{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.806 visninger | Oprettet:

Jeg er ikke dygtig nok longering/træning {{forumTopicSubject}}

Jeg gik i vinters igang med en sød herre på 10 år, som altid bare har været foldboms. Men man har mange meninger når man er 10 år og pludselig bliver sat i arbejde smiley
Dog er det gået.
For en måneds tid siden kom vi endelig på en rigtig tur, det havde taget mig 7 mdr. at kunne få ham mere end 500 m. væk fra sine foldkammerater.Og så var det ligesom om, at vi så småt kunne begynde at trave på tur, for det var nemmere for ham.

Vi har haft rigtig svært ved, at trave på banen, faktisk har ikke engang kunne trave en langside, men det har hjulpet efter vi kunne begynde at trave på tur, og har fået ny sadel, det var ligesom om, at så vidste jeg han kunne og det vidste han ligepludselig også selv. Vores længste trav tur har nok været på omkring 200 m.

I lørdags skulle vi have undervisning, jeg blærer mig rigtig overfor min underviser om hvordan vi nu kan trave. Men i det jeg siger "trav" ligger han ørene ned, hvilket han ikke plejer, han gør det men efter blot et par skridt viser han tydeligt at det her, det har han bare ikke lyst til. Vi prøver at skridte lidt mere og prøver så igen, lige fedt hjalp det. Mandag rider jeg igen, præcis det samme. I dag longerede jeg, der var intet at mærke og da jeg slap ham løs, rendte han rundt i firspring og var en meget glad hest. Han reagere ikke når vi trykker og føler efter i hans ryg/lænd.

Vi er jo så nået frem til, at det er ret tydeligt, at det bliver et problem idet jeg sætter mig op, men han har heller ingen rygmuskler, jeg har forsøgt i 8 mdr. at få ham til at bærer sig selv, men jeg er åbenbart ikke dygtig nok, og der er jo ikke noget at sige til, at det er svært nok når man ikke engang kan bærer sig selv, så også at skulle bærer en chauffør.

Der er tale om, at sende ham i træning hos Lene Særmark for en periode, så hun ligesom kan få lært ham at det faktisk er rart og okay at gå dernede og ikke mindst så jeg kan få lært hvad jeg skal gøre.

Men inden da (det er jo jævnt dyrt) vil vi gerne prøve lidt mere selv, men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Selv når han slapper af i longen kigger han stjerner. Jeg forsøger at få ham til, at gå så langsomt som overhovedet muligt for at det jo skulle blive lidt hårdere og dermed kunne han blive aflastet ved at søge ned og frem og derved finde ud af at det er rart at gå dernede, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det og er snart ved at være på bar bund, ejeren er ligeså.
Jeg har før været med til ungheste og generelt har jeg aldrig mødt en hest før, hvor det var så svært at få den til at søge frem og ned.

Det skal lige siges at få måneder tilbage fandt vi ud af at han var låst i lænden, dette er ordnet og der er fulgt op på det siden hen. Måske man tænker det er tilbagefaldende, men han reagere slet ikke på samme måde som sidst.
Normalt vil han meget gerne arbejde og vil nærmest gøre alt for at få et klap og lidt ros af mig, så jeg er ikke i tvivl om, at der er noget der genere ham. En var inde på om det bare var fordi, at han ikke gad, men det er jeg HELT sikker på, at det ikke er.

Hvad gør i for at jeres hest søger frem og ned, så de kommer til at bruge den her kære ryg, så vi kan få nogle rygmuller, for det her fungere ikke, så jeg taget imod råd med kyshånd! For alle erfaring kan bruges lige nu!

Hilsen en lidt håbløs tine, som ellers troede det var begyndt at gå så godt, men snydt! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er ikke dygtig nok longering/træning
  • #1   16. sep 2014 woooow, det blev langt, jeg håber dog der alligevel er nogle der gider læse det smiley

  • #3   16. sep 2014 Ved ikke om du har/kan lave en "lille"(selvfølgelig ikke monster lill) ridebane hvor du kan have ham løs.... Så er det nogle gange nemmere at koncentrere sig om hesten og ikke skulle holde styr på longelinen og pisk på sammen tid. Du kan også bare lave den med foldmateriale og sætte det op ude på din fold så hvis han skulle løbe igennem er han stadig fanget på folde smiley
    Ved ikke om du har ladet ham blive ved med at løbe, så det ikke bare er lidt "spændinger" lige i starten når han skal i gang. Mine to er også lidt spændte i starten, men når de har løbet lidt er de meget mere afslappet og søger selv ned...

    Håber du finder en metode der kan hjælpe smiley smiley


  • #4   16. sep 2014 Carina, vi har ingen bomme, det kan selvfølgelig skaffes, men det burde kunne gøres uden sådan set jo, forhåbentlig smiley

    Elin, er gjort, heller ikke det virker.

    I er begge inde på, at han har for meget energi og det er slet ikke der vi henne, om han er krudtet eller ej så forstå han ikke at jeg vil have ham frem og ned. Jeg har ALDRIG nogensinde set ham gå/løbe på folden med sænket hoved, altid er vi oppe i skyerne. Forestil jer at ha gået sådan i 10 år, så har det noget med de rigtig muller at gøre, ikke krudtet i måsen af ham, tak ellers smiley


  • #6   16. sep 2014 Ej hvor ærgeligt smiley Men dejligt at du kan se dit problem :)!
    Nu har jeg ikke så meget forstand på 'ride' delen da alt her har foregået fra jorden i mange år, men jeg lærte min part det i longen som et 'trick'. Hun sænkede hovedet og løftede ryggen af sig selv en dag og siden da har jeg lagt en komando på og rost hende. (ved hjælp af klikkertræning og en masse gnubberi!) Mon ikke man også kan give sådan en komando fra ryggen evt ved at løsne tøjlerne eller hvad man nu vælger.
    Selv siger jeg 'sænk hovedet' og sænker også longetovet, men det går vel ud på at hjælpe hesten så meget som muligt :)!



  • #7   16. sep 2014 Carina, jeg prøver at hører en nabo ad om jeg ikke kan låne nogle bomme, så skal jeg bare ud og slæbe, men sådan er det jo smiley Så må vi se om han kan håndterer dem.

    Simone, der er jo ikke så meget at være i tvivl om, jeg syntes helt klart at det er et ret tydeligt problem! smiley
    Det er slet heller ikke ridedelen jeg lige nu vil forkusere på, for når han først kan det i longen skal det såmænd nok komme, er jeg ret sikker på. Problemet er jo bare at jeg ikke aner hvad jeg skal gøre for at få ham til det i longen.. Jeg kan kører en hovrenser blidt under maven og så ryger ryggen op, men han har aldrig ligesom selv tilbudt det. Jeg rider altid med helt løse tøjler på ham, vi er jo endnu ikke kommet så langt smiley Måske jeg kunne forsøge at indlærer det som et trick på staldgangen, ikke noget jeg faktisk har tænkt over, men måske det kunne lade sig gøre, i hvert fald så han får fornemmelsen af hvordan det skal være smiley


  • #8   16. sep 2014 Min er hyber mobil, og så snart min hest får av i ja lænd nakke eller andet så blir han sur negativ osv. Så hvis den efter at. Havde været positiv og glad, så tænker jeg den er øm. Så klart få noget kiropraktor osteopath på. Igen hvis hesten blir det når du kræver noget, så kan det være adfærd. Men syntes det oplagt den desværre har ondt igen. Og selv om man retter igen og igen, kan ryg og lænd virkelig være latterligt og gøre smerte. Fortsat god træning.

  • #9   17. sep 2014 Jeg har ikke så meget at byde ind med af egne erfaringer, men jeg kender flere der har indlært hesten det som en form for trick - enten bare ved at lægge pres nedad og løsne når hesten sænker hovedet, eller i form af klikkertræning/ros med godbidder. Det kan være en rigtig god idé at bruge en kapsun.
    Glem longen for noget tid, gå baglæns foran hesten på en stor volte i skridt, hold blidt om den midterste ring i kapsunen med armen lige ud for navlen.

    Prøv at tage et kig på denne video: https://www.youtube.com/watch?v=JIxfmxMrNqA&index=3&list=UUbXNR1JMadniqdP89GELlTg
    Og evt. resten af dem: https://www.youtube.com/user/Kaprioledk/videos

    Har du mulighed for at få noget undervisning? Evt. i noget akademisk dressur, det kan virkelig anbefales. Ofte kan en enkelt undervisningstime eller to hjælpe en utroligt godt på vej.
    Da jeg startede min unghest op fik jeg en del undervisning i akademisk, som har hjulpet os rigtig god på vej, til trods for at det ikke er noget jeg træner/rider længere smiley


  • #10   17. sep 2014 Hvis det er Lene Særmark (hvilket er et rigtig godt valg, hvis du spørger mig :)) - hvad så med at få hende ud og undervise i en periode? Måske en gang om måneden over vinter og sende hesten afsted til foråret.

    På den måde får du lært hesten de teknikker hun vil bruge når/hvis hesten kommer hos hende - og hesten vil hurtigere falde til i træningen hos hende.

    Det lyder til at i har en god, grundig tilgang til træningen, det er fedt at høre! - Held og lykke med træningen, det lyder spændende smiley


  • #11   17. sep 2014 Tanja, tak for det, han longeres allerede i en kapsun, jeg tror jeg vil prøve at indlærer det som en form for trick, og så for en tid glemme selve longen måske.
    Jeg får undervisning af en BBH, så det hele handler om, at få ham derned af. Dog har vi haft mange andre ting som der skulle være styr på inden da, og så har vi haft flere gang hvor vi har måtte aflyse pga. af tabt sko. Jeg får kun undervisning hver anden uge.

    F&F
    Ejeren kender hendes arbejde og jeg har kigget på det på hendes hjemmeside/facebook og jeg må jo erklærer mig dybt enig med ejeren at det ser ekstrem fornuftigt ud. Vi ville nok spilette beløbet ad hvis det kom dertil, men derfor er det stadig mange penge for en 19 årig og en mor med 4 børn smiley
    Og ja undervisning kunne selvfølgelig være en løsning, så han kender det, men det koster bare også 500 kr. for en gang undervisning, så vil jeg faktisk hellere give det mere og at forløbet så bliver lidt mere intenst.

    Ang. med ens tilgang til træningen, havde det så været for 2 år tilbage, så havde jeg nok bare tænkt at han var åndsvag og ville lave numre, men man har da, GUDSKELOV, lov til at blive klogere smiley


  • #12   17. sep 2014 Min forstod det heller ikke i starten.
    Jeg begyndte i det helt små med at vænne ham til at det var rart at sænke hovedet. Det gjorde jeg ved at gå tur med ham, og når han sænkede hovedet lidt, så klikkede jeg ham og gav en godbid. Efterhånden krævede jeg at han sænkede hovedet i længere tid, strakte halsen mere osv. Så overførte jeg det egentlig bare til ryggen.
    Det lyder som om du allerede er godt på vej, og dejligt du har fokus på det smiley


  • #13   17. sep 2014 Camilla, Måske det ville være en ide med at fat i klikker så. Godbidder kan han slet ikke abstraherer for, han æder hele armen, men ros er tilgengæld en ligeså god motivation for ham, så det ville jo godt kunne fungere.

    Jeg tror jeg vil anskaffe mig en klikker og så droppe longen for en tid og så bare have fokus på det kære hovede og skrog, og så kommer det andet formentlig på et tidspunk, d et er i hvert fald et forsøg værd smiley


  • #15   17. sep 2014 Du kan bestille en klikker hos Dyrenes Beskyttelse, hvis du vil prøve, de koster vist kun omkring 20 kr inklusiv forsendelse, så det er et billigt forsøg smiley
    Håber du finder ud af hvad der virker på din hest smiley


  • #16   17. sep 2014 Lisette, men jeg bliver jo nød til, at starte et sted. Jeg ved godt at støvsugeholdning konstant ikke er sundt, men det er jo igen noget man må arbejde hen i mod at få hovedet længere op. Men det bliver først når han kan bære sig selv jo, og af hvad jeg har lært, så er det nemmere at starte dernede. Han har jo både reflekser og forket satte muskler som lag på lag skal pilles af. Jeg syntes ikke jeg har forlangt noget voldsomt uriemligt af ham, som sagt har vi dårligt nok travet på trods af at vi har været igang i 8 mdr. og her på det sidste hvor vi har travet lidt, har han selv"sagt" ja til det.

    Camilla, tak, den er allerede bestilt smiley


  • #18   17. sep 2014 godt så, så er jeg med smiley
    I skridt er vi ligesom nået dertil hvor han hverken kigger stjerne men så absolut heller ikke er nede og bruge sig selv. Derimod nok lidt en blanding. Han er højstillet og måske også det har en indvirkning på det?
    Hans forpart er et bjerg, han er så stærk i sin forpart, og har en kæmpe underhals, som han også havde inden vi gik i gang, fordi han jo går som han gør, og en underhals er jo netop et korrekt tegn. Det jeg faktisk har brugt mest tid på med ham er, at gøre ham klar over, at faktisk har en bagpart. Så vi har brugt rigtig meget tid på at flytte ham, bakke ovs. ovs. Derfor har jeg nok heller ikke lagt ligeså meget vægt på meget af det andet.

    Det er første gang nogensinde jeg helt selv har stået med en tilridning og derfor er der også rigtig mange ting jeg ikke ved, som jeg skal lærer. Jeg har hele tiden tænkt at det som hans hovedstilling nok skulle komme undervejs, og jeg har netop selv ladet ham og har aldrig påvirket hans hovedstilling, men nu er der bare gået 9 mdr. og han render endnu rundt med hovedet i skyerne og fortsat med en kæmpe underhals.

    Der kommer her et billede af ham. Jeg har desværre ikke et helt fra siden af, men jeg syntes det her viser meget godt hvor stor hans forpart er i forhold til hans bagpart er og hvor mange muskler han har. Billedet er dog taget for godt 2 mdr. siden og der er kommet lidt flere musker bagtil, men ryggen er stadig lige håbløs.


    profilbillede
  • #19   17. sep 2014 og jeg mener selvfølgelig at en underhals ikke er et korrekt tegn smiley

  • #20   17. sep 2014 Hej Tine smiley Jeg kan anbefale dig at starte med at gå med en godbids holder der nede så han finder ud af at det faktisk er rart at gå der. Tag en tennisbold med huller, sker den over så den kan rumme en godbid og sæt en pind i som du holder i. Gå rundt med den i hestens knæhøjde, stop med jævne mellemrum så din hest får godbidden. Og selvfølgelig en masser af ros smiley Øg så tiden mellem serveringen af godbidden. Hvis du sætter en lyd på så kan du hurtigere fjerne holderen og vise din hest ved at placere hovedet og gå, klikke og give godbid, at det er det du ønsker smiley Her er bolden jeg snakker om smiley
    http://www.alttilhundogkat.dk/6storage/579/3969/3333_bold_medklokke_.jpg

    Det kan tage mdr med træning før din hest fatter det, og når den begynder at trave vil hovedet nok ryge op..hvis du kan løbe ved siden af i starten med holderen vil det også hjælpe smiley

    Mvh TT


  • #22   17. sep 2014 Mon Mettes idé kunne være noget for din hyp?
    https://www.youtube.com/watch?v=8clEmjtcrn4
    Prøv at spole til 2:20 og se hvad hun har fundet på at lave smiley

    Jeg tænker det måske (som der så fint siges) kunne hjælpe ham lidt på vej?


  • #23   17. sep 2014 Louise - Samme princip jeg anbefalet smiley smiley Vi i "de kredse" har jo de gode ideer smiley smiley

    Mvh TT


  • #24   17. sep 2014 Psst Louise..Jeg er med i den video smiley smiley

  • #26   18. sep 2014 Louise H, HAHA, jeg må simpelthen le! smiley

    Jeg tror jeg bruger TT's metode istedet med lidt ændringer. Han kan ikke abstraherer godbidder, han tror han skal have hele min arm ind i kæften for at få det, eller sådan føles det i hvert fald smiley Egentlig vil jeg helst træne ham uden godbidder, da han er fordærdelig, ikke nok med at han æder hele hånden men han tror også konstant at han skal have dem.
    Men nu idag har jeg købt en pose godbidder og en klikker, så jeg prøver at starte ud med arbejdet allerede i aften og så må vi se hvad han siger til det her fis smiley Har dog fået fortalt at ejeren engang har trailertrænet ham lidt med klikker, så mon ikke han fatter det rimelig hurtigt, så jeg kan komme af med de godbidder og så beholde alle mine fingre smiley


  • #27   18. sep 2014 Mette har en del sjove ideer - specielt at hun har fundet ud af hvordan man træner de små shetlændere i at gå frem når benene ikke er nok .. Man sætter en gulerod på longepisk smiley

    Men ideen er egnelig meget god, med at man kan lære hesten at den bliver belønnet for at strække overlinjen smiley


  • #28   18. sep 2014 så er det forsøgt for første gang smiley
    efter den første godbid troede han faktisk allerede at vi ikke skulle lave andet end at æde godbidder i dag smiley
    Men han kom faktisk momentvis, ind i mellem længere tid, ned og gå helt afslappet (de få sekunder hvor han ikke troede han skulle æde mig smiley ) Jeg gik selv med hånden helt nede ved jorden, så hvordan det helt præcis så ud vil jeg ikke udtale mig om, men umildbart så det okay ud. Klikkeren fattede han ikke, men det kommer vel efterhånden smiley
    Så må jeg tage en periode hvor jeg udsætter mine stakkels fingre for livsfare, indtil vi ikke længere har brug for godbidderne og kan nøjes med klikker og ros smiley


  • #29   18. sep 2014 Du kunne også købe en bålpande smiley De har lange skaft og er lige til at hapse en godbid fra. smiley

    Mvh TT


  • #30   18. sep 2014 Korrekt, men han voldtager den jo bare den så smiley

    Jeg tror ligesom det handler om, at finde en balance imellem at han ved der er en godbid uden han kan rigtig kan se/lugte den. Det er sådan virkelig skrækkeligt, altså stiller jeg mig ved siden af med en godbid så løber han med og bliver ved at skubbe til han har fået den. Jeg har vikelig aldrig mødt en hest der er SÅ dårlig til at håndterer godbidder og generelt mad smiley


  • #31   18. sep 2014 Så er det godt med klikkeren smiley Han fatter den nok hurtig smiley

  • #32   18. sep 2014 forhåbentlig! smiley

  • #33   18. sep 2014 Hvis han er så dårlig til at håndtere godbidder ville jeg starte med at træne det så du ikke kommer til skade.
    Stå med en godbid i hånden (hvis han er rigtig slem så imens han står i boksen og du udenfor, igen; for at undgå at komme til skade). Lige så snart han står roligt/drejer hovedet væk, så klikker du og giver godbid.
    Så længe han skubber, maser, tigger vanker der ingenting. Jeg synes de er hurtige til at forstå det, og det er meget rarere med en hest der venter med at tage til de får lov smiley på plussiden får man også lov at beholde alle sine fingre smiley
    Hvordan gik det egentlig med dine jobtilbud? (Smage, snage smiley )


  • #36   19. sep 2014 Camilla T, generelt bruger jeg slet ikke godbidder i min træning af to grunde. For det første så maser og puffer han gerne for en godbid, har ejg ind i mellem haft brug for, at bruge godbidder, så får han dem selvfølgelig ikke før han ikke tigger. Men det er ikke så meget det, det er måden han tager godbidden på. Han er generelt voldsom og et buldrehovede, når han tager en godbid så åbner han munden så meget så den er bredere end min hånd og derved får han ofte næsten hele min hånd i hans mund, istedet for bare at nulre den ind med "læberne" som en normal hest ville gøre smiley

    Og ang. jobtilbud så ringede ham fra England aldrig, så jeg nuppede det andet på skolen for handicappede, jeg starter allerede på mandag og jeg glæder mig sindsygt meget smiley


  • #37   19. sep 2014 Eva, det er forslået, men vi har ingen bomme smiley
    Derudover har jeg besluttet mig (ud fra gode råd) at gå lidt flere skridt baglængs, vi starter ud med at jeg bare går ved siden af og lokker ham ned med godbidder og så har jeg skaffet mig en klikker smiley


  • #38   19. sep 2014 Jeg havde faktisk part på en pony som også altid havde hovedet i vejret når jeg longerede og til tider faktisk slog fra og spurtede afsted væk fra mig. Bukkespring og stejl blev det også til, simpelthen fordi hun kedede sig. smiley
    Så jeg ville lære hende at søge frem og ned. Ejer havde den ide med pessoa(staves?) systemet men ville gerne prøve selv.
    Min part var utrolig glad for klikkeren og reagerede med det samme når jeg klikkede, så hvad jeg gjorde var at have hende i longen og når hun gjorde tegn til at søge frem og ned i skridt, så klikkede jeg og hun kom med det samme ind. Det kan godt tage noget tid og sikkert også når din dreng har gået og kigget på stjerner i næsten hele hans liv, men et råd var at starte ved at arbejde i hånden med kapsunen hvor han så kunne lære at søge frem og ned til hånd. Og så få ham igang med det i skridt i longen og langsomt arbejde sig imod trav. smiley

    Held og lykke med det, håber du finder ud af det!


Kommentér på:
Jeg er ikke dygtig nok longering/træning

Annonce