{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
975 visninger | Oprettet:

Hjælp til hest der flipper ud når den får saddel på!! {{forumTopicSubject}}

Hej

Er der nogen som kan anbefale nogen som er gode til at hjælpe heste som min?

Det er sådan at når man sadler den op, så kan den fint stå bundet indtil sadlen skal på... Hvis den står bundet når den får sadlen på bakken den vildt og ustyrligt og hvis den så ikke kan komme længere springer den frem uden at se sig for... Den har gennem tiden sprunget mange griner, snore og kæder.
Hvis man løsner den og lader den gå rundt mens man lægger sadlen på og spænder gjorden så går det lige, man skal bare være hurtigt til at komme ud af stalden når den har fået sadle på ( derfor skal hovedetøjet på igen sadlen).

Under ridning og alle andre omstændigheder er den meget sød.

Og nu kunne vi egentlig godt tænke os at sælge den, men der er nok ikke mange som vil have en hest med det problem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til hest der flipper ud når den får saddel på!!
  • #2   18. sep 2014 Måske sadlen trykker, eller hesten har spændinger.
    Det der lyder nemlig ikke særlig normalt smiley


  • #3   18. sep 2014 enten så har den hamrende ondt.
    Eller også så har den fået hamrende ondt og det er derfor blevet en tillært adfærd for den, at det gør ondt når man får sadel på og den skal trænes til at det her faktisk ikke gør ondt.

    Få tjekket den igennem og få tjekket sadlen, er dette gjort så er det et træningsspørgsmål.


  • #5   18. sep 2014 Jeg kendte en hest der reagerede nogenlunde lige sådan, indtil man gik fra engelsk sadel, til western, så stod den bom stille - HVER gang... Gætter på den har haft en dårlig oplevelse med den engelske sadel, som den ikke har forbundet med westernsadlen...

    Har du mulighed for at prøve en anden sadel? bomløs, ridegjord, western eller hvad som helst andet end din daglige sadel? Blot for at afprøve hypotesen..


  • #6   18. sep 2014 Min lånepony var heller ikke meget for at få sadel på i starten (vi fandt så ud af, at det var fordi den trykkede på hendes skuldre så hun havde ondt), men inden jeg fandt ud af, at sadlen påførte hende smerte startede jeg med at ligge at tage det ene underlag, lade hende snuse til det og derefter 'ae' hende på halsen med underlaget hvorefter jeg langsomt kunne få det på hende, hvor hun så fik en godbid. Dette gjorde jeg med begge underlag (hun havde almindelig og et lammeksindspad) i et stykke tid så hun blev vant til det. Da jeg begyndte at kunne ligge underlagene på uden hun nærmest stivnede når jeg tog dem fra prøvede jeg med sadlen også. Nogen lunde samme fremgangsmåde, bare hvor jeg fik en til at holde hende i mens(der var ikke nogen mulighed for at binde hende, og det ville sikker også bare have stresset hende mere).

    Det tog et stykke tid før jeg kunne ligge det hele på, på en gang, men det hjalp.
    - Vi har fået ny sadel, men da vi ikke har haft den så længe forbinder hun stadig sadlen med smerte og kan nogen dage være værre end andre til at få sadlen på. smiley

    Men få tjekket din hest igennem først og hvis der ikke er noget så prøv det jeg har skrevet ovenstående. smiley


  • #7   18. sep 2014 Få hesten tjekket grundigt igennem af en dyrlæge eller enden fagmand... Er der ikke noget at finde så lav en desensibilisering til sadlen så du udelukkende får skabt en positiv association til sadlen hvor hesten er 100% med på hvad der foregår og ikke opfatter det at få sadlen på, som et overgreb, for det lyder ret meget som om, det er det den gør nu....

  • #8   18. sep 2014 Hvor lang tid har du haft hesten og hvor længe har den gjort det?

    Det lyder som et meget tydeligt tegn på at sadlen ikke passer, eller at den har ondt i ryggen, gjordlejet el. lign. smiley


  • #10   18. sep 2014 Få hesten tjekket og få sadlen tjekket. smiley
    Og nu hvor "skaden er sket", skal den højest sandsynlig have trænet tillid til sadlen igen. smiley

    Min gamle hoppe havde en ukendt skade på hendes ribben, som først blev opdaget da det var for sent, hvis man kan sige det sådan.
    Vi købte hende, velvidende om denne skade (hun blev købt fra en salgsstald, hvor hun fik skaden på vej til dem, hvor de så senere fandt ud af det), og selvom hun stod i flere år, inden hun skulle igang igen, sad det stadig i hende at sadel = smerte. Jeg kunne sagtens lægge den på hende, men hun bed og trampede og var tydeligvis ikke tryg ved det.
    Så jeg gik igang med at træne sadel tillid.

    Jeg havde massere af godbidder i lommen, fandt sadlen, lod hende snuse til den, gav godbider og pakkede den væk igen.
    Da hun var helt tryg ved det, begyndte jeg at gå om mod ryggen, skridt for skridt, godbidder og væk igen.
    Så sadelunderlag på, godbid, væk. Så sadlen (uden gjord), godbid og væk. Sadlen med gjord (hængende ned af siden, uden at spænde), godbid, væk. Spænde gjorden løst, godbid, væk. Og så gradvist spænde gjorden, hul for hul, godbid, væk, indtil jeg kunne spænde den helt.
    Det tog MØG langtid, men til sidst havde jeg en hest jeg bare kunne kaste sadlen på, spænde gjorden og så ud, uden hun bed trampede eller noget andet. smiley


  • #12   19. sep 2014 Vi har haft hesten i 3 år godt og vel. Det første år var der ikke noget, det kom bare pludselig en dag.

  • #13   19. sep 2014 En pludselig ændring i adfærden som det jo er her da det kommer fra dag til dag er højst sandsynligt forbundet med at der er noget som gør ondt... Få sadel og pony tjekket af en fagkyndig..

  • #14   19. sep 2014 Dyrlæge/sadelfitter. Og det kan kun gå for langsomt.

  • #15   19. sep 2014 Men er der nogen der kan anbefale nogen som kan hjælpe?!??


Kommentér på:
Hjælp til hest der flipper ud når den får saddel på!!

Annonce