{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.469 visninger | Oprettet:

Forfangen.. Hø eller frøgræs? {{forumTopicSubject}}

Hej Allesammen.
Står lige pt med en forfangen pony, hun står i boks med blød bund.. indtil videre har hun fået halm, lucerne og lidt frøgræs. ved ikke rigtig om jeg tør give hende frøgræs eller om hun skal ha hø?.. ka skaffe noget hø til hende, men det er fra første slet.. Hvad er jeres erfaringer? hø eller frøgræs? der er jo mange meninger omkring forfangenhed og derfor er det lidt svært at finde ud af hvad der er bedst for pony'en. Nogle sir kun hø, intet frøgræs og andre mener frøgræs er lige så fint? og så er der nogen der sir kun halm..
Håber der er nogen der ka hjælpe smiley
Kh Louise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangen.. Hø eller frøgræs?
  • #1   22. sep 2014
    Hø... Det er misforstået og sulte en forfangen hest. Den skal stadig have sit grovfoder.

    http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1266&urlinfo=J%F3run+Sumberg%2DOlsen-Fast+ikke+hesten+ved+forfangenhed+Del+2

    " DERFOR er det jeg kalder en NUL-diæt helt forkert.
    Hermed mener jeg den diæt, hvor hesten bliver sat på boks (senere jordfold) uden andet end halm eller frøgræs. Hvor alt kraftfoder bliver taget fra hesten, og hvor den i bedste fald kun får et basalt mineraltilskud.
    Stopper man tilførsel af næring til kroppen, vil stofskiftet gå i dvale eller spare-”mode”, hvor der kun tilføres næring til de mest livsvigtige organer. Ingen næring kommer ud til det perifere væv som huden og hovene. Og hermed vedligeholder man hesten i dens sygdom.

    Det er livsvigtigt for hesten at få tilført godt varieret hø, hvorfra hesten får sine fordøjelige fibre. Tarmfloraen kræver hø i en mængde der svarer til 1,5 kg tørstof pr 100 kg hest. Og dette er vigtigt at tilstræbe, også hos den forfangne hest. Halm og frøgræs har ikke de rigtige fibre, og der er heller ikke ret mange næringsstoffer som hesten kan udnytte. Fibrene er for ufordøjelige til at hesten kan få de livsvigtige næringsstoffer, som evt. findes i dette stråfoder, ud af ”foderet”

    Ordet kraftfoder har en forkert klang, når man tænker i næring til en forfangen hest. For en forfangen hest skal ikke have ”kraft-”, men den skal have et lødigt foder, som kan tilføre byggeklodser til en sund tarmflora, til at helbrede et sygt stofskifte og til at rense ud og forny det syge væv nede i hovene. Derfor er passende foder i krybben nødvendigt. "


  • #2   22. sep 2014 Hø er bedre end frøgræs, men det ville klart være det bedste hvis du kunne skaffe 2. slet smiley

  • #3   22. sep 2014 Er heller ikke selv glad for "NUL-diæt'en" men har ikke rigtig turdet gi hende andet, da jeg ikke ved så meget om det smiley

    ser om jeg ka få fat i noget 2.slet, men skal det så testes før jeg ka gi hende det eller? smiley


  • #4   22. sep 2014
    Man plejer og sige 2 slet eller hø fra sidste år fordi det ofte indeholder mindre næring, men man ved det reelt ikke uden analyse på det - så kan du finde noget med analyse på lav næring, lav sukker mm. ville det være godt.

    Du kan proppe det i slowfeeder net og blande det rundt med godt halm så hesten får en tot af hver når den tager noget. Så holder det længere. Når hesten skal stå inde længe, så skal der jo være mad det meste af tiden eftersom du ellers risikere et mavesår også.


  • #5   22. sep 2014 Hø fra første slet ville jeg være lidt bekymret for at give for meget af -men er det det eneste du kan skaffe, kunne du evt blande det halv/halv med frøgræs.
    Og giv det gerne i en slowfeeder (eller i mangel af sådan en, i småmasket hønet), så der er adgang til grovfoder men ikke i store mængder.

    Jeg mener, ligesom andre nævner, ikke helt at man skal sulte en forfangen hest -men man skal heller ikke bare hælde i den. Så det er lidt en balancegang mellem at sørge for at den ikke skal stå mange timer uden grovfoder, men at den heller ikke må få for meget at spise.


  • #6   22. sep 2014 Det er ikke godt at give den lucerne da der er meget sukker i.. Men hø af 2. Slet da der som andre skriver ikke er lige så meget sukker/ næring i smiley

  • #8   22. sep 2014 Havde en forfangen hest i juli måned i en uge....
    Smertestillende i en uge i boks...Hø, omgående på equigard foder og udrenset hende på glyxmash.....samt hun får dagligt glucogard....
    Græs blev reduceret til næsten ingenting....
    Ellers er det jord-skånefold det meste af dagen...lidt længere græs og nu omlagt til hestefrø, da græs med sukker ikke tåles....
    Vores lille flok behandles alle som havde de tendens til forfangenhed....
    Men sult ikke din hest...det tager bare lang tid , men på nedsat græs er en absolut nødvendighed....
    Held og lykke


  • #9   22. sep 2014 Da hun har været forfangen før(før jeg fik hende), gik hun allerede på jordfold m kun 2 timers græs om dagen og fik noget müsli uden sukker/stivelse, som jeg stortset kun lige har købt til hende og min anden pony. Er dog bange for om det kan være det som har gjort hende forfangen? da der står når man læser om forfangenhed at det også ka skyldes forderskift? så ved ikke om hun må få det nu da hun står "akut-forfangen"? for når det er uden sukker/stivelse er det vel egenlig det hun ska ha hvis det er? smiley

  • #10   22. sep 2014 Skougaarden : Hvordan omlagt til hestefrø? smiley syns det er en rigtig god idé at behande dem alle som hvis de havde tendens til forfangenhed smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #11   22. sep 2014 Der er lavet undersøgelser for heste der kun tildeles få timer, de kan faktisk nå at spise den samme mængder på få timer som andre spiser på et helt døgn fordi de slet ikke holder naturlige pauser fordi maden forsvinder, så det kan sagtens være derfor din hest er blevet forfangen, når først de har været der kommer det desværre hurtigt tilbage.

    Jeg ville personligt aldrig servere frøgræs til min hest da det i realiteten kun er halm, frøgræs halm, det er stort set ligeså svært at fordøje som alm. Halm, desuden er det tit fyldt med svampesporer så tørt hø uden for meget næring, dog skal stadig lugte godt og ikke støve.



  • #12   22. sep 2014 JM : jamen hvad gør man så når den ikke ka gå på mer end de 2 timer græs knap og nap? ja er irriterende at det så hurtigt kommer tilbage.. smiley

    er bare det der er der hvor min pony er opstaldet, så er jo bare det de har fået altid smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #13   22. sep 2014 Det er der kun 2 løsninger på græs med mundkurv eller sandfold med hø, du må indstille dig på at den aldrig mere skal gå på græsfold som den tidligere har gjort, min veninde mistede sin pony da hun fejlagtigt troede at den nok godt kunne komme på græs igen efter flere gange med forfangenhed, det kunne den så desværre ikke smiley

    Det er ihvertfald hvad jeg ville gøre i dit sted, vælger du sand/hø modellen så køb nogen småmaskede slowfeedernet og hæng dem op imellem 2 tykke stolper så der er maximalt svært at få høet ud så holder høet mange timer længere, vi gør det i boksen og på folden når det ikke længere er græs med næring og det fungerer altså perfekt vores heste holder samme figur hele året trods ad lib. Wrap hele året.


  • #14   22. sep 2014 JM : mine ka desværre ikke klare sig med mundkurv, det er ikke nok og de keder sig bare sådan på jordfold.. er også rigtig bange for at miste dem når de har været forfangne et par gange før smiley

    tænker bare kan det ikke være stressende at hesten ikke rigtig får det mad den tror den ka få? iforhold til mundkurv og slowfeedernet? smiley


  • #15   22. sep 2014
    Keder de sig hvis de har hø i slowfeeder? Men nej, mange heste trives ganske fint med mundkurv :o)

    Min får hø i slowfeeder selvom hun ikke er fed, men så holder det på høet og det holder længere. Aldrig oplevet en stresset hest pga. det.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #16   22. sep 2014 Jeg tror du skal indstille dig på at målet helliger midlet om man så må sige, vi har fodret vores heste på denne måde i mange år og når de har lært at spise af nettet så hR det faktisk stor terapeutisk virkning da de skal koncentrere sig om at få maden ud af den der ting smiley

    Til start vil de nok være lidt frustreret men de kommer sig hurtigt og det er vel bedre med en kort tilvænningsperiode til net end syge heste, hvis en mundkurv ikke er nok, så er der jo kun den anden løsning hvis du vil beholde dine heste.

    Heste også dem der har været forfangne skal stadig spise det meste af døgnet så vi mennesker må indrette deres stald/fold så dette basale behov opfyldes.

    Du kan også give dem lidt max 6 kilo halm sammen med høet og blande det så skal de også bruge tid på at finde det bedste, det skal du nok ikke starte med før de har vænnet sig til nettet og æske er det slet ikke et problem at få det til at strække.

    I følge doktor dyr bør en alm. Hest ikke spise mere end 2-3 kilo halm Per dag da de ikke kan fordøje det men lidt halm er ok.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   22. sep 2014 Nå ja der er jo forsket i dette slowfeeder koncept og det viser at når en hest altid har adgang til mad så holde de op med at foræde sig, det ligger meget dybt i en hest at den skal spise op for man ved ikke hvornår der kommer mad igen, denne adfærd ændres når maden ikke bliver væk og indtaget falder til et spise efter behov, jeg har haft mange heste igennem denne fase og alle fra shetter til stor oldenborg har fattet konceptet, ingen af vores heste står uden mad på noget tidspunkt og ingen overvægtige trods de går som foldbumser smiley

  • #18   22. sep 2014 Jeg ville få den undersøgt for cushing(PPID) og EMS hvis jeg var dig, man siger 90% af alle heste der bliver forfangen fejler en af de to sygdomme

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #19   22. sep 2014 Min gamle dame er faktisk nået dertil at hø ikke spises fra gulvet det duer kun fra nettet og så kan man jo sove med mulen i madpakken smiley

  • #20   22. sep 2014 Giv ponyen hø af 2 slet, Equigard foder, Lamin Forte vitamin/mineral samt Glucogard vitamin/mineral, alt sammen fra St. Hippolyt. Du kan også kontakte deres Dyrlæge ( Jorun) og få hende til at vejlede dig i brugen af disse fantastiske og virksomme produkter. Har desværre selv været der, hvor du er nu med din pony, og min kom sig fint og smeden har ikke det sidste års tid kunnet se på hovene at der har været skyggen af forfangenhed. Vores pony går på jordfold med minimalt græs at pille i og frit adgang til 2. slet hø hele døgnet stort set smiley

  • #21   22. sep 2014 Umba danser....Omlagt alle vores marker til frø blanding til heste...ekstensiv blanding med urter med formindsket sukker.....

    Brugte også mundkurv først til min men da varmen kom blev hun helt vandvittig fordi hun ikke kunne få dyr af sig....hun trives ikke med den...så istedet har vi slået alt ned...

    Vores har ganske lidt græs på deres skånefold med skur med masser af grovfoder....der går de fra kl 5-13....så lukkes de når jeg er fra job der på et stort areal hvor vi fuldstændig holder græsset nede med skårlægger på traktoren....de må kun lige kunne nippe lidt af....det skal slåes hver 14 dag.....og de har så 1 HA at løbe på....har 2 folde på 1 HA jeg bruger på denne måde....jo mere plads jo mere løb og motion....græsset må bare ikke kunne fylde meget i mavsen....slår slet på markerne og lige lavet wrap...så har de skånefolden på ca 5000 kvm 3 heste .
    Det fungere med vores og min hest hæver i kammen hvis hun har fået for meget så har nu fundet en balance...og den følger alle hestene smiley


  • #24   23. sep 2014 Nu kan jeg se nogen af jer holder græsset nede og så lukker forfangne heste ud på det. Nyslået græs er meget mere stresset end gammelt, langt græs, da det skal bruge meget energi på at vokse. Derfor er der også mere sukker i det græs, og det er lige præcis det der gør hestene forfangne. Så pas på med det.
    Og hvis hestene får få timers græs i stedet for hele døgnet, kan de faktisk nå at æde lige så meget som på et døgn da de ved maden bliver taget væk igen, så de overspiser i stedet.
    En gammel fold med langt græs er faktisk det bedste for en forfangen hest (bortset fra jordfold selvfølgelig) smiley


  • #25   23. sep 2014 Min hest blev forfangen af en gammel fold med langt græs....så det er bare no go....

    Troede også det var bedst men jo mere græs der ryger ind jo værre...
    Man skal omlægge græsset til sukkerfri og holde græsset nede....


  • #26   23. sep 2014 Samt lukker ikke vores heste på græs areal før over middag, ind før aften...da sukker er størst tidlig morgen og aften.....
    ellers er det jordfold med hø.....

    Det er lige at finde det rette element til sin hest og bøvl.....:-(


Kommentér på:
Forfangen.. Hø eller frøgræs?

Annonce