{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.781 visninger | Oprettet:

Seneskade... Hvad så nu? {{forumTopicSubject}}

Vil prøve at gøre en lang historie kort...

For ca. 3 måneder siden var jeg med min pony til den ugentlige springtræning, vi sprang ikke særlig højt og der er ny anlagt fiberbund på banen, så det kan undrer mig det overhovedet kan ske... Men ihvertfald red jeg på en oxer, ramte afstanden perfekt og ponyen sprang fint igennem, men kunne med det samme mærke der var noget galt da han landede, hans højre forben forsvandt bare under ham og han fortsatte i galop på 3 ben... Fik ham selfølgelig stoppet og hoppede af så hurtigt som muligt. Normalt skal der noget til for at min far bliver nervøs, men både min far og ridelærer kom løbende hen til mig og ponyen, da de var sikre på at den havde brækket benet. Det kunne vi dig hurtigt se nok ikke var sagen, men vi blev enige om at det nok var en kodeledsforvridning, som han har haft før med de samme symptomer. Gizmo(ponyen) ville ikke støtte på benet, og det var med en del tålmodighed at vi fik ham ud af banen og med hjem.. Vi ringede selfølgelig til min farbror(han er uddannet dyrlæge, med 35 års speciale i heste), som sagde at vi skulle ligge is på og han ville komme allerede næste morgen. Efter lidt besvær gav Gizmo mig endelig lov til at give ham en isbandage på. Dyrlægen kom dagen efter, jeg trak ham ud så vi kunne se hvordan han gik, og dyrlægen mærkede på ham... Da han forsøgte at bøje benet gik Gizmo lige på bagbenene, hvilket jeg aldrig har oplevet ham gøre før, da han normalt er hvad man nok vil kalde idiotsikker. Diagnosen lød på en slem læsion på bøjesenen og en kodeledsforvridning. Vi gav ham de 3 ugers boksro han skulle have, men i løbet af den første uge hævet benet, så det var dobbelt så tykt bag på som foran. Vi kunne hurtigt se at det nok ikke var helt godt, og vi vidste hele tiden at det var en slem skade, og vi valgte derfor at pensionere ham, med et håb om at han kunne blive tur hest en dag .. Han begyndte at måtte komme på fold, hvilket gik okay, han haltede selfølgelig en del, men det gik okay, altså så længe han ikke skulle vise sig. Lige så snart han prøvede at trave/galoppere/bukke knækkede benet bare sammen under ham og han stod og ømede sig et stykke tid på 3 ben...
Nå men nu var der så næsten gået 3 måneder, så dyrlægen kom i går, da han havde snakket om at han måske ville væge klar igen efter 3 måneder, men nej... Han blev direkte chokeret over hvordan hans ben så ud(hans hævelse var kun faldet en smule), og når selv dyrlægen siger at det var værre end han først troede så ved man at det ikke bare er for sjov, han kiggede mig og sagde "det har været en tynd tråd der har gjort at hans sene ikke bare er blevet revet helt over.."
Jeg fik heldigvis også ros, for da jeg havde fulgt hans anvisninger nøje og passet godt på ham var der fine chancer for at han skulle blive smertefri en dag, men ridehest var der nok ikke mere af, da benet var blevet så stivt og fyldt med arvæv... Hvilket man tydeligt kan se, han går meget på tåen, dels for at undgå at strække senen og fordi det er svært for ham...


Men nu til mit spørgsmål: har i nogle råd til hvordan vi kan hjælpe ham med med at komme sig bedst muligt efter sådan en omgang?
Har selv tænkt på Back on track, men virker det? Og gamasherne eller bandagerne?
Vi har også snakket om laser, men vil det virkelig virke med sådan en slem skade?
Har i evt. andre forslag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seneskade... Hvad så nu?
  • #3   17. jul 2014 Er udemærket godt klar over at det tager langtid.. Vil bare gerne hjælpe ham i ikke at have ondt? Er ligeglad med hvor lang tid det tager, han lever alligevel det gode pensionistliv, han skal bare leve det uden smerter! Han går på fold alene, netop for at undgå at de andre kører ham op

  • #4   17. jul 2014 Invester i et par staldgamacher fra BOT til ham, det kan i hvert fald ikke skade. Både jeg, min hest og min mor har haft rigtig stor glæde af BOT, både til heling af 'akut' skade, og længerevarende smerter som slidgigt.

    Held og lykke med ham!


  • #5   17. jul 2014 Har hørt rigtig meget godt om laser behandlinger, og evt noget Aqua træning/behandlinger også?

  • #6   17. jul 2014 Prøv at høre din dyrlæge om "løgsuppe"... En hoppe vi har haft med en svær seneskade på det ene bagben blev med succes behandlet med dette. Jeg er ret sikker på at dyrlægen kaldte det løgsuppe, men det er jo nok ikke det latinsk korrekte navn smiley
    Held og lykke med ham - det er en lang og sej omgang at få sådan et ben helt igen...


  • #7   17. jul 2014 Løgsuppe kaldes det, fordi det smager af løg smiley Det hedder Ekyflogyl - det har her været brugt til at behandle et MASSIVT overben i panden på en hest.

  • #9   17. jul 2014 Tak for de gode råd... Prøver at forhører mig lidt rundt omkring blandt hestevenner, det kunne jo være at nogle havde et par jeg kunne låne for at se om det virker smiley

    Og tusind tak til jeg der ønsker ham god bedring:-)


  • #10   17. jul 2014 Til vores har vi brugt BOT og købt en laser som har virket rigtig godt for vores, så begge ting er et forsøg værd smiley

  • #12   17. jul 2014 Nej har godt hørt at man skal tilvænne dem langsomt... Men jeg er bange for om han bliver afhængig af dem? Altså at benene faktisk vil blive svage når han så ikke skal gå med dem mere?

  • #13   17. jul 2014 i dit indlæg er det altså lidt svært at tyde om hesten er blevet scannet??
    For ellers er det umuligt at sige hvad skaden er, om den kan hele osv. osv.
    Først når hesten er scannet og man kender skadens omfang kan man sige hvor længe der vil gå før hesten er klar igen og først der kan man give de rigtige behandlingsforslag.

    Måske vil BOT virke, tror bestemt ikke benene bliver svage af at stå med dem, så ville det da være rigtig dumt at lade(konkurrence) heste stå med dem.


  • #16   17. jul 2014 Ved godt den hverken har godt af at blive varmet eller kølet hele døgnet.

  • #17   17. jul 2014 Jeg brugte varmecream til min, da hun fik seneskade.
    Hun fik osse laser.
    Men hun var svær at se det på, for hun var aldrig halt af det, der kom bare en bule på piben.
    Men varmecreamen gjorde et eller andet, så det gik ret hurtigt og dyrlægen var ret imponeret.

    Men det lyder som en stor omgang du står med, øv.


Kommentér på:
Seneskade... Hvad så nu?

Annonce