{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.542 visninger | Oprettet:

Når trafikken møder rytterne {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig at hive et evigt omdiskuteret emne op.
I dag bestod jeg min teoriprøve for kategori B, og som en person, der er godt på vej til køreprøven, kan jeg stadig ikke forstå, hvorfor man til teoriundervisning (eller, i hvert fald i min teoriundervisning) lærer, at man ikke skal sænke farten, når man passerer rytter og hest.
Min pony står opstaldet ude på Vorherres mark, og når man rider på de lange landevejstrækninger fræser biler, motorcykler, lastbiler og varevogne forbi i rasende fart - Gud ske tak og lov for min rolige pony.

Af den grund har jeg, som mange andre, også haft mange ubehagelige oplevelser med bilister, der ikke har fornemmelsen af, at hesten kan reagere meget pludseligt. Eksempler som dette, der skete nogle uger siden, hvor en veninde og jeg kommer ridende i tættere bebygget område. Min venindes hest, om rider forrest, får pludseligt øje på noget og spankulerer sidelæns - ganske langsomt - ud på midten af vejen. Bilisten, som kommer et stykke bag os, sætter skam ikke farten ned af den grund, han fræser forbi og snitter hesten på hasen, som bliver forskrækket.

Et er, når bilister kører for hurtigt - noget andet er, når bilisterne snegler sig frem bag en. Det virker på en sær måde utrolig stressende, at de ikke bare kan køre forbi i et moderat tempo med en god sideafstand. Nok blev jeg nærmest kørt ned af en lastbil i dag, men mange gange oplever jeg også, at folk nærmest kører helt op bag hesten og snigende triller frem i skræk for, at der sker noget.
Dog vil jeg hellere have, at folk er forsigtige, end de blæser forbi og nær brækker hestens ben, som episoden med min veninde.

Hvad er din mening til alt dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når trafikken møder rytterne
  • #1   2. jul 2014 Synes også det er helt håbløst...
    Den der køreprøve især. Har en hesteinteresseret veninde, som var oppe til teoriprøve, og fik én fejl og det var på "hestespørgsmålet". Hun havde svaret "sæt farten ned" i stedet for "forsæt i samme fart", og havde så fået fejl... Ej man så er det da klart, at folk der ikke ved noget om heste bare drøner forbi...


  • #2   2. jul 2014
    Jeg plejer at have sucess med at signalere til billisterne, da jeg tænker at mange måske ikke lige har erfaring med heste eller ved hvordan de skal reagere og hvad hesten udsender af signaler :o)

    Kan jeg mærke hesten evt. kan blive bange - så ind til siden i en indkørsel, er der ikke mulighed for dette så signalere til billisten at hesten er bange - bede dem sænke farten, vise hesten er urolig ved og berolige den ved fx og ae på halsen.

    Men generelt møder jeg faktisk næsten kun venlige billister :o)


  • #3   2. jul 2014 Har ingen sucess med at signalere til bilisterne, de drøner bare forbi i samme fart. Værst er dog busser og den slags, de kører EKSTREMT tæt forbi...

  • #4   2. jul 2014 Min pony er nu ok sikker i trafikken, men så snart der kommer en bil som ikke har respekt for at han sagtens kan losse ud i bilen, smide mig af og billisten så kan være skyld i at jeg i værste fald dør så bliver min pony meget trygget. Selv hader jeg at ride i trafikken blot pga. Min angst for at falde af eller at hesten løber. Så jeg holder mig så meget som muligt til at ride på banen.
    Når mine forældre ser en hest i trafikken sænker vi farten og køre længst muligt væk fra hesten fordi vi godt selv ved hvor forfærdeligt det er at sidde på en spændt eller panisk hest i trafikken. smiley


  • #5   2. jul 2014 Jeg synes det er dumt og uprktisk! Så engang en gammel dame med 2 børnebørn der kørte forbi mig da jeg var ude og ride med Ca, 100 Km i timen smiley hvad skal det til for? Og der var børn i bilen smiley min gran kusines mor, har en ven, hun har en far der virkelig tager hensyn! Det er helt sindsygt! Når der kommer heste stopper han helt op og venter hvis man skal ride ud selvom der kommer en bil smiley tolmodihed! Men vi har en dum mand hved os der( når han ser os) sætter farten op, skuger helt op for musikken og dytter helt vildt hvad skal det til for? Engang røg jeg af en hest på grund af ham smiley

  • #6   2. jul 2014 Lucky du er det bedste jeg hved måske vil han bare slippe af med jer eller "teste" hestene og tænker "måske kan den klare det den her gang?". Men han er da helt sindsyg! Måske man skulle gå hen til ham en dag og give ham en ordentlig skideballe og fortælle hvor hurtigt en hest kan blive bange. Jeg skal selv ride omkring 4-5 kilometer i morgen og cykle 3,6 kilometer 2 gange. Puha kommer til at cykle og ride omkring 11 kilometer i morgen. Håber virkelig ikke at det kommer nogen som ham der for vallakken jeg skal ride ved jeg ikke hvor hurtigt han bliver forskrækket. Hans bror som også skal med er 100% traffiksikker og Emil er 90%.

  • #7   2. jul 2014 Caroline: det var da jeg skulle prøve hest så kom han selvfyldig( på en hest der ikke var glad for trafik!)

    Også den nye hest jeg har fødet( 2 år siden)( Lucky) er ikke bange for det så han er heldevis væk nu da han bliv meldt til politiet!


  • #8   2. jul 2014 Lucky jeg forstår fuldt ud hvorfor han blev meldt! Jeg har også prøvet hvor jeg red sammen med de andre på rideskolen i en ridetime da vi også lærer hvordan vi skal ride i trafikken. Der var der først en som tog hensyn og satte farten ned. Jeg rider bagerst med Lotte så jeg kan holde øje med det samtidig med at jeg ikke render op i røven på de andre. Bagefter kom der en i højere fart stort set normal fart gennem en lille by - Jordløse på Fyn. Lækkert at de ikke tager hensyn! Hvis der havde været sådan en da Salsa gik ud midt på vejen fordi hun ikke kunne lide det flagrende plastik da vi skulle ride dem hjem fra en anden fold omkring Håstrup sidste år havde Salsa sikkert været blevet kørt ned! Salsa er også hvad jeg har hørt Araber såeh... Lidt forklaring der....

  • #9   2. jul 2014 Caroline: puha godt der ikke skete noget! smiley såden en idiot! Hvem kører såden i en lille by smiley

  • #10   2. jul 2014 Min lærer! Hun kører hurtigere end man må i den by hvor JEG bor. Dygtig lærer! Skal så lige siges vi ikke rigtig mødte biler på den tur tilbage til rideskolen hvor Salsa blev bange. Men irriterende der ikke bliver lavet en ny lov om heste i trafikken. Altså at man skal sætte farten ned når man møder heste.

  • #11   2. jul 2014 Caroline: ja, men alle kan køre for stækt DSV smiley

  • #13   2. jul 2014 Ja. Desværre. Måske skulle man sætte dem der kører for stærkt forbi heste op på en super nervøs hest og derefter køre forbi dem så stærkt som de kører forbi en selv? Ej måske lidt ondt men alligevel?

  • #15   2. jul 2014 Man skal udvise agtpågivenhed og derfor trække uden om, da hesten kan flyve ud midt på vejen lige pludseligt. Agtpågivenhed kan være mange ting, ergo nogle mener at det er nok at man bare trækker ud og giver plads til højre, andre er kolde overfor det. Vil dog påpege at min kørelærer, og generelt hele køreskolen, lægger vægt på man skal trække godt ud til venstre, i tilfælde af hesten pludseligt hopper ud midt på vejen.

    Kan så mænd godt forstå det ikke er sjovt at nogle drøner forbi men, loven siger kun du skal udvise agtpågivenhed.
    Har selv været der med en hest hvor den fik øje på noget plastik i græsset, og derfor hoppede sidelæns. Der priste jeg mig lykkelig over at bilisten, havde trukket godt uden om!


  • #16   2. jul 2014 Jeg går jo i trafikken med min hest for at gøre ham trafikvandt. Han siger ikke noget til biler mere (medmindre de har en meget højlydt motor og da står han stiv og er klar til flugt) og de må gerne have små trailere på. Store biler med hestetrailere, busser, traktorer, lastbiler og gravemaskiner er stadigvæk farlige men han bliver bedre. Det der gør mig urolig er at han oftest kommer til at trække ud på vejen hvis der er noget farligt i nogens have e.l. og der samtidig kommer en bil, og da hjælper det ikke at nogle kommer susende forbi da det hurtig kan ende galt smiley Jeg signalerer dog ofte til andre især med de køretøjer han er bange for og da er de som regel flinke. Men nogle snegler sig bagved og så vinker jeg de frem da de stresser ham. Det er ikke nemt at gøre en varm hest trafik vandt, især når folk ikke kan finde ud at tage farten af men ikke snegle forbi smiley Jeg sørger altid for at tage farten af men køre i et jævnt tempo forbi, med foden på bremsen og øjnene på hesten smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   2. jul 2014 Fordi man ikke må være til gene for trafikken. Og efter som en hest går som værende bil, så må den ikke sænke farten..

  • #18   2. jul 2014 Jeg er godt og grundigt træt at folk i trafikken, for at sige det mildt. Der hvor jeg har hest, tager de fleste intet hensyn til ryttere, selvom at vi gør alt for at gøre opmærksom på at der er heste i området. Vi har flere gange haft en som DRØNER forbi hestene, og gerne tæt på også. Og med denne person nåede jeg da også og få en ulykke: min hest blev forskrækket, drejede 180grader, sprang ned af en lille kant og løb som fanden var efter ham. Han var blevet 100% trafiksikker, vi kunne ride på en meget befærdet hovedvej, og efter den ulykke ville han knapt nok ud og skridte på en lille vej.
    Nu, ca. 3-3½ måned senere kan vi ride på alm. landevej - og det har været med træning stort set hver dag.
    Der hvor vi er, er vi begyndt at ride midt ud på vejen, hvis vi kan fornemme at folk ikke sætter farten ned ved tegngivning - ingen ønsker at kører nogle ned, heller ikke landets største "brian"


  • #19   2. jul 2014 Synes efterhånden at det eneste håndtegn bilister kender er f*ckfingeren, og den bruger de også flittigt...

  • #20   2. jul 2014 Jeg er selv ved at tage kørekort, og har flere gange diskuteret med min kørelærer om det vi lærer - kan du passere hesten med god sideafstand, holder du farten. Så ender man altså i flere tilfælde med en hest på kølerhjelmen eller en hov i sidedøren! Han er enig med mig, men skal jo undervise i det der er angivet fra staten eller hvem det nu er der bestemmer reglerne til teori.
    Har overvejet at finde ud af om man ikke kunne få ændret den teori, så man får at vide at man skal sætte farten ned når man overhaler en hest. Sætte en skræmmekampagne igang eller noget i den stil, for det kan virkelig gå galt!

    Grunden til, at man skal fortsætte i samme fart hvis man kan overhale med god sideafstand, er ifølge min kørelærer, at hesten reagerer på lyd - sætter man farten ned, skifter ned i et lavere gear og motorbremser eller andet, vil bilen få en anden lyd, hvilket hesten åbenbart skal forestille at reagere på. Vil nu selv mene hesten reagerer mere på en bil der kommer farende forbi med 60 km/t end en bil der sætter farten ned bagved, giver hesten tid til at kigge og snegler sig forbi så vedkommende også kan nå at bremse hvis hesten bliver bange og springer ud på vejen. Jeg tør simpelthen ikke ride i trafikken på nogen af mine parter, for folk er så dårlige til at sætte farten ned og jeg ved at begge reagerer kraftigt på trafik. Heldigvis kan vi ride mange steder hen uden at skulle ride hvor der er trafik der hvor jeg rider smiley


  • #21   2. jul 2014 Ude på vejene nær skoven, trækker folk helt ud i den anden side, og sætter farten ned i passende tempo. Nogle gange hilser de endda smiley Har dog mødt enkelte som bare suser forbi..
    I byen kører de kun lige forbi hesten, i rivende fart.

    Heldigvis er Luckas ret ligeglad med trafikken, og har kun spændt op en gang, da en traktor sneglede sig forbi os i byen.


  • #22   2. jul 2014 Vi burde faktisk lave en underskrifts kampagne med en forklaring på hestenes reaktionsmønster og hvordan man som billist tilgodeser disse, så de undgår flest ulykker! Flere der synes dette er en god ide og som kunne tænke sig at skrive noget fagligt?? smiley

    Mvh TT


  • #23   2. jul 2014 Syntes vi har rigtig mange søde billister ude ved os omkring roskilde. Min hest er. Heldigvis ret kold, men igen det ikke bilerne om de køre hurtigt langsomt eller hvad pokker de finder på, man frygter. Men frygter en løs hund i en have eller ja et og andet farligt i kanten som gør hesten springer til siden. Har med min gamle os haft en bil dernær tog vores haser, og endte på. En mark sammen med 5 andre ryttere da der kom en traktor fræsende, som ikke rettede sig efter sænk farten tak tegnet smiley Så har prøvet det, og tror også. Det er meget med hvilket område man er i. Der hvor jeg står. Nu er jeg ihvertfald rigtig. Glad for de mange billister der næsten altid sænker farten, og giver plads. Så ros herfra til en masse billister. Og tænker lidt man nogle gange desværre glemmer de 10 der tog hensyn fordi der så kom en idiot. Idioter er alle steder, men man bør tænke på de 10 søde billister og glemme idioten han er ikke værd at tænke på smiley min mening selv om den kan være svær at leve efter.

  • #24   3. jul 2014 Enig! Dem der lavede den regel med at forsætte i samme fart, har altså aldrig siddet på en hest i trafikken...

    Har også prøvet at give tegn til bilisterne om at sænke fart, men sidste gang jeg gjorde det hoppede han ud af bilen og skældte mig helt vildt ud for han kørte som han ville, og mente det var at tage hensyn at sænke farten til 80.... Så det tør jeg da næsten ikke mere, men prøvede at forklare ham at han kunne ende med en hest i foruden. Det var han pænt ligeglad med, for han havde en god forsikring..


  • #25   3. jul 2014 Lisa: enig hvis der er en regel om det er det jo hjerne dødt smiley

    Line: ikke så fedt, men godt i har heste som ikke er bange for det smiley

    Caroline: det var da godt bilisten træk uden om, men jeg er ikke enig i at de bare må køre smiley

    Team: ikke sjovt, men godt du har signaler! smiley

    Astrid: okay er godt nok uinig med dig den må jo godt sænke farten smiley hvis bilisten køre hurtigt og hesten hopper ud i den fordi belisten ikke for sig set om.. Så er det så ejern af hesten der skal betale for skaderne på bilen imens ejern nok også skal betale for dyrlæge tjek smiley

    Stine: såden en idiot!

    Hippie: ja hele tiden fik engang såden en da jeg red på en hvej( den var ikke privat) og jeg er et barn og der sidder en voksen i bilen smiley



  • #26   3. jul 2014 Jeg bliver direkte rasende, hvis biler/busser/osv. bare blæser forbi.
    Jeg kunne dog ikke finde på at ride i trafikken med en hest som ikke er trafik"sikker" og er egentlig heller ikke så glad for at ride i trafikken. Gør det kun hvis der ikke er andre muligheder.

    Jeg var dog for nogle år siden udefor at jeg skulle ride 500 meter ca. på en meget trafikeret vej. Hesten har aldrig reageret på trafik og var kold i røven over for alt - for at sige det mildt. Men ja, jeg kommer ridende og kan se over skulderen at der kommer en rigtig "Johnny-Brian type fræsende bagfra. I det han er på siden af os begynder han og dytte og gasser endnu mere op.
    7-9-13 er min hest jo ligeglad og reagerer ikke på det. Men jeg bliver simpelthen så gal, at jeg uden at vide hvad keg gør, river min ridehjelm af og smider den i hans bagrude. Han bliver selvfølgelig sur og stopper bilen og vi skændes hele vildt - jeg er rasende og fortæller med store bogstaver om han ikke ved en hest er et levende dyr, som kan reagerer voldsomt og der kunne ende med at vi begge mistede livet. Vi gør hver for sig.
    Skæbnen viser sig så at jeg dagen efter står og kø i Netto og hvem står og er ved at betale sine varer - det gør han. Og jeg kogte! Han ser mig og kigger derefter ned i gulvet. Han gør ind i butikken igen. Da jeg står og pakker mine ting i poser kommer han med en buket blomster og siger undskyld.

    Det var en sød tanke af ham, og jeg tror han fik en lærestreg!


  • #27   3. jul 2014 Randi - Sikke en idiot og godt han selv kunne forstå det smiley Han gør det nok forhåbentlig vis aldrig igen.

    Mvh TT


  • #28   3. jul 2014 Team Tindur: Ja, en KÆMPE idiot, for at sige det mildt.
    Det kunne jo være endt fuldstændig galt, hvis min hest ikke havde taget det roligt. Men hatten af for at han indså hvor dumt det var og sagde undskyld.

    Her flere år efter ser jeg ham sjældt da jeg er flyttet fra byen, men det ske dog og der hilser han pænt. Så tror udemærket godt han kan huske det og krydser finger for at han kør ordentligt nu smiley


  • #29   3. jul 2014 Personligt så mener jeg heller ikke en bil skal sænke farten de skal holde den fart der nu er tilladt på stedet..

    Nu har jeg heste som jeg tæt rider på vejen med.. Og jeg sys det til større gene hvis folk begynder og sætte farten ned og køre langomt forbi for at gasse op og jeg ved ikke hvad.. Så længe de holder en fin fart og give plads og køre uden om er det faktisk det vigtigste.. Det bedre de kommer hurtigt forbi end snegler sig afsted som heste normalt bliver mere bange for også gasser op nå de sådan er liiiige forbi.


    Så jeg sys det da er det helt rigtige.. Og hvis i ikke kan ride jeres heste i trafikken ved sådan nogle vilkår så helt ærligt må i squ til og træne dem noget bedre eller lade være med og være i trafikken


  • #30   3. jul 2014 Og har man en hest som ikke er trafiksikker eller skal lærer det tager men en anden trafiksikker hest med som går yderst også stopper man heste og ud i rabatten nå der kommer biler så man er på den sikre side.. det kan aldrig blive bilens ansvar at du har en hest som ikke kan færdes i trafikken efter loven..

  • #31   3. jul 2014 Camilla - Og hvad hvis man ikke har en ældre erfaren hest til selskab. Skal man så lade være med at træne sin hest op til at blive trafiksikker eller hvad?

  • #32   3. jul 2014 Team tindur.. Næh så kan man starte med og trække den steder hvor der ikke er megt trafik og hvor man kan komme godt ind i rabatten..

    Med en ældre hest tænker jeg ved ridning blandt andet =)


  • #33   3. jul 2014 Camillla, jeg har bare svært ved lige at stole på "trafiksikker" - en hest kan jo blive forskrækket for stort set alt.:-)

  • #34   3. jul 2014 Hvis jeg ser noget jeg i tvivl om min hest evt kunne reagere på så trækker jeg den godt ind til siden og stopper den.. Og jah selvfølgelig kan den det.. og det derfor biler skal give den plads altså trække uden om men bliver den bange så bliver den ikke meget mere bange hvis tingene køre langsommer jeg oplever tit heste blive mere nervøs nå tingene bliver taget i lagdrag og den er utryk ved dem

  • #35   3. jul 2014 Jeg er hverken for at man drøner forbi, eller lister sig forbi og gasser op når man lige nøjagtigt har passeret hesten. Begge dele er noget lort... smiley

    Synes godt man kan sætte farten lidt ned, så man ikke kører forbi med 100 km/t, samt at man holder lidt afstand og giver god plads i siden, sådan at man ikke får en hest på forruden, hvis den bliver forskrækket og springer til siden smiley


  • #36   3. jul 2014 Som sagt så er det meget få steder det er tilladt og køre 100 km i timen medmindre du er på motorvejen =)også er det vel lidt at forvente bilerne køre det..
    Derfor jeg siger bilerne skal køre efter vejforhold og hvad loven siger (fartgrænser) så burde det ikke være et problem. så det 80 km på de store åbne strækninger hvor man kan se dem komme på langafstand og hesten kan og man kan nå og ragere hvis hesten bliver nervøs og trække godt ind.. eller hvis det i byen 50 km i timen og de kommer stille og roligt listene alt efter forholdene =)



  • #37   3. jul 2014 Overdrivelse fremmer forståelse Camilla smiley

  • #38   3. jul 2014 True =) men nogle er jo ikke så gode til og overholde fartgrænsen smiley Og snakker i hvertfald ikke om mig selv smiley Haha ej er rimelig ok til det..

    Det jeg selv gør nå jeg møder en hest det er slipper speederen også eller trækker godt ud forbi den bremser lidt i meget god tid hvis jeg har meget fart på men ellers ikke så slipper jeg bare lidt speederen.


  • #39   3. jul 2014 Da jeg var ude at ride tur sidst, på en pony som mildest talt er kold i røven for alt, er der en lastbil chauffør som ser os og stopper i vores side af vejen, jeg ridder bare forbi men idet vi kommer om på siden af lastbilen går chaufføren om på den anden side og begynder at larme, da ponyen så begynder at løbe kan jeg høre ham stå og grine af at jeg, som ingen balance har, sidder og er ved at glide ned af hesten fordi jeg rider uden saddel og hun simpelthen fik så stort et chok så hun løb ind i nogle bukse.. Det er simpelthen så forfærdeligt at der er nogle der kan finde på sådanne ting.. smiley

Kommentér på:
Når trafikken møder rytterne

Annonce