{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
998 visninger | Oprettet:

Ville I købe? :/ {{forumTopicSubject}}

Ja, det er sådan, at en af de heste, jeg rider (Cashmir), skal sælges. Han er er den smukkeste smukke oldenborger, jeg nogen sinde har set - jeg plejer at synes, de har lidt mærkelige proportioner, men han er virkelig velproportioneret. Han er ret stor, cirka 175 cm i stg.
Han har de tre lækreste, store gangarter med kæmpe rygsving og udstråling. Han er 12 år.
Han er sød også på tur, kan rides alene og sammen med andre, selvom der er lidt spræl i ham, når man er ude smiley
Springer udmærket, jeg har sprunget LB på ham.
Kort sagt. Han er bare drømmehesten, og nu skal han så sælges.

Og så kommer problemet: han har nemlig haft betændelse i det ene bagben, her sidste år. Det var tre gange så tykt som det andet! Det er gået helt i orden nu, men man kan stadig godt se, at det ene ben er lidt tykkere end det andet, så snart han har stået stille et par dage. Han har ingen smerter, og så snart man har redet en halv times tid, kan man ikke se forskel - og han har absolut ingen gener af det! smiley
Menmen... han ville jo formentlig ikke gå gennem en bøjeprøve. Så, altså, jeg ville gerne købe ham (hvis jeg havde tid og råd til at have hest), men kun fordi jeg VED, han ikke har gener.
Så mit spørgsmål er - <i>ville I købe en hest, der havde sådan en tidligere skade? </i>

(Undskyld, det blev lidt langt...)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville I købe? :/
  • #1   28. maj 2010 Ja, jeg ville gerne købe en hest med tidl. skade. Min egen har også været skadet, men er 100% ren i dag. Dyrlægen sagde, tiden tit læger deres skader.

    Har også oldenborgere, og forstår godt, hvad du mener med, de kan være underligt proportionerede. Købte også min, da jeg passede hende, bl.a. fordi hun var så smuk smiley


  • #3   28. maj 2010
    Hvis jeg kendte hesten på forhånd som du gør og prisen også var derefter, så ja...


  • #5   28. maj 2010 hmm.... jeg ville aldrig give mere end 12000. han er 12, har en gammel skade der stadig kommer til udtryk engang imellem, og han springer LB. - men en smed vi havde sagde engang: du må aldrig give mere end slagteprisen gange to for en hest der har gamle skader, og/eller ikke kan gå igennem diverse handelsundersøgelser osv....
    og det tror jeg ofte er rigtigt nok... om han er generet eller ej... jeg ville som køber ihvertfad nok være lidt forsigtig når det kan ses at han har haft en skade, for det kan jo sagtens betyde at der ikke skal meget til før der sker noget. og tror min dyrlæge ville give mig ret... at jeg så ville købe den alligevel fordi jeg desværre er naiv nok til a tro på held, er jo så en anden side af sagen:) men det ville være hjertet og ikke fornuften jeg ville købe sådan en hest med, hvis den kostede mere en 2xslagtepris


  • #6   28. maj 2010 Nej jeg ville ikke købe den, men det er nu fordi der er flere ting der spiller ind smiley

    Racen, højden, rygsving (ponyer svinger ikke så meget op og ned og det er ret underligt at gå over til sving når man er vandt til hop XD) og så skaden smiley


  • #7   28. maj 2010 Han er sat til 15.000 - så prisen er sat derefter smiley
    Og pyha, det lettede lidt. Var nemlig lidt bekymret for, om han ville ende hos slagtermanden i stedet - hvis nu ingen kunne finde på at købe en hest som ham smiley


  • #8   28. maj 2010 ja, jeg ville købe den (;

  • #9   28. maj 2010 højst sandsynlig ikke.

    af frygt for at skaden vil komme til at give problemer igen


  • #10   28. maj 2010 Jeg ville nu også sagtens kunne købe en hest som ham smiley Han lyder ihvertfald som en dejlig hest!
    Min Sebastian blev forfangen i en alder af 10 år - men som 12 årig blev han alligevel solgt igen, og der fik de 58.000 kr for ham! Og det var altså i 1997, og dengang gav man slet ikke så mange penge for heste som man gør i dag, så fordi den har haft en skade betyder ikke at den ikke kan blive god igen smiley Man kan stadig se på sebastians hove at de ikke er helt som de skal være (noget med vinklen på dem?) - men han er idag 25 år gammel, og har absolut ingen gener af det smiley


  • #11   28. maj 2010
    Jeg ville købe den på stedet...:-) Men nu rider jeg også kun skovtur og hvis man kender hesten over længere tid som du har gjort, ja så ville jeg da godt turde købe dem, hvis den ikke har haft problemer før og siden?





  • #12   28. maj 2010 Ville aldrig købe en hest med en gammel skade, medmindre jeg sku bruge den til avl eller skovtur. Har set så mange lave den fejl hvor de har været nødt til at skille sig af med hesten, med en kugle for panden.

  • #13   28. maj 2010 Jeg vil aldrig købe en skadet hest, uanset race..



  • #14   28. maj 2010 Tak for svar alle sammen smiley


  • #15   28. maj 2010 Ville klart fravælge en hest med en skade hvis ike den var helt ekstraordinær og jeg vidste at 'jeg ikke ville kunne leve uden'
    Ellers ville jeg se mig om efter en uden skader, selvom den kunne mindre/var dyrere


  • #16   28. maj 2010 Hmm tja.. Hvad med hestens forsikring?? Man kan vel ikke skifte hesten over i en anden forsikringsselvskab feks, når hesten har skade.. Mange forsikringsselvskaber kræver en dyrlægeattest, og den vil han jo ikke kunne gå igennem, eftersom han ikke kan gå igennem en bøjeprøve??

    Jeg syntes det kommer meget an på, hvilken skade hesten har haft, og om hesten kan forsikres med en skade..


  • #17   28. maj 2010 Nej tak, ingen halv syge heste...fik astma hest billigt, men var dyr i drift...men alligevel verdens smukkeste smiley

  • #18   29. maj 2010 Ja, absolut, hvis du kender og kan lide hesten. Prøv evt. at finde et sted hvor den kan gå i løsdrift, det er kanon hvis den har haft skader på benene. I en boks har den ikke plads at røre sig. De fleste ved hvordan vores ben ser ud, når vi stiger af et fly efter 5 timer. Held og lykke med det.

Kommentér på:
Ville I købe? :/

Annonce