{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.265 visninger | Oprettet:

Fodring af forfangen pony??! {{forumTopicSubject}}

Kom med jere erfaringer!
Jeg er så forvirret.. Alle siger noget forskelligt
Min fjordhest på 7 er blevet forfangen og er MEGET fed - han skal smide ca 100-150 kg.

Min egen dyrlæge siger intet andet end frøgræs, en anden dyrlæge siger Hippolyts Equigard (400g om dagen), Glucogard (100g pr dag), Lamin Forte, en lille håndfuld roepiller, samt hø (4kg) blandet med frøgræs - Hvilket er det han får nu - MEN er det får meget? Hvad skal jeg skære ned på. Han skal tabe sig NU!!! Men jeg har bare læst så meget om at det kan skade hestens organer ved kun at give dem frøgræs. Han har stået i boks i en uge nu, pulsen er dog faldet lidt.

Hvad skal jeg give min hest, så han taber sig hurtigt, men uden at det skader ham???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring af forfangen pony??!
  • #2   24. aug 2014 Problemet er, at jeg netop ikke kan motionere ham i øjeblikket pga forfangenhed...

  • #3   24. aug 2014
    En forfangen hest skal ikke sultes...

    http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1266&urlinfo=J%F3run+Sumberg%2DOlsen-Fast+ikke+hesten+ved+forfangenhed+Del+2

    Og ja, frøgræs indeholder desværre ofte en del svampe spore. Ligesom der ingen næring i og det ikke tæller som grovfoder.

    Jeg ville nok ikke forvente hesten tabte sig promte - fokus må være nu at den bliver smertefri igen. Og når den igen kan komme ud af boksen og du må begynde at motionere den, så vil det og tabe sig nok være lettere.

    Overvej desuden om den har EMS.


  • #4   24. aug 2014 Jeg er faktisk i kontakt med Jorun der har skrevet det indlæg smiley
    Ved godt det med frøgræs, men han spiser ikke halm.

    Han er testet negativ for EMS smiley


  • #5   24. aug 2014
    Jeg ville nok lytte til Jorun... Men jeg har også hørt alverdens spøjse diæter til forfangne hest som fx kun halm og vand i flere dage.


  • #6   24. aug 2014 Ved en god slankekur skal hesten kun have vitaminer (så den er dækket) og så stråfoder ved siden af.

    Min egen jeg har nu vejede jo også over 100 kg for meget da jeg fik ham.
    I løbet af 2 måneder med daglig motion og fodring som det nævnte fik jeg pillet de mange kilo af ham.

    I dag kører han på horsepro's elite (vitaminblandning) og horsepro's fiber.

    Der er meget lavt stivelses og sukkerindhold i deres produkter.. Og syntes simpelthen det er noget fantastisk foder.
    Kan klart anbefales!
    Min var nemlig også forfangen grundet overvægt smiley

    http://www.nag.dk/documents/HorsePro%20Elite.pdf

    http://www.nag.dk/documents/HorsePro%20Fiber.pdf


    Du kan læse mere om deres foder her. De har også en lækker naturmusli smiley

    http://www.nag.dk/default.aspx?pageID=10097&lang=da


  • #7   25. aug 2014 Lucerne (uden melasse), INGEN græs/hø... (og heller ikke frøgræs)
    Lucernen skal gives som mindre portioner fordelt over adskillige gange dagligt - det tilfredsstiller tyggetrangen og holder gang i mave/tarm. Derudover skal den selvfølgelig have passende med vitaminer og mineraler. Der kan evt. gives roepiller (uden melasse) i begrænset mængde med rigeligt vand.

    Hvis den skal tabe sig meget og hurtigt sker det lettest ved at den får mange men små måltider - jo flere gange I har mulighed for at give den jo mindre portioner kan den nøjes med. Det kan eks. være et par gode store håndfulde hver 2.-3. time eller måske en halv spand hver 4. time. Og så et større måltid til aftenen/natten! Det vigtigste er at maven ikke må gå i stå og derudover selvfølgelig også at hesten ikke oplever at blive sultet... Lucerne er fantastisk til dette formål, det kræver meget tyggeri og er godt til at påvirke tarmen positivt smiley

    Når der er kommet mere ro på situationen, bør mængderne selvfølgelig reguleres efter huld. Hvis den går hen og bliver for tynd (hvilket jo nærmest vil være et positivt problem i denne sammenhæng) kan der suppleres med olie.

    Hilsen en jordbrugsteknolog


  • #8   25. aug 2014 Har også haft forfangen fjordhest i år.
    Hun fik kun vand og hø og gik på jordfold. 1 kg. pr. 100 kg. kropsvægt sagde dyrlægen. Så det var 5 kg om dagen hun skulle have. Hun skulle tabe sig 50 kg. Og jeg kunne hurtigt se resultater. Hun vejede ca. 450 kg. og skulle ned på 400.. Hun stod også kun på sin fold og måtte ikke motioneres.

    Hvis høet er meget grønt skulle jeg blande det med noget halm. Mit hø er nemlig lidt blandet, noget er meget grønt og andet er mere groft.

    Nu er hun så indgræsset igen med mundkurv, og skal have mundkurv på resten af hendes liv når hun går på græs. smiley Men hun går ikke på døgn græs endnu, så hun får græs i nogle timer med mundkurv og derefter jordfold med hø..


  • #9   25. aug 2014 Nej, en forfangen hest skal ikke proppes med kun halm og vand - sørg for at han kun får det krybbefoder han har brug for, altså vit og min. Hvis du ønsker at øge hans tyggetid, så brug noget godt lucerne i stråform - fx Safe and Sound, det er lavet til heste med tendens til forfangenhed, har lavt sukker og stivelsesindhold.

    Og selvfølgelig ingen græs smiley


  • #11   25. aug 2014 Han har været på Safe and Sound et godt stykke tid, men uden nogen virkning, han blev faktisk federe.. Han er på Hippolyts Equigard, Glucogard og Lamin Forte, som blev anbefalet af dyrlæge Jórun smiley Derudover 3 kg hø samt frøgræs.

Kommentér på:
Fodring af forfangen pony??!

Annonce