{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

Indvendig og udvendig? {{forumTopicSubject}}

Jeg er blevet forvirret over hvad den indvendige og udvendige tøjle er.. har haft nogle forskellige træner gennem tiden og alle siger det er anderledes eller siger det på en anden måde, som jeg ikke helt har forstået..
Har altid troet at indvendig er ind mod midten.
Udvendig er ud/barrieren..

Men har også hørt, det kommer an på hvad hesten er stillet/bøjet til.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indvendig og udvendig?
  • #1   26. jan 2015 Udvendig er vel modsatte side af hvad hesten er bøjet til. Altså når du rider venstre volte rundt, vil hesten altid være bøjet til venstre(kortside + volter), også er udvendige tøjle den højre smiley Forstår du?

  • #2   26. jan 2015 indvendig = ind mod midten, udvendig = ud mod barrieren... hvad vej hestene r stillet til, er i den forbindelse ligegyldigt

  • #3   26. jan 2015 og man kan jo altså sagtens stille hesten til højre på venstre volte og omvendt

  • #5   26. jan 2015 Det giver meget mening smiley hehe tak.
    Jeg er åbenbart langsom fattende smiley


  • #6   26. jan 2015 Ja, men det var for at stille er konkret og nemt forstående eksempel smiley

  • #7   26. jan 2015 De trænere jeg har haft, har altid sagt at indvendig er ind mod midten, og udvendig er ud mod barrieren, uanset hvordan hesten er stillet. :o)

    Så jeg tænker, at det er forskelligt fra træner til træner. Spørg din træner hvad vedkommende mener, så er du ikke i tvivl. :o)


  • #8   26. jan 2015 Ja det er nok en god idé, men får kun undervisning i sommer sæsonen da der kun er udendørs baner. smiley Herhjemme går det fint, da det er blevet en rutine..Det er bare når der kommer ord på og vil selvfølgelig gerne være klar til en ny sæson smiley

  • #9   26. jan 2015 Trine -jo, men det har jo intet med bøjningen at gøre... indvendig er altid ind mod midten, ligesom udvendig altid er ud mod væggen, uanset hvordan hesten er bøjet... man kan jo godt med vilje bøje hesten ud af volten, det ændrer ikke på hvad der er udvendige og indvendige tøjle.



  • #10   26. jan 2015 Michelle - Det er ikke alle, der kalder det det samme.
    Der er nogen der siger, at indvendige er den side, som hesten er bøjet til og omvendt. Det ene er vel ikke mere rigtigt end det andet.


  • #11   26. jan 2015 Jeg har aldrig hørt andet, end at indvendige er den side hesten er bøjet/stillet til, og udvendigt er det modsatte. Det skal jo være universelt og gælde alle steder, denne måde virker jo uden problemer alle steder (også uden for banen). Det er den måde der står i alle teoribøger og som altid er fortalt til mig. Bruger man den terminologi, er det meget nemmere at forklare hvordan rytteren skal indvirke med hjælperne uden at blive højre-venstre-forvirret smiley

  • #12   26. jan 2015 CTS -har redet i over 25 år, og har til dato aldrig mødt en der definerer det sådan... eller, i hvert fald ikke en med blot en smule erfaring/rutine.

    yderligere kan det da kun give forvirring. lad os sige man rider venstre volte rundt på kortsiden. Indvendige er så venstre. Ned af langsiden laver man en schenkelvigning for højre schenkel, og nu er indvendige så højre (hest stillet til højre).

    Endnu mere forvirring opstår når vi så snakker om hestens bøjning -hvad vil du kalde det når du på venstre volte bliver bedt om at stille hesten til højre? Højre vil jo i så fald være den nye indvendig, men hesten skal altså gå med hovedet ud af volten. Så den er nu stillet til hvad? Indvendige eller udvendige side?

    Og siger vi så hesten i eksemplet er stillet til udvendige side -så har vi altså lidt modstrid, for hesten er stillet til udvendige (højre) side, men højre tøjle kalder vi indvendige...

    så jo jeg mener det ene er mere rigtigt end det andet -det refererer jo til ind i volten eller ud af volten så at sige -ind i volten vil jo altid være ind mod voltens midte


  • #13   26. jan 2015 Michelle - Men du kan jo læse her, at der er andre der gør noget andet. Så er du jo ligegyldigt hvad du altid har hørt, eller hvor lang tid du har redet. Andre har hørt noget andet.

    Og ja, det kan da give forvirring, men hvem siger, at det er DIN måde der er den rigtige? Bare fordi det er det du har hørt, behøver det ikke være den eneste rigtige måde at gøre det på.


  • #14   26. jan 2015 Men jeg forstår ikke helt, hvorfor du mener det er forvirrende at bruge indvendig om den side, hesten er stillet til og omvendt?

    Rider man venstre volte, med hesten stillet til venstre, så er venstre side logisk nok den indvendige, mens højre side er den udvendige. Hvis man så stiller hesten til højre, mens man stadig rider venstre volte, så må højre side nu være indvendige, mens venstre side er udvendige.

    Men Michelle, i de fleste bøger står der faktisk, at indvendige er den side, hesten er stillet til. Så måske er det faktisk ikke dit (og mit) der er det rigtige. Jeg har dog også set bøger, hvor det ikke står beskrevet sådan. :o)


  • #15   26. jan 2015 CTS

    Hvis man så stiller hesten til højre, mens man stadig rider venstre volte, så må højre side nu være indvendige, mens venstre side er udvendige.

    Og hvad side er hesten så stillet til -indvendige eller udvendige?


  • #16   26. jan 2015 Jeg kan godt forså det bliver forvirrende og særligt når trænerne også har forskelligt synspunkt for sagen smiley

  • #17   26. jan 2015 Michelle - Hm, jeg ville umiddelbart sige, at den er stillet ud af volten. Om man vil sige udvendige eller indvendige ved jeg ikke. Det kommer vel an på, om man siger at hesten er stillet til udvendige/indvendige af volten, eller om den er stillet til udvendige/indveninde i forhold til rytteren.

    Er det i forhold til rytteren, så er den stillet til indvendige, men hvis man mener i forhold til volten, så er den stillet til udvendige side. :o)

    Ved ikke om det giver mening. Jeg er som sagt ikke vant til at benævne det på denne måde.


  • #18   26. jan 2015 Har aldrig hørt at indvendige skulle være den side hesten er stillet til, og jeg har nu redet dressur i mange år efterhånden ved mange forskellige undervisere - heriblandt profiler som Sune Hansen og Anne Troensegaard.

    Udvendige er ud mod barrieren. Indvendige er ind mod midten. Uanset bøjning.


  • #19   26. jan 2015 Jeg har også kun hørt indvendige er mod midten og udvendige er mod barrieren..

  • #20   26. jan 2015 Jeg har altid hørt det samme, men nu har jeg slået det op i mine teoribøger, og der står faktisk i alle, pånær én, at indvendige er den side, som hesten stilles til. :o)

  • #21   27. jan 2015 Det var for at stille et eksempel som hun kunne forstå. Måske fik jeg ikke formuleret det som ønsket. Selvfølgelig kan du bøje hesten begge veje på begge volter.

  • #22   27. jan 2015 CTS
    Det giver bare stadig ingen mening - hvordan kan man så stille hesten ud ad, hvis den gamle udvendige så i sekundet bliver indvendige?

    Og hvad der står i bøger er jo nødvendigvis ikke rigtigt (-;


  • #23   27. jan 2015 Katrine - Hvilken vej man stiller hesten - om det er ind i volten eller ud af volten - har vel ikke nødvendigvis betydning for hvilken side af rytteren, der er den indvendige/udvendige. :o)

    Man kan vel godt stille hesten ud af volten, selvom den gamle udvendige bliver den indvendige. Det siger jo ikke noget om hvilken side af volten hesten stilles til. :o)

    Og nej, det betyder ikke, at det er det rigtige. Jeg tænker bare, at det så nok er den generelle definition af det. :o) Hvis du læser hvad jeg skriver, så skriver jeg netop, at jeg ikke tror der er nogen af dem, der som sådan er mere rigtig end den anden - og dermed heller ikke en, der er mere forkert end den anden.


Kommentér på:
Indvendig og udvendig?

Annonce