{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
876 visninger | Oprettet:

Sko til skrækslagen hest {{forumTopicSubject}}

Jeg har en unghest som SKAL have sko på, da hun har dårlige Hove. Mit problem er bare at hun HADER lyden når smeden slår søm i. Der er intet problem når han bare tager hendes Hove eller vi renser dem. Men så snart han begynder at slå søm i, bliver hun PANISK og kaster sig rundt! Vi er kommet frem til at Det er heller ikke vigtigt her i vinter, men hun skal jo lære det på et eller andet tidspunkt.
Er der andre der har samme problem eller ved hvad jeg kan gøre? Hun er normalt en cool hest der tager ALT roligt, derfor det kommer bag på mig med det her...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sko til skrækslagen hest
  • #1   10. nov 2014 hvis det er lyden kan det måske hjælpe at den får vat i ørene eller hvis den står og spiser er det tit at de glemmer lyden

  • #2   10. nov 2014 Jeg har haft præcis det samme problem med min. Løsningen var ørepropper/vat i ørerne og en ørehætte ovenpå. Jeg har købt en ørehætte fra Schockemöhle, der hedder "silent ears". Ørerne er lavet af neopren, så lydene bliver dæmpet kraftigere end med en traditionel ørehætte. Derudover fandt jeg den mest fantastiske smed, som bare tog det helt roligt. I starten slog han kun et søm i af gangen, og gav hesten en pause efter hvert søm.
    Nu har han skoet den i et år, og den står bom stille. Jeg har kun ørepropperne i nu, og jeg tror faktisk slet ikke at de er nødvendige længere.


  • #3   10. nov 2014 Ville nok gøre som Dorte, eller købe noget af det der beroligende gel så den slapper af og vender sig til lyden:)

  • #4   10. nov 2014 Hvad med boots? smiley

  • #5   10. nov 2014 Trav sporten har store ørepropper - køb sådan nogen også en hut smiley
    Hvis det ikke hjælper så prøv at køb det der gele man ligger under tungen som bruges til klipning forelsempel. Det mega smart ihvertfald og ikke ret dyrt smiley
    Sidste løsning er jo så dyrlæge smiley


  • #6   10. nov 2014 Jeg har en araber hoppe på 5 som var ligesom din, hun stejlede helt vildt, lige så snart smeden bare tænkte på at banke søm i.
    Hun blev bedøvet, det gjorde jeg over to smede besøg, og besluttede mig så for at skifte over til barfodstrimmer, hvilket jeg nu er VILDT glad for!
    Hvis ikke det er en mulighed for dig, så kan man få noget bedøvelse hos dyrlægen, til at ligge under tungen, til omkring 200,- mener jeg. Held & lykke med det! smiley


  • #7   10. nov 2014 Der er denne form for hut, som bruges til travløb, måske denne kunne være noget i stedet for løstsiddende vat, da det godt kan være svært at styre eller få til at blive siddende smiley
    http://kinnerup-hesteartikler.dk/shop/trav-travhesten-oerehatte-vat/oerehaette-neoprene-vatsnor-og-gummi-oerer.aspx


  • #8   10. nov 2014 Du kan sætte to store vatstykker i ørene. Også en Hut ud over. Jeg har lige klippet min den ene hest sådan. Så det fjerner da noget af lyden! Måske du kan øve med også at banke på hoven med hovrenser

  • #9   10. nov 2014 Havde samme problem med min gamle hoppe, så hver gang jeg rensede hove så slog jeg på hoven med hovrenseren smiley det hjalp rigtig godt!

  • #10   10. nov 2014 Jeg vil ikke bedøve hende, det er virkelig aller sidste udvej så men god ide med vat osv, det bliver jeg nødt til at prøve. Jeg har forsøgt at slå med hov renser og det siger hun intet til, det må være de søm.. Hmm

  • #11   10. nov 2014 Jeg har megen erfaring mht at sko heste der har "smedeproblemer" på den ene eller anden måde.
    Med de fleste hjælper det at give dem noget vat i ørerne som foreslået. Alternativt noget bedøvelse fra dyrlægen (det man giver oralt er som regel ikke så stærkt som hvis dyrlægen giver det i blodet). Man kan så give lidt mindre bedøvelse hver gang smeden kommer indtil hesten er så tryg ved det, at det ikke længere er nødvendigt.

    Du kan selv forberede hesten ved at banke på hoven og hvis den er "sømskræk", så bør du banke på fx en gammel sko med en lille hammer og så gradvis nærme dig hesten med denne lyd af "metal mod metal" indtil hesten er ok med det. Husk at rose rigtig meget og så er det sindsygt vigtigt med en tålmodig smed, der gir' hesten time-out når den har brug for det istedet for at begynde at slås.;-)


Kommentér på:
Sko til skrækslagen hest

Annonce