18   17. jun 2015 han står på sand fold, men en masse aktiviteter, han nyder dem bare ikke, da han heller vil have social samvær og gå og græsse, hvilket en hos også bruger de fleste timer på. Paddock kan jeg desværre ikke tilbyde ham smiley
    Men lige for tiden kan jeg både se og mærke på ham, at han ikke rigtig er glad for at stå inde på den fold længere


Kommentér på:
Forfangen pony

Annonce