{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.169 visninger | Oprettet:

Ville i købe? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Ville i købe en lækker islænder med super potentiale (flot tølt og adskildte gangarter), men som har fået mild sommereksem i slut september, samt er øresky? Sommereksem, var ikke helt sikkert, men dyrlæge konstaterede at det ikke var regneksem.. Han er fra Island, kom til DK 2012.

Ville I sige sådan en hest var et besøg værd? Har aldrig haft en hest med sommereksem eller øresky før.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville i købe?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   15. dec 2014 Næh, jeg ville kigge videre og finde en uden "fejl"...

    Gider ikke købe mig til problemer, med mindre jeg får hesten foræret (overdrivelse fremmer forståelse)


  • #2   15. dec 2014 Nu kender jeg ikke islændere - men min part var øresky som bare fanden da jeg startede med hende.
    Jeg måtte intet - og det har jeg været god til at træne dagligt, den dag i dag er der kun problemer når saksen kommer frem smiley
    Så grundet øreskyheden ville jeg ikke vælge fra - men kan ikke udtale mig om eksemen smiley


  • #3   15. dec 2014 hej jeg passer en hest der er øresky, og det kan man træne væk det tog mig kun 1 måned at lære den det og eksem har jeg selv haft en islænder med og jeg havde bare eksemdækken på hende og så var der eller intet

  • #4   15. dec 2014 Min pony var også øresky, da jeg fik ham, da han havde stået på en mark med islændere, og formententig var blev trukket i ørene, når han skulle trækkes med.
    Det kan dog trænes væk. Det er dog ikke alle der kan give ham trense på, da han godt kan være lidt strid ved nye.

    Sommereksem, har jeg hørt fra flere veninder, at jeg skal holde mig LANGT fra, det er et helvede uden lige, og hesten skal næsten være pakket ind hele året, de smadre dækner næsten konstant, fordi det klør, og man skal have dem stående et sted, hvor der ikke er så fugtigt, og mange mitter.


  • #6   15. dec 2014 Mild sommereksem er ret nemt at holde nede, men er det slemt, så er det altså ikke sjovt.

    Jeg red en pony (fjordhest/islænder blanding) med slem sommereksem. Han var gul, men om sommeren var han dækket i sorte plamager, og sår, fordi han kløede sig så voldsomt. Han kradsede det meste af man og pandelok af hver sommer. På trods af både eksem dækken og maske. smiley
    Han blev smurt med noget, der lugter grimt af noget som mitterne ikke kan lide. Desværre sved det bare også meget i øjnene, så han brød sig bestemt ikke om det. Specielt fordi han også var hårdt ramt i ansigtet, og man var nødt til at smøre for at lindre.


  • #7   15. dec 2014 Jeg ville gå laaangt udenom en hest med sommereksem, sorry smiley
    Øresky er ikke det værste, det kan trænes væk, men sommereksem er noget værre lort..


  • #8   15. dec 2014 kender ikke til sommer eksem andet end jeg har hørt man skal holde sig langt væk fra sådan noget

    og kan personligt ikke klare heste som man ikke kan komme i nærheden af øret på dyret jeg har virkelig ikke tålmodighed til at lære en hest at kunne lide dette

    vil nok sige jeg hellere vil have en hest som er rædselsslagen for biler end en øresky hest (jeg går meget tur hvor der er biler så det er et stort problem hvis jeg får en hest som er bange for biler) dette vil jeg have mere tålmodighed til


  • #9   15. dec 2014 Har i erfaringer med at mild sommereksem bliver slemt? Han er trods alt fra Island, som har ry for at udvikle det, desværre... Mht eksemdækken kan de gå med det døgnet rundt? Er der meget 'pasning' i det?

  • #10   15. dec 2014 Den jeg red gik med dækkenet døgnet rundt, og kom ind om natten fordi det var værst med mitterne dér.

    Hvordan med udvikling kan jeg ikke fortælle, da han blev indkøbt om vinteren, og ejeren ikke var informeret om det før han pludselig stod om sommeren og havde det øv.


  • #11   15. dec 2014 Min gamle vallak fik sommereksem. Det var et helvede. Der findes så mange produkter, der intet hjælper.. Han ødelagde dækkenerne og desuden var det forfærdeligt at se ham have det så dårligt.. Selv med dækken på var han ved at klø alt i smadder.
    Vil selv mene hans var mild, den kom i en alder af otte år, efter at vi flyttede, og nu hvor han er solgt til Lolland er der intet...
    Han gik med dækkenet fra inden mitterne kom om foråret til de var væk igen om efteråret, døgnet rundt, dog med forbehold i forhold til regn osv..
    Vil aldrig købe en hest med sommereksem, for mig var det bekymringer og en masse dårlig samvittighed over, at jeg ikke kunne hjælpe min hest.
    Min mor havde en hingst fra Island, der blev aflivet på grund af sommereksem, mener også det startede mildt..


  • #12   15. dec 2014 Hvis hesten kommer til at stå et sted hvor der ikke er sø/å og skov i nærheden tror jeg jeg ville tage chancen smiley

    sommereksem bliver ofte værre i disse omgivelser, men hvis den står i et godt sted tror jeg ikke du går problemer med eksemer senere hen og med hensyn til øreskyheden, så er der intet at være bange for.. min egen kunne ikke lide at man rørte dens øret da jeg købte hende, men ved lige at røre hendes ører hver gang jeg trak hovedtøjet på vænnede hun sig hurtigt til det og nu elsker hu at blive kløet I øret :b


  • #13   15. dec 2014 Kort sagt: nej - jeg ville ikke købe en hest med sommereksem. Jo måske hvis jeg i forvejen kendte hesten og havde forelsket mig i den, men jeg ville skippe videre hvis jeg så den i en annonce.

  • #14   15. dec 2014 Nix, jeg ville lede videre. Sommereksem er noget bøvl synes jeg, så hvorfor købe sig til det, når heste pt er billige nok til at det skulle være muligt at finde en uden.

  • #15   15. dec 2014 Vi har tidligere avlet New forest og brugte i mange år en lækker hingst (Malibu), men det viste sig desværre efter 5 føl at han sammen med vores hoppe videreavlede sommereksem.. de 2 solgte vi som føl/plage. en anden som 3 års og en som 4-5 års og den sidste som 8 års.. Den sidste var det helt skidt med og hun blev solgt alene fordi det var synd for hende at stå et sted hvor klimaet lige var til sommereksem.. ingen af disse ponyer har men efter det nu, så det er meget med vejret og området de står i at gøre smiley

  • #16   16. dec 2014 Ville ikke købe en hest med sommereksem, da jeg finder det utrolig træls. Står i stald med som havde en pony med det, og når det var værst kunne de lige så godt droppe med at ride om dagen og i de sidste aften timer.
    Syntes selv der ligger meget arbejde i det, med dække og det. Og de kunne jo ikke tage en fri dag i sommerferien når hestene var på sommergræs fordi de skulle ned og havde dæknet af og på igen (;

    Ville finde en anden fin ismule og købe den (y)
    Havde en veninde en gang som købte en islænder og fik den til Danmark, den første sommer den var her fik den "sommereksem" eller noget der minder om det. Hun begyndte så at fodere med islænder urteblanding,som faktisk hjalp en stor del?
    I dag har den ikke rigtig noget, og hun fodere bare sadig med det (:


  • #18   16. dec 2014 Du kan få taget en blodprøve og den kan gi dig svar på om det er sommerens DM eller noget andet. De kan sagtens stå med dækken året rundt og det slet Ik sikkert den får eksem hos dig det kan du Ik vide men så længe prisen hænger sammen med de små fejl ville jeg da se på hesten

  • #19   16. dec 2014 Nob, hvorfor købe en med "problemer". Find en anden. smiley

  • #20   16. dec 2014 Vi har en mindre mose, med vand der er ca. 400x200 m, som er 400 m fra folden, derved har vi nogle lægivende træer omkring foldene, men der er alligevel god vind.
    Ville I anbefale en sommereksem hest i disse omgivelser? Og hvordan ser mitterne ud, som de får eksem af? smiley

    http://www.joras.dk/annoncer/HingstVallak.asp?valg=Detaljer&id=22025

    Det er denne hest, som jeg overvejer.

    Jeg har desuden fået tilbudt en ismule til 16.000, igen med rigtig fine gangarter, men med røngtenforandringer i bagbene, men ingen gene eller halteder over dette (og har aldrig haft ifl ejer) 6-årig hest. Ville umiddelbart gå uden om denne, men vil da lige høre jeres meninger. smiley


  • #21   16. dec 2014 Gå uden om heste med røngtenfejl, det kan hurtigt blive noget møg smiley

  • #22   16. dec 2014 Hippe: Det var også min umiddelbare tanke, det var da ihvertfald flere problemer end sommereksem i min bog..

  • #23   16. dec 2014 Det bliver i hvert fald noget møg i længden. Måske er det ingen ting, men det kan også være, at det udvikler sig til spat, gigt eller noget endnu værre, og det gider man ikke stå med. For 16.000 vil jeg slet slet ikke tage den, 10.000 måske, men man kommer hurtigt til at spytte mange penge i sådan en hest smiley

  • #24   16. dec 2014 med de omgivelser ville jeg undgå en eksemet, da det desværre er i sådan miljø nitterne har det bedst smiley

    hest med røntgen fejl ville jeg også undgå smiley


  • #25   16. dec 2014 Ja, det var desværre min formodning også.. smiley Tak for svar allesammen, tror jeg vil kigge på andre, da jeg har fået andre flotte tilbud! smiley

    Skrev et opslag på islænder salg og bytte, får da nærmest kastet heste i hovedet! xD


Kommentér på:
Ville i købe?

Annonce