{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.636 visninger | Oprettet:

Anna
Anna
Tilmeldt:
2. aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Se jer for når I køber spring pony {{forumTopicSubject}}

Se dig godt for når du skal købe springpony.
Salgsannoncerne er fuld af fantatiske beskrivelser af ponyer

Kigger ikke, springer både vådt og tørt , springer alt, super fremadgående, kan springe huse, du bliver hurtigt B rytter osv osv. Der er selvfølgelig også billeder og ofte vidioer hvor pony selvfølgelig springer alt i fin stil. Dette er desværre ikke altid hele sandheden. Selvfølgelig er der jo ingen, der fortæller at pony er blevet diskvalifiseret til de sidste 3 stævner pga stop eller at den generelt stopper en eller to gange til hvert stævne.

Så gør jer for guds skyld den tjeneste at tjekke resultaterne.
Gå ind på DRF hjemmeside under resultater og tjek den fantastiske pony`s cv. Her er alle resultater flere år tilbage. Her kan man feks også se om ponyen har haft nye ejere hvert år.

Man kan også følge linket med den aktuelle klasse. Har den f.eks 4 fejl i hver klasse kan man hurtigt læse om det er en ærgerlig bom eller et faktisk stop. Har den brugt 75 sek. på banen og alle de andre kun 45, er det nok pga et stop.

Skriver dette af bitter erfaring og med håbet om at vi alle kan blive lidt bedre til at tjekke om vi køber "katten" i sækken eller en fantantisk springpony


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Se jer for når I køber spring pony
  • #1   19. sep 2014 Er det ikke normal at tjekke ponyen, hvis man leder efter en konkurrencepony?

  • #2   19. sep 2014 forstår godt din frustration, men måske hesten er blevet presset meget og måske bare har brug for en pustepause?

  • #3   19. sep 2014 Troede ærlig talt at dette var normalt at tjekke op på hestens resultater? En salgsannonce fremhæver jo kun det bedste hos hesten.

  • #4   19. sep 2014 Fra min søgen efter hest for 4 år siden, kan jeg sige at meget få lever op til annoncen . Så man skal altid se sig godt for .

  • Anna
    Anna Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #5   19. sep 2014 Ikke desto mindre har jeg gennem årene set/kendt en del frustrede ryttere, hvis ponyer bliver disket til næsten hvert stævne og det er synd både for rytter og pony.

    Da jeg gik fra 2 til 1 pony havde vi ikke tjekket ponyen grundigt med det resultat at jeg måtte se i øjnene at han ikke fungerede som springpony på trods af fantastisk afstamning og løfter om guld og grønne skove fra tidligere ejer. Selvfølgelig var det vores egen skyld og ponyen har nu en ny ejer, der ikke rider stævner men elsker den for det den er og bruger den til ponygames og skovture. Det fik en lykkelig slutning for ponyen smiley



  • #7   19. sep 2014 Man kan ikke give ponyen skylden for at refucerer, 99% af fejlene på banen er rytterens skyld. Så en pony kan sagtens have succes med en rytter og ikke med en anden rytter, fordi den nye rytter måske er usikker og derfor måske ubevist får ponyen til at stoppe.

  • #8   19. sep 2014 Det er jo rytterfejl. Selvfølgelig burde det oplyses, men man kan nu hellee ikke altid forvente en hest der bare gør alt selv smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   19. sep 2014 Det kan også bare være fordi den nye rytter forventer at deres nye super pony bærer dem frem til resultaterne, og at den nye rytter glemmer at der skal en rytter til for at ride hesten smiley

    Tror mere at dem der føler sig snydt over købet af deres nye pony ofte er (undskyld ordet), lidt for forkælede børn der måske ikke helt har den samme evne på en pony som tidligere ejer - altså st de bare ikke er gode nok, til det niveau ponyen er blevet redet på..


  • #11   19. sep 2014 Det gælder vel ved køb af både spring- og dressurpony/hest. Jeg tror nu at man alle prøver at få et nuanceret billede af hesten så godt man kan. Det er da logik at det ikke kører 100% hvis hesten lige er kommet til nyt sted og ny rytter. Tror ikke at det er banebrydende viden at man selvfølgelig ikke kun skal vurdere hesten ud fra salgsannoncen smiley

  • Anna
    Anna Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #12   19. sep 2014 Jeg taler ikke om de ponyer, der kan have et enkelt stop i ny og næ, det er vel ganske normalt og selvfølgelig i de fleste tilfælde rytterens fejl.

    Men det er ikke altid rytterens skyld, at en pony stopper, den kan bla være skadet have smerter osv. Den kan have sprunget super godt i sine unge år. Men bliver stadig brugt til stævner, istedet for måske at gå på pension.
    Kender desværre til en del springponyer i vores distrikt, som bliver solgt, fordi de konstant bliver diskalifiseret. Den nye ejer stiller op til samme klasser, det går godt de første stævner, så gentager historien sig. Det synes jeg er synd både for pony og rytter.






  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   19. sep 2014 Jeg har aldrig ondt af rytteren, kun ponyen..

    Man må som rytter bare sikre sig, og hvis folk er for nærige og kun vil betale for bøjprøve - jamen så er de jo heller ikke interesserede i at sikre sig.. Det jo ikke sikkert ejer ved noget.


  • #15   19. sep 2014 Hmmm....nu er jeg muligvis på vildspor....men hvis en pony springer 7 spring ud af hver springklasse på måske 8 spring....så er det i hvertfald ikke ponyen der fejler eller ikke kan springe !!! Den ved altså ikke om det er spring nr. 3 eller nr. 7 eller nr. ? der er farligt....selvfølgelig kan der være specifikke spring som vandgrav eller noget som de frygter men jeg tror simpelthen ikke på at ponyer har en holdning til præcis hvilke spring de vil springe og ikke vil springe...til gengæld tror jeg rigtig meget på at de har en mega følsom sjæl som meget meget hurtigt mærker hvad rytteren tænker om vi vil det eller ej smiley

  • #16   19. sep 2014 det da ligemeget om hesten så er springhest eller selvskabspony. hesten kan være syg, lider eller have psykiske men grundet dårligt håndtering af hesten. man skal ALTID kigge efter det..

    Sælgeren kan sige jamen hesten har været her et godt stykke tid og har aldrig været syg.. så snart hesten er købt så finder man da lige ud af hesten har mavesår og spat og jeg ved ikke hvad (og ellers finder man ud af det til handelsundersøgelse)

    Køberen kan sige hesten får et fantastisk hjem og skal bruges til 2 børn som skulle ride og hygge om den. men sælger den selvfølgelig til dette perfekte hjem og bum bum så finder man hesten 2 uger efter på nettet..

    Folk lyver til højre og venstre og der må jeg jo lige sige at jeg faktisk er stolt af mig selv. PAVEstolt! Jeg har ikke solgt en eneste hest uden at være 100% ærlig. det jo næsten en sjælden ting under køb og salg af heste..


  • #17   19. sep 2014 Altså det er vist godt jeg ikke skal sælge min pony da, hvis det er det eneste folk kigger på, resultater på GO smiley Min er en af dem der vitterlig springer alt, om det så er 150 cm...

    Hendes eneste resultater på GO er fra en ponyrytter der låner hende lidt til et par stævner.
    LB** - DIS - Rytteren red fejl bane)
    LA* - 4 fejl - Rytteren blev usikker og slap tøjlerne lige før et dobbeltspring og Maggie tog så en bom

    LB** 4 fejl - Stoppede da rytteren endnu engang slap tøjlen før et dobbeltspring, og denne gang med en okser ind og ponyen turde så ikke springe selv smiley
    LA* - UDG. - Der stod et dobbeltspring helt op til hegnet på ridebanen, og over A var der en hund der gøede lige ved hegnet (1 meter fra hesten) og den blev så bange og løb uden om og rytteren trillede af (Typisk)

    Så ja skulle hun sælges ville hun resultatmæssigt med den rytter ikke være meget værd. At hun så springer 130 baner, er dobbelt Vestegnsmester (for hest) med mig, går CNC90 militarystævner for hest osv står ikke på da de er D-stævner smiley

    Der kan være mange historier bag. Kender også en fantastisk dygtig pony som har en 10-15 resultater på GO, og hver og en er DIS eller Udg. fordi rytteren enten glemmer banen til hvert stævne, eller ikke kan holde sig fast over et spring smiley Har aldrig set den pony lave en fejl, en skam hvis den skal sælges smiley


  • #18   19. sep 2014 Ikke at jeg er uenig i at man skal se sig godt for, men når jeg siger "se dig for" så tænker jeg nu mere i retnign af skjulte fejl og mangler og ikke vorvidt ponyen gider springe eller kan de øvelser der påstås.

    Den slags tjekker man vel for dælen når man prøver kræet inden køb (og gerne mere end en gang)...


  • #19   19. sep 2014
    Tja... Nu står D stævner ikke altid på GO som det nævnes så det er ikke helt til og regne med, om end en der vil til landsstævner nok ikke køber en pony på det niveau :o)


Kommentér på:
Se jer for når I køber spring pony

Annonce