{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.188 visninger | Oprettet:

Halt - igen! {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg står med en hest som endnu engang er blevet halt, og vil høre om i har nogle bud på hvad det kan være, eller måske har oplevet det samme?

Hesten halter på højre forben. Hun var halt for 3 uger siden, fik så en uges pause, var ikke halt da jeg kom tilbage fra ferie og red lidt igen, og nu er hun så blevet halt igen. Det skifter af og til med at være mellem højre og venstre forben, men jeg har på fornemmelsen at hun halter på venstre når det skal aflastes eller hvad man siger, for det er helt klart oftest på højre.

Hesten blev undersøgt da jeg købte hende for 2 år siden, da vi havde samme problem. Konklusionen var at hun var halt i bøjeprøve i begge forkoder, og havde galle, hvilket nok var grunden. For en sikkerheds skyld kom hun på Højgård, hvor der er taget røntgenbilleder af forben, bagben, skuldre, ryg og lænd samt begge forben er scannet. Her var intet at se, og konklusionen var en kodeledsforvridning.

Problemet er lidt, at vi starter stille ud hver gang hun har været halt, så er hun ovenpå, vi får genoptrænet, og så står hun halt igen. Vi har haft perioder over vinteren hvor der intet var galt meget længe, men jeg synes alligevel det kommer lidt for ofte til at jeg bare vil lade det ligge endnu en gang.
Dyrlægen kommer og ordner tænder på hende i morgen, så jeg spørger ham selvfølgelig også lige. Men ville høre om i havde nogle bud på hvad der kunne være galt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt - igen!
  • #1   5. aug 2014 min stod 4 gange halt mellem januar-juni smiley der var skudt flere gange på en sene skade, men dette var det ikke, der er heldigvis ikke været noget dog nogle små ting der har gjort ham halt, rift i benet, sko der faldt af ømme hove) og sådan noget..

    Der kan jo være mange bud på hvorfor de er halt, sene skade, kodeledsforvredning eller noget helt tredje smiley håber i finder ud af noget, og det ikke er slemt smiley


  • #2   5. aug 2014 For det første - så er man nød til at have en reel diagnose for at kunne vide hvordan hesten bør genoptrænes og hvor længe den bør stå... Har den kun stået en uge?? For det er ikke lang pause...

    Man bør ikke gå igang med at træne igen så snart hesten er rengående...

    Hvis du ikke vil ofre en total haltheds udredning hos dyrlægen (med blokader og diverse andet træls), så ville jeg hvis jeg var dig smække hesten på fold i 3 måneder, og derefter følge dette genoptrænings program:

    http://www.netdyredoktor.dk/hest/tema/ghi/genoptraening.aspx

    Jeg vil tro du ikke giver den "ro nok" til at komme sig 100%... Kan fortælle at da min i sin tid havde en overbelastning af kodeleddene i begge forben efter den var snublet - der havde hun BOKSRO i 73 dage, og jeg bruge sammenlagt 6 måneder på genoptræning før hun var tilbage på normalt niveau som inden skaden...

    Man skal genoptræne laaaaaangsomt og give FRI i lang tid smiley


  • #3   5. aug 2014 Få en dyrlæge til at stille den korrekte diagnose, er det f.eks en seneskade så er en uges pause slet ikke nok.

  • #4   5. aug 2014 prøv og led behandle den smiley

  • #5   5. aug 2014 Den skal ledbehandles smiley Det kan kræve mange behandlinger når i har kørt den s langt ud så den er ''helt død'' i ledende smiley har lige været igennem en lang genoptræningsprocess med min egen igennem 4 ledbehandlinger og lang genoptrlning smiley

  • #6   5. aug 2014 os med travheste får tit led behandlet heste,det er nemt og virker,ellers skal den have tildren

  • #7   5. aug 2014 Wow i er hurtige til at dømme hva?
    Hesten har selvfølgelig ikke kun stået en uge. Første gang den blev halt stod den i to måneder før jeg måtte begynde at trække ture med hende. Der blev det bedre, men så blev hun halt igen. Diagnosen har været en kodeledsforvridning hver gang, så det er hvad jeg har skulle genoptræne efter. Der er lavet halthedsudredning, og de har ikke kunne finde ud af hvor det sidder, da der ingen bedring er nogen steder ved blokader.
    Hun har tidligere fået ledbehandling uden bedring.

    Nu er der jo forskel på niveau, og jeg tvivler på at det tager 6 måneder at komme tilbage på det niveau vi er på, for så er der noget helt galt. Hun er pt på LD niveau i dressur, og jeg har ikke galoperet på hende siden hun gik på "barsel" i februar. Jeg er derved startet meget stille og roligt op på hende.


  • #8   5. aug 2014 Ud fra den nye beskrivelse tænker jeg jeg ville få fat i en dyrlæge der også er kiropraktor smiley ved ikke hvor i landet du er fra - men pet Vet her i Midtjylland har sådan en dyrlægen - Mads smiley han er super dygtig og er de faktisk alle der oppe fra smiley

  • #9   5. aug 2014 Nej jeg dømmer skam ikke, men måske din første beskrivelse var mangelfuld smiley

    Min hest´s niveau var LC dressur og LC/LB spring - så ikke langt fra dit niveau smiley

    Men først var der jo de 73 dage med boksro kombineret med gå ture.. Og langsomt blev det sat om til skridt under rytter, og trav under rytter og var oppe og trave 30 minutter om dagen på hård bund (tur), hvor jeg lagde 1 minut på dagligt (det i sig selv tager jo så 1 måned).. Derefter lidt bane træning med 1 volte i galop på hver volte dagligt, og så langsomt skrue op med en ekstra volte om dagen.. og da vi skulle til at springe var det små kryds første dag - og så 1 spring dag om ugen hvor det hver uge blev sat 10 cm op...

    Så går et halvt år "hurtigt" med genoptræning...

    Hvis jeg var dig ville jeg måske prøve en anden dyrlæge? (ved ikke hvilken du bruger?)...


    Sidst min var skadet, der brugte jeg 17.000 kr ved en dyrlæge, som ingen diagnose kunne stille, og bare bad mig genoptræne.. Det gjorde jeg dog ikke! Kørte hende istedet over til Terkel på højgård, som på 20 minutter stillede en diagnose ret præcist og behandlede hesten og stak mig en genoprænings plan...

    Nye øjne på sagen kunne måske gøre underværker smiley


  • #10   5. aug 2014 En hovbyld ? En lille en.

  • #11   5. aug 2014 Jeg tænker der er noget som sidder fast et sted så en kiropraktor ville være godt at få ud smiley

  • #12   5. aug 2014 Stine: Han er faktisk kiropraktor min nuværende dyrlæge. Hvad tænker du han skal undersøge? For så vil jeg lige fremlægge der for ham.

    Sandie: Jeg har allerede brugt 3 forskellige dyrlægeklinikker, og herunder 5 forskellige dyrlæger, som alle siger det samme "det er bare galle". Men det er jo for pokker ikke bare galle når det bliver ved smiley
    Jeg håber ikke hun skal stå så længe som din, men jeg spørger lige i morgen. Den dyrlæge der kommer i morgen er ham jeg har været mest tilfreds med, og han har prøvet så mange ting af, for at se hvad det kunne være. Men så gik det jo i sig selv, og så blev vi enige om at hun nok havde lavet en voldsom kodeledsforvridning, som hun måske blev ved med at irritere, da hun er ret klodset.

    En hovbyld har jeg ikke overvejet, men det tvivler jeg på, da hun så ville være markant mere halt efter "så lang tid". Det har de andre i hvert fald været af dem jeg har set hovbylder på smiley


  • #13   5. aug 2014 Som nogle af de andre nævner, er den så tjekket igennem kiropraktisk??

    Hvis den er syge forsikret, og du får en dyrlæge med kiropraktik kursus til at tjekke den, så tager forsikringen som oftest behandlingen (Y)


  • #14   5. aug 2014 Det kunne være i skulderene eller i ryggen, det kan alt sammen sætte sig så de bliver halte smiley Det er da lige så godt at få tjekket som at bruge mange penge på dyrlæge smiley

  • #15   5. aug 2014 Han er som sagt også kiropraktor, og hun er derfor også set med hans øjne, så at sige smiley
    Hun er ikke sygeforsikret, men det skal nu ikke komme an på det. Hun bliver tjekket som hun har brug for uanset hvad.
    Krydset er rettet for et år siden, da hun havde lidt tendens til at få et meget toppet kryds, men der er intet mere. Og så er hun ellers gennemtjekket af ham. Det får jeg ha også lige til i morgen.
    Det eneste er bare, at jeg synes haltheden stammer fra koden/piben. Jeg plejer godt at kunne mærke hvis det kommer fra ryggen/skulderen, og det synes jeg ikke det gør smiley


  • #16   5. aug 2014 Tænker også der måske kan sidde nogen låsninger de kan sidde i hele kroppen også har hesten valgt at aflaste i forbenet smiley kan ikke sige dig præcis hvor de kan sidde men tænker den kan være skæv eller have låsninger! smiley

  • #17   6. aug 2014 Så har dyrlægen været her. Han mener helt sikkert ikke det sidder andre steder end i kodeleddet, da hun også er meget halt og irriteret når han laver bøjeprøve der. Til gengæld havde hun meget galle i dag, men han kunne godt se mit dilemma med, at hun jo bliver ved med at være halt. Hun har derfor fået binyrebarkhormon i leddet, og skal muligvis have gentaget behandlingen hvis der ikke er bedring. Hvis der heller ikke er bedring anden gang, så vil han have undersøgt det nærmere, og så er vi nødt ti at få lagt blokader for at se hvor det er galt. Men lige pt prøver vi med ledbehandling en gang eller to, og så håber vi der er bedring smiley

Kommentér på:
Halt - igen!

Annonce