{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.717 visninger | Oprettet:

Kan køber drage mig til ansvar for dyrlægeregning? {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Jeg står i den situation at jeg for en måneds tid siden solgte min islænder hoppe. Indtil salget havde hun stået en måneds tid i kommision hvor hun blev trænet proffesionelt, samt gik med i rideskoleundervisningen.
Nu har køber så kontaktet hende hvor hesten stod i kommision og sagt at en af hendes kollegaer har haft en (efter sigende dårlig dyrlæge) ude, og han/hun siger at hesten har ondt i ryggen og ikke kan have sadel på. Dette har hverken jeg eller hende i kommisionen mærket noget til førhen.

Køber har købt en ny sadel efter købet.

Spørgsmålet er så nu om der skal en mere kvalificeret dyrlæge ud og vurdere hesten og ikke mindst hvem der skal stå for regningen??

Jeg mener jo ret klart at det er for købers regning, da lige netop ondt i ryggen kan opstå (nærmest) fra den ene dag til den anden.

Hvad tænker i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan køber drage mig til ansvar for dyrlægeregning?
  • #1   14. okt 2014 Hvis hesten ikke længere ejes af dig, så er det nye ejers ansvar smiley
    Ondt i ryggen kan opstå hurtigt, og det kan have været der længe. Kun dyrlæge eller kiropraktor kan fortælle hvor længe det har været der.


  • #3   14. okt 2014 er hesten beset og prøveredet inden købet?
    hvad med handelsundersøgelse?

    Hvis den er beset vil jeg mene at det er for købers regning smiley


  • #4   14. okt 2014 Jeg kender faktisk ikke noget til om sadlen er tilpasset af en prof.
    Hesten er beset og prøveredet, men ingen handelsundersøggelse - dette blev der ikke givet udtryk for at dette var ønsket smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #5   14. okt 2014 Hvis hesten er gået igennem en handelsundersøgelse og ikke haft anmærkninger med ondt i ryggen så tror jeg ikke umiddelbart køber hår noget at komme efter.

    Ny sadel, ny ridestil mm. Kan sagtens gøre at den reagerer det behøver ikke være en dårlig dyrlæge, køber har vel selv valgt den dyrlæge der har udført handelsundersøgelse det er vel ikke dit ansvar.


  • #6   14. okt 2014 jeg vil ikke mene at det er dit ansvar smiley

  • #7   14. okt 2014 Hvis den ikke er blevet handelsundersøgt, så er det for nye ejers regning. Ej men synes det er direkte dumt ikke at få en hest handelsundersøgt inden køb, så det er ris til egen røv til nye ejer smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #8   14. okt 2014 Så må man sige at køber har misligholdt sin undersøgelsespligt, men det kan godt blive noget rod, der skal ALTID foretages handelsundersøgelse uanset, det er jo også en garanti for sælger at man leverer en rask hest.

  • #9   14. okt 2014 Det er en institution der har købt hende - så der er en af dem der mener hun ikke fungerer ordentigt, og hun har så haft en dyrlæge ude, mens hende der prøvered hende ikke var til stede..
    Så det virker til at der er lidt knas dem imellem deroppe, men vi vil jo helst heller ikke stå i en situation hvor at de vil returnere hesten? (derfor ville vi have en kompetent dyrlæge ud)


  • #10   14. okt 2014 Jeg tror, at hvis en dyrlæge kan føre det tilbage til dig, altså at det fx er en gammel skade, så står du til ansvar. Ellers ikke.

    I har vel skrevet kontrakt, hvor køber har skrevet under på, at hesten er købt som beset, og du har skrevet under på, at du har oplyst alt hvad ud ved, om hestens sundhed. Det er købers fejl, at de ikke ville undersøge hesten nærmere.

    Jeg tror ikke på, at du kommer til at stå til ansvar for det, med mindre det kan bevises, at den har haft skaden hos dig også. :o) Måske er det endda også nødvendigt at bevise, at du har kendt til skaden, uden at oplyse om den - men jeg er ikke sikker på, om det er nødvendigt også. :o)


  • #11   14. okt 2014 Ville sige de kunne komme med det hvis en dyrlæge i vælger sammen mener hesten har haft ondt i ryggen ved salget eller er det deres problem og den hvor skaden er opstået betaler dyrlægen det vil mest fair

  • #12   14. okt 2014 jeg har i hvert fald aldrig kendt til at den skulle have ondt i ryggen. og det har hende der havde den i kommision bestemt heller ikke...

    Tusind tak for jeres svar - kan se i er af samme mening som mig selv smiley

    Og der er skrevet kontrakt på at hesten har været brugt til ridning, og skal bruges til det også smiley


  • #13   14. okt 2014 Med mindre de finder ud af, at hesten har en gammel skade i ryggen, så tror jeg ikke på, at I kan stilles til ansvar. :o)

  • #14   14. okt 2014 Den manglende handelsundersøgelse stiller dem ret dårligt.
    De har redet den uden at ha bemærket noget, og nu ka den ik ha en sadel på overhovedet.
    Så problemet er nok deres.


  • #16   14. okt 2014 umiddelbart vil jeg ikke sige det er dit ansvar medmindre kompetent dyrlæge og kiropraktor giver udtryk for andet. Evt. sadelmager ud og kigge på den nye sadel for at se om den er problemet. Hvis der er skrevet kontrakt så burde den ikke kunne lægges på dig, medmindre skaden 100% kan lægges som gammel skade. Men dette ville være praktisk talt næsten umuligt for den at bevise da heste som alle andre levende væsner kan skifte tilstand fra den ene sag fra den anden. Hesten kan også have gjort noget dumt på marken etc.

  • #17   14. okt 2014 Er hesten købt privat (altså direkte af dig) eller handlet hos salgsstald/professionel?

    Hvis den er handlet privat, er det sælger der skal kunne dokumentere at fejlen var da på tidspunktet for handlen.
    Hvis den er handlet professionelt (forbrugerkøb) er det de første 6 mdr, sælger der har bevisbyrden og derfor skal sælger bevise at hesten IKKE fejlede noget på tidspunktet for handlen.

    Men uanset hvordan den er handlet, så skal der jo forelægge dokumentation for fejlen -at gengive en eller anden dyrlæges formodning er ikke nok, det skal kunne bevises at hesten fejler noget.


  • #18   14. okt 2014 Og hvem de bruger til dyrlæge, har du altså ikke ret til at bestemme -det er 100% deres valg.Men dyrlægen SKAL altså kunne dokumentere fejlen, det er ikke nok at køber gengiver et eller andet han har sagt (i princippet kunne de jo lyve om hvad han har sagt)

  • #19   15. okt 2014 Nogle skader vil man godt kunne føre tilbage, fordi de ikke bare lige opstår på en dag eller en måned.

    Sammenvoksede torntappe fx.

    Men så havde I nok også oplevet problemer. :o)


  • #20   15. okt 2014 Mange tak for jeres rigtig gode svar smiley Hesten er handlet privat smiley
    Jeg ringer til hende idag smiley Giver lige en opføælgning af hvad vi finder ud af smiley


  • #21   15. okt 2014 Så har jeg snakket med køber.. Hun ser helst at hun tager hesten hjem (hesten er jo på en insttution)og får sin egen dyrlæge ud og kigger på hesten. Regningen foreslår vi hun deler. Går hesten igennem beholder de den, gør den ikke vil de lade handlen gå tilbage. Jeg har nu snakket med pernille skinnerup om sagen, og hun kigger nærmere på sagen når der foreligger noget dokumentation på at hesten er uridelig grundet ondt i ryggen...

    Så en rigtig træls ventetid..


  • #22   15. okt 2014 Hvis hun bestemmer dyrlæge - og i ikke finder en i fællesskab - så er det for hendes regning. Medmindre I har en aftale om returret, så kan handlen altså ikke gå tilbage (det ville i hvert fald ikke være fair overfor hverken dig eller hesten) fordi hesten har fået ondt i ryggen hos nye ejer.
    Ja sorry men synes det lyder lidt dumt af dig, at du vil tage den tilbage. Det er jo hos nye ejer den har ondt i ryggen...


    Det ville være det samme som hvis jeg bad gamle ejer af Aida tage hende tilbage, da hun blev halt smiley


  • #23   15. okt 2014 Altså jeg vil ikke tage hende tilbage smiley Det var ikke sådan ment - det er køber der vil have mig til at tage hesten tilbage, hvis den ikke kan gå igennem...

  • #24   15. okt 2014 Køber mener at d ifølge købeloven er en returneringsret på 2 år, så derfor valgte jeg at kontakte Pernille, da hun om nogen ved hvordan jeg skal forholde mig til sagen smiley

  • #25   15. okt 2014 De har under handlen fravalgt en handelsundersøgelse, så de hænger selv på hele balladen. De kan ikke tørre en regning eller hest retur af på dig.

  • #26   15. okt 2014 Ja det er så hendes problem, at hun mener du skal tage den tilbage.
    Altså... så vidt jeg husker - ang. heste - så er der ikke returret på sådan en, kun hvis det står i kontrakten smiley


  • #27   15. okt 2014 Hippie -self kan hesten da sendes retur HVIS "ondt i ryggen", stammer fra noget der osse var til stede på købstidspunktet.
    Hesten kan jo have haft en lidelse i lang tid, som så først er kommet til udtryk nu hvor hesten bliver brugt anderledes end tidligere.

    Om det er tilfældet ved jeg jo ikke... men hvis de kan dokumentere at den fejler noget som den er købt med, skal sælger self tage den retur.

    Stutteri haven -naturligvis kan man da reklamere fejl og mangler, selvom hesten ikke er handelsundersøgt.
    Men har undersøgelsespligt når man køber en vare, men det gælder altså kun for ting man bør have opdaget som lægmand.
    Dvs hvis hesten f.eks. har en synlig skade, burde den være opdaget, og dermed får man ikke noget ud af at reklamere den.
    Men udover at man som lægmand jo næppe kan undersøge for ryglidelser, så er det heller ikke normen (særligt ved billige heste) at lave røntgen mm af ryggen ved køb. Derfor er det altså ikke en lidelse køber burde have opdaget ved undersøgelse af hesten, og den kan derfor reklamers.
    -igen forudsat det viser sig at hesten faktisk har et rygproblem der var tilstede ved købet


  • #28   15. okt 2014 Og nej returret er der ikke på nogen som helst varer, medmindre sælgeren tilbyder det eller der er tale om handel på nettet.

    Men reklamationsret er der altid -og det er jo det den her sag handler om... returret og reklamationsret er ikke det samme


  • #29   15. okt 2014 men hvordan kan man så bevise at den aldrig har fejlet noget før?

    Og hvad hvis hun mener jeg skal tage den tilbage? smiley


  • #30   15. okt 2014 Man for en dyrelæge ud, dyrelægen undersøger, og konstatere om skaden var der før salget eller om det er opstået efter salget, er det opstået før så har hun faktisk ret til at sige du skal tage den tilbage, er det sket efter salget, hænger hun selv på den..

    den kan sagtens nå at have fået ondt i ryggen på en måned når den har fået ny sadel..
    så ind til en dyrelæge har sagt hvor længe den har været skadet, ja så kan du ikke gøre så meget andet end det du har gjort, nemlig taget fat i advokat


  • #31   15. okt 2014 Selvfølgelig kan hun reklamerer hvis hesten var skadet inde hun købte, men hvordan vil hun bevise det uden handelsundersøgelse.
    Det er køber der skal bevise at hesten var skadet inden hun købte den, og ikke sælger. Så det er noget af en opgave at løfte uden reelle beviser fra købers side.
    Så mener køber at hesten var skadet inden køb, skal hun løfte bevisbyrden, enten med en dyrlæge undersøgelse eller som nævnt røntgen. Men det forestår altså på købers regning, indtil bevisbyrden er løftet og køber får ret.


  • #32   15. okt 2014 Janni -netop derfor er handelsundersøgelsen ikke kun for købers skyld men osse for sælgers. Går den igennem, kan man jo i hvertfald sandsynliggøre at hesten var sund og rask da man solgte den.

    Hvis køber vil levere din hest retur, så har du to muligheder. Enten tager du dem på ordet og tager den retur, eller osse nægter du og så kan de gå rettens vej.

    Hvem der får ret, afhænger jo så af hvad hesten fejler og hvad de kan dokumentere. Du er KUN forpligtet til at tage hesten retur (eller evt at give dem et passende nedslag i pris) hvis de kan dokumentere hvad hesten fejler og at fejlen var til stede på købstidspunktet.
    Så viser det sig f.eks. at hesten har Kissin spines, så kan du lige så godt tage den retur med det samme, for du vil med sikkerhed tabe en evt retssag. Hvis det eneste de kommer frem til er "den har lidt ondt i ryggen" så er du ikke forpligtet til at tage den retur.


  • #33   15. okt 2014 Stutteri Haven -der er nu masser af sygdomme der kan dokumenteres at være "gamle".

    kissing spines, forbenet dragtbrusk, spat, mus etc... Og det er ikke sygdomme som lægmand ville have opdaget ved undersøgelse af varen, så dermed kan de reklameres hvis man opdager dem indenfor 2 år...


  • #34   15. okt 2014 puha... Det er en træls omgang.. også netop fordi jeg ikke har noget at skjule - hesten har vitterligt aldrig fejlet noget - min dyrlæge foretog bøjeprøve på den sidste år i december fordi jeg troede den var halt, men det var hun faktisk ikke hun var bare en meget pasbundet ismule, så jeg troede jo straks som ny i faget indenfor islændere at hun havde ondt...
    Men på den anden side jeg tror simpelthen ikke på at hesten fejler det mindste, en frisk og frejdig islænder hoppe på 8 år, som aldrig har skabt sig træls under rytter før?


  • #36   15. okt 2014 Først og fremmest skal du IKKE gå med til at dele den regning.
    Du ska stå fast på, at du sendte en rask hest af sted.
    Hvis du gå med det det, ka det osse være tegn på du er i tvivl.
    Stå fast og lad dem stå med den.
    Igen, hvis hesten havde problemet inden, ville ingen jo ku ha redet den da det var din.
    Ja der er returret, hvis der er fundet og påvist fejl, der med sikkerhed var der på handelstidpunktet.
    2 år, det er jo ikke en ting, men da det er en privat handel, findes det ikke.
    Hesten er beset og prøveredet, køber fravælger den "vigtige" handelsundersøgelse, ergo stiller køber sig dårligt allerede der.
    Ud fra din forklaring, mener jeg du har en go sag.
    Det lyder mere som om de har fortrudt købet.


  • #37   15. okt 2014 Dette er måske mere et spørgsmål, men jeg har bare altid opfattet det at købe en hest går efter "købt som beset". Kan slet ikke forstå hvordan sælger kan stå til ansvar for hvad hesten fejler, når købet er afsluttet? Vil da mene det er købers ansvar at tjekke den "vare" han/hun køber?

  • #38   15. okt 2014 Sorte bandit: du besvarer meget godt mit spørgsmål kan jeg se smiley

  • #39   15. okt 2014 sadlen spurgte jeg ind til idag, og spurgte om den var proff. tilpasset af sadelmager.. Den er ikke tilpasset af sadelmager, hun sagde blot at det var en kvalitetssadel og hun havde haft med heste af gøre i 30 år, så hun vidste godt hvordan en sadel skal ligge.... (jeg er ikke enig)

    Men sorte bandit, må sige at jeg er MEGET enig i din formulering!!


  • #40   15. okt 2014 Hmmm, 30 år med heste, og ka nå at ødelægge en hesteryg på en måned med en sadel.
    Ikke en imponerende erfaring.
    Kvalitets sadler ka osse lægge af helveds til, det har jeg set flere gange.

    Men hold fast i, at indtil der er påvist noget der ka være "din skyld" må hun selv betale.
    Den med sadlen hjælper hende heller ik.


  • #41   15. okt 2014 Sorte Bandit -ked af at sige det, men købeloven gælder uagtet om man handler tv, bil, hest, hund eller kamel... og den giver 2 års reklamationsret.

    Ved privat handel KAN man skrie sig ud af reklamationsretten, men det kræver at man rent faktisk skriver specifikke undtagelser fra købeloven i kontrakten (f.eks. at man nedsætter reklamationsretten til ½ år eller what ever)
    Ved forbrugskøb (hest købt ved professionel), kan køber aldrig stilles dårligere end købeloven og har derfor altid, uagtet hvad kontrakten siger, 2 års reklamationsret.

    Så den der med "købt som beset" er altså ikke gældende... og da slet ikke hvis det ikke er skrevet sådan i kontrakten. Hvor intet andet er aftalt, er det købeloven der gælder.

    Med det sagt: jeg tænker da at TS osse havde mærket en eller anden form for problemer, hvis hesten havde rendt rundt med rygproblemer i længere tid. Så spørgsmålet er om den enten slet intet fejler eller simpelthen har fået problemer pga dårlig tilpasset sadel, dårlig ridning e.l.

    Og jeg havde personligt ikke godtaget hverken en del af eller hele dyrlægeregningen ligesom jeg ikke havde taget den retur, før de havde noget konkret dokumentation for hvad den fejler.


  • #42   15. okt 2014 Så er det nok bare gamle biler, der ik er noget på.
    Men der er stadig ingen returret her, umiddelbart.
    Det lyder heller ik til der er skjulte fejl, og det er vel egentlig først der, at man ka reklamere?


  • #43   15. okt 2014 Der er aldrig returret, medmindre sælger tilbyder det. Det gælder faktisk osse når du køber tøj i butikker o.l. Sælger kan tilbyde dig returret (og det gør de fleste butikker da osse) som en ekstra service, men det er ikke noget man har krav på (der er dog en undtagelse når man handler på nettet)

    Der er tilgengæld reklamationsret. Og jo, rygproblemer kan godt være en skjult fejl, hvis det der forårsager problemet, er noget man ikke burde have opdaget ved besigtigelse af hesten... og rygproblemer er jo netop ikke en åbenlys fejl (havde den stået med et stort overben, et sår e.l. havde det været noget køber burde have opdaget og man får dermed ikke noget ud af at reklamere det)

    Udover at fejlen skal være noget køber ikke burde have opdaget, så skal den osse (beviseligt) have været tilstede på købstidspunktet. Og det er jo så her der er lidt problemer for TS's køber, for indtil videre er der jo ingen dokumentation what so ever, på hvad hesten fejler og på at den fejlede det ved købet... så så længe køber ikke kan bevise dette, er TS self ikke forpligtet til at kompensere eller tage hesten retur


  • #44   15. okt 2014 Præcis, og så længe der ik er påvist noget, er der heller ik nogen sag.
    Det er rigtigt, men i denne sag hvor hesten er afprøvet uden problemer, mener jeg ikke at det omtalte problem ku være skjult.
    Somregl afprøver man hesten (hvis den er gammel nok) og ville til hver en tid ha opdaget dette problem, fordi sadlen åbenbart ik ka komme på.
    Så i dette tilfælde synes jeg ik rigtig man ka bruge reklamationen, før man i det mindste har fået hesten ordentlig undersøgt (eller måske hun osse mere hun har erfaring nok til det, med 30 år med heste :))


  • #45   16. okt 2014 Sorte Bandit -så simpelt er det altså ikke. Hesten kan jo i princippet fejle noget, som bare først kom til udtryk da den begyndte at blive brugt anderledes.

    Jeg har f.eks. redet en hingst som havde voldsomme stejle-problemer. Den viser sig at have KS. Men den havde altså perioder hvor den gik helt uproblematisk, mens den i andre perioder var decideret farlig.
    Da vi fandt problemet, kunne vi jo så osse se en sammenhæng i hvad/hvordan han havde arbejdet og hvornår der var problemer.

    Og i det hele taget er det altså ikke sådan at fordi det er muligt at prøve hesten, så har den ikke skjulte fejl. En skjult fejl er jo lige netop en fejl man som lægmand ikke opdager (eller burde have opdaget) ved besigtigelse af hesten... At den kan rides uden problemer ved afprøvning, er ikke = at den ikke har fejl. I så fald ville man jo praktisk talt aldrig kunne reklamere fejl, for det er vel trods alt de færreste der køber en ridehest, der ikke kunne rides ved afprøvning smiley


  • #46   16. okt 2014 Nej, det er det nok ik, men synes denne lyder voldsom forandring.
    Men en handelsundersøgelse havde nok været godt.

    Nej, jeg ville hvert fald ik, var ude at prøve flere heste der reagerede voldsomt ved sadlen, det ville jeg ikke ha, desuden voldsomt mangel på muskler der.
    Min nye hest var så i røntgen, osse ryg.

    Men jeg er meget spændt på, at høre
    hva en dyrlæge har at sige til dette... smiley


  • #48   16. okt 2014 Du må IKKE tage den hjem til dig for at blive undersøgt!
    Gør du det, kan det juridisk ses som du er gået med til at lade handlen gå tilbage. (råd vi fik fra en advokat)


  • #49   16. okt 2014 Tusind tak for jeres svar!!
    Satser meget på at det hele ender godt for begge parter, især fordi hesten her aldrig har opført sig !uridelig" - hun har bukket lidt efter et halvt års pause, men derefter har der inntet været, så det har bare været normale opstartskådhed smiley


  • #50   17. okt 2014 Altså jeg læste på et tidspunkt om kontrakter og reklamationsret på nettet, da jeg skulle sælge min hest, og netop aldrig har fået lavet nogen handelsundersøgelse udover en "hjemmelavet" bøjeprøve, fordi jeg kun gav 7000 for ham, og min dyrelæge sagde, at det var unormalt at lave handelsundersøgelser på heste til under 10.000. Og der læste jeg nemlig, at hvis køber valgte ikke at få lavet en handelsundersøgelse på hesten, og den alligevel havde en fejl, var det til købers eget ansvar smiley

  • #51   17. okt 2014 Trine - det er ikke.korrekt. fejl eet burde være opdaget ved alm besigtigelse af hesten får man ikke noget ud af at reklamere. Men skjulte.fejl kan altid reklameres.

  • #52   17. okt 2014 lad hesten blive undersøgt hvor den er af en udefrakommen dyrlæge. Split ikke regningen, det er hende der må betale. I kan vælge at sige hun betaler hvis det íkke kan påvises at det er gammel skade og du betaler hvis det kan. Der er som alle andre siger ikke returret men reklamationsret. Det er dig der har det lange strå og selvom det er træls for køber så var det hende selv der valgte ikke at handelsundersøge.

  • #53   17. okt 2014 Nej undskyld - jeg glemte at tilføje, at det selvfølgelig skal stå i kontrakten, at sælger intet ansvar tager, for eventuelle skjulte fejl og mangler, grundet den manglende undersøgelse. Det skrev jeg nemlig i min kontrakt, da jeg ikke vil stå med hesten igen eller en eventuel regning, hvis en fejl skulle dukke op, og slet ikke når jeg heller ikke fik ham undersøgt smiley

  • #54   17. okt 2014 Trine -det er bare ikke juridisk gyldigt at skrive sådan. HVIS det kom til en retssag, ville det ikke holde.

    Man må gerne, ved privat handel, lave undtagelser der stiller køber dårligere end købeloven. Men man skal i så fald skrive HELT spcifikt hvilke undtagelser man har aftalt.
    en bred formulering som "købt som beset" o.l. er ikke gyldig.

    Handelsundersøgelsen er i øvrigt i høj grad osse for sælgers skyld.

    Køber bør få den lavet for at sikre sig bedst muligt at han ikke pludseligt står med en syg hest,.
    Sælger bør få den lavet for det tilfælde at hesten alligevel bliver syg, så han bedst muligt kan bevise at hesten var rask på tidspunktet for handelen.



  • #55   17. okt 2014 Ja, men jeg læste mig frem til på en advokatside (kan ikke huske hvad hun hedder, men hun beskæftiger sig med hestesager), at køber ikke kunne stille mig til ansvar, hvis jeg skrev dette, om det holder i retten eller ej, skal jeg ikke kunne sige smiley

  • #56   17. okt 2014 (Y)

  • #57   20. okt 2014 Holder du os opdateret?

    Jeg har selv købt en hest, som vi ikke havde i handelsundersøgelse, og 3 dage efter vi fik den hjem var den halt, og havde brækket hovsenebenet. Der var lidt knas mellem sælger og os, men vi satser på at hun havde pådraget sig skaden på folden da hun forsøgte at tilpasse sig flokken. smiley Hun har ingen men af det i dag, og jeg snakker stadig godt med sælger.


  • #58   20. okt 2014 Jeg skal nok give jer en opdate smiley

  • #59   20. okt 2014 Hvem fandt køberen??? Du eller stedet du havde hesten i kommission???
    Jeg vil nemlig være bange for, at medmindre du selv har stået for det hele, altså finde køber, fremvisning og salg, at så vil handlen gå ind under forbrugerkøb, da der har været en professionel ind over.


  • #60   20. okt 2014 tjah den blev fremvist i kommisionen... Men det er jo privat salg? smiley

  • #61   20. okt 2014 Hvis det er kommissionesstalden der har fremvist, og derved stået for salget, tror jeg ikke man kan kalde det for en privat handel.

  • #63   20. okt 2014 Hoppedulle.
    Ja okay, skal ikke gøre mig for klog. Jeg ville bare være bange for at når en "forhandler" har været indblandet at det så blev betragtet som forbrugskøb.


  • #65   20. okt 2014 Så må det da være sjældent at kommisions heste ender som forbruger køb, for rytteren der har dem i kommision ville jo være godt dum ikke bare at have en underskrevet kontrakt liggende fra sælger, som køber så bare skal underskrive. For så går det jo under privat handel og rytter undgår risikoen.

  • #66   20. okt 2014 Helt undgår man nu ikke risikoen.

    Den store forskel på forbrugerkøb og privat køb er jo
    1) forbrugerklagenævnet. Dette kan kun bruges ved forbrugerkøb
    2) ved forbrugerkøb er det de 1. 6 mdr sælger der har bevisbyrden
    3) ved privat køb KAN man stille køber dårligere end købeloven. men det kræver altså specifikke aftaler, og jeg har altså sjældent set en kontrakt hvor den slags indgår, og som udgangspunkt gælder købeloven jo hvor intet andet er anført = sælger står oftest lige godt/skidt uanset om det er privat eller forbrugerkøb.

    I forhold til pkt 2, så ER det noget af en fordel ved private handler. Men ser man bort fra dette, så synes jeg sjældent der er den store forskel på den ene og den anden slags handel, fordi de færreste jo laver en kontrakt der lister alle de undtagelser de vil lave fra købeloven. Og fordi man som køber vel er lidt dum at skrive under på kontrakten hvis den indeholder sådanne punkter -eller alternativt at man mener købet er så godt, at man er villig til selv at æde regningen hvis der bliver problemer...


  • #67   21. okt 2014 Dette er den pågældende nu "uridelige" islænder dame smiley

    profilbillede
  • #68   24. okt 2014 Så er der en lille opdatering:
    Jeg er blevet ringet op af køber, som nu har haft sin egen dyrlæge ude. Nu er der intet at påvise i ryggen. Det "eneste" der er, er at hun er ret halt på bagbenene ved bøjeprøve...
    Så længere ventetid og evt røntgenbilleder..
    På deres regning...


  • #70   25. okt 2014 Det gik da hurtigt med at få den ryg klar igen, uden tegn på noget..
    Hun ka da vist nogle ting smiley


  • #71   26. okt 2014 ja jeg må også sige at jeg er forvirret! Og synd for min dejlige hest smiley

  • #72   26. okt 2014 Ang bøjeprøve. Jeg har hørt at islændere ofte kan halte efter bøjeprøve, uden at der er noget galt. Mindes at det er noget med at de er hypermobile i led, så de overbøjes ved prøven.

Kommentér på:
Kan køber drage mig til ansvar for dyrlægeregning?

Annonce