{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
991 visninger | Oprettet:

Ekstremt meget foder {{forumTopicSubject}}

På den gård jeg har min hest opstaldet, har en anden pige også sin hest opstaldet.
Denne hest får en voldsomt stor mængde foder dagligt og jeg er oprigtig bekymret for hesten.
Det drejer sig om en oldenborg på 16 år.

Hesten bliver fodret én gang dagligt og den får følgende foder: 1 liter valset havre og 3 liter som er en blanding af müsli og et fuldfoder i pilleform beregnet til plage. Altså får hesten 4 liter foder i alt, som den indtager på et måltid.
Jeg har taget tid på hvor lang tid hesten er om at spise foderet og hesten er 20 minutter om det.

Jeg er oprigtig bekymret for hesten, for det kan da umuligt være sundt for hesten at indtage den store mængde foder på én gang?

Hvad er jeres mening om dette? Har jeg grund til min bekymring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ekstremt meget foder
  • #1   21. dec 2014
    Sundt og sundt.. Den når nærmest nok ikke og optage halvdelen af det foder den spiser ( og utroligt den vil spise så meget ).
    Kan ikke lige huske hvor meget en hest kan optage pr. måltid men mener det er noget alla 1 - 1,5 kg ?
    Så det skader nok ikke decideret noget, men nok ikke noget der gør noget godt heller så og sige.

    Min mening er nok mest baseret på at det sjældent er særligt økonomisk at fodre med så store mængder, tit unødvendigt og lige den der foderplan heller ikke en jeg er fan af ;o)


  • #2   21. dec 2014 Heste må IKKE indtage store mængder foder på én gang - det kan give problemer som forstoppelse o.l., men ligeledes ressikerer man, at hesten ikke får tiden til at forabejde foderet i maven, go det giver fordøjelsesproblemer...
    Der står i en af mine bøger at "en hest på 500 kg. Kan højest udnytte 2-2,5 kg. foder pr. måltid", hvilket betyder at den ikke må fodres over denne mængde. Ved ikke hvad det givne foder vejer, men tænker at det næppe er godt. Derudover lyder det på ingen måde til at være en foderblanding der er tilpasset hesten. Kan du ikke forsigtigt spørge ind til det? Hestejere er ofte enormt hellige omkring deres foder, så det kan være enormt svært at få et ord indført..


  • #3   21. dec 2014 Da jeg havde min hest med på efterskole fik nogle af de store heste 3x4 liter foder om dagen. Men når man er oppe i de mængder skal man bestemt ikke kun fodre en gang om dagen, det skriger næsten mavesår! smiley

  • #4   21. dec 2014 Maria Tears: Det er lige nøjagtig det min bekymring går på.

    Ejeren af hesten giver hesten den mængde foder, fordi hun mener hendes hest taber sig.
    Om den taber sig skal jeg ikke kunne sige, men hvis det er tilfældet, mener jeg under alle omstændigheder at det er en forkert måde at løse problemet på.


  • #5   21. dec 2014 Så burde den skulle have mere grovfoder og ikke krybbefoder. smiley

  • #6   21. dec 2014 Isabella: Det er også min holdning, men hestens ejer og jeg er nok så langt fra hinanden hvad alt omkring heste angår, som man kan være smiley

  • #7   21. dec 2014 Tja...hvis den er vant til det og bare står og spiser det stille og roligt ville jeg ikke være synderligt bekymret.
    Var engang på en stutteri hvor krybberne konstant var fyldt helt op faktisk. Det var både ved hopper, plage og hingst.


  • #10   21. dec 2014 Hø, hø og mere hø! Så kan det være hun er heldig at hoppen ikke får mavesår (er dog så spydig at antage, at den allerede har det )

    Det er virkelig ikke en måde at fodre en hest på!

    Kan du ikke luske et velmenende råd ind? Nogle gange er folk jo uvidende og tager imod såfremt man formår a skabe en dialog smiley


  • #11   21. dec 2014 Det er som ikke fordi jeg vil blande mig i hvad hun giver sin hest af foder, for vi er nok så uenige om at holde hest, som man kan være, så foderet er bestemt ikke det eneste, som jeg har lyst til at blande mig i smiley
    Min bekymring er om hesten bliver syg, fordi jeg mener det er en voldsom stor mængde foder at indtage på en gang.


  • #12   21. dec 2014 Derfor: forsøg at skabe en dialog for hestens skyld smiley


  • #13   21. dec 2014 Malou: Vi er slet ikke uenige. Mavesår er også min bekymring.

    Jeg kan godt komme med velmenende råd til hende, men hvis jeg skal være ærlig, tror jeg slet ikke hun vil forstå hvad det er jeg siger til hende smiley


  • #14   21. dec 2014 Spild af penge!! hesten optager nok ikke engang det halve af det hun putter i den !

    Hellere masser af hø/wrap ? og er det ikke muligt så del alt det foder ud over 3-4-5 gange om dagen? så kan det være den får glæde af det?. Den anden måde der? ryger det bare lige igennem systemet og hesten har ingen gavn af det overhovedet? kun at den evt får mavesår som andre også skriver!

    Total misforstået det der, utroligt at folk ikke gider sætte sig ind i hvad det vil sige at have hest !? Den fejl der står jo på første side i ALLE foderbøger !


  • #15   21. dec 2014 en hest kan rumme 2 liter kraftfoder af gangen, så er alt for voldsomt, og slet ikke sund for den.
    Hvis den absolut skal have det foder den får nu, skal det helst være over 3 måltider.


  • #18   22. dec 2014 Jo det kan man, har noget med størrelsen på hestens mavesæk at Gøre.

  • #20   22. dec 2014 Nej men du er som regel ikke enig med nogen i de debatter du deltager i.

Kommentér på:
Ekstremt meget foder

Annonce