{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.102 visninger | Oprettet:

snak om ledelse af heste {{forumTopicSubject}}

mit andet emne er blivet slette. så håber i ser dette her jer der skrev med mig før... og unskyld vist jeg har virket som at jeg prøvede at reklamere nået, og ligeledes vist jeg har virket fornæmene på nogen af jer. men nu sætter jeg dette emne her op. vil i tale med mig om det andent emne, vær sød og skriv til mig i en besked. og jeg svare hurtist muligt

lederen i en hesteflok bliver ofte kaldt en alfa-hest. og mange mensker refererer til netop den som vi gærne vil efterline. og vish du nogen sinde har tilbragt tid omkring en større flok heste flok, har du nok let kunne se hvilken hest der er lederen i floken, for de går ofte for sig selv, for de andre heste har ikke lyst til at være omkring dem. så for mig, ved jeg ikke hvorfor jeg skulle efterline den adfærd at skulle være leder hest over for dem i anleding af træning og arbejde med heste. og det er en af de ting jeg vil lære jer at forstå... men, i en flok på 30 heste vil der være 29 der følger og en der leder. altså i en VILD heste flok... det er ofte en ældre hoppe der er leder. hingste kommer og går, men hopperne er der for at blive. så derfor er det ikke nødvendivis den mest dominerende hoppe der er lederen, men derimod den med mest livserfaring, det er den leder man kan stole på. uanset om det handler om menesker eller heste, måden at skabe tryghed på er gennem overensstemelse. hvis du er forudsigelig, er du pålidelig, hvist du er pålidelig vil du blive tillidsfuld, og vist du er tillidsfuld vil hesten være tryg ved dig, og hvis hesten er tryg ved dig kan den blive blød. blødhed kommer indefra hesten, eller mennesket, lethed er blot udenpå. du kan opnå lethed gennem træning, det vil sige du kan få en masse ting gjordt, og det ser ragtig godt ud, lige indtil der opstår en ny situation. vi ser hele tiden heste som folk fortæller om at de er bløde eller lette, og så tager de dem ud i en ny situation, og så falder det hele fra hinanden. med lethed, er de ting der er trænet ind i hesten til rådighed når det går godt. med blødhed er alt til rådighed hele tiden.


blødheden jeg taler om, er følelsen som hesten har når den går ude på marken. der er et ord for det på japansk, mizunokokoro, det betyder sindet er som stille vand, og hvis sindet er stille som det. du ved hvis du går ud til en sø, og vandet er stille, alt er klart og så vidre, alt er hvirkelig tydelig, som et spejl. sindet er på samme måde som den sø, hvis du udvikler et stille sind som det, bliver alt en tydelig refleksion af det som tingene hvirkelig er, i stedet for, os, der antager der er nået andent... gennem træning tager vi al blødheden ud af hesten og vi bruger resten af livet på at forsøge at få det tilbage ind igen, og det er der, det er der stadig, vi bare nød til søge efter det og udvikle det naturlidt og nære det, og derved bringe det frem, det stopper aldrig, det en rejse, det er en rejse der vil tage dig resten af livet. og måske endda længere ind det. men det er godt gjort hvis du kan få det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  snak om ledelse af heste
  • #1   7. nov 2014 Helt ærligt. Hvad er det lige præcis du vil have ud af dine emner? For jeg synes ikke det virker som andet end en forsøgt positiv fremvisning af dig selv.

  • #2   7. nov 2014 Prøvede at svare i emnet før.. Så du får det simpelthen lige her.

    Undersøgelser finder det resultat der betales for at finde.. På gymnasiet, hvis du har gået der, lærer man et begreb der hedder kildekritik.. Der skal man forholde sig til ens kilder. Er det den eneste kilde der giver dette resultat, er der argumentation for resultatet, og er der nogle der siger det modsatte..

    Havde en matematiklærer der gav os et eksempel på hvor usikker statistikker og undersøgelser er.

    I en klasse på 20 elever er der én der tager stoffer. Der bliver lavet en undersøgelse hvor 5 elever bliver spurgt om de tager stoffer, hvoraf den ene af de fem svarer ja. Resultatet bliver så, at 1/5 af klassen tager stoffer..

    Det samme er gældende ved undersøgelser af heste. De tager måske 12 heste ind, hvor de 9 har en rytter der holder for hårdt. Så bliver resultatet jo at 75% af hestene viste ubehag under ridning og derfor gør bid ondt på heste.. Men hvis nu disse heste havde haft piloter med den rigtige ridning i bagagen, så havde det måske kun været 2 der viste ubehag, og så var resultatet pludseligt et helt andet..

    Jeg synes, du burde læse de, ret gode kommetare der er i denne tråd, og LÆSE DEM, og ikke bare konkludere med det samme, at de ikke er enige med dig og så smide det væk..

    At din pony viste ubehag i dit selskab fordi du red den forstår jeg dæleme.. Jeg ville også blive træt af min chef hvis jeg skulle bære rundt på en rygsæk på 80 kg næsten hver gang vi var sammen.. Men også blive gladere for hans selskab den dag jeg ikke skulle det mere.. Men at bære rundt på en taske med rimelig vægt ville være noget andet... = finde en hest der passer i størrelsen.


  • #3   7. nov 2014 En hest er en hest, og et menneske et menneske.. En hest ser ikke et menneske som en leder eller en del af flokken, for vi er to forskellige arter.

  • #4   7. nov 2014 og dov søger vi at være leder over for hesten astrid M?

  • #5   7. nov 2014 Nej, hvem gør det?
    Desuden er det da den mest opblæste og sindssyge profiltekst jeg nogensinde har læst, mener du seriøst alt det crap du skriver? Oo


  • #6   7. nov 2014 Astrid: Bukker mig i støvet. Er SÅ enig.

    Julian: Vi skal stå højere end hesten. Det er OS der bestemmer. Gjorde hesten, så kunne det godt nok ende ud i nogle farlige situationer...


  • #7   7. nov 2014 men VORFOR skal nogen af parterne bestem? jeg bestemmer ikke over nari, han bestemmer ikke over mig. men vi respektere dov aligevel hinandens vald, og vad den anden vil. sig mig lige en gang sandra. vist det jeg har started opslaget her med ikke fungere. hvordan kan jeg så have det sådan med min pony nu om dage hmm?

  • #8   7. nov 2014 Fordi heste er store og farlige dyr, hvis de ikke ved at vi bestemmer og ved hvor grænsen går.

  • #10   7. nov 2014 Mennesker der tror man kan blive en 'førehest / leder / alfa' you name it, er mennesker jeg må indrømme at jeg automatisk slår klappen ned for, for der kan umuligt komme meget brugbart ud af det allerede derfra mere.

  • #11   7. nov 2014 smiley smiley smiley

  • #12   7. nov 2014 Hvad er det du vil ha ud af de her emner?

  • #14   7. nov 2014 Alså jeg ville også sige hvis jeg ikke bestemte over min pony så ville det også blive farligt for os begge! Jeg bestemmer over MIN pony uden at gøre den ondt eller noget og stadig respektere vi hinanden ?

  • #15   7. nov 2014 Jeg må indrømme at jeg fik lagt det med leder i den gamle tråd, men kan egentlig godt se at det er et forkert ordvalg. Brugte det bare som et ord for at sige, at det er vi (mennesket) der bestemmer.

  • #17   7. nov 2014 kære folkens. det forkert at bare sige en hest er en hest, og et meneske et meneske. vi er alle fysiologiske væsner, og lever derfor alle sammen efter fysiologiske behov. kunsten at tale hestens sprog. er først og fremmest ikke at forsage nogen form for ubehag, eller smerte. alt der lever, alt på denne planet, har de samme retigheder for omsår, frihed, glæde, kærlighed? forskælen mellem os og jer rytter/sportsfolk, det passer i EN lille fræse... vi ved, og tror på, at hesten er abselut bevist. at den har en fantastisk intiligens, men de fleste tror ikke på det! det DER hovedtøjl, bosals, og hackemore sætter ind, og man har et forhold til sin hest, som var det et levene stykke kød, som man kan bruge til sin ejen fornøjelse...

    nu spøre jeg jer.... hvorfor ride? bare tænk lidt over det. HVORFOR skal det handle om ridning for at i gider heste. kunne i ikke PRØVE hvad i kunne finde og opnå uden ridning?


  • #18   7. nov 2014 Du bliver mere og mere generaliserende og dømmende.

    Det er videnskabeligt bevidst, at hesten ikke kan ræsonnere, så lad være med at give den menneskelige egenskaber - for det har den ikke.

    Jeg er snart ved at have fået nok. Der er INGEN her der har sagt, at det kun handler om at ride. Selvfølgelig gør det ikke det! Mange omgås faktisk heste fordi de har en beroligende effekt på os mennesker og fordi vi nyder at være sammen med dem.


  • #19   7. nov 2014 Jeg har 9 heste. 3 der rides og resten rides ikke.

    Så at sige 'hvorfor ride før I gider heste' holder ikke helt. Vil dem også meget gerne uden. MEN jeg elsker at ride og det fortsætter jeg med. Det er MIN passion og ingen af mine krikker lider nød af den grund, tværtimod stor nydelse.


  • #20   7. nov 2014 Julian, tjo jeg kan såmænd sagten være et glad barn uden at ride, pt. er det 2 mdr. siden jeg sidst har sat min mås i en sadel og jeg kan rent faktisk stadig smile unden at jeg behøver stå på hovedet, ligesom jeg pt. overvejer lidt at købe et føl, så skal den jo altså heller ej rides lige med det samme.. Men hvorfor have en ridehest hvis man ikke "må" ride på den?
    Jeg syntes du kører ud på et sidespor, både med dette emne og forgående, du ser jo kun det du selv vil, hvorfor skal andre hører på dine meninger og råd hvis du ikke skal hører på andres?

    En anelse forskruet og firkantet mener jeg faktisk at du er lige nu.


  • #22   7. nov 2014 Tror du har fået lidt for meget juleøl indenbords, for kæden er da FULDSTÆNDIG hoppet af.. 'Vi er alle sammen fysiologiske væsener' er ikke engang en rigtig sætning, men nej når en hest fare i flæsket på en anden fordi den ikke bryder sig om den, eller sparker en anden, nej så kan jeg godt se at det ikke er hestesprog, for heste lever af kærlighed og kildevand..

    Det er My Little Ponies vi snakker om ikke?


  • #23   7. nov 2014 Jeg sagde godt nok at jeg ikke ville deltage længere.. Og jeg synes selv jeg var meget rar og diplomatisk.

    Men nu bliver jeg nødt til at sige... Julian... Du har drukket af natpotten.. Jeg tror faktisk du har tømt den...


  • #24   7. nov 2014 daydreamer: netop. (det din passion) siger du. altså på dansk din lidenskab at ride, DIN lidenskab. og nej, hesten ''nyder'' ikke at blive ridet... okay okay. agumenterne for dette selvfølgelig. lad mig gætte. det starter væl nået i 'men min hest elsker' og ender i alt efter hvem i er 'rende rundt om tønder, springe, gå lange ture i skoven' og alt den slags. nogen af dem ting man også kan gøre nede fra hesten. 'gå' lange ture med den som i 'du' går VED hesten, i er sammen om det, i bægge går, i på tur, og nyder vejret. ikke, hesten går, du seder. det ikke at være sammen om ting... de der kan engelsk. se lige denne her video på den her hjemmeside. slået op af selve stormy may... http://ourhorses.org/horse-communication/does-riding-actually-hurt-horses/

  • #25   7. nov 2014 og har glemt at tygge klumperne

  • #26   7. nov 2014 Julian

    Kan du tale med mine heste, siden du ved de ikke nyder det? smiley
    Jeg kender heldigvis MINE heste og kan se de nyder det i STOR stil smiley


  • #27   7. nov 2014 daydreamer. vist jeg kom ud til dig, og så din omgang med dine heste. ja. jeg ville kunne sige dig på deres 'følelser' vad de kan lide af disse ting, og ikke kan lide. vist du lærte at kumunikere med følelser...

    tja, DET er at kunne kende sin hest...

    heste der er i fangenskab går glip af de aktiviteter som der er i at være sammen i en flok. og det mit ønske at vi opfylder disse behov hos vores heste. der er især to aktiviteter heste deler i en flok, og det er at være sammen uden at lave noget, og være sammen om at lave noget. og der SKAL være en balance mellem disse ting, ligesom der er i hvores liv. vi har en balance mellem inaktivitet og aktivitet for at have det godt. så hvis vi kan give det til vores hest, at vi er nærværende, og ikke bare i stalden, det er ikke nok. du skal gå til hesten så væld på folden som i stalden og sige, ''jeg er her for at være sammen med dig''...... i årevis, musik, har ledt carolyn resnick på vejen til at få kontakt med heste. og det skete faktisk for hende ubevidst. hun vidste ikke at det at lytte til musik ville forbinde hende til hestene, men hun elskede musik, og elskede heste, og i hendes træningscenter spillede hun musik når hun trænede hestene. og lige pluselig, bemærkede hun! at hestene lyttede til musikken også...

    hesten har brug for og lyst til at være i samhørighed og harmoni og kopier hver af dine bevægelser prasis, for at føle sig tryg i fælleskabet, for det er hvad heste gør, de kopier hinanden fordi det føles godt. OG.... hvis du tænker over det, i vores kultur gør vi det samme, fordi vi danser, og vi danser, sammen. så vi danser faktisk sammen fordi det føles godt, at dele hinandens bevælser.


  • #28   7. nov 2014 Taget ud fra din profiltekst - mange siger jeg er professionel, så det kalder jeg mig også selv, har dog ingen papirer på det, da jeg har læst det hele på nettet...

    Behøver jeg sige mere? Jesus c !!!


  • #29   7. nov 2014 sæt dig på dine hænder Rikke!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • #30   7. nov 2014 den kommentar var faktisk sjov rikke smiley ikke at du skal gøre det smiley

  • #31   7. nov 2014 Lige taget ud fra din tekst på din profil-
    Er det en hingst du har? Hvis ja, går den så på fold med hopper, eller alene?


  • #32   7. nov 2014 Men hvis du tænker over det har vi jo heller ikke den frihed vi burde have? For vi er forpligtede til at gå i skole, efterskole få en uddannelse og et job familie for ellers ville det jo ikke fungere ? Ville det det ? Det er ko det samme som du siger med at de ikke har en fritid at de ikke går sammen med flokke at de ikke er vildeste!! Men faktisk giver det ikke helt mening du har selv en hest/pony og den går vel også på fold ? Og du laver vel også et eller andet med den men så har den jo heller ikke den fritid og den var beregnet til? Men lille ven verden ændre sig så lad vær med at brokke dig hvis du har så meget i mod det så kan du jo bare lade være værd at være i heste verden ?????!

  • #33   7. nov 2014 Julian

    Mine heste ville højst sandsynligt ikke engang lade dig komme i nærheden af dem.

    Men du skal være velkommen, så længe jeg må filme folk i praksis og offentliggøre det, skal alle være mere end velkommen at komme her smiley


  • #34   7. nov 2014 Der findes såmænd ganske mange gode argumenter (bakket op af studier) der viser at dyr ikke indgår i flok på tværs af arter, så at begynde at snakke om en hestefloks opbygning er ikke så relevant, for VI er ikke heste, og bliver derfor heller aldrig en del af en hesteflok.

    I bedste fald kan vi opbygge et godt samarbejde med vores heste -det er forhåbentligt det de fleste stræber efter.
    Men du kan altså aldrig blive flokleder, alfahest eller andet i den dur, for du er ikke en hest, og det ved hesten altså godt.



  • #35   7. nov 2014
    It just amazes me every single time this happens..


  • #38   8. nov 2014 Arh jo en hest føler. Smerte og angst er også følelser. For blot at nævne få.

  • #40   8. nov 2014 Ja okay smiley

  • #41   8. nov 2014 Yasmin -en hest kan nu både tænke og føle, blot på en anden måde end vi. En hests hjerne er udviklet på en noget anden måde end vores, og f.eks. vil den næppe tænke så abstrakt som vi gør, ligesom den næppe på samme måde kan tænke i fremtidige konsekvenser (ala udtænke snedige planer for at genere sin rytter o.l.).

    Men tænke kan den da -hvis ikke den kunne det, var det fuldstændigt umuligt at lære den noget, ligesom den ville have temmeligt svært ved at overleve i naturen, fordi den jo ikke ville kunne løse problemer den støder på i sin jagt på overlevelse. F.eks. skal hesten kunne tænke en smule for at regne ud at hvis vejen til vandhullet er blokeret, kan den prøve andre veje dertil o.l.

    Og heste er såmænd meget følsomme væsner -se blot på en hoppe hvis føllet bliver væk for den, eller se på en hest i en presset situation. Self har de da følelser.

    At tro at heste ikke er tænkende og følende væsner, er det en frygteligt trist tilgang til de heste du omgås og forhåbentligt holder af...


  • #43   8. nov 2014 Jeg er chokeret smiley er engi med de andre

  • #47   8. nov 2014 Må jeg spøger hvorfor lige han har oprettert det her emne? smiley

  • #48   8. nov 2014 Hvad snakker du om? Jeg har godt nok ikke kendskab til det tidligere emne, men du roder altså rundt i noget, uden egentlig at konkludere på det. Du bliver SUPER abstrakt og filosofisk uden egentlig at have nogen rød tråd eller mening i din tekst. Prøv at formulere din mening i et par klare sætninger uden at skulle presse en underlig og meningsløs filosofisk perspektivering ned over det smiley

  • #49   8. nov 2014 Men jeg kan godt huske, at Julian i et tidligere emne kom med nogle underlige, selvhøjtidelige og "filosofiske" kommentarer..

  • #50   8. nov 2014 Jeg er færdig af grin! Hahahahaha xD

  • #51   8. nov 2014 Hvor er det bare TOP mærkeligt det du skriver ?!
    Hvordan pokker kan du kalde dig selv professionel fordi der er nogle i din fantasi verden der kalder dig det ?
    Og hvad vil du have ud af dit emne? At vi alle sammen ringer til dig, så du kan få en lille sludder med vores heste og fortælle om hvorvidt den trives i dens omgivelser eller ik. Nej tak.

    Godnat herfra..



  • #52   9. nov 2014 I skal IKKE tage jer af Julian han har en længere historie......

    Meget lang historie:
    Julian har før været og hjulpet på vores rideskole nogle år tilbage, her i sommers begynder han så at komme igen. Han begynder at ville vise alle hans video sidde oppe i vores cafeteria prædike til alt og alle. I starten grinte vi mest af ham men efterhånden tog det lidt overhånd, han fulgte efter folk sagde de mishandlede deres heste når de red på dem, han mente også han shetlænder hingst skulle ud og stå der selvom der ikke må stå hingst. Nå men han bliver ved med at sige han gerne vil undervise os osv. men vi giver afslag og begynder at gøre lidt grin med ham som han så bliver sur over. Desuden mener han han har en drage som kommer dybt,dybt, dybt inde fra amerika. Nå men folk bliver trætte af ham og han bliver bortvist fra stedet. Han begynder også på at vores staldmester skal se en video om biddet, desuden skriver han til folk over facebook. Han bliver bortvist og kommer så tilbage to dage efter og han har liiiidt piskemærker han siger så han har udsat sig selv for hvad vi gør mod hesten og han så vil gøre det samme med bid, spore osv. hvis staldmesteren ikke ser en video inden fredag begår han selvmord foran hele rideskolen fredag, dog bliver han så stoppet og holdt inde på det hjem han bor på.
    Det er ikke den første rideskole det er sket på, han går stadigvæk rundt i området.

    Han faktisk ondt af ham hvordan man kan være så fordrejet i hovedet....


  • #53   9. nov 2014 Asta -så har jeg jo nok ikke gættet helt forkert, da jeg gættede på at han havde en diagnose.

    Jeg synes, som jeg nævnte i den nu slettede tråd, at det er trist at gå til heste (eller noget andet for den sags skyld) med så ensporet en tankegang, og jeg håber fortsat på at Julian på et tidspunkt opdager en verden udenfor det hans tunnelsyn tillader ham at se nu... det vil uden tvivl være til gavn for alle, inkl ham selv


  • #54   9. nov 2014 Abselout tror bestemt du har ret smiley

  • #55   9. nov 2014 Modtager han ikke hjælp?

  • #56   9. nov 2014 Så giver det mere mening. Håber han får hjælp.

  • #57   9. nov 2014 hvis han bor på et hjem får han hjælp......

  • #58   9. nov 2014 Altså tror han modtager hjælp men er ikke sikker smiley

  • #59   10. nov 2014 hey asta. det med min drage går jeg sku da ikke og snakker om nu til dag's. og hvor skulle du nu lige bringe den slags på banen? taveligt af dig smiley men ja. jeg blev vanvitig af alt den smerte jeg kunne mærke fra hestene på skåde rideskole. jeg bode på vand og by instidiotion. de var hjælpeløs da jeg kom så langt ude at jeg ville begå selvmord. men i forstår ikke GRUNDEN til dette, for der er pungter ved det asta siger hvor hun er forkert på den...

    her er min fulde forklaring, som jeg oplevede hele den tid... i october 2013. fandt jeg en video der hed med dansk undertext 'hestens hvej' lavet af stormy may, som er tidliger dommer, berider, of rideunderviser, og var meget anerkendt og alt det der, ind til hun dropped disse ting heldt på grund af den rejse i ser vist i så hindes documentar... nå men jeg fandt den her video, og først tængte jeg (det med bid og ridning kan da ikke passe) men alt det anden to jeg til mig, da jeg den gang søgte and blider måde at tilride heste på... men jeg så documentaren nogen gange, forsøgte at forstå 'beskeden' i den video. og så blev jeg nysgari og beslutede at undersøge nærmere hvorledes det om bid kunne være sandt. i min søgen, prøvede jeg enda at søge på youtube 'effect of the bit' og fandt at de 3 første video'er netop handler om hvorledes bid påføre hesten smerte. en af dem med animation af hestens hovede, som jeg viste på skåde, hvor af de bare valde at påstå den var fake, bare fordi det var en computer animation, og fordi de ikke VILLE indse hvad smerte de faktisk påføre deres hest. jeg viste dem video efter video, bevis efter bevis. men de nægtede at tro på nået af det. så fandt jeg pain-filled pestimist: the cruel truth behind eqiestian sports. en interview med alexander og lidia nevzorov. video'en varede kun 14 min. 14 min var alt og det sisdte jeg bad om og ville bede dem om på skåde, da denne video var den mest kræftige af alle beviser. men da var de blivet træt af mig. kun en var rar over for mig, og hun så den sammen med mig som en ven, og hun sage at den vægger tanker. og hun så hvirkelig tanke fuld ud. jeg bad hinde tænke lidt over tingene, og sage at vist hun ville kunne jeg undervise hind gratis bagefter. hun kom så til mig næste dag, og sage 'julian, jeg kan godt se at det slemt, men jeg vil altså ikke opgive ridning' siden har vi ikke snakket så meget sammen, men i værtfald var hun den eneste der var sød ved mig... jeg prøvede og få staldmesteren til at give mig sølle 14 min. jeg lovede endda at holde mig væk vist han ikke kunne se hvad jeg sage bagefter var sandt, vist jeg bare så kunne få lov lige at gå rundt og sige farvel til alle mine venner, altså hestene. men han sage enda nej til det.... jeg blev sindsyg og fik selvmords tanker a 2 halve. den ene del er, at jeg blev drællet og gjordt sådan nar af, og totalt afvist. den anden er at jeg bode kun 300 meter væk fra rideskolen, og efter jeg havede fået øjnene op for sandheden, så kunne jeg mærke hestens rygsmerte, dens ondt i munden, og så vidre, vær dag, døgnet rundt 24 timer.... i lang tid havede jeg haft søvn problemmer og fik ikke sovet meget om natten, også før jeg fandt video'erne. da viste jeg ikke hvorfor, bare at der måtte være nået der gik mig på, men ikke vad. jeg havede ondt i ryggen vær dag også.... efter jeg fandt video'erne, forstod jeg at det var fordi jeg er meget og extremt sensitiv via følelser. og at jeg må kunne mærke hestens smerte som min ejen gennem deres følelser. jeg fik mig altid en heldt spicelt og eneståne kontagt og venskab med hestene på skåde... jeg ved at ejerne var, og sikkert stadig er misundlig over den kontagt jeg havede med dem som de ikke havede. og det på tros af at jeg ikke måtte og heller ikke gjorde det, at gå ind i boxen til dem, men kun taldte med dem gennem det window der var i stald døren. jeg pjatede med dem og nussede med dem, og vist der var nået en ejer sage de ikke ville have jeg lod hesten gøre, gjorde jeg hvad jeg kunne for så at vise hesten at det ikke var i orden længere.... alt i alt. så har jeg kun skåde rideskole at takke for at jeg blev sindsyg.... og asta? vand og by holdt mig ikke inde. jeg rejste til herning hos min beste ven patrick, for på den måde at forhindre at jeg kunne være tilstede den dag jeg ville begå selvmord. så det var faktisk ham, ikke vand og by der redet mit liv. og sjovt nok. min rygsmerte og hovedepiner gik også væk. hovedepinen var væk efter den første dag der, rygsmerten gik væk efter 3 DAGE!!!! men så snart jeg var hjemme på vand og by, for at skulle til møde som abselut skulle være der og ikke på kumunene, så havede jeg hovedepine igen i alt den tid jeg var på vand og by, til jeg to hjem fra mødet igen til herning. forklar lige DEN asta...

    men her har i den i værtfald. hele MIN side af DEN historie. ta den som i vil...


  • #61   10. nov 2014 jeg skrev min side af den historie her så alle bedre ville kunne forstå mig, og hvorfor jeg gør som jeg gør. jeg håber at mange nu fortryder bare nogen af de ting de har sagt om mig eller til mig...

  • #62   10. nov 2014 Jeg kan love dig for at du også var røget ud på hænder og knæ hvis du var kommet hos os for at prædike omkring hvor onde vi er ved vores heste - det kan være meget ubehageligt at have en rendende rundt der gentagende gange beder en om at se på noget man måske ikke selv ser som en pålidelig kilde, er det samtidig noget man ikke helt ser det samme i som personen selv hjælper det ikke på situationen..

    Man kan ikke bare komme og fortælle folk at det de går op i og har brugt hele deres liv på at opnå er forkert - fortalte jeg dig at havet er rødt ville du nok også reagere som vi gør... Du kommer ikke med nogen fakta, men en kludret halvt dansk halvt engelsk tekst om hvor forfærdelige vi er ved vores dyr. Samtidig kyler du lige lidt påstande og generaliserende konklusioner omkring samtlige mennesker der rider og har hest oveni hatten - det er simpelthen det dummeste man kan gøre hvis man har et godt budskab og gerne vil dele det.

    Det kan godt være at din indgangsvinkel er meget god, men din måde at formidle dit budskab på er mildest talt elendig - bare se på reaktionerne herinde... Man kan simpelthen ikke komme og sige at man har ret og sådan er det bare, nej, vi må alle sammen være modtagelige overfor ny og anderledes information end den man selv hælder til, også dig.


  • #63   10. nov 2014 Alle ved vel efterhånden at de YT videoer ikke har hold i hoved og hale...

  • #64   10. nov 2014 Julian det kan jeg meget simpelt forklare, jeg tror ikke på noget at det du siger smiley og ja det var nok også ret dumt du først gik til en forkølet pony og derefter til de andre... så blev de alle forkølet, men ja lad mig sige det sådan, ingen ønskede dig derude og det var da fint du havde en ven....

  • #65   10. nov 2014 hvor kommer det med forkølet lige ind i billedet? vist jeg snakede med en der var forkølet, så vaskede jeg da hender før jeg snakkede med andre heste....

  • #66   10. nov 2014 arghhh det gjorde du ikke, gider ikke diskutere det. Har sagt min mening og mener du er tabt bag en ladvogn så har ikke tænkt mig at skrive mere i denne debat

  • #67   11. nov 2014 Asta -der er vel ingen grund til at tage en intern diskussion her, eller at begynde på personlige "angreb"...

    Det korte af det lange er vel at den tilgang til emnet og den måde at formidle budskabet på, ikke gavner nogen, og blot får folk til at ryste på hovedet


  • #68   11. nov 2014 Da fuq???? o_O

    Okay, nu bliver jeg altså nysgerrig her...

    Det er tydeligt hvad du mener om folk der rider deres heste, det er der vidst ingen der er i tvivl om...
    MEN, hvad så med folk der træner seriøst fra jorden?
    Er man lige så "ond" når man træner samling fra jorden og beder hesten om at lave diverse øvelser? Når man kræver at hesten har fokus og koncentration hos vedkommende der træner og dens hjælpere?


  • #69   11. nov 2014 Hvor bor du henne, Julian?
    Det lyder som om, du har haft nogle rigtig uheldige, dumme oplevelser ude i den stald. Jeg vil utrolig gerne invitere dig forbi vores lille, private stald. Måske det kunne ændre på dit syn? smiley


  • #70   11. nov 2014 mamma pimp: jeg har intet i mod folk der arbejder med heste nede fra jorden, og lære den diverse ting og sager og kunster. så længe det ikke er ved brug af tvang og alt muligt udstyr man sætter på hesten, og at hrsten gør tingene af dens ejen frie vilje fordi den gærne VIL gøre dette for den's ejer, og ligeledes vist den så ikke vil gøre det den dag, at ejeren så respektere det at den på sin vis siger 'nej'

    amanda: jeg har kun haft gode oplevelser med nari... han havede en gang en dårlig manig med at bide mig i foden eller lige oven for når jeg stilde mig i hvejen og sage 'ag, nej nari, det vil jeg ikke have du går i' så kunne han godt finde på at bide for at vise på den måde sin utilfræshed over at jeg blanede mig i hvad han gør. det vente jeg ham ganske ængeldt af med ved simpel at sige 'agag' hey, ik bide ven, det bryder JEG mig ikke om, ikke bide ven, det ikke rart' mens jeg var tilstede og konsentret mig om den følelse af ubehag over bidet han gjorde, og over at han i det hele taget gjorde det. og det hvirkede efter 2-3 gange, fordi følelser rejser gennem luften ligesom lyd, og hesten samler op på dette som et sprog, og nari kunne mærke på disse følelser at det han gjorde ved mig faktisk gjorde ondt, og det religt til at han så stopper med dætte adfær...

    igen et problem var der med at en af hopperne var hingste gal, han er hingst. hopperne var ude og græsse i tov sat i jorden (mor der gør sådan, ikke jeg) og jeg havede aligevel nari ude fordi det var en god mulighed til at arbejde vidre med at lære ham ikke at springe på hopperne uden min tilladelse. og lige først da vi kom ud sage han intet til at hopperne var ude, men gik bare og græssed. ind til han var hende og hilse på storm (en lille rød hoppe) han prøved stræks og hop på hinde, og hun gjorde ikke selv modstand, så først stod jeg ved deres side og bad ham med en lidt seriøst stemme om at gå ned. da det ikke var nok, skupede jeg blidt til ham bare lige nok til at han ville føle overbalance og selv hop ned, og så sage jeg til ham mens jeg var tilstede med bestemte følelser (lidt svært at sætte ord på) 'det okay du nuser og gnubber med dem, men du hopper IKKE på dem, det bryder jeg mig ikke om' så stod han lidt som om han tængte lidt, snuste lidt til hinde flanke, og vente sig så om og græs. så to jeg lidt afstand til dem bægge og mens jeg sage til nari 'godt vald nari vist du ikke kan styre dig, så at gå hen og græs i stedet. men det okay du nuser med dem' siden hen prøvede han 2 gange mere hvoraf han den 3 gang jeg skuppede ham ned sparkede ud efter mig. der af to jeg ham ind i stald igen, og derefter pigerne for de skulle afligevel også ind nu, ikke som konsikvens, men fordi jeg ikke ville ræsikere at miste nari's og mit venskab på grund af den debat. og så satte jeg mig ind og nusse med nari for at vise ham at det ikke var ment som konsikvens, og han fik også lov til at gå løst i stalden og snakke med alle de andre som han ville, og der var ikke nået. jeg forklarede også hvorfor og hvorledes med ord OG følelser HVORFOR han ikke måtte bedæke mors hopper.... han har ikke forsøgt det minste siden. det er faktisk som om han heldt har misted interesen for den slags.... OG HAN ER HINGST!!!! så kom lige igen og sig man ikke kan lære hingste er være søde, også omkring hopper der er hingste gald!

    den dag i dag bider og sparker han ikke, og har i det hele taget lært ikke at udtrykke sig med vold. han er frit med mig ude, uden nået på over hovedet. og jeg har intet kamp, vrøvl, eller bøvl med ham. og når det tid til at gå med ind, kan jeg blot læg en hånd blidt under hans kæbe og spøre pændt 'kom nari, går du med ind i stalden?' men først prøver jeg altid på at få ham med bare ved at klap på låret og sige 'kom ven, går du ikke med mig ind? jeg vil ind i den varme stald' og det han også ved at have lært at gå med der... alt kan lade sig gøre når du har lært at åbne op for dine følelser og lære at kumunikere med dem!!!


  • #71   11. nov 2014 Julian -heste er eminente til at læse kropssprog (det er rigtigt mange dyr faktisk), så jeg er såmænd ganske overbevist om at det ikke handler det mindste om "følelser der bevæger sig gennem luften ligesom lyd", men slet og ret at hesten kan aflæse kropssprog...

    Jeg håber stadig at du en dag får øjnene op for at der faktisk er en verden udenfor det Nevzorov prædiker... og at man faktisk godt kan både ride køre og i det hele taget arbejde med hesten, uden at det er synd for den.

    Nogen af de dygtigste hestemennesker jeg har set, bruger deres heste til skovarbejde, og det samarbejde der er mellem hest og menneske der, er simpelthen helt fænomenalt...
    Det er ikke synd at bruge hesten, hvadend det er til ridning eller noget andet, hvis man gør det på en ordentlig måde... og hold op hvor går du glip af mange oplevelser, når din indstilling er som den er


  • #72   11. nov 2014 øøøhm... og ja din pony er hingst... og?

    Vi har belgierhingst. Han opfører sig såmænd osse pænt omkring hopper... det hedder opdragelse, det er der såmænd ikke noget spektakulært i.
    Jeg har arbejdet med springheste, og i den forbindelse osse med en del hingste, og med enkelte undtagelser, var det faktisk sjældent man mærkede de var hingste.
    Der var helt faste rutiner omkring bedækning/tapning, så de var da helt klar over at medmindre det var lige netop disse rutiner der blev fulgt, så skulle de ikke kigge efter damer.


  • #73   11. nov 2014 du har en shetlænder hingst.
    Lad os nu lege du har hingstest stor hingst på 175, tror du så også den lader værre fordi du siger "nej Nari, det vil jeg altså ikke have at du gør lige nu, du må gerne nusse, men ikke lave føller." COME ON!

    Jeg red på et tidspunkt også en dartmoore hingst, ja faktisk to, når der var liderlige damer tilsteder så var de da også klar, men så fik de lige en lille reminder om at de skulle koncentrerer sig, og så var det det. Det betyder ikke at jeg er en form for guru, eller professionel fordi jeg har læst noget sludder på nettet, nej det hedder såmænd bare opdragelse.

    Du ved godt at en hest ikke har menneskelige følelser ikke? Du ved godt at en hest ikke kan forstå lange sætning ikke? Du ved godt at du ikke er en hest ikke, og at en hest ikke er et mennekse og at i dermed ikke kan snakke sammen på menneske sprog? smiley
    Du må ha drukket af natopetten kære Julian.


  • #74   11. nov 2014 jeg har ny haft mange oplevelser og grint af regtig mange ting jeg ikke oplevede før, da mit hovede var sat på at ville ride og jeg bestemmer og så vidre... nu hvor jeg sætter mig selv ned og lader vær med at disaderet være den overståne har jeg mange flere grin og meget mere sjov... selv af små ting som at han vender sig om og græsse i stedet for at gøre det jeg invitere ham til at gøre for mig... fordi jeg nu kan grine af hans vald, at nej det vil han ikke, og at det han han ikke løst til eller føler for.... han kan pluselig få kuller og slå i buk og trave/galoper derud af, kun for så at ta hovedet ned og græsse igen... jeg elsker disse øje blikke. jeg prøver tit når vi er omme i have at inviter ham ud at gå sammen med mig. men ind til nu har han været uintreseret og vil hellere være hjemme og græsse, og det har jeg det fint med smiley men jeg prøver da stadig, men acceptere stadig at han viser nej det vil han ikke... du skulle bare vide hvor skønt det kan være at give sin hest denne frihed!!!

  • #75   11. nov 2014 Jeg er kun engi med de andre smiley der skal opdragelse til smiley

  • #76   11. nov 2014 Lol. Jeg har flere hingste, haft flere hingste og arbejdet med en del hingste (. No offence men hingste er noget af det nemmeste at arbejde med specielt en shetter hingst, så der er ikke noget stort i din hingst og du arbejder med den smiley

    Så hvis jeg rider rundt helt uden udstyr på min hest, så må det jo være det samme som at arbejde med den fra jorden helt uden udstyr?
    Du benytter selvfølgelig heller ikke grime vel? smiley


  • #77   11. nov 2014 Seriøst.. De folk der synes jeg er syg i bøtten fordi jeg ævler lidt med min hest skulle da lige møde dig!

    HOLY SHIT!!! Du lyder ligesom de Jehovas vidner der en sjælden gang imellem bevæger sig i nærheden af min lejlighed - fuldstændig hjernevasket..


  • #78   11. nov 2014 Julian -nu mener jeg ikke bare rideoplevelser, men oplevelser i det hele taget. Når man går SÅ ensporet til det at have hest, så går man glip af SÅ meget, fordi man ikke ser værdien i alle de andre muligheder der er, og nægter at lære af de mange andre der kan noget og ved noget.

    Og så er jeg altså nødt til at sige: du har en shetlænder. Det er der ikke noget galt i, men det ER altså begrænset hvor galt det kan gå med sådan en, så det er ikke katastrofe hvis den ikke lige gør det du ønsker.

    Vi har belgier -hvis en hest på sådan ca 900kg beslutter at nu gider den ikke lige med i den ønskede retning e.l. så har man altså et problem. Forestil dig hvad der sker med en bil der påkører et så stort dyr, eller hvad der sker med den cyklist der bliver ramt af en så stor hest der er løbet løbsk...

    Heste er store dyr, og self skal de behandles ordentligt -men man er altså osse nødt til at erkende at vi ikke lever i det vilde vesten med tusindevis af km åbent landskab i alle retninger. Og det betyder at nogengange er der nogen ting der bare SKAL fungere og hvor hesten bare SKAL adlyde, for ellers er det ganske for farligt for vores omgivelser...

    Hvis Emil (vores belgier) får lyst til at bedække en pony der har rytter på, så er det altså ikke godt nok at jeg løfter pegefingeren og siger "fyyy, det vil jeg altså ikke have", nej jeg er nødt til at sørge for at det bare IKKE under nogen om stændigheder sker, for han kunne jo slå rytteren ihjel (og det kan en helt alm varmblodshest der gør det samme altså osse).

    Vores heste behandles ordentligt, vi bruger ikke vold i træningen og der tages hensyn til alder, udvikling og uddannelsesniveau. Men der er altså nogenting som hesten bare SKAL, og en løftet pegefinger er ikke altid nok... det er virkeligheden, om du vil det eller ej


  • #79   11. nov 2014 Jeg må være hestenes bedste ven. For alle mine hingste ser ikke på en hoppe uden de for lov.

    Kys mine fødder.


  • #80   11. nov 2014 DD -det er nu heller ikke noget vi oplever problemer med. Men skulle det ske, vil det næppe blive tacklet ved at prøve at sende "det kan jeg ikke lide-vibrationer" smiley

  • #81   11. nov 2014 jeg tænker bare det kan blive nogle frygtelige farlige situationer hvis vi som mennesker altid skal lade hesten selv vælge, det er store dyr der ikke er rationelt tænkende og som handler ud fra instinkt, hvis den altid selv valgte ville det være farligt at være lille menneske i omgang med den.
    ikke at hesten i hesten selv er farlig, for den er et mildt og sensibelt dyr, men mange situationer ville være farlige hvis ikke vi lære den hvad der er okay og hvad der ikke er okay i samspillet med mennesker udstyr eller ej.


  • #82   11. nov 2014 Og hvad mener du med alt muligt udstyr?

  • #83   11. nov 2014 Du må også gerne få lov til at gå en tur med min og give hende en lang prædiken om at hun ikke må stejle, bukke og prøve at stikke af... Ja, du må næsten få hvad som helst hvis det hjælper.

    Beklager, men sådan fungere tingene sgu bare ikke. Som mange andre siger, så forstår hesten ikke en brik af hvad du snakker om. Den reagere ud fra dit kropssprog og toneleje, ikke ud fra en lang prædiken.

    Hvis jeg skulle stå og sige; ''Søde Tattoo, jeg kan ikke lide når du gør det der, vil du være sød at stoppe nu'', så ville hun havde smasket mig ned for længst. Det eneste hun forstår, det er et kontant ryk i tovet og et bestemt toneleje.


  • #84   11. nov 2014 tænker overfør det til menneske børn, "nåh lille sofus det bestemmer du sandelig selv," og se hvor vi ville ende......
    der er altid spilleregler når man er sammen uanset om det er på tværs af arter, og nogle er nødt til at lave de regler og håndhæve dem. reglerne er til for at vi alle kan fungere i interaktion med hinanden, så vi kan være rimeligvis sikre på at det fungere til størst mulig udbytte for alle parter. og så alle er i sikkerhed


  • #85   11. nov 2014 Julian, du snakker som om du tror, at hesten er et menneske. Ja, hesten kan aflæse dit kropssprog og mærke stemningen, men det betyder altså ikke, at den ved, hvad du føler og tænker. Jeg synes det er så ærgerligt, at du går rundt og tror, at hesten lytter efter dine indre følelser - når du går op i at behandle hestene på en naturlig måde, hvorfor læser du så de mange urealistiske følelser ind i dem?

    Du ser jo netop ikke på dem, som de rent faktisk er, når du overtænker sådan. Dine handlinger (og det, du skriver her) modstrider faktisk dit ønske om at se på hesten "som den er" smiley


  • #87   11. nov 2014 Oh, jeg fik måske ikke formuleret mig klart nok: Jeg mente, at du måske havde haft nogle trælse oplevelser ude i den stald, du var i? Kan godt se, mit spørgsmål nok ikke har var helt konkret smiley

    Jeg kunne godt tænke mig at skrive med dig, Julian, og lytte til hvad du har at sige. Du må rigtig gerne skrive til mig over privat besked, hvis det er noget, du har lyst til.



  • #88   11. nov 2014 Super Amanda, så kan jeg måske slippe for at få beskeder med alt muligt volapyk i -.-

  • #90   11. nov 2014 Din hingst får forhåbentligt lov til at bedække hopperne? Det andet er da unaturligt, og i dine egne fortolkninger dyremishandling?

  • #91   11. nov 2014 Guys bare opgiv ham i er ikke de første der prøver smiley han har aldrig hverken været til at hugge eller stikke i....

  • #92   12. nov 2014 TS: Jeg vil anbefale at du enten tager et kursus i retstavning, eller begynder at bruge stavekontrol. Det er simpelthen meningsforstyrrende at du staver så dårligt.

    Hvor om alting er, så er vores heste kloge nok til at vide at de er heste og vi er mennesker. Derfor giver det ikke meget mening at prøve at lege hest.


  • #93   12. nov 2014 Anne Julie: Det er måske lige groft nok.. Nogle staver bare ikke godt, og en stavekontrol er kun god hvis man nogenlunde ved hvordan det skal staves..


  • #94   12. nov 2014 Anne Julie F: Det var dog en grov kommentar. Er enig med SK-foto.. Desuden kan det også være han er ordblind, who knows? Desuden synes jeg faktisk ikke det er så galt svært at forstå.

  • #95   12. nov 2014 Flere ting gør mig rigtig trist ved dine indlæg Julian. Det første er din ensporede tankegang. Her er et lille eksempel

    "heste der er i fangenskab går glip af de aktiviteter som der er i at være sammen i en flok. og det mit ønske at vi opfylder disse behov hos vores heste. "
    Men inden du begynder at udtale dig om den slags, så undersøg tingene først. Jeg har eksempelvis min hest gående i en udendørs løsdrift (self. med gode læ muligheder) i en flok på ca. 20 stykker blanding af vallakker og hopper, samt et enkelt føl som stille og roligt er ved at blive introduceret til flokken sammen med sin mor (de er begge nye i flokken). De går udenfor 24/7 og deles kun op i situationer hvor vi eksempelvis står med en skadet hest der har brug for selskab eller der er kommet nye heste ind som gradvist skal introduceres for flokken. De bliver fodret op til 72 gange i døgnet (dette stemmer overens med deres fordøjelses system), og bliver nødt til at gå flere kilometer om dagen for at kunne komme til deres mad (igen en naturlig del af livet). Det er dog mere eller mindre valgfrit hvor langt de vælger at gå, men nogen af hestene går op i mord 13 kilometer om dagen. Det vil jeg altså mene er at opfylde hestens behov i stor stil... Ydermere går de alle sammen barfods og de har stort set aldrig dækkener på fordi de sætter så god en vinterpels.


  • #96   12. nov 2014 Jeg er også selv ordblind, derfor bruger jeg stavekontrol. Og jeg har trænet utrolig meget. Jeg kan simpelthen ikke se at det på nogen måde er grovt at påpege at ringe stavning virker meningsforstyrrende.

  • #97   12. nov 2014 Stavningen kan jeg nu fint leve med -det væsentlige er jo at man kan læse hvad der står, og det kan jeg.

    -men lidt afsnit i teksten ville være dejligt


Kommentér på:
snak om ledelse af heste

Annonce